De BOVAG en RAI Vereniging hebben elkaars hun glazen bollen opgepoetst en komen tot de conclusie dat er volgend jaar 480.000 auto’s worden verkocht. Een kleine disclaimer is overigens wel op zijn plaats, want de forenzentaks hangt nog als zwaard van Damocles boven de markt.
Als de invoering van de forenzentax (of forenzentaks whatever) doorgaat dan betekent dat twee dingen: allereerst moeten de mensen die hun kilometeradministratie bij elkaar frauderen niet prive rijden in hun leaseauto alsnog bijtelling gaan betalen. Ten tweede vervalt de onbelaste reiskostenvergoeding voor het grootste deel. Het eerste punt gaat er ons inziens voor zorgen dat het rustiger gaat worden in de showroom van de premium autoverkopers. Niet iedereen die zakelijk een dikke 5-serie, A6 of CLS rijdt kan de bijtelling daar voor ophoesten en we horen inmiddels de eerste signalen dat dit soort kopers (of leasers) nu uitwijken naar de wat meer modale auto’s.
Dat de onbelaste reiskostenvergoeding potentieel vervalt zou volgens BOVAG en RAI Vereniging er voor zorgen dat de particuliere autokoper de hand op de knip houdt. Dat lijk niet onredelijk, gezien de daling van het besteedbaar inkomen en de hogere kosten voor (werkgerelateerde) mobiliteit. Een simpele oplossing is er ook: vraag je baas om een leaseauto. Voor het nog altijd stijgende aantal ZZP-ers is het ook verstandig om het rekensommetje te maken of een auto van de zaak bij invoering van de forenzentax wellicht financieel voordeliger is geworden. Invoering van de forenzentaks leidt dus potentieel tot een stijging van het aantal auto’s wat zakelijk wordt gereden.
Vorig jaar piekte de autoverkopen nog op 556.000 stuks, voor dit jaar is de verwachting dat de teller rond het half miljoen blijft steken en voor volgend jaar verwacht de branche dat er 480.000 nieuwe auto’s de showroom uitrollen. Nog geen feestscenario dus en dat geldt sowieso ook Europa breed. Volkswagens Chief Financial Officer Hans Dieter Poetsch deed nog een duit in het zakje door te verkondigen dat met name de Zuid-Europese merken het zonder overheidssteun niet gaan redden. Naar verwachting daalt de hele Europese automarkt met 7-8% en volgens de prognose zal de Nederlandse automarkt maar 4% dalen. In Frankrijk daalt de markt waarschijnlijk 12-13% en in de landen waar de zon nog vaker schijnt zijn die cijfers nog dramatischer.
dubhead zegt
Als je toch nog dik wilt rijden koop/huur dan een oud luxe modelletje. En door het geld te distribueren via onderhoud ipv replicatie – ben je ecologischer en micro economischer bezig – wat de levenskwaliteit voor iedereen beter maakt.
Een positieve evolutie dus.
dubhead zegt
trouwens – een half miljoen per jaar – is dat niet een beetje uitmelken dan?
midasracer zegt
En dan ook nog de BTW omhoog, wordt die Ford Focus weer 425 euro duurder (als voorbeeld). De gehele middenstand wordt uitgeroeid. De bouw is al terminaal, de meubelboulevards leeg, cafeetjes gaan op de fles en de keukenboeren zijn al weg. De autohandelaren zijn de volgende op de lijst. Dit in combinatie met gemeentes die vrolijk de parkeertarieven verhogen, zodat er nog minder mensen de stad ingaan en de winkelstraten steeds leger worden. Rutte fine vent, doe jij het licht zo meteen uit?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@midasracer: Rutte gokt op ons ongebreidelde hedonisme, en gaat daar nog gelijk in krijgen ook…
midasracer zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dan was hij vergeten dat we na tientallen jaren CDA-calvinisme en de vele belastingverhogingen er a) geen zin meer in hebben en b) er geen geld meer voor hebben.