Vanaf morgen, 1 november 2011, moeten alle nieuwe modellen uitgerust zijn met ESP…
Een geheel nieuw model auto, die in Europa op de markt komt, moet vanaf morgen ESP aan boord hebben. Daarbij geldt de typegoedkeuring als peildatum. Vervolgens moeten vanaf 1 november 2014 ALLE nieuwe auto’s uitgerust zijn met ESP. Dus: heb jij al ESP in je auto?
Op 10 maart 2009 heeft het Europese Parlement heeft het voorstel om ESP verplicht te maken goedgekeurd. Op dit moment zijn ongeveer 6 op de 10 nieuwe auto´s voorzien van ESP )vaak is het een optie’, maar dat percentage moet komende tijd flink gaan stijgen.
Nog een leuk weetje: airbags zijn niet verplicht, maar aangezien de Euro-NCAP score dat wel meeneemt hebben tegenwoordig alle auto’s een airbag.
jzaero zegt
Ik heb geen ESP in mijn auto en als je normaal rijd mis je dat helemaal niet. Bij uitwijkmanouvres misschien, maar systemen zoals deze geven naast veiligheid ook beperkingen. Sommige controle over je auto wil je liever geen ESP doorheen hebben. Bovendien leer je veel sneller je auto kennen zonder dit soort systemen. Onderstuur voel je zelf optreden en corrigeer je dan ook zelf, overstuur hoor je ook zelf te kunnen voorkomen. Als je gewend raakt aan dit soort systemen, leer je niet goed genoeg de capaciteiten van je auto kennen. Bovendien is spelen met je auto zonder ESP natuurlijk veel leuker ;)
RobertJ zegt
@jzaero: Ja, leuk en aardig, maar meneer en mevrouwtje van A naar B(95% van de bestuurders) rijden nooit op de grenzen van de auto, totdat ze een keer moeten uitwijken, en daarom is het goed dat dit standaard wordt.
En ook voor meneer mevrouw ik kan het beter(jij, ongetwijfeld) is het maar goed, want zelfs de beste bestuurders kunnen in een noodsituatie de fout in gaan…
jzaero zegt
@RobertJ: Pffffft, het komt aardig verkeerd over hier zeg, je hoeft maar een ding te zeggen en je word meteen afgezeken, lees eens nog een keer? Wat snap je dan niet aan ‘je leert je auto beter kennen’? Ik heb nergens ook maar een woord gerept dat ik beter rijd dan anderen. Je leert gewoon de gevolgen van bepaalde handelingen kennen.
lambo4all zegt
als je tegenwoordig nog geen ESP in je auto heb dan denk je echt niet meer aan je veiligheid, een vriend van me had laatst nog een aanrijdinkje omdat het ESP bij zn opa astra het niet meer dee. een normale auto met ESP had lang en breed stilgestaan maar hij glee door.
jzaero zegt
@lambo4all: ESP zorgt er niet voor dat je stilstaat. ABS is het systeem dat ervoor zorgt dat je veilig en gecontroleerd stil komt te staan. Ik heb overigens geen ESP in mijn auto, 21 jaar geleden hadden ze daar nog nooit van gehoord.
lambo4all zegt
@lambo4all: kak sorry jongens, heb op de andere pagina een stukje staan over ABS dus zat nog met dat in me hoofd dit stukje te typen..
jzaero zegt
@lambo4all: Okay, dan begrijp ik hem ;) Ik heb ook geen ABS in mijn auto, daar niet van :P
BrutaalAapje zegt
@lambo4all: Ik kan me iets voorstellen dat wanneer je zelf ABS gewend bent en daarna in een auto gaat rijden zonder ABS…dat je in de problemen raakt met een noodstop. iemand die geen ABS in zijn auto heeft weet dat hij/zij pompend moet remmen om eerder tot stilstand te komen…
Ik heb in een grijsverleden de overstap gemaakt van een splinternieuwe leasebak naar een 15 jaar oude Fiat Barchetta en het ontbreken van ABS heeft me toen idd bijna in serieuze problemen gebracht..
jzaero zegt
@BrutaalAapje: Klopt, laatst op een natte weg een remtest gedaan, auto begint meteen te trekken wanneer de voorwielen blokkeren, achterkant wilt uitbreken en als je je rem niet loslaat heb je het inderdaad in het ergste geval een groot probleem. De truc is om je remmen los te laten en direct weer het juiste rempunt te vinden. Het is erg tegennatuurlijk omdat je alleen maar harder wilt remmen, maar zodra je voorbij je optimale rempunt komt heb je het eigenlijk wel gehad met een goede remvertraging. Natuurlijk zijn de wegcondities erg belangrijk. Op mijn oude rammelbak heb ik geen ABS, daar leer je veel van ;)
CJ zegt
@jzaero: Dat klinkt mooi, maar als je een noodstop moet maken en je glijdt het laatste stukje door omdat je wielen blokkeren denk je in die korte laatste paar seconden er echt niet aan om nog snel pompend te gaan remmen. Dan schuif je het laatste eindje gewoon door en tik je je voorganger aan. Als je het aan ziet komen en je remmen blokkeren eerder valt het inderdaad prima te reguleren, maar vaak is dat niet het geval. Heb beide meegemaakt, en dan heb je echt liever ABS, ook al is dat minder stoer en ‘puur’.
jzaero zegt
@CJ: Dat is niet mijn punt hoor, maar goed, ik snap dat ABS tuurlijk veiliger is, maar alleen als je ermee uitwijkt! Anders sta je sneller stil zonder ABS (op droog wegdek). Wanneer je zonder ABS remt en je blokkeert, kan je hem nog redden door hem los te laten en indien mogelijk een andere rijstrook te kiezen, met ABS kan je natuurlijk makkelijk vasthouden en wegsturen.
hahahi20 zegt
@BrutaalAapje: dus jij denk serieus, dat als er voor je een op zijn rem gaat staan op een n-weg en jij erachter rijd, dat je dan niet in een reflex zo hard als je kunt je rem indrukt?
fernie zegt
@BrutaalAapje: Pompemd remmen raad men al heel lang af hoor :) deed men in de 2CV tijd nog wel ja.
4991 zegt
@lambo4all: Wist je dat een auto met ABS een langere remweg heeft?
baasbas zegt
@4991: Pardon?
4991 zegt
@baasbas: Op een droge wegdek dan.
4991 zegt
@4991: correctie: nat of glad wegdek.
baasbas zegt
@4991: Die toevoeging is wel noodzakelijk :)
jzaero zegt
@baasbas: Hij heeft gelijk.
baasbas zegt
@jzaero: Na de toevoeging wel :)
jzaero zegt
@baasbas: Klopt! Het is belangrijk hoe de bestuurder reageert op het remmen! Zonder ABS is pas beter als je remt op het optimale remvermogen, erboven is inderdaad een langere remweg dan met ABS! Einde van deze clip ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ly62FoZH_Dc
GOD zegt
ABS geeft een langere remweg bij droge omstandigheden omdat de hydraulische remdruk elektronisch word gemoduleerd bij blokkerende wielen.
De remdruk word heel snel aan en uit gezet omdat wielen gaan blokkeren als er te lang een hoge remdruk word uitgeoefend. Elke keer als de remdruk heel even word uitgeschakeld dan rem je dus niet.
Een noodstop op het droge is niet zo heel moeilijk.
Gewoon hard remmen en dan op een bepaald punt steeds iets minder hard remmen. Dit gaat op gevoel en kan bijna iedereen wel leren.
Op een glad wegdek word het weer een ander verhaal.
Daar komt ABS beter tot zijn recht.
Het verschil zit hem in het aanvoelen of de wielen blokkeren. Hoe gladder het wegdek hoe minder goed je voelt of de wielen blokkeren. Dan komt er nog iets bij kijken. Als je bij blokkerende wielen stopt met remmen op een droog wegdek dan krijgen de wielen direct weer grip en beginnen weer te draaien. Hoe gladder het wegdek dus is des te minder grip er is om de banden weer te laten draaien en het blokkeren op te heffen.
Er is nog een punt dat je zonder ABS op glad wegdek sneller tot stilstand kan komen dan met ABS maar dat punt ligt niet zo heel ver van droog af.
lincoln zegt
dat plaatje is zeker gemaakt voor de (corrupte) Europeese politici ..
nou ESP boer/fabrikant/patenthouder .. gefeliciteerd ..
hahahi20 zegt
@lincoln: ik dacht aan excact het zelfde, jesus, alsof je auto direct in een spin raakt bij elke inhaalmaneuvre
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: precies. verkapt protectionisme is dit natuurlijk. van de deutschers, want esp is van bosch…
HDM zegt
Kut, geen Lada’s meer dus! :(
4991 zegt
@HDM: Ze kunnen tot 2014 blijven, daarna niet meer aangezien ze toch geen nieuwe models maken.
vwally zegt
Ik heb altijd al met ESP gereden (kheb m’n rijbewijs nog maar 1,5 jaar ;)) dus ik weet niet hoe anders dat rijdt. Het zal vast wel veiliger zijn, anders was het niet verplicht gesteld voor nieuwe auto’s..
flutterby zegt
@vwally: Ik rij zelf al 2,5 jaar zonder ESP en met een normale auto merk je geen verschil, tenzij je met gas erop te hard de bocht en en uit gaat, dan glijd de achterkant even weg en moet je iets corrigeren(rwd). Als je normaal rijdt dan merk je ESP niet eens.
vwally zegt
@flutterby: Heeft het ook invloed als het wegdek glad is, glij je dan ook minder snel uit de bocht met ESP dan zonder ESP? Of heeft ESP hier geen invloed op?
jzaero zegt
@vwally: Ik heb weleens een bocht met een adviessnelheid van 30 met spekgladde condities (regen, koud, bezopen weg, dunne bandjes) met 50-55 genomen. De voorbanden begonnen te glijden, deze corrigeer je dan door gas te lossen, maar zodra je dat te abrupt doet, wilt je auto inderdaad glijden, de achterkant wilde mij voorbij en dat is voor mensen die nooit iets met auto’s doen (dan behalve van A naar B rijden) erg gevaarlijk. Tegensturen en meteen countersteer ook opvangen, want je auto komt na het tegensturen ook weer terug! Dus twee verschillende soorten ‘glijden’ binnen 1 bocht doordat ik de condities iets onderschatte, dit zal niet gebeuren als je ESP hebt (of minder snel), maar je leert op deze manier heel snel je auto kennen.
SimonMc zegt
@jzaero: Overigens, je zegt “dunne bandjes” alsof het een nadeel is, maar in natte omstandigheden werken deze juist wel beter dan brede(re) banden.
jzaero zegt
@SimonMc: Dat klopt, maar de dunne bandjes die ik heb, hebben weinig doorgaand profiel dus ook weinig ruimte om water af te voeren, 145mm zijn ze.
jzaero zegt
@vwally: Dat komt overigens vooral doordat je ESP je wielen onafhankelijk van elkaar kan remmen waardoor hij bepaalde sturingen voor jou kan doen die jij met je normale rempedaal en gas niet voor elkaar kan krijgen. Hij houd je in een veiligere lijn.
vwally zegt
@jzaero: , @RoT___: , @flutterby: bedankt voor de info!
RoT___ zegt
@vwally: Je merkt geen verschil. Als je normaal rijdt zal het ESP niet in hoeven te grijpen. Heb pas een keer gehad dat ik een lampje er voor heb zien knipperen, wat niet verwonderlijk is als je met 820nm op een nat grasveld rijdt.
leandergoor zegt
Ik rij altijd zonder TC en SC omdat een computer op onverwachte momenten ingrijpt (zeker in de sneeuw c.q. gladde wegen etc). Je geeft bijvoorbeeld even gas bij en stuurt tegen (bij een RWD of course) als je even wegglijd in de maar door TC en SC gebeurt er niks meer als je gas geeft. Dus het gevolg is dat je in de rondte gaat en tegen de lantarenpaal tot stilstand komt. Maar natuurlijk snap ik wel dat het over het algemeen voor jan en alleman veiliger is als een computer het werk doet.
spykerboy zegt
mmhmm ik heb ook ESP maar als je dan iets te snel een bocht in gaat gaat de hele auto “wiebelen” (klein beetje uitkomen, corrigeert en komt opnieuw uit) nee ik zet hem liever constant uit :)
Bart_V zegt
Ik vind het ergens wel geldklopperij, goed het kan wel veiliger zijn, maar iemand die zijn auto onder controle heeft kan zonder
ABS scheelt platte kanten op de banden en ben ook blij dat ik het heb
Hupke zegt
@Bart_V:
Iemand die de auto onder controle heeft?
En wie ken je zo? Ik ken niemand die beter zonder kan.
masterstig zegt
@Hupke: Ik ook niet, hier begint weer de discussie ”ik kan beter rijden dan jij”.
Bart_V zegt
@Hupke:heb een paar keer met een DS3 gehoekt maar je voelt wel beter wat de auto doet als het uit staat (onderstuur is beter merkbaar)
uitwijkmanoeuvre is andere koek dan moet je van goede huizen komen
fiscaal zegt
Het Europees Parlement heeft het goed met ons voor (zie plaatje): Met ESP kunnen ook minder ervaren automobilisten rechts inhalen of een ander uitremmen voor een bocht….
jeroenvkr zegt
Ik vind al die systemen prima zolang er maar ergens een knopje zit om ze uit te schakelen. Wat ik overigens niet verwacht. Ik bedoel, de auto wordt duurder en jou controle over de auto neemt af. Don’t like it.
SimonMc zegt
@jeroenvkr: Ongelukken worden niet veroorzaakt door auto’s, wel door de bestuurders. Ik ben heel erg pro. 90% heeft geen idee wat hun auto doet onder extreme omstandigheden.
70 % heeft niet eens door dat de aandrijving achteraan zit bij een BMW 1 serie, dus dat zegt ook genoeg over hoeveel mensen van hun auto kennen.
In sportauto’s : akkoord dat je daar eenvoudig systemen kan afzetten.
In gewone auto’s : hell no.
RoT___ zegt
ESP kan een goede bijdrage leveren aan de veiligheid, al vraag ik me af of dit niet net als met andere zaken tot schijnveiligheid gaat leiden. Waarbij ik mij vooral zorgen maak over overmoedigde testosteronkanonnen. Wanneer je normaal rijdt zal het systeem niet in hoeven grijpen, hooguit in bijzondere situatie. Mijn enige keer in een 13maanden (bezit rijbewijs) is geweest op een vochtig grasveld, 820nm is dan zelfs bij rustig wegrijden te veel.
fransefinesse zegt
Een auto met ESP en een zonder. Maar daar zit ook een factor 2 in gewichtsverschil tussen maar moet zeggen dat het opzich erg handig is. Maar ik hou er ook wel van dat is zelf gewoon de auto voel ondersturen (fwd) en daar zelf mee stoeien. Geeft je meer gevoel over de auto dan een auto met ESP.
Megakix zegt
@autoblogger: hoe zit het dan met de VW Up! … de basisversie heeft geen ESP…?
Northwestern zegt
@Megakix: Wel als die een facelift krijgt. Dan is het verplicht.
Alwood zegt
@Megakix: die zullen dus voor november 2014 een productupdate moeten doen ;)
d15b2 zegt
Hoe zit dat dan met auto’s straks die wel road-legal zijn maar echt track-cars zijn? Denk aan Arial Atom, Caterhams, e.d.?
jzaero zegt
@d15b2: Uitknopje, denk aan Ferrari 430 Scuderia, een auto voor het circuit, maar er zit ook nog een standje rustig rijden in.
d15b2 zegt
@jzaero: Ferrari’s zitten tjok-vol electronica. Zo’n Atom -volgens mij – helemaal niets. Er zit vast wel productie/licentie kosten voor die techniek. Volgens mij is dat een semi doodsteek voor zulke kleine niche auto fabrikanten.
jzaero zegt
@d15b2: Ja ik snap dat de Atom geen systemen heeft, wat ik bedoelde is dat als het toch maar moet, dat je dan maar een uitknop moet hebben.
baasbas zegt
Wat een gelul in dit topic. “iemand die zijn auto onder controle heeft kan zonder” Eh, nee? Onverwachte zaken heeft niemand in de hand. Als in een lange doordraaier een tegenligger opeens jouw weghelft op zwalkt dan kan iemand met bovengemiddelde autocontrole nog steeds niet afzonderlijke wielen afremmen… Esp merk je in 99% van de gevallen niets van, het is er voor noodgevallen
Alwood zegt
@baasbas: de chauffeur bepaalt alles, een hulpmiddel als ESP compenseert nog steeds enkel de tekortkomingen van de bestuurder…
Daarmee zal 95% nog steeds beter ESP aan kunnen houden
Maar: als je écht met de auto overweg kan heb je geen enkel hulpsysteem nodig. Dan voel je aan wat de wagen doet en neem jij de juiste beslissingen waar die heen gaat, hoe je voldoende grip behoudt.
Immers: zelfs in de Nissan GT-R (meest geavanceerde ESP/AWD/etc?) rijdt een kundig coureur nog steeds sneller zonder dan met elektronische hulpmiddelen (zie 5th gear).
ESP en ABS zijn geen wondermiddeltjes die opeens meer grip kunnen vinden. Enkel hulpmiddelen om extreme situaties makkelijker beheersbaar te maken.
jzaero zegt
@Alwood: Eens, ze maken een situatie makkelijker beheersbaar. ABS zorgt ervoor dat je nog een bepaalde stuurhoek kan krijgen als je een noodstop moet maken en dat je stabiel doorrolt, maar je staat zeker niet in alle gevallen sneller stil! ESP zorgt ervoor dat je de sneeuw wellicht bij een hogesnelheidsmanouvre beter af bent, maar het hoeft niet in alle gevallen beter te zijn, het geeft je immers een veilige lijn om te volgen, maar het is niet direct een systeem dat ervoor zorgt dat je niet overstuurt, je kan nog steeds over of ondersturen, het is dan nog ALTIJD aan de bestuurder om dit te compenseren, het systeem helpt je om terug te komen op je oorspronkelijke of gewenste lijn, maar het countersteer van je auto moet je nog steeds opvangen.
super zegt
@jzaero:
esp is er niet om je nog sneller over een circuit te laten rijden, het is er alleen om je auto in een noodsituatie onder controle te houden waarbij snelheidsverlies dus geen rol speelt. Het gegeven dat een of andere auto zonder esp sneller is bij het rijden in een gecontroleerde omgeving (circuit), is dus geen argument tegen esp.
hoe je het ook wendt of keert, een bestuurder kan wielen niet onafhankelijk laten remmen, daarom kan een bestuurder nooit evenaren wat esp kan, zeker niet als die bestuurder na een lange dag werken ongefocused naar huis rijdt.
Je hebt in principe ook geen kinderzitje nodig als je een perfecte coureur bent, die er ook maar uitslopen dan?
jzaero zegt
@super: kinderzit?
jzaero zegt
@Alwood: Ik vergelijk het maar altijd met het domweg op een boom afrijden, de auto doet niks, totdat de bestuurder bepaalt om te ontwijken of te remmen. Het systeem zorgt ervoor dat je er wellicht veiliger erdoorheen komt, maar het is nog altijd aan de bestuurder om te bepalen welke lijn je wilt volgen, of je wilt remmen, of dat je bepaalde situaties probeert te ontwijken, het systeem helpt je een handje, maar pas wanneer je jouw eigen keuze hebt gemaakt!
baasbas zegt
@Alwood: Uiteraard bepaalt de chauffeur alles. Maar in een noodsituatie kan het noodzakelijk om 1 wiel licht bij te remmen om stabiel te blijven. Dát kan een chauffeur niet, zelfs niet de beste. Ik geef toe dat de beste chauffeurs (coureurs) die noodsituaties als beste kunnen voorkomen door hun superieure voertuigbeheersing.
Maar ook de besten kunnen imho niet alle situaties voorkomen. Alleen al omdat je niet alle elementen in de vergelijking kunt beheersen. (medeweggebruikers)
Wat de GT-R betreft: wellicht hebben de bestuurders last gehad van tractiecontrole en niet ESP. ?
jzaero zegt
@baasbas: Klopt, soms kan het inderdaad het verschil uitmaken door 1 wiel bij te remmen. De bestuurders bij de GTR hebben van beiden last gehad (als je een snelle tijd wilt neerzetten), de auto corrigeert de fouten van de auto, overstuur en onderstuur door hem op een veilige lijn te zeggen, maar op het circuit is veiliger niet altijd sneller. Tractiecontrole houdt motorvermogen in, ESP remt wielen af, allebei negatief voor een rondetijd ;) !
baasbas zegt
@jzaero: True, maar nu zijn we langzaam afgedreven naar driver-aids (nee niet hiv) en hoe die in de weg kunnen zitten op het circuit. Was daar overigens niet ook een filmpje van fifth gear met die McLaren mp4? Daar hadden ze ook ruzie met de elektronica geloof ik…
norge zegt
@Alwood: Tuurlijk is een kundig chauffeur sneller over een circuit zonder esp,maar de echte wereld buiten de circuits bestaat uit meer uitdagingen dan een snel bochtje .De echte wereld kent ijs op de weg en langzaam verkeer achter een onoverzichtelijk bocht ,olie zeul en richels in het wegdek die je auto plotseling zijwaarts kunnen gooien .
Voor als je niet aan het racen bent en plotseling voor onvooruitzienbare situaties komt is ESP onontbeerlijk op een moderne auto.Je zou het alleen volledig af moeten kunnen slaan als je dat wil :D
Northwestern zegt
Ik heb geen ESP nodig.
vwally zegt
@Northwestern: Omdat jij ook mét ESP toch de bocht uitvliegt ;)?
tweetyv6 zegt
Wat een gezwets hiero.
ABS zorgt voor maximale remkracht door tegen de blokkeergrens aan te regelen. Dus ook bij droog wegdek heb je met ABS een kortere remweg dan zonder ABS. Bijkomend voordeel is dat de auto bestuurbaar blijft en je zo dus mogeljke obstakels zou kunnen ontwijken.
ESP voorkomt, met grenzen, het uitbreken (overstuur) of rechtdoorglijden (onderstuur) van de auto bij uitwijkmaneuvres of verkeerd ingeschatte bochtsnelheden.
Al die gasten die dom lullen over ongewenst ingrijpen in het weggedrag: of jullie rijden altijd ‘on the limit’ alsof je op het circuit zit, of je zit werkelijk op het circuit. Dan kunje er last van hebben, maar niet tjdens normaal gebruik van het voertuig.
jzaero zegt
@tweetyv6: Kijk het filmpje met die Opel Astra boven, over ABS vs no ABS ;) Bovendien, je kan zeggen dat het dom lullen is, maar systemen kunnen niet met alles rekening houden. Stel je zit in een greppel met je wielen bij een uitrit en het is glad, dan wilt tractiecontrole nog weleens teveel motorvermogen inhouden, door dit uit te zetten kan je de auto forceren uit de greppel te komen. Tuurlijk zijn de systemen een goede toevoeging, maar het leren kennen van eigenschappen van bepaalde natuurkundige wetten doe je het beste door een oude auto te rijden zonder dit soort systemen. Je weet wanneer er onderstuur of overstuur optreedt, hoe je dit corrigeert en hoe je dit vervolgens kan voorkomen!
fernie zegt
@jzaero: Verschil tussen de realiteit en dit filmpje is dat je wanneer je je ABS nodig hebt je hierop niet voorbereidt bent. Heb menig rijcursus gevolgd en op je maximum remmen is niet zo eenvoudig zeker niet op normaal asfalt (putdeksels, wegmarkering, natte stukken, bladeren etc.), hier helpt ABS enorm (en zeker de moderne versies die veel nauwkeuriger zijn). Zelfde geld voor ESP, je zal dit zelden nodig hebben en als je het doet is het te laat voor 99.9% van de automobilisten om op te vangen (die andere 0.1% zit hier ;) ) en zijn de Vettels van deze wereld. Ook kan het ESP systeem dingen die wij mensen niet kunnen (per wiel remmen) en dus levens kan redden.
Voor de liefhebber is het leuk om het uit te kunnen zetten voor op het circuit maar daarbuiten zal ook het merendeel de technologie aanlaten. Als je op de limiet rijdt is het toch wel fijn als zoiets je auto en leven kan redden. En voor al die coureurs die denken dat ze altijd de baas zijn over hun auto op de openbare weg, je marges zijn inmiddels erg klein en kan zo de verkeerde kant opgaan (ervarings deskundige ;) ).
jzaero zegt
@fernie: Ben ik helemaal mee eens, sorry als ik overkom alsof ik de beste rijder ben of iets dergelijke (als dat je intentie was), dat was niet mijn bedoeling, het ging mij meer erom dat mensen zonder deze systemen veel sneller leren wat wel en niet goed kan met hun auto. Je leert welke gevolgen er zijn door de handelingen die je uitvoert, bijvoorbeeld, als je te hard op een bocht af rijdt en je voelt onderstuur optreden, dan moet je zeker niet nog verder doorsturen, gas los, dat is voldoende, remmen kan dan ook niet veel meer helpen (misschien wel met ABS, maar op nat is dat zelfs too much). Het ESP helpt je daar dan wel bij, maar waarom dit gebeurt en hoe je dit corrigeert is natuurlijk nog altijd 80% aan de bestuurder. Jij hebt immers het stuur ;)
RobertJ zegt
@jzaero: ” het ging mij meer erom dat mensen zonder deze systemen veel sneller leren wat wel en niet goed kan met hun auto.”
Maar gemiddeld rijden “mensen” niet op de manier dat zij het ESP aanspreken en is je zin dus niet van toepassing. Dat is alles wat ik op je eerste reactie ook al probeerde te zeggen. En hoewel je niet letterlijk zegt dat je jezelf de beste rijder vindt, impliceer je dat wel diverse keren.
Daarnaast, wat het ESP doet, kun jij jezelf niet aanleren, dus het zal altijd een toevoeging blijven, gewenst of ongewenst.
jzaero zegt
@RobertJ: Aha, maak het gemakkelijk voor jezelf maatje. Uiteraard. Anyway, het maakt niet uit .. Als jij dat vind jongen. Ik maak mijzelf sowieso niet uit voor ‘de beste rijder’, zeker niet omdat ik slechts een Toyota Starlet 1.3Xli rijdt. Daar ben je niet de beste rijder mee, wat je echter wel snel krijgt, is onderstuur en zeker in de regen met bandjes van 140mm breed. Een gemiddelde bestuurder? Tjah. Als je al begint te glijden bij 40km/u-50km/u bij een normale haakse bocht, heb je al een heel snel een grote groep te pakken. Ik zeg dat je goed kan leren van een ESP-loze auto, omdat de auto reageert zoals de ‘natuurkunde’ het wilt. Hierdoor leer je welke oorzaken het ondersturen en oversturen heeft veroorzaakt. Dat is een goede les omdat je hierdoor de eerstvolgende keer weet dat je auto snel glijdt oid. Ik bezit niet over banden van 1000 euro per set, ook heb ik geen ESP, geen tractiecontrole en geen ABS, geen airbag, maar daardoor heb ik wel het autorijden leren kennen zoals het ‘vroeger’ was. Hoe je bepaalde dingen moet corrigeren en hoe een oude auto aanvoelt, ten opzichte van nieuwere auto’s. ESP en andere veiligheidssystemen erbij is altijd mooi meegenomen, maar denk maar niet dat ik altijd op het limiet rijdt of zo. Ik heb gewoon slechte banden waardoor ik (als ik ESP had) veel eerder de systemen aangesproken zou hebben. Bij moderne auto’s is dat inderdaad niet zo snel het geval, er staat ook een 525i voor de deur, binnenkort een 530i erbij en bij dit soort auto’s ligt het limiet inderdaad stukken verder en heb ik ook maar slechts één keer gehad dat het TCS lampje ging branden bij het uitrijden van een bocht. Maar het ging mij ook meer om ‘mijn’ geval waar ik een oude auto rijdt zonder enige veiligheidsvoorzieningen. Als je te naïef bent om mijn kant van het verhaal te begrijpen, ga je gang, maar ik heb zo mijn redenen om ESP niet als wondermiddel te beschouwen.
fernie zegt
@jzaero: Bij die BMW ligt de grens een stuk verder en is de marge een stuk kleiner. In andere woorden, misschien ligt de grens nu pas bij 80km/h voor een bocht waar dit eerst 65 was in je Toyato maar eenmaal over de grens glijdt die niet meer rustig verder maar sta je achterstevoren. Omdat het niet rustig gaat is je marge erg klein en merk je ook vaak te laat dat je te ver bent gegaan. FWD autos zijn daarom dan ook een stuk veiliger wat dat betreft, als je te hard een bocht in gaat laat je het gas los en stuur je wat minder hard in, doe je dit bij een RWD is de kans redelijk dat je achterkant je besluit je in te halen :) (kan ook leuk zijn hoor haha).
jzaero zegt
@fernie: Ben overigens vergeten te melden dat dat op een nat wegdek was van die Toyota, maar inderdaad, die bocht kan met 65 genomen worden indien het droog is. Voor de rest heb je inderdaad gelijk. Een RWD is in principe op dezelfde manier te corrigeren, alleen kan er inderdaad veel makkelijker overstuur optreden. Belangrijk is dan niet plots je rem in te trappen wanneer hij glijdt. Kan inderdaad wel erg leuk zijn ;)
jzaero zegt
@RobertJ: Met een normale haakse bocht bedoel ik een bocht waar een adviessnelheid van 40 geldt. Deze weg geldt een maximumsnelheid van 50km/u maar meeste mensen (dus de gemiddelde mens :rolleyes: ) rijden hier 70-80. Situaties als onderstuur en overstuur liggen echt niet zo ver weg als de condities op de weg en het samenspel van je auto met de weg niet optimaal zijn.
GOD zegt
@tweetyv6:
Als je goed met het rempedaal om kan gaan heb je bij droog weer zonder ABS een minder lange remweg.
Lees mijn stukje een stuk hierboven maar eens, daar staat uitgelegd waarom dat zo is.
norge zegt
@tweetyv6: ABS zorgt er alleen maar voor dat de auto bestuurbaar blijft tijdens een nood rem situatie ,stilstaande wielen kunnen immers niet sturen.
Theoretisch wordt de remweg iets langer immers de wielen worden door het ABS iets losser gelaten om de wielen draaiend te houden bij voluit remmen.
hahahi20 zegt
Ik vind het een klein beetje naief van iedereen om te zeggen dat ze geen abs nodig hebben, jullie zijn misschien ervaren automobilisten, maar ik denk dat mijn oma van 80 heel blij is met zo’n systeem.
of bijvoorbeeld mensen die net beginnen met autorijden. het zal er een stuk veiliger op worden
GOD zegt
Elke auto heeft een achteruit versnelling dus heb het plaatje daarom maar even aangepast.
bozewolf zegt
@GOD: :D
lincoln zegt
@GOD:
uberLOL ..
Hupke zegt
@GOD:
Haha
Hupke zegt
Ik zou al die helden die denken dat ze beter zijn dan ESP wel eens willen zien wandelen.
Met 5 voeten moet dat geen sinecure zijn.
diederikb zegt
De huidige Landrover Defender heeft geen airbags…
norge zegt
Het voordeel van ESP is dat het systeem elk wiel afzonderlijk afremt in een noodsituatie ,en daarbij voor elk wiel een andere remkracht bepaalt dit is iets wat wij mensen niet kunnen .
RazorHead zegt
ik heb geen ABS noch ESP en geen airbags ;)
RobertJ zegt
@RazorHead: Join the club :) Groot voordeel is dat het ook niet stuk kan :mrgreen:
kempenaer zegt
Ik heb het liefst een auto zonder al die bemoeizuchtige electronische onzin. Typisch weer zo’n waardeloze actie van die suffe ambtenaren in Brussel.
baasbas zegt
@kempenaer: Zo man, dus als jij op die druilerige ochtend om 8:10 uur in die noodsituatie uitwijkt in die bocht op die 80 weg en achterstevoren door een groepje fietsende scholieren heen ploegt en de ledematen vliegen in het rond, dan kan je opgelucht adem halen. Jij bent tenminste stoer, zonder ESP
GaIIardo zegt
@baasbas: Get real, dat gebeurd toch niet. dan moet ook iedere auto maar max 120 kunnen want als je toch eens om 8:10 op een druilerige ochtend te hard gaat kun je zomaar tegen een andere auto botsen die weer doorschuift tegen een vrachtwagen, die daardoor omkiepert en allemaal spijkermatten op de weg gooit waardoor iedereen lekke banden krijgt. Got it?
the-budel-guy zegt
@GaIIardo: en daarna valt er een zuid Chinese walvis net langs de auto op een van die spijkers van de vrachtwagen waarbij de chauffeur lid is van de partij voor de dieren.
bozewolf zegt
@GaIIardo: “Dat gebeurt mij toch niet”
Fout #1.
GaIIardo zegt
@bozewolf: Ik zeg niet dat het mij nooit gebeurd, alleen als het gebeurd zal je waarschijnlijk niet ’toevallig’ op een groep kinderen afslippen. Het kan wel, maar heel kleine kans. Ik hou niet zou van als dit dan zou dit kunnen als zus en zou. Dat heb ik hem even duidelijk gemaakt :)
GaIIardo zegt
@bozewolf: Ik zeg niet dat het mij nooit gebeurd, alleen als het gebeurd zal je waarschijnlijk niet ’toevallig’ op een groep kinderen afslippen. Het kan wel, maar heel kleine kans. Ik hou niet zou van als dit dan zou dit kunnen als zus en zo. Dat heb ik hem even duidelijk gemaakt :)
euro95 zegt
@GaIIardo: Geniaal! Wat een fantasie heb jij!
lincoln zegt
@baasbas:
goed punt ..
ALTIJD dooie kindertjes op je plaatje tekenen als je burgers iets wil verplichten ..
baasbas zegt
@lincoln: Ik heb bejaarden overwogen maar het beeld van rondvliegende kunstgebitten stond me minder aan
lincoln zegt
ESP = gay .. punt uit ..
the-budel-guy zegt
allebij de auto’s hebben ESP ABS de hele meuk.
en of het ooit uit staat: nee
gullwing zegt
Vind het goed dat ESP nu verplicht wordt word het gewoon een stuk veiliger van maar kunnen ze dan ook even ervoor zorgen dat alle auto’s tegenwoordig goede banden hebben. Je kan alle systemen op je auto hebben maar als je banden geen grip hebben is het nog steeds einde verhaal.
timberleek zegt
Dat plaatje klopt helemaal niet.
beide auto’s zijn hetzelfde, maar de bestuurder van de zwarte auto heeft gewoon skills.
het enige dat dit bewijst is dat je ver weg moet blijven van mensen in een gele auto
tweetyv6 zegt
@ Norge: Onzin. De ABS remweg is altijd korter. Om de heel simpele reden dat het ABS altijd naar de maximale vertraging regelt (nét voor de blokkade grens). Een mens lukt dat nooit. ABS regelt tot 50 x per seconde tussen net blokkeren en net niet blokkeren van de wielen PER WIEL (het pulserende gevoel in je rempedaal)
Ik heb eind jaren negentig mee ontwikkeld aan het eerste ABS+TC en ESP (Mercedes A klasse eland test) van TRW in Heerlen en Koblenz. Wij hadden testvoertuigen met uitschakelbare systemen zodat we een 1:1 gelijke test met en zonder systeem konden uitvoeren. Exact hetzelfde voertuig, bestuurder, gewicht, weer, wind etc.etc.
Ik heb nooit een van onze testcoureurs, mannen die de Nordschleife op hun duimpje kennen, beter zien presteren dan met ABS.
Bartholomeo zegt
@tweetyv6: ABS regelt toch de maximale vertraging net NA de blokkade grens ? Immers hoe weet het systeem anders dat het de maximale wielvertraging bereikt heeft?
En ik heb ooit es een test gezien waarin gezegd werd dat de maximale vertraging van een band een bepaald % slip heeft.
En die Mercedes A klasse eland test was toch diegene waarbij de auto omviel niet ?