Onlangs zette het CDA nog vrolijk en tros de handtekening onder het Kunduz-akkoord waarin werd besloten om de onbelaste kilometervergoeding af te schaffen. Nu ze er dramatisch voor staan in de peilingen en keihard zeteltjes nodig hebben vinden ze u, de kiezer, weer lief, en komen ze met het lumineuze idee om dan toch maar een schamele 13 cent onbelast te laten vergoeden.
De gehate afschaffing van de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer is blijkbaar niet meer nodig. In de hoop dat de acht miljoen automobilisten van Nederland het CDA een topper vinden als de stembussen in september opengaan, kregen we zojuist een briefje toegeschoven waarop staat dat het CDA-partijbestuur het prima vindt als werkgevers 13 cent per kilometer onbelast uitbetalen, en dit bedrag dus niet bij het loon wordt opgeteld. Momenteel staat dit nog op 19 cent.
Vrijdag en zaterdag wordt het voorstel voorgelegd tijdens het tweedaagse verkiezingscongres. Oké, wie wordt de volgende partij die ons automobilisten probeert te paaien? De PVV, VVD en de mannenbroeders der CDA hebben we nu gehad.
moondustfocus zegt
Grote kans dat dit voorstel na de verkiezingen in de papierversnipperaar eindigt.
ruben_koldeweij zegt
@moondustfocus: Volgens mij ook, maar we kunnen ook niet vertrouwen op de PVV…
meneersander zegt
@Ruben Koldeweij: want? Die heeft de afgelopen jaar toch de meeste punten voor elkaar gekregen.
mashell zegt
@meneersander: Inderdaad, de PVV heeft ons 114 red een dier gegeven. Maar al het andere is van de baan. Ook alle VVD dingen zijn niet gelukt. Ook het CDA heeft alleen de afbraak van de eigen partij succesvol doorgevoerd.
meneersander zegt
@mashell: inderdaad is niet alles wat de PVV heeft beloofd ook echt gebeurt. Je moet echter niet vergeten dat de PVV slechts een ‘gedoog-partner’ is. En op het moment dat het er echt om ging koos Geert wel voor zijn standpunten.
The360box zegt
@Ruben Koldeweij: Want?
jack_abarth zegt
Lol @toegeschoven briefje :)
ferrariaron zegt
In de verkiezingstijd hebben ze altijd hele goede ideeën ten gunste van het volk, al weten ze toch wel dat al die ideeën nooit uitgevoerd gaan worden
Jesper zegt
Stiekem toch wel een grote groep kiezers he, die automobilisten ;)
Hoe zullen die reageren als al die beloftes plotseling niet haalbaar blijken door een nieuw steunpakket aan Griekenland – of erger, als de Grieken uit de euro gaan…
TDI-goeroe zegt
het afschaffen van de onbelaste km-vergoeding uit het Kunduzakkoord is bij mijn weten op de lange baan geschoven, dus het blijft gewoon 19ct, en nu komt het CDA ons blij maken met 13ct? zeg maar baai baai, zwaai zwaai naar je kiezers, CDA!
lincoln zegt
die lui hebben pas echt een lage dunk van Nederlanders ..
en daar hebben ze alle redenen toe ..
VeniVidiVici zegt
Haha 0,13 cent, als je 50km rijdt en het terug betaald krijgt kun je er net een chickenmenu bij McDonalds voor kopen :lol:
taarmen zegt
@VeniVidiVici:
Het idee is ook om je benzine of diesel er mee te bekostigen. Niet je avond eten, aangezien je daarvoor een baan hebt waar je naar toe onder weg was of juist vanaf komt.
In het onderwijs krijg je al jaren 12cent de km. Voor dagelijks vervoer heb je geen auto nodig die meer dan 1/14.66 rijdt. (1 liter benzine / 12cent)
VeniVidiVici zegt
@taarmen: Ja dat snapt m’n neus ook wel, maar wil met dat voorbeeld alleen aangeven dat het gewoon een jodenfooi is!!
gregorius zegt
@VeniVidiVici: CDA kiezers eten maar 1 keer per jaar bij de MacD. Vrouwlief-thuis werkt niet! Zij brengt de kids naar school, maakt het huis schoon, bidt 3 keer, doet boodschappen (liefst elke weekdag hetzelfde, vrijdag vis), haalt de kinderen weer op, kookt en zorgt dat de prak klaarstaat als manlief in zijn muesliauto thuis komt. Dan eerst goed bidden zodat het vreten koud is, eten, een uur uit de bijbel lezen, de kinderen helpen met hun muziekles of knutsel programma en dan naar bed.
Familie, de hoeksteen van de samenleving. CDA: lekker 1950!
VeniVidiVici zegt
@gregorius: Haha mooi verwoord :) Daarom, anno 2012, krijgt CDA mijn stem in september absoluut NIET.
robinio zegt
In Duitsland is het 30 cent en het gaat volgens mij naar 40 cent ter compensatie van de hoge benzineprijs. En dan komt het CDA ons blij maken met een dooie mus?
jrk68 zegt
Denk niet dat hier nog partijen bij komen.
De rest is links dus per definitie anti auto.
Die hebben liever goedkope theaterkaartjes voor hun arme achterban en extra geld voor de corrupte leidertjes in Afrika.
Al is die 13 cent erg karig en schieten ze er in den Haag niets mee op.
Leuk voor de werkgever die zijn lasten ziet dalen.
robinio zegt
@jrk68: Zo leuk is het anders niet voor een werkgever, want personeel dat van ver moet komen kan beter bij de lokale supermarkt gaan werken.
gregorius zegt
@robinio: de werknemer moet niet zeiken: of je gaat ver wonen in je (goedkope) vinex woning en betaalt wat meer voor het reizen, OF je woont dicht bij werk in de randstad en betaalt meer voor je huis. En als werkgever kan je een onderscheid maken door een bepaalde vergoeding te geven voor reizen; 13 cent bel-vrij betekent alleen dat het ze minder kost!
robinio zegt
@gregorius: Of de werknemer wil graag in Breda blijven wonen omdat zijn vrienden daar wonen, hij graag gaat stappen daar en zijn vriendin in Antwerpen werkt? Niet iedereen woont in Flevoland he…
gregorius zegt
@robinio: Dan hebben hij (niet in Breda werkend dus) en zijn vriendin een baan gekozen die aantrekkelijk leek dan een baan in Breda. Moet kunnen; maar goed, de baan is niet in Breda en je moet dus reizen. Dat is jouw keuze.
Ja, de overheid had een leuke regeling die goed te verkopen was (Jeeh, wij als werknemer krijgen belastingvrij vervoer-onkosten-vergoeding; dan hoeft de werkgever niet dubbel te buigen). Ja, natuurlijk is dit in moeilijke tijden een van de eerste regelingen die afvalt, want het is gewoon onzin. Als je niet naast je baan woont, moet je reizen en dat kost geld: dat is het leven; niet zeuren.
mashell zegt
@gregorius: Of de werkgever kiest eieren voor zijn geld en vertrekt uit de randstad.
gregorius zegt
@mashell: Dus dan ga je uit de randstad weg omdat je de prijs/kwaliteit van het wonen daar aantrekkelijk vindt; prima, maar dan moet je niet zeuren dat je meer voor je vervoer gaat betalen. Waarom zou je werkgever daarvoor moeten buigen (die vergoeding); die moet meer voor jou dokken terwijl jij, met dezelfde uren op je werk, langer per dag van huis weg bent (en waarschijnlijk dus gemiddeld vermoeider bent!).
SjoerdMini zegt
Fantastisch, als ze kiezers nodig hebben gebruiken politieke partijen de auto als lokmiddel en als de kiezers binnen zijn wordt het de melkkoe..
The360box zegt
Ik kan er wel wat voor voelen dat je echt het gebruikte km verbruik betaalt maar laten we dat dan ook doen met andere sociale premies. Wat mij nu nog krengt is dat het Nederlandse wegennet al 10 x betaalt is. Alleen maar vangen en de rest gaat in bodemloze putten enz. Maar dan moet het wel een eerlijk systeem worden en niet dat je alsnog rechtsom genaaid wordt.
mashell zegt
@The360box: het afschaffen van het solidariteitsbeginsel bij de sociale premies is natuurlijk nogal … asociaal.
The360box zegt
@mashell: Ja natuurlijk, waar ik op doelde is dat als we per gebruikte eenheid gaan betalen voor de weg laten we dat dan ook doen voor de sociale verzekeringen. Scheelt ons een hoop geld. Bijv. de pensioenen waar ze een potje van gemaakt is.
mrbones zegt
Op naar de 0 zetels!