We hebben er eventjes op moeten wachten, maar vlak voor de verkiezingen is het dan eindelijk zo ver! Op een groot deel van de Nederlandse snelwegen zal de maximale snelheid straks op 130 km/u liggen ipv 120 of 100. Vooral automobilisten in het noorden van het land zullen volop kunnen profiteren van deze maatregel.
Per 1 september zal ook op de borden bij de grens komen te staan dat de maximumsnelheid 130 is in Nederland ipv 120 km/u. Op een groot deel van de snelwegen mag altijd 130 km/u gereden worden, maar op een deel is dat alleen toegestaan in de avond en nacht.
Ook blijven er natuurlijk nog snelwegen waar je niet harder mag dan 80, 100 of 120 km/u. Je zal de komende tijd dus extra goed moeten opletten wat er precies op de borden naast de weg staat.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) verwacht dat er de komende tijd her en der nog wegen bij komen waar de snelheid omhoog kan. Dat is onder meer het geval op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen.
Dat we straks harder mogen rijden is ook nog eens voordelig voor de overheid. Omdat er harder gereden zal worden verbruiken mensen meer brandstof en dat zal de overheid op jaarbasis zo’n 50 tot 100 miljoen euro opleveren. (via: nu.nl)
Dennis zegt
3246cm252kw zegt
@Dennis: hahaha die is echt top!
Jochempie zegt
Maar… Jullie weten ook niet welke wegen dat dan eigenlijk zijn, of?…
Megakix zegt
* doet handenwrijf doen * …. maar beste AB’ers, WAAR reden jullie deze snelheid dan nog niet ? :)
jrk68 zegt
@Megakix: In de bebouwde kom…?
Megakix zegt
@jrk68: oh ? :)
kaasboerin zegt
@Megakix: Nu kan ik iig 179 zonder het bewijsje kwijt te raken!
Megakix zegt
@kaasboerin: fout…= 130 + 49 + kilometertellerafwijking = ca. 8 = 187km/h !!! HURRAYYYYYY !!!11!
seec zegt
Mooi kunnen we dus boeteloos 140 rijden!
undifined1 zegt
@seec:
Waar slaat dat op?
Er wel zoiets als correctie, maar denk je echt dat die apparatuur van de politie precies nauwkeurig is? Nee natuurlijk niet! Die geeft antuurlijk altijd gewoon 5 tot 10km te veel aan
desoper zegt
@undifined1: wat is precies nauwkeurig?
Maar de apparatuur van de politie is in ieder geval nauwkeuringer dan tellers in de meeste auto’s. Ik durf te wedden dat je met 95% van de auto’s gewoon 140 op de teller kunt rijden zonder een bon te pakken.
sdk16420 zegt
@desoper: Valt mee hoor, kijk voor de grap maar eens met je telefoon en een GPS snelheidsmeter hoe groot de afwijking is.
flutterby zegt
@sdk16420: Valt niet meer hoor, op de teller 130 is vaak 122-123. Hiervoor krijg je geen boete.
Vroeger had ik vanwege grotere banden een geijkte meter, dat is toch wel ideaal.
zender zegt
@sdk16420: ja er stond dat
Ik op gps 298 reed
Emile_Benz zegt
@undifined1: Die apparatuur is geijkt vrind. Niet meteen roepen, als je er de ballen verstand van hebt…
stsv8 zegt
@seec: Nope. Vroeger werd je bekeurd vanaf 124 echt km/h (dus na correctie, geflitst worden met 128), maar op 130 km/h stukken bekeuren ze vanaf 131 echte km/h, dus na correctie. Dat betekent dat wanneer je geflitst wordt met 135 je een boete thuis krijgt.
stsv8 zegt
@stsv8: En die correctie is er omdat de apparatuur kennelijk nauwkeurig is tot op een marge van zo’n 3%, niet omdat de overheid zo lief is.
Er wordt overigens niet bekeurd vanaf 135 voor correctie, zoals ik eerder schreef, maar 136 km/h voor correctie.
jrk68 zegt
@stsv8:
Dan kan je dus nog steeds probleemloos 140 op je teller aanhouden. De meetcorrectie is trouwens 6km/u bij deze snelheden.
mrs250 zegt
@jrk68: of 180 zonder je rijbewijs te moeten inleveren ;)
jrk68 zegt
@mrs250:
Nee op je teller wordt dat dan 190…
Dat inachtnemende, dan wordt het toch nog leuk rijden hier.
Hoef ik daar niet meer voor naar huis…:)
dotternetta zegt
@jrk68: Gewoon op je navi rijden, die geeft je echte snelheid aan. Auto’s mogen tot +10% afwijken op de teller. En als je zelf wat te platte bandjes op orginele velgen hebt gemonteerd (wat er natuurlijk niet uit ziet) scheelt het zomaar 18 km/u (bij 100 km/u). Ik ging van 13″ (65) naar 15″ (50) en nu geeft mijn teller het met 2 km/u verschil aan.
jrk68 zegt
@dotternetta:
Kan in mijn geval wel handig zijn ja, de grote cijfers zijn bij mij mijlen en de kleine aan de binnenkant km’s.
Heeft me al eens een leuke discussie met oom agent opgeleverd. “maar meneer ik reed toch echt 120 hoor”:)
nibor zegt
@dotternetta: En de breedte van je bandjes? Anders zeggen die cijfers die je noemt nog niks.
dotternetta zegt
@RRenault: pfff..dat weet ik niet hoor, doet er ook niet toe. Verhaaltje was puur ter illustratie :-)
flutterby zegt
@RRenault: In hoever is de breedte belangerijk? Dat is toch gewoon de maat in mm van de breedte van je band?
jack_abarth zegt
@flutterby:
Klopt, maar die 50 of 60 of wat dan ook, is de hoogtemaat in procenten van breedte van je banden.
vb: 215-45-17 is dus
– 215mm breed
– 96,75mm hoog
– velgmaat 17″
stsv8 zegt
@jrk68: 5 km/h is de meetcorrectie bij 136. 3% van 136 = 4,08 km/h, afgerond naar boven = 5 km/h (dat voordeel krijg je weer wel). Voor 136 km/h voor correctie krijg je echt een bekeuring, ik heb er 1 liggen…
Daarnaast is die tellerafwijking geen heilige graal. Mijn Cadillac heeft een afwijking van 0 km/h, mijn GMC heeft een afwijking van -1 km/h, en mijn Golfje heeft een afwijking van 3 km/h. Met 140 op de teller heb ik in al die auto’s dus een probleem.
jrk68 zegt
@stsv8:
Goed hoor dan weet jij het beter dan oom agent zelf…
stsv8 zegt
@jrk68: Dit is wat het OM zelf zegt…
U reed met een auto.
U reed op de autosnelweg.
U reed met een snelheid van 136 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 130 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 6 km/u overschreden.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 5 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 1 km/u.
jrk68 zegt
@stsv8:
Ben ooit staande gehouden en oom agent trok er netjes 6km van af na overleg met het OM.
Koste me nog 242 euro maar goed, dat is dus de praktijk.
stsv8 zegt
@jrk68: Dan reed je harder dan 136, gok ik?
Ik ben pas ook staande gehouden en toen ging er ook 6 km/h vanaf, maar dat was wel met 151 km/h voor correctie…
Vandaar ook 3% ;-)
stsv8 zegt
@stsv8: Wat zeg ik nou! Was ook maar 5 km/h correctie!
Maar dan ben je gewoon gematst, of reed je stevig harder (ik geloof dat er vanaf 167 km/h oid 6 km/h correctie wordt gehanteerd), want de correctie is (in 2012) echt 3%: bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is de correctie 3% van de gemeten snelheid. Op de beschikking die het CJIB verstuurt staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/snelheid_en/
stsv8 zegt
@stsv8: OM:
U reed met een auto.
U reed op de autosnelweg.
U reed met een snelheid van 165 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 130 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 35 km/u overschreden.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 5 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 30 km/u.
En:
U reed met een auto.
U reed op de autosnelweg.
U reed met een snelheid van 166 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 130 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 36 km/u overschreden.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 6 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 30 km/u.
jrk68 zegt
@stsv8:
Oom agent reed in een Mitubishi Spacestar en kon me niet bij houden zij hij.
Het is dat ik moest wachten voor mijn hek open was.
Hij heeft er toen 150km/u van gemaakt en daar de correctie vanaf getrokken.
Ik vond dat eigenlijk wel een goede deal daar de werkelijk gereden snelheid boven de 200 zat.
Het zelfde heb ik ook gehad met een flitspaal op een dijk waar je 60 mocht. Gemeten snelheid was 118 en de snelheid op de transactie 112.
Daarna ben ik wel wat meer op mijn snelheid gaan letten want die laatste was iets van 400 euro.
Sindsdien nog 1 prent gehad voor een paar km.
stsv8 zegt
@jrk68: Ik kan alleen oordelen over de correctie in de huidige situatie en die is 3% oftewel 5 km/h correctie bij 130-165 km/h en 6 km/h correctie vanaf 166 km/h.
Helaas ben ik niet zo gematst als jij, want mijn staandehouding was voor 151 km/h voor correctie en 146 km/h na correctie. Die extra km/h correctie had een me een andere feitcode opgeleverd en een transactievoorstel dat zomaar €80,- lager had kunnen zijn. Dit was overigens in een 100 km/h stuk. Die landingsbaan tussen Utrecht en Amsterdam…
E320cdi zegt
@jrk68: Dat is niet niks… Ik zit ook altijd te twijfelen tussen doorrijden of braaf zijn. Hard is erg leuk en sneller, maar het kost met KLPD belasting gewoon veel en veel meer, dat is zo jammer!
jrk68 zegt
@E320cdi:
Nee dat was het zeker niet. Daar kwam ook nog 1 jaar voorwaardelijke ontzegging bij.
Dan ga je het vanzelf wel iets rustiger aandoen.
smultie zegt
Iemand een overzichtje?
smultie zegt
http://roimg.nl/bestanden/afbeeldingen/ienm/2011/maximumsnelheid-def.jpg
Deze is van november 2011. Geen idee of het nog up-to-date is.
robbie zegt
@smultie: ongetwijfeld niet ;)
sr71 zegt
Ik zag gisteren al een bord staan: 130, met een onderbord: Wanneer de spitsstrook gesloten is.
Dat gaat lekker duidelijk worden voor de buitenlandse bestuurders op onze wegen. Eerst een bord 100 (spitsstrook open) en dan 50 meter erachter een vast bord 130, met uitzondering. Volstrekt onduidelijk.
Maar gelukkig kunnen we 10 hele kilometers harder rijden. Daarvoor hebben we wel het hele wegennet van nieuwe borden moeten voorzien….
desoper zegt
@sr71: Wees maar blij, die 120km/h is bedacht in de tijd dat we nog rondreden met levensgevaarlijke 2cv’s, vw-kevers en renaultjes 4.
Na decenia van technologische ontwikkelingen op veiligheidsgebied is de maximumsnelheid nu dan “god zegene de greep” met 10 km/h verhoogd.
desjonnies zegt
@desoper:
Is relatief.
R4 kon 130 aan zat dan wel aan zijn top te gieren
En het was een stuk stiller op de weg toen.
en de meeste auto’s reden slecht.
Zeker die zgn achterwielaandrijvers.
maar Alfa’s en Mini Coopers Peugeots en jaguar (wat ik in die tijd allemaal heb gereden) konden allemaal 130+ makkelijk hebben.
Opel, Ford, Toyota, Datsun en kevers, dat waren de zwabberbakken.
Stap nu in een oude Peugeot 504 en je zult verbaasd staan hoe goed zo’n wagen nog steeds rijdt.
desoper zegt
@desjonnies: in die tijd bestond ik nog niet, maar over de 504 hoor ik inderdaad veel lovende verhalen (ook van niet-auto-geinteresseerden).
potver7 zegt
@sr71: Afgelopen weekend op de A9 bij Haarlem ook. Spitsstrook was open dus de borden stonden op 100km/u. En 10 meter erna stond er een nieuw bord met 120 erop, het onderbord afgeplakt. En dat een paar keer achter elkaar. Lekker duidelijk dus. Ben gewoon 120 blijven rijden, als ze onder dergelijke omstandigheden nog durven te bekeuren wens ik ze veel succes.
insideman zegt
@undifined1
denk je dat jouw kilometerteller klopt?
als je twijfels heb bij de apparatuur van de desbetreffende oom agent…vraag je even het ijkingsrapport. Moet elk jaar gecheckt worden.
glashelder zegt
Het voordeel van het nieuwe systeem is dat er veel meer borden langs de weg komen te staan hoe snel je mag. Nu is dat vaak maar een beetje gokken.
Ik verwacht dat meer aanduidingen ook helpen dat mensen zich beter aan de max houden. Vind ik fijn.
Want ik heb evenveel last vanmensen die te snel rijden als van mensen die te langzaam rijden.
flutterby zegt
@glashelder: Hoezo is het gokken? Ik weet altijd overal hoe hard ik mag. Toen ik net mn rijbewijs had was het anders, maar dan kan je op snelweg spieken op de hectometerpaaltjes
zdev zegt
Ik mag hopen dat de minimumsnelheid mee omhoog gaat. 80 is toch echt het minimum op een *snel*weg!
Alwood zegt
@zdev: en dat ze de 60-zones weer even de wereld uithelpen, wat zijn die vies…
TomTomV8 zegt
Prachtig hoor, maar was het niet dezelfde overheid die iedereen eerder deze week met behulp van “Wetenschappelijk Onderzoek” probeerde te overtuigen van ‘het feit’ dat bestuurders die lichte verkeersovertredingen (zoals bijvooorbeeld gecorrigeerd 130 rijden waar je 120 mag) meer kans hebben op een ongeval?
Als deze ‘criminelen’ nu hun snelheid voor de grap even niet verhogen, hebben ze met de 130 km/h regel dus blijkbaar ineens minder lichte verkeersovertredingen en minder kans op ongelukken!?!? Awesome…
Volgens mij beseffen die prutsers in Den Haag zelf niet eens hoe krom en onzinning hun redeneringen zijn…
potver7 zegt
@TomTomV8: dat was niet de overheid hoor, maar de SWOV.
En bovendien ging dat over ‘zware overtredingen’, zoals meer dan 10km/u te hard rijden.
jelmer zegt
Een nationale feestdag, natuurlijk – maar ik vind dat we nu wel te veel verschillende snelheidslimieten. Namelijk ‘stapvoets’, 30, 50, 60, 70, 80, 100, 120 en 130. Tel daar alle ‘indien’ varianten bij op, zoals (hierboven al genoemd) ‘als de spitsstrook gesloten is’, ’tussen 19 en 6′ of ‘bij regen’ en de situatie is er niet duidelijker op geworden.
Bovendien vind ik 10 kilometer per uur sneller een waardeloze verhoging. Voor ruim 130 miljoen zit de gemiddeld forens nog geen 20 seconden per dag korter in de auto – bij ultieme omstandigheden. Maak er dan, voor alle kosten en moeite, 150 van. En voor wie zegt dat het toch zo veel sneller voelt: je hebt een gare, lawaaiige auto.
stekel zegt
nou lekker, dagelijk utrecht – amsterdam en amsterdam – utrecht maar wel tijdens kantooruren dus van die 130 ga ik dus geen ruk merken!
72bug zegt
Goh, wat een toeval zo kort voor de verkiezingen. Hier vangt de VVD toch weer een paar zieltjes mee.
72bug zegt
Overigens wel de omgekeerde wereld, het speerpunt is milieubewust met al die onzinnige belastingvoordelen, maar de CO2 uitstoot op jaarbasis gaat wel omhoog door dat er meer brandstof verbruikt zal worden.
bobb zegt
@72bug: Tsja en een paar weken later met een geheel ander kabinet weer terugdraaien en dan naar 100 ofzo?
jelmer zegt
@bobb: Er is in Nederland een soort ongeschreven afspraak tussen politieke partijen dat beleid niet simpelweg teruggedraaid wordt. Dat is niet de scherpste politiek, maar voor het bestuur van het land wel goed.
bobb zegt
@jelmer: Dat klinkt heel logisch maar je merkt er in de praktijk niet veel van.
VeniVidiVici zegt
Kan best zo zijn dat ik bij 130 (140) meer brandstof verbruik, maar als ik daarmee 15min. eerder op m’n zakelijke afspraken kan zijn heb ik tijd over om nog een afspraak te plannen. Met andere woorden… de extra brandstofkosten worden wel weer terug verdient.
Emile_Benz zegt
En de A73, de A12, de A15 en A50? En die grote landingsbaan vanaf Utrecht naar Amsterdam?
Lucb zegt
Nu maar hopen dat er ook wat wegen hier in het Zuiden aan de beurt zijn.
meneersander zegt
Uiteindelijk levert het de overheid gewoon keiharde centen op!
desoper zegt
@meneersander: win-win-situatie dus. iedereen blij.
RoT___ zegt
De meeste plekken blijven overdag 120, of zelfs permanent. Het is nu een gigantische rotzooi geworden qua bebording omdat overal weer andere snelheden gelden. Zoals het er nu bij staat is het maar een halfbakken oplossing, pas zodra de meeste 120-borden weg gaat wordt het echt effectief.
opjebumpert zegt
Wordt dan nu bij 180 km/h je rijbewijs ingevorderd ?
desoper zegt
@opjebumpert: tussen de 180 en 210 ja. Daarboven kan de reguliere politie je niet meer blijven volgen.
RoT___ zegt
@desoper: De meeste VROS’jes wel, die hebben genoeg vermogen. Alleen ben je goed dom als je het zo ver laat komen, het moet toch opvallen dat er iemand met eenzelfde snelheid volgt.