Een gewaarschuwd mens telt voor twee: slimme camera’s houden je vanaf volgende week in de smiezen.
De verleiding om te appen achter het stuur is levensgroot. Zo’n 70% van de automobilisten kan de verleiding niet weerstaan. Toch is het levensgevaarlijk. Logisch dus dat de overheid dit gedrag zo veel mogelijk in wil perken. Met ingang van volgende week wordt er een nieuw middel ingezet: slimme camera’s.
De camera’s in kwestie maken schuin van boven foto’s waarop de handen van de bestuurders zijn te zijn. Gezichten zijn niet in beeld, mochten privacyfreaks daar ongerust over zijn. Op deze manier wordt er gekeken of mensen op hun telefoon zitten tijdens het rijden. Zodra de camera dat registreert wordt er een foto doorgestuurd naar het CJIB.
Het mogen dan slimme camera’s zijn, voor de zekerheid worden de foto’s ook nog gecontroleerd door een slimme boa. Als die vaststelt dat je inderdaad op je telefoon zat kun je rekenen op een boete. De boete voor op je telefoon zitten achter het stuur bedraagt momenteel €240. Volgend jaar komt daar nog een tientje bij.
Nederland heeft een primeur te pakken met dit systeem, want het is het eerste Europese land dat deze tactiek toepast. Aan de andere kant van de wereld, in Australië, worden deze slimme camera’s al langer ingezet. Het schijnt daar te werken, dus nu gaat het OM het ook in ons land maar eens proberen. Een eerdere test was behoorlijk effectief. Toen een camera 24 uur boven een snelweg hing en 6 uur boven een N-weg, werden er 400 bestuurders betrapt.
Je bent dus bij deze gewaarschuwd: vanaf maandag kunnen camera’s je op heterdaad betrappen als je op je telefoon zit tijdens het rijden.
SpeedGeek zegt
Ik neem aan dat deze systemen alleen toegepast zullen worden op de snelwegen?
Het lijkt mij stug dat de hoogte van de hoek waarop de camera fotografeert vanuit een VW Transporter, voldoende is en dat deze systemen alleen aan de vakwerken waaraan de matrix borden geplaatst zijn gebruikt kunnen worden.
SpeedGeek zegt
Dus, het is nog vroeg. Mijn vraag is al beantwoord zo te zien.
mrtrex zegt
Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken. Mijn telefoon staat in een houder naast het stuur. Daar mag ik hem officieel “bedienen” maar ik vraag me af hoe dat er op zijn foto uit ziet.
ingloriousleon zegt
@mrtrex: de foto’s worden ook nog gecontroleerd door een boa, dus hopelijk heeft ‘ie een scherp oog ;)
JoostvdWater zegt
Goed nieuws. Rete irritant wanneer mensen met andere dingen bezig zijn achter het stuur dan en daardoor onnodig links plakken, slingeren, grote snelheidsverschillen hebben, etc…
Waarom dat neerbuigende toontje over de BOA?
lextdi zegt
@JoostvdWater: “Waarom dat neerbuigende toontje over de BOA?” Waarom niet?
vopo zegt
@lextdi: waarom wel?
borrelnoot zegt
@JoostvdWater: Weet niet of je wel eens te makenhebt gehad met boa’s? Het zijn doorgaans niet de meest empatische figuren die op straat lopen. Ook zijn het qua intelligente niet de scherpste messen uit de lade.
raoufff zegt
@borrelnoot: Amen!
ramshoek zegt
Ik heb nog nooit iets te maken gehad met een BOA.
Maar ik denk inderdaad dat het meeste contact met een BOA negatief zal zijn. Eenvoudigweg omdat dat betekend dat je ergens op aangesproken bent…
Sommige mensen vergissen zich wel eens of maken een foutje. Overkomt ons allemaal wel eens. Wanneer je de vergissing erkent en de sanctie accepteert, is er meestal weinig aan de hand. Maar een toenemend aantal mensen denkt tegenwoordig dat regels niet voor hen bedoeld zijn. Misschien omdat ze zelf niet tot de scherpste messen uit de la behoren…
jaapiyo zegt
Hoewel het appen achter het stuur gevaarlijk is word ik toch altijd een beetje kriebelig van dit soort overheid intrusies. Weer een stapje dichter in de buurt van China. Noem me gerust een privacyfreak en mss nog wel meer een anti-dwangbuis freak.
escort77 zegt
@jaapiyo: het is ook zo dubbel he. Wil je wel dat er opgetreden wordt tegen appen achter het stuur? Zijn er alternatieve controles mogelijk? Wil je dat er 10.000 agenten worden ingezet die hier dan hun dagelijks werk van maken? Op kosten van de belastingbetaler? Nee? Dan is zo’n geautomatiseerd systeem best een goede oplossing. Maar ja, ik heb ook Orwell gelezen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Hoe is dit een inbreuk op je privacy? De BOA die de foto beoordeelt weet je naam niet en ziet je gezicht niet. De rest is geautomatiseerd en voldoet aan privacywetgeving.
Appen achter het stuur is net zo gevaarlijk als dronken achter ’t stuur. En natuurlijk hoogst irritant voor bestuurders om je heen.
Ik ben wel benieuwd hoe jij zou handhaven als je op de stoel van de overheid zat.
Ik vind ’t helemaal prima. Mijn telefoon staat op stil en komt m’n broekzak niet uit tijdens ’t rijden.
deSjonnies zegt
Ik reed van de week weer eens op de dikke MAN van de zaak en als je naar beneden kijkt schrik je van het aantal imbecielen die op de smartphone zitten; evenals een heleboel vrachtwagens.
Heeft te maken met je verantwoordelijkheid nemen, ikzelf leg mijn smartphone ver van me af rechts in de cabine, de wagen heeft handsfree en zelfs dat irriteert me, zeker omdat ca 90% van de gesprekken totaal nutteloos zijn en gevoerd worden door control freaks of aandachtstrekkers die beter niet of later gevoerd kunnen worden.
En vrienden die bellen, bel ik later terug om een praatje te maken, want ik zal nooit ontkennen dat dit niet belangrijk is. Maar mijn verantwoording is er voor te zorgen dat de wagen, de goederen en ik veilig op onze bestemming aan komen.
Dus Jaapiyo die maatregelen worden genomen omdat een heleboel mensen deze technologie niet aankunnen en geen prioriteiten kunnen stellen.
lekkerlinksrijden zegt
@deSjonnies: ik bel helemaal niet meer in de auto, te veel afleiding. Ik heb mijn telefoon losgekoppeld in mijn zak en als het echt belangrijk is bellen ze nig maar een keer, zet ik m op een parkeerplek en bel terug
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: dito hier. Blij te lezen dat er toch nog meer mensen zo over denken. Soms krijg ik wel eens het gevoel (en indruk) dat ik de enige ben.
rwdftw zegt
Het probleem is, er zijn overheidscampagnes, Koos doet zijn woorje op Wegmisbruikers en de kranten staan bol van de aanrijdingen met letsel “zat even over de telefoon te kijken”. Er worden mensen letterlijk dood of invalide gereden omdat iemand zo nodig moet appen. Hoge boetes helpen niet, want pakkans is nihil. Het volk luistert niet. Nou, dan vergroten ze die pakkans. En van mij mogen ze.
giel zegt
“We” vragen daar zelf om, door lak te hebben aan de regels. Het is bewezen, en je leest het zó vaak, dat het levensgevaarlijk is en leidt tot ongelukken en doden. Het is idd treurig, maar ik sta er iig volledig achter.
geelbarrel zegt
@jaapiyo: hi Karen!
Rick-dos zegt
“Toen een camera 24 uur boven een snelweg hing en 6 uur boven een N-weg, werden er 400 bestuurders betrapt.”
Toont maar weer eens aan dat het geen overbodige luxe is. Dit is dan nog het topje van de ijsberg.
Als we dit soort praktijken niet willen hebben misschien de volgende keer maar nadenken voordat je dit soort fratsen uithaalt. Je hebt er zelf invloed op of dit soort zaken er komen of niet.
Dutchdriftking zegt
Kijk, dit heeft veel meer nut voor verkeersveiligheid dan snelheidsboetes. Goed bezig!
goodvibrations zegt
Eens! Vriend van mijn doet bijna niets anders erop vertouwende dat zijn Tesla hem wel binnen de lijntjes houdt of automatisch ingrijpt.. Ik snap de verleiding en zet zelf ook wel eens spotify aan tijdens het rijden.. Maar dat is wel super fout natuurlijk.. Laatst voor het eerst aangereden.. Ik had mezelf 100% de schuld gegeven als ik op dat moment aan mijn telefoon zat te pielen..
kaniknietbetalenhe zegt
Ik ben voor, de pakkans is helaas nog steeds veel te klein.
Vraag me wel af, krijg je een boete als je handen zichtbaar zijn met een telefoon erin of krijg je deze ook als je je handen bijvoorbeeld onderaan het stuur hebt en deze dus niet zichtbaar zijn op een foto?
ik zie heel veel mensen op de snelweg met hun telefoon tussen de benen typen onder het stuur.
VeniVidiVici zegt
Volgens mij waren ze het systeem afgelopen woensdag nog aan het testen op de A27 bij Lunetten bovenop de brug. Ik vraag me alleen af of het systeem iemand ook pakt als hij/zij zijn telefoon op de knie/been legt. Volgens mij zit dan het dashboard in de weg.
MetalLaires zegt
Ik ben hier niet zo blij mee. Nog meer regels, meer betutteling, nog hogere en meer boetes, en nog minder vrijheid.
Ik heb graag dat mensen opletten maar dan wel meer als verstandige keuze dan door bangmakerij. Als ouder zijnde, leer ik mn kinderen liever ergens mee omgaan dan ze er bang voor te maken
In de auto doe ik met 1 hand: voice-app knop indrukken, of een double whopper eten, of milkshake drinken, of de radiozender doen, of een ceedeetje (ja die heb ik nog) wisselen. En in een schakel-auto doe ik ook nog de versnelling bedienen met 1 hand.
rutgerg zegt
@msfiorentina: nee er komen niet nog meer regels er gaat alleen meer gehandhaafd worden omdat mensen er schijnbaar niet mee om kunnen gaan.
vbarchetta zegt
Een paar jaar geleden is er bij iemand achterop geklapt met 100km/h. Iedereen reed (toen nog) 130km/h of harder, ineens stond het stil en de auto achter mij zat ff niet op te letten (lees: met z’n mobiel te spelen)
Gelukkig had ik een auto met een behoorlijk kont erachter, en zat ik alleen in de auto. Als mijn kids achterin hadden gezeten was het verhaal heel anders geweest…
Gelukkig ben ik er zelf na een ziekenhuisbezoek en paar onderzoeken goed uitgekomen, maar ik ben voorstander van deze manier van handhaving…!
rutgerg zegt
Leuk zo’n foto van boven als je vriendin met dr koppie over je schoot hangt!
VeniVidiVici zegt
@rutgerg: Als je dan een prent krijgt kun je wel zeggen, “dure hoer ben jij, 240 euro voor een beurt”.
michiel_vandelft zegt
@venividivici: Nou nou, zo praat je niet over m’n vriendin hé! ;)
rutgerg zegt
@michiel_vandelft: hey heeft ze het verteld…? Shit!
Michel0373 zegt
Vind die boete nog veel te laag. Meteen €2000 van maken pas dan dat die idioten er wellicht iets van leren.
mashell zegt
Hoge boetes schrikken niet af. Hoge boetes brengen die zielige whatsapp en facebook verslaafden alleen maar verder in de problemen. Lost niks op, maakt het alleen maar erger.
jeroenm83 zegt
Ik vind dit niks. Het is tegenwoordig strafbaar om je telefoon vast te houden. Jawel, vasthouden. Je kan ook van alles vasthouden (….), of weetikveel welk systeem in je auto bedienen terwijl dat niet kan worden beboet. Appen achter het stuur hoort niet, maar hét probleem is al die stumpers die niet kunnen rijden terwijl ze dat doen, of iets anders doen. Dat is irritant en juist dát moet aangepakt worden. Toegegeven, die pakkans is klein, maar om het sec op het vasthouden van je telefoon te houden……of gaat ‘de slimme boa’ ook kijken of je daadwerkelijk zat te appen?
Stel, ik leg mijn telefoon juist aan de lader. Dat kan ik prima tijdens geconcentreerd autorijden, want dat doe je op de tast. Flits en boete? En iemand die een Whopper met alle shabam naar binnen douwt en met z’n knieën stuurt?
Je merkt het….de NOW-regeling moet terugbetaald worden!
rutgerg zegt
@jeroenm83: kan wel degelijk beboet worden op art 5. Alleen niet geflitst. Maar als een agent ziet dat je gevaar veroorzaakt tijdens het eten van die whopper of tijdens t spelen met je piel… reken maar dat je er een krijgt. En terecht. Dat soort zaken regel je maar op een parkeerplaats.
giel zegt
Of ze pijpt de versnellingspook maar…
jeroenm83 zegt
Als je goed leest, dan schrijf ik dat ook. Art. 5 is mij bekend, maar díe pakkans is klein. Dat bedoelde ik ook. Het gaat mij erom als je domme dingen doet achter t stuur, en je dus niet meer kan autorijden, dat daar het probleem zit. Niet bij iemand die zijn telefoon vasthoudt (niet bedient!) . De controlerende diender gaat dat verschil niet zien. En ja, moet je m niet vasthouden, maar het gaat mij om het principe.
giel zegt
Het is probleem is juist de mensen die denken dat ze goed en geconcentreerd kunnen (blijven) rijden en zonder afgeleid te worden allerlei dingen in de auto kunnen doen. De meeste mensen vinden zichzelf namelijk een prima bestuurder.
Regels kan je vaak ook niet maken voor individuen. Iedereen acteert anders maar regels gelden gewoon voor iedereen. En dat “goede” mensen lijden onder de “slechte”, dat is altijd al zo geweest en zal zo blijven.
tjorque zegt
En terecht ook!
niekie1999 zegt
Nooit begrepen waarom mensen op hun telefoon zitten in de auto. Pesthekel aan mensen die dat doen, ze kunnen totaal geen prioriteiten stellen.
mashell zegt
Het zit ook helemaal niet lekker. Je telefoon in de hand houden is veel comfortabeler dan er op zitten…
Ik zelf stop de telefoon ding in het deur vak. Als het belangrijk is dan bellen ze wel, de rest behoeft geen onmiddellijke reactie.
tjorque zegt
En terecht ook!
Vorig jaar nog uit bijna m’n rijvak geduwd door een kalf dat zat te facial-timen achter het stuur terwijl ze afdraait op een kruispunt.
Jantje_555 zegt
flitsmeister zal overuren maken
Edge zegt
Ik vraag mij af hoe nauwkeurig dit soort dingen zijn. In het artikel van de NOS laten ze een aantal voorbeeldfoto’s zien, en dat zijn mensen die echt onmiskenbaar niet-handsfree aan het telefoneren of appen zijn. Voor dat soort gevallen vind ik het een prima oplossing.
Maar er zijn ook twijfelgevallen. Van iemand die zijn telefoon in zo’n magneethouder heeft zitten kun je recht van voren niet zien of hij de telefoon op die hoogte vasthoudt of netjes in een houder bedient. Ik ben benieuwd hoeveel van dat soort vals positieven ertussen gaan zitten.
Los van óf het systeem werkt, sluit ik mij aan bij de reactie van Jaapiyo. Dit soort dingen kunnen een gateway zijn naar China-achtige surveillancepraktijken, en dat moeten we echt niet willen.
geelbarrel zegt
@Edge: ik ben het met je eens dat we geen China praktijken moeten willen, maar onder de noemer veiligheid is al veel meer in gebruik dan je vermoedt. Ik vrees dat t een kwestie van tijd is. Wel heerlijk om nu alle Karen achtige reacties over privacy te lezen…..
mashell zegt
Als je je handen gewoon netjes op 20 voor twee aan het stuur houdt en de BOA op de foto meer dan 6 vingers telt is alles in orde.
mcshine zegt
Och jengel wel verder op het scherm van mijn Tesla. Browsen werkt daar zelfs fijner op, zeker met AutoPilot.
kniesoor zegt
@mcshine: Zoooo . . . stoer. Met die rijdende Nilfisk.
mcshine zegt
@amghans: wat is er stoer aan internetten? En waarom zou ik dat moeten zijn?
musje83 zegt
Ik ben hier heel blij mee. Dagelijks zit ik wel achter (of voor) een of andere malloot die slingert, harder/zachter/harder rijdt, half in de auto voor hem zit… Ontzettend ergerlijk., en gevaarlijk.
Ik heb zelf net mijn nieuwe Mazda 3 opgehaald en die heeft een prachtig 8″ scherm, zónder touch. Gewoon met zo’n mooie draaiknop in de middenconsole. Werkt fantastisch, ik heb mijn aandacht gewoon op de voorruit, krijg via Android Auto enkel een melding van berichten maar kan ze niet lezen (wel laten voorlezen) en Spotify bedien ik op het stuur of via voice commands.
En mijn telefoon ligt lekker in de middenconsole onder mijn armleuning, en daar blijft ‘ie tot ik uitstap.
fredflinstone zegt
Slimme BOA ???
bmw1cabrio zegt
Hoewel ik mij hier zeker schuldig aan maak, ben ik toch voorstander van dit systeem. Het gaat te makkelijk om even een mailtje of appje te lezen.
Ik vraag mij af hoeveel bezwaren hierop gemaakt gaan worden, want het is een persoonlijke boete en als je niet kunt zien wie op dat moment de bestuurder is, kun je aanhangig maken dat jij het niet was.
michiel_vandelft zegt
Nee hoor, het is gewoon een boete op kenteken en de eigenaar is verplicht om hem te betalen, zie ik in andere artikelen
audirs3 zegt
Ik rij elke dag tussen Amsterdam en Delft, en het valt me op hoe bizar veel mensen een telefoon in hun hand hebben. Echt levensgevaarlijk. Ik hoop dat de pakkans met deze camera’s wordt vergroot, en ik hoop ook dat ze straffen hoger maken. Tenminste €1000 boete, maand lang rij ontzegging.
upp3rd0g zegt
https://www.ijsselstein20.nl/2020/10/29/mobiele-installatie-langs-n210-bij-ijsselstein-blijkt-handhavingscamera-van-het-om/