Nieuwe hoop voor mensen die zich graag onder hun stervensdure snelheidsboetes uit wurmen: onze hermandad laat nogal eens wat steekjes vallen als het gaat om de jaarlijks verplichte ijking door het Nederlands MeetInstituut (NMI).
Het NMI moet elk jaar de meetapparatuur waarmee jij en ik worden gecontroleerd (laserguns, maar ook trajectcontroles) opnieuw ijken. Gebeurt dit niet, dan vervalt het certificaat en is de uitgeschreven bekeuring de facto en de jure ongeldig.
Maar goed, je zou verwachten dat er wel landelijk een excel-sheetje is van alle apparatuur met de ijkdata er in, en dat er een maand voor het verlopen daarvan wel een alarm is ingesteld. Ding-dong, even bellen met het NMI. Kennelijk niet.
Geenstijl dook eens in de archieven van onze o-zo-transparante wetshandhaver, die netjes een boel data openbaar online zet. Zoals hier en daar (trajectcontrole A20 Rotterdam), waar we keurig kunnen meelezen dat het NMI-certificaat verlopen is.
Ook laserguns moeten elk jaar geijkt worden, en ook hiervan (in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur) staat een mooi lijstje online. Niet dat we weten of deze guns nog gebruikt worden of in een kast liggen te verstoffen, maar stel dat ze nog wel worden gebruikt om u op een onschuldige plek een oor aan te naaien, dan heeft u nu een stok om mee te slaan.
Een falende overheid, helemaal zo slecht nog niet..
tttooommm zegt
Maar hoe weet jij met welke lasergun je bent gelaserd?
nsmeijer zegt
@tttooommm: als je informatie over je boete opvraagt krijg je het ijkrapport van de betreffende laser gun
tttooommm zegt
@nsmeijer: thnx!
rsvbf1 zegt
@tttooommm: ik heb zo\’n gevoel dat iemand de info over z\’n boete op gaat vragen
zeeuw zegt
Je kunt diverse zaken opvragen zoals ijkrapport van de installatie, de bevoegdheid van de persoon die deze geijkt heeft, je foto en nog wat overige zaken.
Preske zegt
@zeeuw: Gaat de politie dan niet juist lastiger doen als je hen die info vraagt?
notsobig zegt
@Preske: Deze documenten vraag je op wanneer je de bekeuring binnen hebt, hoe zou de politie juist lastiger moeten doen? Voor zover ik weet zijn ze verplicht je deze documenten te laten zien als je hierom vraagt.
Preske zegt
@notsobig: omdat ze meer moeite moeten doen? “ah mijnheer preske gaat moeilijk doen? dan doen wij ook moeilijk.”
tttooommm zegt
@Preske: Hahaha dat is jammergenoeg wel de kinderachtige instelling die ik vaak meekrijg van agenten
notsobig zegt
@Preske: Hoe willen ze moeilijk gaan doen dan? Als je dit soort dingen tijdens een staandhouding doet, kan je zoiets wel verwachten, maar na het binnenkrijgen van de boete?
zeeuw zegt
Eigenlijk heeft het ook wel iets aandoenlijks, dat de overheid niet bij machte is om dit soort zaken gewoon waterdicht te hebben.
Hoe moeilijk kan het zijn, je spulletjes op tijd laten keuren?
Als ik de APK van mijn auto laat versloffen ploft er ook snel genoeg een boete op de mat.
nsmeijer zegt
@zeeuw: jouw (en mijn) spullen keuren is idd geen probleem…
thomasbalink zegt
wat zou het toch fantastisch zijn als de certificaat van de trajectcontrole op de a2 ten hoogte van Vinkeveen ook verlopen is. word mijn eerste boete in mijn leven toch nog kwijt geschonden :)
realhustler zegt
We zijn in nederland veel te lui en gehoorzaam. Er is al zo vaak gesteld, dat als iedereen bij iedere boete ijkrapporten van de apparatuur opvraagt, en certificaat van de agent, en verklaring dat hij de apparatuur volgens de regels heeft neergezet en daarna in de vereiste frequentie heeft gecontroleerd, dan verzand de hele administratie.
Altijd documenten opvragen, en altijd bezwaar maken.
xxxx zegt
@realhustler:
Kun je hier wat meer over vertellen?
Hoe gaat dat precies in zijn werk? Staan op de boete die je thuis gestuurd krijgt telefoonnummers of adressen vermeld waar je deze gegevens kunt opvragen, of moet je dit via een omweg doen, door bv naar een website te gaan?
E34M5Touring zegt
Vraagje, ik ben een keer staande gehouden nadat ik gelaserd was, ik moest toen mee naar een plek waar meerdere agenten stonden. Tijdens het uitschrijven van de bekeuring vroeg de agent via de portofoon de meetafstand op, dit bleek te kort te zijn waardoor men geen bekeuring kon uitschrijven. Dit is geen cool verhaal maar is me echt overkomen. Ik blij natuurlijk, maar weet iemand toevallig wat die meetafstand is? En heeft het zin hier altijd om te vragen dus??
towi1989 zegt
http://www.politie.nl/KLPD/Images/a20%20rotterdam%20%2020032012_tcm35-783195.pdf Dus op de rechter(zuig) baan geldt alles wel nog gewoon
rodger zegt
@towi1989: lijkt me sterk, boel is sinds kort naar 100km/u gezet. Lijkt me dat je dan toch opnieuw moet ijken?
rodger zegt
@rodger: dat is trouwens aansluiting A13 op A20, neem me niet kwalijk
potver7 zegt
@towi1989: Nou da’s dus simpel. Gewoon met 360 per uur voorbijblazen dus…
mareal zegt
Ik heb 12 oktober een boete gehad op de a20 trajectcotrole om half 1 snachts met 100 km/per uur is die dan geldig. (Je mog er maar 80 maar af en toe ook 100 vage shit)
alassad zegt
Jaarlijks? Wat overdreven.denk.ik… Doe gewoon eens per 2 jaar, bespaar je ook nog behoorlijk!
herbieferbie zegt
Wat ik me altijd afvraag daar op dat stukje trajectcontrolle op de a20, ik zie er regelmatig mensen gewoon voorbijscheuren, zijn die gewoon dom , of weten ze iets wat ik niet weet ?
weereentankleeg zegt
@herbieferbie: nog nooit een boeite gehad, reed er een paar jaar lang elke dag.
Controle begint pas bij de matrixborden na het invoegen van rechts (niet waar de vrachtwagens invoeren maar die daarna). Daarvoor kan je gewoon doorrijden.
Aangezien ik er bij centrum afga is dat de enige meting. Dus tikje remmen en weer gaan.