Veel CEO’s uit de automotive industrie kijken likkebaardend naar het succes dat Renault heeft met Dacia. No-nonsense-wagentjes voor de massa die gretig aftrek vinden. De baas van Fiat heeft zijn plannen voor een tegenhanger weer eens afgestoft.
Sergio Marchionne heeft het een en ander verklapt over Fiats’s budgetplannen in een interview, afgelopen zondag. Momenteel zou worden gekeken of het haalbaar is en of de Italianen een submerkje onder het al niet al te dure Fiat kunnen optuigen. Hiervoor zouden ze productiecapaciteit in het buitenland willen gebruiken (Polen? Servië?) om de kosten maximaal te kunnen drukken. Het idee is vervolgens om Fiat eens stukje hoger te positioneren. Sergio’s letterlijke woorden: “We need to see if there is a space left below after the Fiat brand moves up.”
Net als bij Volkswagen en Nissan zou Fiat een auto-tak met gunstigere prijskaartjes kunnen krijgen, maar die plannen moeten nog wel worden goedgekeurd. Klinkt bekend? Kan kloppen. In 2008 kocht Fiat een meerderheidsbelang in het onvolprezen Zastava, dat vervolgens als budgetmerk moest dienen. Tot op heden hebben we daar nog maar vrij weinig van vernomen, dus wellicht komt daar snel verandering in.
Een andere kanshebber die rondzoemt is de naam ‘Innocenti‘. Een vergaan automerkje dat onder licentie Mini’s bouwde, later zelfs nog uitgerust met Daihatsu-motoren. Het was nog heel even in handen van British Leyland (1972), daarna ging het naar De Tomaso (1976) en sinds 1990 zit het bij Fiat in de portfolio, om daar de Yugo Koral te bouwen.
Cheap-ass automerknamen genoeg om uit te kiezen. Maar Sergio heeft het al druk genoeg om Alfa Romeo in 2015 weer op de rit te krijgen. Dus ontlasten we hem graag van deze taak, door het aan jullie voor te leggen: hoe moet het budgetmerk van Fiat genoemd worden?
marokkaanseheld zegt
Heldoe, want ik ben een Marokkaanseheld!
marokkaanseheld zegt
Of toch maar Fiat Pino..
bsxc2 zegt
Berlusconi
jrk68 zegt
Leuk om weereens te zien, die Inno was ooit mijn 2de en ja die was net zo rot.
Dus van mij mogen ze Innocenti best nieuw leven inblazen maar dan ook graag weer een de Tomaso uitvoering.
betonstaal zegt
@jrk68: Innocenti! Certo
jrk68 zegt
@betonstaal:
Ruim een kwart eeuw geleden had ik zo’n Innocenti de Tomaso. Wat heb ik gelachen met dat hok en heel wat GTItjes het snot voor de ogen gereden. Getuned 1275 blokje erin en het onderstel van de mini maar dan met schijven ipv trommelremmen.
Wel jammer dat roestpreventie in die jaren nog niet bestond.
pieterveer zegt
@jrk68: Shit, helemaal vergeten, die De Tomaso uitvoering! Die zag je weinig toen, maar ze zagen er o zo leuk uit.
lacker zegt
@jrk68: Innocenti zou zeker een mooie naam zijn, maar typenamen kan natuurlijk ook, net als de DS’en van Citroen:
Uno, Tipo, Bravo, Brava, Marea en Palio
Het allermooist zou Topolino zijn!!
W115 zegt
Gewoon FIAT als budget merk, punto en panda classic terug in productie en voor een zacht prijsje verkopen
kickass zegt
Ferrari.
kapiteinaudi zegt
Dacia doet het toch heel goed, die gaan het Fiat nog moeilijk maken dan.
pjotr zegt
Vroeger had Fiat daar Seat voor… ;-)
Autobianchi?
veloce zegt
@pjotr:
Autobianchi was ook mijn eerste ingeving. Volgens mij is Lancia zelfs nog eigenaar van de naam/rechten.
RazorHead zegt
@pjotr:
same here, autobianchi kwam direct in mij op
bashjuh zegt
AutoFlot?
raoulkroes zegt
taiF?
964rs zegt
Fiat is toch al een budgetmerk?
rubend zegt
@964rs: je bent me net voor.
Jochempie zegt
Fiasco
abnerd zegt
Lancia
the-budel-guy zegt
INZTAF!! het staat voor Is Net Zo’n Troep Als Fiat
9000cse zegt
@the-budel-guy:
Vertel dat maar eens tegen een vriend van me. Hij heeft een transportbedrijf met o.a. een Fiat Dóblo. Het ding heeft nu in anderhalf jaar 350K gelopen. Servicebeurtje en rijden maar. Volgens hem de beste en meest voordelige auto uit zijn wagenpark.
ferrari94tr zegt
@9000cse: maar dat is een bedrijfswagen. Als consument word je altijd genaaid als het om kwaliteit gaat.
jrk68 zegt
@ferrari94tr:
Nu heb ik jaren in die italiaanse “rommel” gereden en ik kan uit ervaring zeggen dat ze een stuk betrouwbaarder zijn dan bepaalde duitse rommel….
Ach, pubertjes lullen nu eenmaal graag mee onder kennis van zaken….
bofkont zegt
@jrk68: Inderdaad!
De meeste zuurpruimen heeft nog een fiat of alfa in bezit gehad hier. Ze roepen maar wat!
lastbiltekniker zegt
@bofkont: na 15 Alfa’s, 2 Lanica’s en een Fiat ben ik blij dat ik Duits rij.
jrk68 zegt
@lastbiltekniker:
Als je er zoveel versleten hebt waren ze waarschijnlijk al rijp voor de sloop toen je ze kocht,
newguy92 zegt
@jrk68: wat denk je van die alfa’s AKA roestbakken
9000cse zegt
@ferrari94tr:
Klopt niet helemaal. De Dobló is er ook als MPV, zelfs in 7-persoons uitvoering.
the-budel-guy zegt
@9000cse: tja hoeveel technologie zit er in een bestel bus vergeleken met een personen auto. en op dat gebied faalt fiat als de beste!!
jrk68 zegt
@the-budel-guy:
In een Doblo zit gewoon personenwagen techniek….
the-budel-guy zegt
@jrk68: dat snap ik maar ik doelde er op dat een personen auto MEER techniek bevat aangezien een bedrijfs wagen 9 van de 10 keer KAAL is.
SimonMc zegt
@the-budel-guy: In de avondschool al voor herstelling gehad : 4 Audi’s, 0 fiats.
Maar ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van het interieur top was hoor !
9000cse zegt
@the-budel-guy:
Welke “troep” bedoel je dan? In die bestelwagen zit evenveel technologie als in de personenwagen-uitvoering. Ik verdenk je er een beetje van, dat het voor jou moeilijk te pruimen is dat Fiat zo slecht nog niet is en dat je dat nogal steekt.
the-budel-guy zegt
@9000cse: lol dan is jou vermoeden erg fout.
ik vind fiat leuke auto’s alleen staan ze bij ons thuis bekend dat ze niet al te betrouwbaar zijn.
9000cse zegt
@the-budel-guy:
Mag ik dat dan toch wel een beetje merkwaardig vinden? Gewoonlijk kopen mensen, die iets “troep” vinden zoiets niet. Wel dan? Ik geef er in ieder geval mijn geld niet aan uit.
the-budel-guy zegt
@9000cse: er zit gelukkig een verschil tussen leuk vinden en daadwerkelijk kopen.
9000cse zegt
@the-budel-guy:
Je tekst: “…alleen staan ze bij ons thuis bekend dat ze niet al te betrouwbaar zijn.”, doet vermoeden, dat je uit ervaring spreekt. Als iets bij mij bekend staat heb ik er praktische ervaringen mee. Anders zeg je dat je gehoord hebt dat…..
E34M5Touring zegt
@9000cse: Hij reageert niet meer. Zal dat laatste wel zijn. Grootvaders wijsheid dus….
bofkont zegt
@the-budel-guy: -1
the-budel-guy zegt
@bofkont: +1 zo nu sta ik weer op 0 :P
fapfap zegt
Berlusconi
carlos2905 zegt
FER-ARIE
pier zegt
Fiat zou ik budget maken, en dan als luxe Alfa. Nog een nieuw merk schiet niet op lijkt me, ze hebben nu al Lancia waar ze weinig mee kunnen (ja rebadgen). Laten die Italianen zich focussen op deze 2 merken, dan hebben ze het al druk genoeg. Als je pas 1,5 jaar na het stoppen van de productie een opvolger hebt voor de 159 ben je niet lekker bezig lijkt me.
SimonMc zegt
@pier: Exact wat ik dacht.
luuktb zegt
@pier: Ja joh jaren lang miljoenen aan Brand marketing om de naam een beetje omhoog te houden,en dan vervolgens alsnog een budget merk van maken.
Ja dat gaan ze vast doen.
Simpson zegt
alfa
bofkont zegt
@Simpson: -1
Simpson zegt
@bofkont: :)
Van 5 modellen terug naar twee vind ik toch redelijk armoeiig
SimonMc zegt
@Simpson: In dat geval moet Pagani toch wel bij een van de armoedigste merken op het moment zitten.
The360box zegt
@SimonMc: Pagani heeft nooit meer dan 2 modellen gehad…?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pagani_Automobili
Griffin zegt
Piaggio ligt wel voor de hand natuurlijk…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Coltrui?
poeperman zegt
Alfa Romeo?
bofkont zegt
@poeperman: -1
fejjie zegt
Ferrari
elguapo zegt
Nido italiana
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Sconto?
E34M5Touring zegt
Ruby, met als limited edition de Bunga Bunga buggy.
wimmm zegt
@E34M5Touring: Bwahaha! Bunga Bunga Buggy… briljant :P Die gaat alleen al verkopen om de naam!
Lustigson zegt
Fiat heeft nog een rijtje niet-gebruikte merken, volgens Wikipedia. Autobianchi, Innocenti, Zastava, Seddon, Atkinson, Pegaso. Keus genoeg, dunkt me.
Maar misschien is het inderdaad beter om Fiat gewoon Fiat te laten en dat merk de voordelige, veelal kleinere modellen te laten produceren. Alfa Romeo is er vervolgens voor de sportievere wagens. En Lancia natuurlijk voor de premium en meer ‘design’ auto’s.
Als je dat zou moeten vergelijken met VAG — en dan ook nog Dodge, Chrysler en Jeep in die vergelijking fietsen — krijg je zo’n beetje dit:
» Fiat = beetje Skoda, kleine VW’s (Fox, Polo)
» Alfa Romeo = Seat + sportieve VW’s (CC) = Dodge
» Lancia = luxere VW’s (up-market Passat, Beetle) + Audi = Chrysler
Ferrari is dan natuurlijk VAG’s Lamborghini en Bugatti en Maserati is Porsche met een beetje Bentley.
Enneh, meneer Marchionneplatforms delen, oké, maar niet badgen, hoor. En verder gewoon meerder merken naast elkaar in één markt zetten. Dat gaat bij VAG immers héél goed!
E34M5Touring zegt
Of Polski Fiat
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Voor je het weet is dit weer het straatbeeld….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Als ze er zo uitzien mogen ze komen hoor. Love that look.
carlos2905 zegt
crisisos
Joost1990_2 zegt
Failliet
timmyaudifreak zegt
Trashmobile
moveyourmind zegt
Fiat hoger positioneren? In ieder geval een ambitieuze doelstelling. Te ambitieus naar mijn bescheiden mening. Het kost kapitalen aan marketing en produktontwikkeling om dat te kunnen bereiken en het veranderen van het imago duurt jaren. Ik zou zeggen investeer in Alfa Romeo en Lancia nu er nog iets van deze merken over is en laat Fiat kleine betaalbare auto’s maken en een enkel nichemodel zoals de 500.
911GT2 zegt
@moveyourmind: Alfa is ook al jaren een budgetmerk… hoewel meer budgetloos…
moveyourmind zegt
@911GT2: Haha, vooral budgetloos ja. Maar er zijn nog steeds liefhebbers, productiefaciliteiten en een dealernetwerk. Alfa Romeo weer op de kaart zetten zal goedkoper zijn dan van Fiat een premiummerk te maken.
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: Misschien dat, met het hoger schuiven van Fiat, het lot van Alfa wel helemaal bezegeld is…
atakan zegt
Een naam verzinnen voor Fiats budgetmerk, was Fiat dan geen budget merk?
jipino zegt
S-Coda Italia
racerx zegt
FIOD
mout zegt
Innocenti?
vermeire zegt
Prulli
jipino zegt
Of gewoon Ĉoda
jipino zegt
@jipino: Čoda dus
Megakix zegt
Fihahat ?
jipino zegt
Natuurlijk verwijzend op een muzikale manier, naar het begin van het einde.
gearhead zegt
@9000CSE; lieg jij of ben je in de war? 350.000 km in 1,5 jaar.. Dat is elke dag 640 km rijden. Elke dag, het gehele jaar door. Ook met kerst, ook op zondag. Gewoon 7 dagen in de week, elke dag 640 km. Transportbedrijf of niet maar ik geloof het niet.
ot; jul misschien.
SimonMc zegt
@gearhead: Jij bent in ieder geval onwetend. Ik weet iemand met een taxibedrijf die een Peugeot 508 heeft lopen, die ook al 350.000 km op 1,5 jaar tijd heeft lopen. Diezelfde man heeft ook een Peugeot 607 met 1.000.000 op de teller.
Snap je het nog niet? Tip: iets met shiften.
SimonMc zegt
@SimonMc: laatste “lopen” moet “gelopen” zijn.
9000cse zegt
@gearhead:
Die auto rijdt tot zes keer per week met afwisseling van de chauffeur naar Parijs. Ook met zon- en feestdagen. Trouwens, waarom zou ik liegen? Ik word niet door Fiat betaald hoor. Maar feiten zijn nou eenmaal feiten.
burnout zegt
FAILLIET
ruudw zegt
Fiat als budgetmerk en Alfa en Lancia de markt van Fiat gedeeltelijk over laten nemen
vincentvanb zegt
Beta
alassad zegt
Fiat budgetmerk maken, lancia luxe merk maken en alfa romeo sportief merk maken.
spidermann zegt
Rotmo
BartvL zegt
FiNOT
ViperArry zegt
Zastava of Yugo…. prima budgetmerken toch?
ropbp zegt
Hahahaha hoe grappig de meeste reageerders denken te zijn :-P
Ik denk dat Fiat zelf als budget merk kan dienen (kan een Panda nog goedkoper?) en Alfa als het sportieve merk en Lancia als het luxe. Verandert er eigenlijk niets. Hoe makkelijk kan het zijn.
lamborgfan zegt
Faalfa fomeo
koningcaris zegt
Lager dan Fiat?
Innocentie er boven dat vindt ik wel lekker bekken eigenlijk. Ik heb ooit in een door Innocenti onder handen genomen mini cooper gereden pffff week bezig geweest om de 7 kleuren bagger uit mijn broek te krijgen, 210 met een oude mini dat is pas snelheidsbeleving.
gorre zegt
faillite (faling in het frans , fajit uitgesproken )
T16 zegt
Cornetto, als het net uit de vriezer (folder/fabriek) komt is het nog koud en lekker fris.
Zo gauw het warm wordt begint het te lekken, komen er te veel geuren vrij en breekt het omhulsel (roest de bodem en het dak door). ;-)
Nee, zonder gekheid, Autobianchi en Innocenti voldoen toch prima onder FIAT’s Panda en de Mini tegenhanger 500 serie.
Burlesc (-onie) en Topo (-lino) zijn natuurlijk ook gouden namen, maar ik vind Ruby echt heel erg goed gevonden, heeft zowel een rijke en exclusieve (robijn, mooie edelsteen) als een goedkope en sletterige (hoerig) uitstraling, rijdt vast heel lekker ;-).
shandar zegt
Aldi romeo
sjamp zegt
FSO.
potjak zegt
Nuovo
alfamail zegt
Fi
potver7 zegt
Lada
Zastava
FSO
En anders gewoon Joey Tribbiani
Andres zegt
Fiasco?
_Eend_ zegt
Zastava: Budget, voor als je gewoon vier wielen, een stuur en wat stoelen wilt hebben.
Fiat: Kleine autootjes + bedrijfswagens.
Alfa Romeo: Sportieve auto’s voor autoliefhebbers met af en toe een supercar.
Lancia: Het Design merk voor mensen met rare brillen.
draragon zegt
@_Eend_: Ben het grotendeels met je eens. Maar ik zou toch een naam als Autobianchi nemen ipv Zastava. Dat bekt toch net iets lekkerder.
Rob zegt
Kan meneer Marchionne niet beter de huidige merken (met name Alfa/Fiat/Lancia) weer een beetje op de rails krijgen ipv te denken aan een nieuw merk?? Die grootheidswaanzin gaat hem nog eens de kop kosten.
dvt093 zegt
FACIA?
norge zegt
Fiatsco ?
mgmgb zegt
Corrosia
rolf92 zegt
Truppa is de nieuwe naam
hdla zegt
Altijd weer leuk een topic waarin de kans wordt aangeboden om weer eens lekker te bashen en Italiaanse autos af te kraken. Gegarandeerd meer hits dan de zoveelste suffe nutteloze Duitse bak met weer drie PK meer dan de vorige met die al 600 PK had.
FIAT had zijn positionering al heel goed voor elkaar in de jaren 60, misschien al eerder. Een kleine instapper, middenklasser en hogere middenklasser en af en toe een grote klasse.. En van al die series meestal ook cabriolets en coupes. Dit kon je ook voor Lancia zeggen en Alfa in de duurdere klasse. Alleen Mercedes kwam een beetje in de buurt. Dit was in de tijd dat BMW een driewieler en een boulevard cruiser aanbood. Audi stinkende low tec tweetakters aanbood en VW een toen al verouderd model aanbood.
FIAT moet gewoon weer de Volkswagen zijn die ze altijd al waren. Lancia exclusieve mooie techniek understatement (niet dat rare design, omdat ze alfa niet in de weg mogen lopen) , en Alfa duurder sportief, wat het vroeger was toen ze BMW’s voorbeeld waren. FIAT moet gewoon trots zijn op zijn verleden, ze hebben zulke leuke auto’s gemaakt en dat kunnen ze nog, kijk naar de nieuwe Panda leuk en origineel in vergelijk met de UP en rijdt nog beter ook. En dat budget merk? Gewoon Autobianchi.
sidelo zegt
@hdla: Hou toch op ik ben net als jij een gek van Italiaanse auto’s in het verleden, maar tegen woordig is het troep op misschien de kleine auto’s na.
Voor alle merken hebben ze alle waarden uit het verleden op zij gezet om maar zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren.
Het is gewoon eeuwig zonde als je naar de plastic Fiats van tegenwoordig kijkt. De veredelde fiat’s die Alfa heten. Zo mooi van buiten maar in onderstel, interieur etc gewoon een fiat en de zieke lancia’s die veredelde Amerikanen zijn.
Je kan van bijvoorbeeld BMW denken wat je wilt, maar dat merk heeft idd wel het lef om voor zijn eigen waarden te blijven staan en dat scoort.
Emile_Benz zegt
Bambino
faithnomore zegt
Bedoel het niet negatief, maar is fiat nu ook al geen budget merk ? Op de 500 na dan.
fep739 zegt
De Cicciolina
gerrelekker zegt
Faeces?
raiyur zegt
Piccolo betekend klein. Ideaal als budget naam voor een klein prijsje .