Voor het eerst sinds tijden gaat de Vlaamse particuliere autokoper niet meer massaal voor dieselgestookte auto’s, maar juist meer voor modellen op benzine. Zijn de Belgen dieselmoe?
Nee, niet bepaald. De verhouding is dit jaar ongeveer fifty-fifty (62.285 benzinewagens, tegenover 61.356 dieselauto’s), maar dit was vorig jaar 38,3 versus 61,6 procent. De reden? Het wegvallen van de Vlaamse ecopremie en hogere belastingen op basis van uitstoot, waardoor het financieel minder aantrekkelijk is geworden te gaan dieselen.
In feite denkt elke consument natuurlijk met de portemonnee. Als onze overheid morgen 80% van de aankoopprijs van elektrische auto’s vergoedt, dan gaat heel Nederland over op de EV, zo simpel is het.
De Belgsiche minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is in ieder geval in haar nopjes: ‘Dat er meer benzinewagens rondrijden, is heel belangrijk voor de luchtkwaliteit in Vlaanderen. Stikstofoxide en fijn stof zijn in Vlaanderen een groter probleem dan de CO 2-uitstoot.’
En wat dat betreft heeft ze een punt: dieselwagens mogen volgens de Europese emissiestandaard nog meer NOx uitstoten, en doen dat ook. Kijk je naar hoeveelheid fijnstof die wordt uitgestoten, dan ligt dat t.o.v. benzine nog een stuk hoger.
Bovendien vervuilt een auto die niet op temperatuur komt (stadsautootje) nog veel meer dan opgegeven. Is het daarom goed dat in België de rem op de diesel wordt gezet? Moet iedereen misschien aan de hybride? Lees meer, en discussieer mee, op Groen 7!
Benjamin1 zegt
Haha Vin Diesel, i see what you did there ;)
zeeuw zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bsxc2 zegt
Weg met die diesels, België heeft bijna de meeste schadelijke uitlaatgassen in de lucht hangen van Europa.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bsxc2: precies, en zet ff een mega ventilator richting Ruhrgebied, scheelt de helft…
pjp911 zegt
@bsxc2: Dacht het niet. Nederland stoot bijna 2 keer zoveel CO2 uit als Belgie.
tombiesheuvel zegt
@pjp911: Het gaat dan in België ook om NOx en ander fijnstof. Diesels stoten minder CO2 uit, daarom dat België daar sterk in scoort, ze stoten echter wel de veel schadelijkere kleine fijnstofdeeltjes uit.
mashell zegt
@tombiesheuvel: hoe groot is de invloed van het wagenpark op de totale CO2 uitstoot van een land? Ik dacht dat nog wel meeviel.
autobart zegt
@tombiesheuvel: Inderdaad, CO2 wordt weer omgezet in zuurstof door algen en bomen… NOx daarentegen niet.
Onehp zegt
Maar tijdens de laatste grote wintertest van de Zweedse AMS stelden ze wel gewoon vast dat de (allemaal direkt ingespoten) benzines in de test méér deeltjes uitstoten dan de diesels.
Oftewel, fijnstof is tegenwoordig geen probleem meer en de Belgische regering is pakweg 10 jaar te laat met hun maatregel (toen het gemeengoed werd met partikelfilters – behalve in België)…
Esprit_de_Flandre zegt
@Onehp: Aha, 10 jaar te laat, das 15 jaar te vroeg naar Belgische Standaarden…
Onehp zegt
@Esprit_de_Flandre: ah, dan zijn ze toch op tijd in de toekomst van het verleden.
BrutaalAapje zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik weet niet wat beter is: een regering die 25 achter loopt of een regering die probeert 25 jaar voor uit te lopen op de rest..
BaRa zegt
@Esprit_de_Flandre: In dit geval ook Vlaamse standaarden, want het is een gewestmaterie.
toroloco zegt
@Onehp: Wake the f*** up. De Belgische regering loopt altijd achter!
Onehp zegt
@toroloco: uit je reactie lees ik dat je nog steeds niet geëmigreerd bent uit het kikkerland, wie is hier niet wakker ;)
Brutus zegt
Die witte Chevrolet Silverado van gister keerde diesel ook de rug toe..
bungabungastig zegt
Meediscussiëren op Groen 7? Hahaha, he hoi-jaaaaaa lallalalalla boing prftt zeggezegge whooop met z’n zessen.
Simpson zegt
“..is heel belangrijk voor de luchtkwaliteit in Vlaanderen.”
Laat me niet lachen. Als dat haar doel was, werden de opbrengsten wel geinvesteerd in een infrastructuur voor EV’s
(of in ieder geval alle diesel-treinen in de ban gedaan)
benzine zal ze per km meer opleveren, denk ik.
vale46 zegt
@Simpson: ‘Stikstofoxide en fijn stof zijn in Vlaanderen een groter probleem dan de CO 2-uitstoot.’
Daar heeft ze gewoonweg 100% gelijk in, punt.
kaasboerin zegt
Leuk hè, zo’n kunstmatige “markt”..
Over een paar jaar bepalen ze óók welke kleur jouw onderbroeken moeten zijn.
toroloco zegt
@kaasboerin: Verschillende Europese regering kopen schone lucht bij andere Europese landen. Hoe ze dat doen is mij een raadsel. Plastic zak misschien?
vale46 zegt
@toroloco: Nee hoor, met bubbelplastic!
http://www.youtube.com/watch?v=c-v0w-NGVZc
toroloco zegt
@vale46: Ik heb nog een rol (propere lucht) bubbelplastic staan van 1m breed. Wie wil er propere lucht kopen?
vale46 zegt
Eindelijk zien ze in hetgeen wat ik al jaren roep, diesel is veel vervuilender dan benzine!
De CO2 hippies zeggen dan wel dat een benzine iets meer co2 uitstoot, maar die mogen van mij stikken in het fijne stof & roet van hun co2-vriendelijke diesels.
Voor degene die me nog steeds niet geloven, ga achter de uitlaat van een warme diesel zitten, of van een warme benzine, eens zien wat je het langste zal volhouden… (kleine tip: benzine)
Mijn volgende auto zal sowieso ook een benzine worden, een veel lichter motorblok, minder vervuiling en een sportiever karakter & het belangrijkste: financieel beter.
desoper zegt
@vale46: en niet te vergeten, geen naar diesel ruikende handen na het tanken
vale46 zegt
@desoper: Geen last van :D
dedon zegt
@desoper: Persoonlijk vind ik naar diesel ruikende handen minder erg dan naar benzine ruikende handen, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk…
dedon zegt
@vale46: Roep je dus al jaren onzin. (Zoals je boven ook al kunt lezen)
Je ziet gewoon dat diesel veel meer potentieel heeft. En i.t.t. benzine, was en is diesel ook nog niet uitontwikkeld.
vale46 zegt
@dedon: Waar zie jij dat dan wel?
De meeste fabrikanten hebben de laatste jaren veel meer geld in hun dieselmotoren gestoken dan in hun benzinemotoren. (met uitzondering van Toyota & sportmerken)
Ik zie bij diesel ook geen spectaculaire veranderingen. Bij benzine gaat het veel harder, denk maar aan de twinair, 125pk uit een litertje, en dat voor een stadsautootje!
of wat dacht je van de laatste generatie turbo benzine’s? Stuk voor stuk prachtige blokjes!
Die diesels evolueren bijna niet meer. Deels omdat ze hun uitstoot binnen beperken moeten houden en daardoor hun uitlaatgassen door een hele batterij filters & kaths moeten blazen.
Kleine geblazen benzinemotoren zijn de (nabije) toekomst voor de meeste auto’s.
dedon zegt
@vale46: Zo hé, over tunnelvisie gesproken. Niet bekend met de komst Directe injectie, commonrail, verfijning daarvan? Van een 1.9 die 90pk doet en nu ondertussen een 1.6 met 150pk? Of van 1.2 diesels met een (realistisch i.t.t. benzine-verbruik) verbruik van makkelijk 1 op 30? Zo heb je nu wel “grote” 14% diesels.
De enige ontwikkeling bij benzine is eigenlijk dat er een grotere turbo op gezet wordt ten kostte van de cylinderinhoud, wat in de praktijk alleen helemaal geen brandstof besparing geeft. En oké een beetje verfijning van de injectie-techniek, wat nog steeds in de praktijk niet veel geeft.
En dit terwijl diesel pas sinds 20 jaar echt doorontwikkeld wordt en benzine al meer dan 50 jaar…
Lijkt me een duidelijk verhaal toch?
SimonMc zegt
@dedon: Je moet dringend eens Mercedes Diesotto opzoeken…Ohja, en cilinder schrijven ipv cylinder.
ferrari94tr zegt
@vale46: dat dacht je vriend, als je veel kilometers maakt is diesel gewoon voordeliger. Verder kun je met een (Mercedes) diesel makkelijk 4 ton kilometers rijden. Dat zie ik een benzine nog niet doen.
vale46 zegt
@ferrari94tr: Daar heb je een punt, maar de minderheid aan auto’s zal meer dan 125km per dag rijden. Ik ben over het algemeen bezig, redelijk korte afstanden dus.
Onehp zegt
@vale46: het diesel/bezine debat is een beetje oud. Diesel zal altijd iets zuiniger zijn en wat meer kosten bij aankoop. Heb meerdere van beide gehad en de elk model heeft zijn voor en nadelen. Maar welles nietes diesel of benzine ligt op het niveau van plastieken of papieren zak bij de handelaar.
Belangrijker is de vraag of de auto altijd nodig is – waarom gaan dagelijks duizenden vrijwillig in de file gaan staan?, en als je een auto koopt, moet dat dan de grootste met de krachtigste motor zijn, zelfs al is die relatief zuinig (maar niet absoluut).
Verder gebruik ik ook mac en windows naast elkaar, vind beide goed op hun manier ;-)
vale46 zegt
@Onehp: Inderdaad een hopeloze discussie, het is een beetje appelen met peren vergelijken, maar ik lust toch liever een appel dan een peer. Snap je?
Hier ging het mij bijna puur over het milieuaspect. Waar overall een benzine beter uit komt dan een diesel vind ik.
E34M5Touring zegt
De Belgsiche minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege….. Nou we kunnen wel raden wat haar favoriete vervoersmiddel is…..
glashelder zegt
Duidelijk. Er wordt altijd gescholden op hybriderijders dat ze het alleen om het geld doen.
Bij dieselaars is het precies het zelfde al willen ze on anders laten geloven.
Omslagpunt. Daar gaat het de meesten om.
garp zegt
@glashelder: en koppel bij lage toeren, dat was tot redelijk kort geleden een best valide argument voor diesel dacht ik…
SimonMc zegt
@garp: koppel bij lage toeren…laat me niet lachen. Geef een benzine dezelfde versnellingsbak en ook 2 turbo’s, en dan zal je eens zien wat koppel is.
Heb zelf maar 215 Nm koppel in m’n benzine-autootje, maar dankzij een versnellingsbak die goed is afgestemd op de motor, kan ik gewoon 30 km/h rijden in 6de…en als ik gas bij geef geeft ie nog niet eens een krimp.
Terwijl als je bij de meeste diesels 50 km/h in 5de rijdt, trillen de vullingen uit je kiezen.
mashell zegt
@SimonMc: als jouw benzine dingetje 3000 toeren maakt bij 30 in 6 dan kan dat allemaal prima. Mijn diesel maakt 800 toeren bij 50 in 6 en dat vind de motor echt niet leuk.
SimonMc zegt
@mashell: Je denkt echt dat mijn wagen 3000 toeren maakt in 6de tegen 30 km/h?? Dat zou willen zeggen dat ik meer moet schakelen dan de gemiddelde vrachtwagenchauffeur…
erce zegt
En terecht! Met m’n 325i coupe stond ik drie keer per twee weken bij de pomp, met m’n 520d sta ik één keer per twee weken bij de pomp.
vale46 zegt
@erce: dus jouw 325i verbruikt 2 keer meer dan je 520d? :s
erce zegt
@vale46: ik reed met m’n 325i ongeveer 1 op 9 en doe met m’n 520d zonder al te veel problemen 1 op 17,5. En de tank is ietsjes groter (ongeveer 5 liter)
vale46 zegt
@erce: 1/9? beetje last van een zware voet? :D
jack_abarth zegt
@vale46: mij abarth loopt ook rond de 1:11, dus zo gek vind ik zijn 1:9 nog niet eens.
Pixed zegt
Nog even vrmelden dat BE een transitland is, en het dus niet veel uitmaakt welke wagens inwoners kopen. Heel veel transport die uit de oostbloklanden komt en o.a. het kanaal over dient te steken, turft lekker door het Vlaamse landschap. Hypocriete maatregelen zijn hier dan ook schering en inslag, en missen hun doel voor 99%.
mashell zegt
@Pixed: zou Belgie niet net als Nederland een transitland zijn vanwege de grote haven?
Hupke zegt
@Pixed:
Nuja dat klopt een heel klein beetje, maar ‘Boma’ die rond de kerk tuft met haar polo tdi en die nooit boven de 1500rpm komt die verpest de lucht anders ook wel serieus en zo zijn er echt heel veel diesels die zo nog rondrijden.
En nog veel erger al die rotbussen. Als je gewoon al ziet wat die uitstoten. Da’s nu nog net het ergeste. Fijn stof zie je niet. Wat je ziet is enkel nog maar het grove vuil.
popoff zegt
We konden enige dagen geleden lezen dat de kost-prijs van benzine iets omlaag gegaan was vanwege een gebrek aan vraag. Dus laten wij allemaal het gebruik van mhybride’s en EV’s toejuichen. Dan sta ik, en de andere liefhebbers hier, straks weer heerlijk m’n 8-pitter vol te gooien voor een paar tientjes! Laat de boekhouders maar rekenen met welk vervoersmiddel/brandstof/aandrijving ze het meeste kunnen besparen. Hoe meer, hoe beter !
hollow zegt
Hoewel het prijsverschil in inschrijvingstaks en jaarlijkse wegenbelastingen kleiner is geworden en diesel ook een pak duurder is, zal ik toch kiezen voor een 335d ipv een 335i. High performance benzines klinken beter en geven meer sensatie, maar verbruiken nog steeds meer brandstof
lex22 zegt
Voor het eerst proefrit gemaakt in een diesel: de nieuwe BMW 320. Verbruik viel tegen 6,8(en daar komt nog 10% bij in vergelijking met benzine, bijna 7,5 dus, je tankt immers in liters en diesel is 10% zwaarder), geluid bij stationair is dramatisch. Daarnaast valt op de de puf er snel uit is, het hoge koppel cq vermogen is maar in een heel klein “toerenbereik” voor handen. Bij mijn huidige auto (1,8tfsi)is het echt genieten als je een keer flink gas geeft, waanzinnige acceleratie, heerlijk geluid…
@hollow: de 330d en de 328 hebben ongeveer dezelfde prestaties en verbruik, maar de 330d is 13000 euro duurder. Het kan dus best zijn dat iemand dan toch voor de 330d kiest om subjectieve redenen (je bent bijvoorbeeld trucker :)) maar logisch is het niet(meer). Vandaar dat Belgen weer benzine gaan rijden.
mashell zegt
@lex22: hoezo komt er nog 10% bij omdat diesel zwaarder is? Het verbruik is gewoon het verbruik. Feit is dat een liter diesel meer energie bevat dan een liter benzine en je derhalve er verder mee kunt rijden.
lex22 zegt
@mashell: lieve mashell: kijk even op de Duitse sites, daar staat inmiddels het (verplichte) gecorrigeerde verbruik. In Nederland volgt dit uiteraard weer later. En google: soortelijk gewicht van b.v. benzine / diesel….
imdoctorbob zegt
@lex22: Mijn tank heeft anders gewoon een inhoud in liters en mijn verbruik is gewoon in x km/l. Verder tank je gewoon liters bij het station. Ik zie dus niet in hoe gewicht van de brandstof hier iets mee te maken heeft. Je moet me dit echt even uitleggen.
SimonMc zegt
“Vlamingen keren diesel de rug toe ”
mercedesclsfan zegt
Vlamingen rijden met diesels van gemiddeld 3 jaar, nederlanders sleuren hun caravans door heel europa met benzines van gemiddeld 15 jaar oud, wie vervuild dan het meest?
speedie zegt
Vlamingen verwarmen meer en meer met steenkool (besparingen door crisis). Binnen 10j is steenkool terug de belangrijkste energiebron (mede door verdwijnen kerncentrales) . Wat de staat poogt te realiseren maar ondertussen wel in onze geldbeugel zit wordt gewoon teniet gedaan door massa’s CO2 en fijn stof dat door de schoorsteen gaat vliegen. Ben altijd diesel rijder geweest en zal dat altijd blijven. Superzuinig en toch vlot rijden, reuze koppel en autonomie zonder motor af te beulen of in de toeren te moeten jagen.