Sorry als we als een kapotte langspeelplaat beginnen te klinken, maar het is echt super-duper belangrijk dat je ijs en sneeuw voordat je gaat rijden van je dak verwijdert. Onze bezoeker rodericks ondervond dit aan den lijve.
De context van de foto’s is ons nog niet geheel duidelijk, maar het lijkt ons dat dit al rijdend is gebeurd. Je parkeert je auto op een parkeerplaats doorgaans niet pal achter een truck, en het ijs hierop zal pas beginnen te schuiven als het ding op ‘veilige’ afstand is.
Dus: stel je rijdt nietsvermoedend op de rijbaan, en plotsklaps zie je helemaal niets meer omdat een ijsschots (die zijn wat gemener dan een hoop poedersneeuw) vanaf een truck de voorruit van je Golf te grazen heeft genomen. Knappe jongen die dan nog koel blijft en zijn auto zonder verdere schade aan de kant zet.
Hoe dat er uit ziet? Bekijk het op autojunk.
btracing zegt
Lang leve gelaagde voorruiten!
E34M5Touring zegt
Gisteren ook al een Koerier bij Beverwijk geloof ik. Alleen ging die ijsplaat dwars door de voorruit en is de bestuurder zwaargewond afgevoerd. Hoop geluk gehad @rodericks: . Desalniettemin iets wat ik nooit hoop mee te maken. Het verhaal van @9000cse: staat ook nog in mijn geheugen.
mout zegt
Dan helpt zelfs ijs niet veel om ‘koel’ te blijven…
Knap dat alleen je voorruit in barrels is! In je schrikreactie rijd je maar zo je hele auto total loss.
gertjan2012 zegt
Ik zou een nieuwe voorruit ijs(sen)
gertjan2012 zegt
@gertjan2012: Overigens blij dat je het goed kan navertellen en ons met behulp van de foto’s deze les kan leren!
RobertJ zegt
*iets met carglass en sterretjes mompelt.*
roberto zegt
@RobertJ: Die nieuwe HPX2-hars?!
YouRockMyWorld zegt
@roberto: hoho, HPX-3 inmiddels!
timberleek zegt
@YouRockMyWorld:
ja nieuwe voorraad
alcantara zegt
Who cares, is toch maar een lease-auto.
Hubert zegt
@alcantara:
De leasemaatschappij?
alcantara zegt
@Hubert: Denk je echt dat er iemand van de leasemaatschappij vannacht wakker zal liggen van een gebroken voorruit?
Hubert zegt
@alcantara:
Happerdehap!
darkpluisje zegt
@alcantara: whahahaha ja want het is een golf …. hilarisch!!!!
rodericks zegt
@alcantara: ik heb mijn Golf gewoon zelf betaald!
autobart zegt
@rodericks: Triest gemekker weer, lekker generaliseren, je hebt er ook nog bij die zelf voor hun auto werken, hem niet afraggen en tanken met een pasje van de ‘baas’…
kleinelettersengetallen zegt
@autobart: Beste Bart, ik ben het wel eens met jouw mening over het gemekker en het generaliseren… Maar, werkt iemand die een leasewagen krijgt niet voor zijn wagen? Immers, dit is een onderdeel van zijn loon!
Dat de gemiddelde leaserijder zijn wagen, gemiddeld genomen, iets meer afragt kan best waar zijn. Toch denk ik dat leasewagens gemiddeld genomen beter onderhouden worden dan de gemiddelde aangekocht wagen.
Het zit ‘m allemaal in de gemiddeldes :)
gedwongenleaser zegt
@alcantara: zo ontzettend triest om iemands auto af te kraken. Internet held…
celica89 zegt
Carglass stikkertje erop en doorrijden. Niks aan de hand hoor!!
rotarypowah zegt
Ijsblokken stuiteren niet denk ik. Dus als het van een rijdende trekker-oplegger combinatie is gevallen, vraag ik me af of er wel voldoende afstand is gehouden.
jzaero zegt
@rotarypowah: Afstand is geen excuus om geen ijsplaten van je dak af te halen. In de spits kan je sowieso al nauwelijks afstand houden, dus daar moet ook rekening mee gehouden worden.
rotarypowah zegt
@jzaero: true.
frankieturbo zegt
@jzaero: dus als het druk is kun je geen afstand houden?.. Bullshit..
potver7 zegt
@frankieturbo: ja je moet immers genoeg ruimte vrijhouden zodat een ander zijn leasebak ertussen kan proppen.
SimonMc zegt
@potver7: …en zodoende de klap in de voorruit kan opvangen voor jou !
jzaero zegt
@frankieturbo: Als ik 4-5 (25-30 meter) autolengtes afstand houd betekent dat bij 100km/u 1 seconde afstand. Bij een gelijke snelheid op linker en rechterbaan (dus let’s say snelheidsverschil van 5-10km/u), zijn er genoeg mensen die hem er dan tussen proppen. Laat staan bij 2 seconden afstand. Ik kan dan nog wel afstand houden, wilt niet zeggen dat mensen die tijdens de spits rijden hem er niet tussen proppen. De verkeersdruk per kilometer snelweg is gewoon vele malen hoger. Het is of file door te weinig het beschikbare asfalt te gebruiken of beetje proppen met elkaar. Het is niet anders. De wegen in Nederland zijn gewoon druk in de spits. Zegt nog niet dat IK geen afstand houd..
frankieturbo zegt
@jzaero: je hebt gelijk ergenis nummer 1 van vrachtwagen chauffeurs uitgelegd.. Proppende leasebakjes, en met afstand houden bedoel ik afstand tot een vrachtwagen.. Als jij 200 meter achter een vrachtwagen zit met 10 auto’s daar tussen ben in ieder geval jij niet de gene die ijs op zijn voorruit krijgt.. Wat de rest doet is nietjou verantwoording.
jzaero zegt
@frankieturbo: Ik ben sowieso niet iemand die achter vrachtwagens blijft rijden, maar bij een 80 parallelweg (A12 Utrecht – Nieuwegein) is de kans dat ik achter een vrachtwagen blijf groter omdat snelheidsverschil kleiner is. Als ik er dan 4-5 autolengtes van af zit dan is de kans dat ik een ijsplaat door de ruit krijg nog steeds aanwezig. Maar goed, je hebt wel gelijk dat proppende leaserijders erg vervelend zijn..
lambo4all zegt
@rotarypowah: kan ook van een tegemoetkomende vrachtwagen zijn geweest die een boch nam!
mashell zegt
@rotarypowah: ik heb eens ijs op het dak gehad terwijl ik op de meest linker van 3 rijstroken reed en de luie trucker op de meest rechter. Je ziet het ijs als een UFO vliegen maar ontwijken kun je niet.
gedwongenleaser zegt
@mashell: een (identified) brok ijs als unidentified flying object bestempelen is best knap :).
lohran zegt
@rotarypowah: Afstand maakt niet uit. Ik reed laatst op de linkerbaan en een vrachtwagen op de baan naast me. Er vloog een ijsplaat van 1m2 vanaf en die mistte mij net.
Hupke zegt
En natuurlijk de truck is geen velden of wegen meer te bespeuren.
Dat ze zomaar zo vertrekken kan toch eigenlijk niet. Die zouden toch beter moeten weten.
frankieturbo zegt
@Hupke: klopt.. Maar jullie weten niet beter, jullie dak is 1,5 meter hoog, en dat vertikken de meeste zelfs om ijs/sneeuw vrij te maken, makkelijk lullen noem ik dat
Hupke zegt
@frankieturbo:
Dat van mij maak ik altijd sneeuwvrij. Eerlijk gezegd is dat meer voor mezelf dan voor een ander. (als ik vertrek smelt de onderste laag en als je dan remt hangt heel de voorruit vol met sneeuw)
Maar ik doe al zo geen dwaze dingen.
Punt dat je maakt is wel goed. Een keer zo’n ijsbal dia aan eentje z’n wielkas hing op onze wagen gekregen. Toch ook een barst in de ruit.
jrk68 zegt
@frankieturbo:
Dus…, omdat het dak van die aanhanger hoger is mag jij het leven van een ander op het spel zetten…?
luuktb zegt
@jrk68: inderdaad dat gemekker van die truckers.
Als beroeps chauffeur moet je toch kunnen bedenken dat het op je eraf moet (zelfs met een iq van 75 moet dat lukken)
En de meeste lui werken voor een baas dus wat maakt die 15 min uit ?
jzaero zegt
Ik zag gister nog op de A12 een ijsplaat van een vrachtwagen vallen. Ik reed zelf op de hoofdrijbaan bij Utrecht (100), op de parallelrijbaan (80) viel er zo’n plaat net voor een auto op het asfalt. Ik dacht toen al, pff als dat tegen je voorruit of motorkap komt word je echt niet blij. En ja hoor, zie hier het resultaat.
fep739 zegt
niet zo dicht op je voorligger rijden
Hubert zegt
@fep739:
Tegemoetkomend verkeer?
mevipp zegt
@Hubert: dat opeens remt en dat daardoor het ijs van de voorkant er af schuift en dan op de voorruit terechtkomt van XE auto die 3 meter voor de vrachtwagen staat? Denk het niet…
mevipp zegt
@mevipp: *de maar @hubert hoe krijg je ijs van het tegemoet komende verkeer op je voorruit?
Hubert zegt
@mevipp:
Bijvoorbeeld bij op- en afritten waar de vrachtwagen de binnenbocht heeft en jij hem tegemoet komt in de buitenbocht.
Als een motorrijder hier onder de vangrail kan schuiven en plat wordt gereden door een tegemoetkomende auto, dat lukt het een stukje ijs van 3 meter hoogte ook wel om over de vangrail te slingeren en op jouw voorruit te belanden.
En zowiezo, als de wind onder een plak ijs slaat, vliegt zo’n stuk alle kanten in.
2800cc zegt
Alsof je even een ijsplaat van een vrachtwagen kan halen?
Gewoon terug koppen, zo deden wij dat.. vroegah!
mevipp zegt
@2800cc: dat verklaart je gedrag dus…
2800cc zegt
@mevipp: Welk gedrag?
Best knap dat je aan een enkele post, iemands gedrag kan destilleren..
mashell zegt
@2800cc: dat is gewoon verplicht, voor het rijden op de ladder en schoonmaken. H
Geen gezeur, werken voor je Zlotties.
faalhaas zegt
Gister nog grote stukken ijs van een vrachtwagen in tegengestelde richting (100 weg) op mn voorruit/motorkap van mn caddy. Gelukkig geen schade maar schrok me wezenloos.
Benjamin1 zegt
Hulde voor @rodericks dat hij durft toe te geven dat hij in een Golf rijdt. Toch een soort van coming out voor een reaguurder.
Hupke zegt
@Benjamin1:
Wees bij dat het niet z’n ferrari is die geraakt is of iedereen had hier weer moord en brand geschreeuwd.
Niet mis met een golf, laat me raden jouw daily drive is een gallardo?
mevipp zegt
Zo’n ijsplaat kan ook meegenomen worden door de wind (de wind komt er onder en zorgt er voor dat hij verder vliegt) en daardoor tegen de vooruit komen. Het hoeft niet per se te komen door te weinig afstand…
frankieturbo zegt
@mevipp: als je dat al weet hou je er toch rekening mee, en dan daarbij, niet alles is te voorkomen, ja je kunt het voorkomen door je dak ijsvrij te maken, maar om daarvoor je leven te riskeren op dat dak.. De verhouding is zoek, en ga niet vertellen dat zoon ijsplaat ook mensen kan doden, zoon plaat is altijd niet dikker dan hooguit een cm of hooguit 2 en voordat hij op je vooruit ligt is hij al in 30 stukken gebroken, en je voorruit is zo ontworpen dat hier 150 kilo niet eens zomaar doorheen komt..
Hubert zegt
@frankieturbo:
Zeg dat maar tegen die gast in Beverwijk die nu zwaargewond in het ziekenhuis ligt.
Dat het ijs zich niet aan de maximale afmetingen heeft gehouden en toch door de voorruit is gegaan.
Esprit_de_Flandre zegt
Glas met ijseffect. Cool. Verzekerd?
bempi zegt
Koos Spee zou zeggen en daarom moet je voldoende afstand houden.
dikkejannes zegt
alsof alle vrachtwagens standaard een ladder bij zich hebben? (zou misschien wel moeten) maar dan nog, een polyester dak van 3 millimeter kun je niet bepaald op gaan lopen, laat staan een dak van zeil.. van binnenuit eraf duwen gaat vaak niet omdat je wagen vol zit met lading of hij is verzegeld,en dan mag je er niet in natuurlijk..
Hubert zegt
@dikkejannes:
Dus dan maar gewoon gaan rijden met een plaat ijs op je dak welke ieder moment er af kan vliegen (meestal bij hoge snelheid op de snelweg)
frankieturbo zegt
@Hubert: haha nee je hebt gelijk.. Geef chauffeurs maar ijsvrij.. We bevoorraden de supermarkt wel in de zomer..
E34M5Touring zegt
@frankieturbo: Je kan wel constant iedereen aanvallen omdat je een trucker bent die er niks mee doet, maar feit blijft dat wanneer iemand komt te overlijden door zo’n vliegende ijsschots je wel dood door schuld aan je broek hebt. Nou zijn jullie natuurlijk superzielig want jullie worden constant afgesneden door leasebroekies (iets wat vrachtwagenchauffers nooooooiiiit doen…..) en iedereen rijd altijd maar in de weg. Maar je kan ook proberen er wat aan te doen. Meteen in de wagen springen en roepen dat je er niet bij kan is natuurlijk het makkelijkst, dat snap ik ook wel.
frankieturbo zegt
@E34M5Touring: a: niemand rijdt mij in de weg, je schrikt je alleen soms de tering..b: ik heb nooit gezegd dat ik er niet bij kan,maar zelfs dan riskeer ik mijn leven niet voor het jouwe. En c: wie doet hier nu zielig
E34M5Touring zegt
@frankieturbo: Hoe denk je dat het op automobilisten overkomt als zo’n Trucker even z’n eigen ‘gat’ creëert door z’n combinatie gewoon zonder pardon de linkerbaan op te gooien. En, je leven riskeren vraagt niemand van je. Dat het voor jou blijkbaar een levensbedreigende opgave is prima. Maar dat ik maar een ijsschots moet koppen omdat JIJ het niet verantwoord vind gaat me een beetje te ver. En jij doet huilie huilie omdat je weigert je dak schoon te maken. En dan met die eeuwige dooddoender beginnen te strooien over bevoorrading….. Heeft geen fuck met het schoonhouden van je combinatie te maken. Als ik iets op mijn dak vervoer en dat vliegt tegen jouw truck en jij hebt daar schade van, wil je het ook terug. Dus C. Jij doet zielig.
frankieturbo zegt
@E34M5Touring: en geef eens 1 oplossing dan waarbij je niet je leven hoef te riskeren en je het ijs van het dak af krijgt?
E34M5Touring zegt
@frankieturbo: Zet er voor je wegrijdt een ladder tegenaan en mep ff een keer goed met iets hards op die ijsschots. Als het echt zo dun en breekbaar is als jij claimt, valt het met wegrijden van de wagen af, op de rangeerplaats. Daar raakt het niemand en kan het gewoon wegsmelten.
Hubert zegt
@frankieturbo:
Dus dat is jouw excuus om dan maar anderen in gevaar te brengen?
Is dit nu de typische truckersmentaliteit?
frankieturbo zegt
@Hubert: nee geen excuus, als ik voor een trein spring spring jij er toch niet achteraan, ik klim niet op die 4m hoge ijsbaan ookal krijg ik er 10.000 extra per maand voor, en ik ga al helemaal niet mijn eigen leven op het spelzetten voor andere
E34M5Touring zegt
@frankieturbo: Je praat alsof je eigenhandig een GuerrillaLeger op moet ruimen. Je kan toch een ladder tegen je oplegger aanzetten en met een stuk pijp of zo even een klap op die schots geven. Dan rijdt je normaal weg en glijden de stukken op het rangeerterrein. Hoogstens een minuut werk en als je je echt zo onveilig voelt vraag je een collega even de ladder vast te houden. Je maakt er gewoon een probleem van, en dan zitten janken met levensgevaarlijk dit en levensgevaarlijk dat. Wordt dan geraniuminspecteur in het bejaardenhuis. Risicovrij beroep, tenzij je allergisch bent voor Geraniums of bejaarden.
frankieturbo zegt
@E34M5Touring: ik ben gelukkig alleen allergisch voor eigenwijze mensen
E34M5Touring zegt
@frankieturbo: Lijkt me lastig, allergisch zijn voor jezelf.
jrk68 zegt
@frankieturbo:
Dan moet jij wel enorme vlekken in je nek krijgen van jezelf.
Wat ben jij een onverantwoord eigenwijs stuk vreten, hoop dat ze je pasje inbeslagnemen….
Hupke zegt
@frankieturbo:
Ja goed zet je leven dan niet op het spel en rijd een paar weken niet. En verdien dan maar noppes.
Maar anderen hun leven in gevaar gaan brengen omdat jij ff te lui bent dat kan toch echt niet.
frankieturbo zegt
@dikkejannes: nouja op vrijwel iedere trailer behalve een zeiltrailer kun je lopen maar bijvoorbeeld een kastettrailer (polyester) is al spekglad (mos,slijk) van zichzelf en je kunt je nergens vasthouden, als je valt dan ga je, dus laat staan wat er gebeurd als er een laag ijs op ligt.. Maar dat boeid niet want chauffeurs zijn lamme honden die alleen maar overlast geven..
darkpluisje zegt
@frankieturbo: of je zet je ladder er naast en blijft op je ladder staan waarna je met een bezem oid het ergste aan sneeuw en ijs van je vrachtwagen afduwt ??
Hubert zegt
@frankieturbo:
Leuke gesprekken in de truckstop :
Nog iets meegemaakt vandaag?
Nee, niet echt. Heb alleen een groot blok ijs op een auto laten flikkeren omdat ik bang was een trapje op te gaan om het van mijn oplegger te halen.
Maar niets ergs hoor, hij is slecht zwaargewond aan zijn gezicht. Groeit wel weer dicht allemaal.
frankieturbo zegt
@Hubert: ja klopt.. Of :
Nog wat meegemaakt vandaag?, nee ik niet maar mijn colega heeft een dwarslesie nadat hij van zijn trailer viel omdat er ijs op lag dat 1 op de 10.000 gevallen wel daadwerkelijk door een voorruit komt
Hubert zegt
@frankieturbo:
Maar gelukkig geen onschuldige buitenstaanders getroffen.
Frankypanky zegt
@frankieturbo:
Ach, laat die kudde maar grazen.
Ze weten niet eens dat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur niet eens de tijd krijgt om zijn dak sneeuw/ijsvrij te maken. Laat staan als je zee-containers rijdt zoals ik.
Domme suggestie’s over iemand die je ladder vasthoudt…Tuurlijk, mocht ik willen. Alleen op een laad/los-locatie zijn er mensen om mij heen.
Dom lullen zonder kennis van zaken noem ik dat.
greenhell zegt
@FrankypankyV8: dom lullen is wat kort door de bocht. Tijd kan je zelf maken, ook als eigen rijder zijnde franky ;). En dit komt van iemand die de klappen van de zee-containers kent. Overigens is het volgens mij gewoon verplicht de trailer ijs/sneeuwvrij te maken ook voor auto’s want het wordt beschouwd als afgevallen lading..
C6_R zegt
@FrankypankyV8: Ik rij al maanden rond met een los hangende einddemper, kan er elk moment afvallen en iemand verwonden, maar ja, geen tijd om er iets aan te doen hè! Trouwens ook nooit iemand in de buurt die me er even mee kan helpen, om nog maar te zwijgen over het risico dat ik m’n kop stoot als ik onder m’n auto kruip om de boel te fixen.
Frankypanky zegt
@C6_R: Jahoor, een kapotte demper vergelijken met een vrachtwagen van 3.80 meter hoog en 2.60 m breed…SURE!
E34M5Touring zegt
@FrankypankyV8: Als jij geen 5 min tijd hebt in voor je dienst is het wel ontzettend droef gesteld. En het is allemaal dom gelul tot het jezelf overkomt. Als jij met je vrachtwagen achter een collega rijd die net zo’n plaat verliest (en truckers hebben doorgaans ook geen 200m tussenruimte) krijg jij hem net zo goed naar binnen. Ik hoop dat het je nooit meemaakt, laat ik dat voorop stellen, maar mocht het je wel overkomen vrees ik dat je niet zo vergevingsgezind bent.
Frankypanky zegt
@E34M5Touring: Als jij denkt dat een chauffeur in vijf minuten een dak van ca. 12 bij 2.60 meter eventjes ijsvrij kan maken, dat zeg ik dat je op een nogal trieste manier je punt probeert te maken. #frankieturbo gaf al aan dat het op het dak al een gladde boel is. Waarom risico’s nemen?
En nogmaals, wat doe je met een zeiltrailer? Je bent gewoon aan het papegaaien over “die asociale vrachtwagenchauffeurs”…Vandaag mijn opmerking over ‘lullen zonder kennis van zaken’.
E34M5Touring zegt
@FrankypankyV8: Fijn, jullie zijn beide ontzettend goed in het bedenken van redenen om het NIET te doen, probeer is constructief te denken. Bovendien zeg ik nergens dat je OP de trailer moet klimmen. Zet een ladder tegen je trailer aan en mep een keer met een bandenijzer of ander stuk gereedschap op die plaat ijs. Als het echt zo dun is als FrankieDrukvuller zegt, breekt het direct stuk en glijdt het met wegrijden zo van de trailer af. Je zorgt er tenminste voor dat het ijs al opgebroken is en dat de stukken die er af vallen kleiner zijn. In dat voorbeeld hoef jij nergens op de trailer te klimmen kan gewoon vanaf de zijkant. Dit kan ook met een zeiltrailer waar, door de niet vaste vorm toch al minder kans op plaatvorming is.
E34M5Touring zegt
@FrankypankyV8: Je bent gewoon aan het papegaaien over “die asociale vrachtwagenchauffeurs”…Vandaag mijn opmerking over ‘lullen zonder kennis van zaken’.
Oh en ik heb helaas van zeer dichtbij mee mogen maken wat voor een kutkaffers er in jullie beroepsgroep zitten. 1 dode en 1 zwaargewonde in 2 verschillende situaties, waarin beide naar voren kwam dat dit door nalatigheid en het negeren van de regels van de Chauffeur is veroorzaakt. Dus kom me gvd niet aan met je weet niet waar je over lult. Want het gros van die klojo’s interesseert voor niks of niemand (een punt wat jullie beide ‘siert’). En maar huilie huilie over hoe slecht je het hebt. Wij kregen nog niet eens excuses van de heren en beide waren ze te laf om in de rechtbank te komen. Echte kerels my fucking ass.
C6_R zegt
Tsja, voor veel mensen is het al lastig zat om zich om zichzelf te bekommeren. Laat staan dat ze dan nog hersencapaciteit over hebben om de consequenties van hun eigen handelen voor anderen te kunnen bevatten…
greenhell zegt
Oh en @rodericks, neem aan dat je 3 weesgegroetjes hebt “geslagen” nadat je veilig en (hopelijk) gezond tot stilstand gekomen bent? Zou ik in jou positie wel gedaan hebben namelijk!!
rodericks zegt
Ik ben ontzettend geschrokken en ongelofelijk blij dat ik het na kan vertellen. Waar ik mijzelf ook over verwonderde, is dat ik de rest van de auto zonder schade aan de kant heb gekregen.
lincoln zegt
@rodericks:
je hebt wel een verdomd goeie voorruit ..
bijna zonde om te laten vervangen ..
martijnb11 zegt
Zo te zien alleen de ruit en niet de a stijl. Naar nog steeds zuur als zoiets je overkomt. Moet geschrokken zijn lijkt mij zo.