Reeds in 1998 ontstond bij Jaguar het idee om een kleine roadster te gaan ontwikkelen als spirituele opvolger van de legendarische E-Type. In 2000 debuteerde tijdens de autoshow van Detroit deze F-Type Concept. Was dit een betere F-Type dan de auto die binnenkort in productie gaat?
Verantwoordelijk voor het design van de F-Type uit 2000 is ontwerper Keith Helfet. De man die ook de XJ220 en XK180 conceptcar op papier zette. In eerste instantie stond Keith Helfet onder leiding van Geoff Lawson, maar toen Lawson in 1999 plotseling overleed werd hij opgevolgd door Ian Callum (die nog steeds Design Director is bij Jaguar).
Waar het bij de moderne F-Type nogal moeilijk is om de auto in een ‘hokje’ te proppen ligt dat bij de F-Type uit 2000 heel anders. Die auto is namelijk rechtstreeks gericht op auto’s als de BMW Z3 en eerste generatie TT. We zetten de afmetingen even naast elkaar:
F-Type 2000 vs F-Type 2012
L: 4,12 meter – 4,47 meter
B: 1,73 meter – 1,92 meter
H: 1,09 meter – 1,30 meter
W: 2,40 meter – 2,62 meter
Destijds lag onder de motorkap van de F-Type Concept een 3.0 V6 met 240 pk (uit de S-Type) en er werd ook nog gesproken over een versie met supercharger en 300 pk. Daarnaast kom je kiezen uit een handbak of een automaat. De F-Type die straks op de markt komt heeft (voorlopig?) alleen maar een automaat in de folder staan. Toch een gemiste kans.
Uiteraard had de F-Type Concept ook de beschikking over achterwielaandrijving en er werd destijds ook nog gesproken over optionele AWD.
Welke F-Type heeft (qua concept) jullie voorkeur? De lichtere, kleinere uit 2000 of de grotere, zwaardere uit 2012? Het design laten we (voor het gemak) maar even buiten beschouwing, want dat is wellicht een beetje lastig vergelijken.
gerbie zegt
Deze concept is vele maken mooier dan wat er nu aan zit te komen.
Hupke zegt
Vergeten door wie? Door mij alleszins niet.
Samen met de XK180 een van de mooiste concepten die Jaguar ooit gebracht heeft.
jrk68 zegt
@Hupke:
Ook zo’n bloedmooie waar zelfs een kitcarversie van zou komen.
lincoln zegt
@jrk68:
is een kitcarversie van .. zie http://www.klassiekerrally.nl ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Mooi, ik wist alleen van de plannen, ook van het nederlandse plan. Ik had er nooit meer iets van gehoord.
Wie heeft het uiteindelijk gedaan?
lincoln zegt
@jrk68:
http://www.xk180.nl ..
ik weet alleen niet of het nou echt van de grond gekomen is ..
robbie zegt
@lincoln: leuk project! Had er idd wel eens van gehoord en blijkbaar zijn ze er nog steeds serieus mee bezig.
lincoln zegt
@robbie:
yep .. vriend @klassiekerrally zou het hele project volgen op wekelijkse basis ..
begon leuk ..
maar na de paintjob kwam die volgens mij in de hoek te staan ..
weet niet of die daar al uit gekomen is ..
het bespuiten van de zaak .. is het einde van het vermaak ..
robbie zegt
@lincoln: zag onder de motorkap ook een AJ6 liggen ipv een supercharged V8. Toch jammer.
Een XJ-S als basis ipv een XKR neem ik aan?
jrk68 zegt
@robbie:
Kan beide, op hun uiterst sumiere site geven ze bij de specificaties een V8 supercharged op.
Ze kunnen je een online brochure mailen als je dat wilt.
lincoln zegt
@robbie:
hoe dat zat weet ik niet meer precies ..
maar las net wel op een Belgische site waar @vla voor schrijft dat ie begin dit jaar klaar was en dat ie afgelopen Juni op het Loo gestaan heeft ..
robbie zegt
@lincoln: je kan foto’s hier bekijken: http://www.facebook.com/Xk180
Ondere andere van het interieur, onder de motorkap etc. Meeste zijn gemaakt op Het Loo.
lincoln zegt
@robbie:
thanx dude ..
en idd het 3.6 lijn blok uit de xj40 (als ik me niet vergis) ..
goede keuze ..
intérieur is alleen een beetje (heel erg) een sluitpost ..
Hupke zegt
@robbie:
Merci, het interieur vind ik ook niet het van het, maar al bij al is het wel een mooi project geweest vind ik.
Klassiekerrally zegt
@lincoln: Ik kreeg op een gegeven moment geen updates meer aangeleverd en het ontbrak me aan tijd om er zelf actief achteraan te vissen. Bovendien waren er wat problemen met de bouw, enzovoort… Maar begin dit jaar stond de auto inderdaad op Het Loo.
Ik mag er een keer in rijden, als het zover is lezen jullie ’t wel :-)
autonieuwsvandestraatje zegt
@jrk68: wow, dat was een van mn eerste 1:18 modellen.
jrk68 zegt
Die F-type was meer een ode aan de E-type dan de huidige maar volstrekt surrealistisch door het ontbreken van een dak.
Ik vond hem destijds al mooi en nu nog.
Toch zou ik de komende F-type prevaleren boven deze concept.
E34M5Touring zegt
http://www.youtube.com/watch?v=EakSXtK8Y3Y
Hier een rijtest met Tiff. Hij heet toch XK180?
Ik heb hem als schaalmodel in het groen. Schitterende auto.
robbie zegt
@E34M5Touring: nee.
Je had eerst de XK180 (dikke supercharged V8) en daarna kwam de F-Type. Beetje opletten.
E34M5Touring zegt
@robbie: Sorry.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Yep, Paul Banham (ja die van die Rover 100/Audi TT) wilde deze gaan bouwen op basis van de XJS….
GOD zegt
wow echt een heel erg mooi ding.
spiegels op die plek zijn wel lelijk.
lincoln zegt
alleen de koplampen-cluster verraad het jaar van uitbrengen een beetje ..
had een concept uit 1950 kunnen zijn ..
maar ook een concept uit 2050 ..
tijdloos elegant ding ..
robbie zegt
@lincoln: uiteindelijk zijn (helaas) alleen de velgen in productie genomen. Die waren te zien onder de XJR 100 & XKR 100. Dat waren actiemodellen die in 2002 op de markt kwamen ivm het 100-jarig bestaan van Jaguar.
mightymike zegt
Ze moeten die eagle speedster bij Jaguar in productie nemen, dat ding is zo verschrikkelijk gaaf!!
Carreza zegt
@mightymike: Exactly!
Joost1990_2 zegt
Samen met mijn vader hier bij staan kwijlebekken op de AutoRAI in 2001. Goeie tijd was dat, samen met de wereldprimeur van de Spyker C8.
resulutionNL zegt
Welke domme transsexueel vergeet nou zo’n mooi ding?
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Gewoon allebei doen, deze even updaten en klaar is kees.
Carreza zegt
Waarom kiezen?
Ze kunnen (of zouden moeten) een moderne en een retro versie bouwen…
mrr zegt
Ontzettend mooi concept, maar gelukkig nooit in productie genomen. De F-Type concept is duidelijk een Jaguar ‘oude stijl’. Een auto gedesigned naar een voorbeeld uit het verleden, niet modern, niet vernieuwend. Precies zoals de S-type die er ook uit zag alsof ie rechtstreeks uit het verleden kwam.
Jaguar ‘nieuwe stijl’, vanaf de nieuwe XK en zeker vanaf de XF, is een merk dat modern is met auto’s die van zichzelf mooi zijn en niet hoeven leunen op historie. De nieuwe F-type heeft hier en daar misschien een stijl element van een E-type maar is geen retro remake en dat maakt de nieuwe F-type succesvoller dan de F-type concept uit 2000 ooit had kunnen worden. Of hadden we stiekem toch nog wat retro Jags gewild?
Carreza zegt
@Mr. R: als je kijkt wat BMW verwezenlijkt heeft met MINI en Fiat met de 500, denk ik dat het wel duidelijk is dat mensen houden van retro.
Enige minpunt is dat een retro reïncarnatie niet noodzakelijk een sleutel tot succes is, kijk maar naar de New Beetle. Dus wat succes betreft ben ik het volledig met je eens dat deze Jaguar het beter zal doen dan de concept uit 2000.
mashell zegt
Er er maar 1 echte F-type en dat is de auto die we kennen als Aston Martin DB7. Denk daar ipv de Aston grille een ovaal gat in en je hebt de ware E-type opvolger met alle juiste stijl elementen.
lemans96 zegt
De XK180 is, hands down, de mooiste Jag EVER !
Jaren terug hebben we er nog eentje, op een afgesloten stuk snelweg vlakbij Jabbeke, België, de 180 mijl aan zien tikken.
TOPauto.
alassad zegt
De indigo 3000 gt.lijkt hier enorm.op! Zelfs qua specs (v6 etc.)
mellie zegt
Met een op frisbeurt zou deze nog in productie kunnen gaan