Hebben we ons toch mooi om niets zitten op te vreten de laatste weken (column). Zojuist werd er in de Tweede Kamer een SP-motie aangenomen, waarin de hobbyist met zijn oldtimer ontzien wordt.
Ja, dat leest u goed, oldtimerliefhebber, het theoretische behoud van uw hobby heeft u te danken aan een motie van de Socialistische Partij (en de meerderheid die zij in de Kamer achter zich wisten te krijgen).
Hoe het plan precies uitgevoerd wordt moet nog invulling krijgen, maar het komt er op neer dat de echte liefhebber die maar weinig kilometers per jaar maakt zijn passie zonder extra MRB-kosten mag uitvoeren, terwijl de parasieten met hun stokoude vieze stink-190 D alsnog het bokje zijn. Wel zo eerlijk, we moeten bijna allemaal voor onze daily driver betalen, dus die profiteurs met hun oude bak ook.
Per 1 januari zou de oorspronkelijke belastingmaatregel ingaan, dat wijzigt nu. Hoe precies, dat zal de toekomst uitwijzen. Milieudefensie is hier niet blij mee, zij pleiten in een reactie op de motie juist voor het terugdringen van het gebruik.
Foto credit: autojunk.nl
smoked zegt
Shit, nog meer ladingen aan import jaren 80 Mercedessen voor een niet naar te benoemen doelgroep…
smoked zegt
@smoked: nader te benoemen*
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@smoked: EERST LEZEN voortaan svp…
toeter11 zegt
@smoked: je gaat me toch niet vertellen, dat je voor je lol in een 60er jaren oldtimer diesel gaat rijden? dat rijd echt niet geloof me.
Klassiekerrally zegt
@toeter11: Inderdaad. Heeft ook geen moer met het milieu te maken, maar die stinkdiesels spreken wel tot de verbeelding.
750i zegt
@smoked: Zit je toch weer even mis met je vooroordelen.
flippert zegt
Lekker.. Dat wordt weer matten hier…
Stinkoldtimers!! Allemaal profiteurs en jankerds, ook die er weinig mee rijden!!
fristie zegt
@flippert: Je weet dat dit autoblog is he? Wij houden van die stinkorgels
toeter11 zegt
@flippert: luister vriend, diesel gaat naar 35 jaar en benzine naar 30 jaar. niemand gaat voor dagelijks gebruik in een 60er jaren diesel zitten echt niet.
darrock zegt
@toeter11: maar onze 30 jaar oude bebzine rijd heerlijk met vrijwel alle luxe die er im een moderne auto ookzit
en ja het is dus een daily driver maar het is ook een liefhebbersauto.
flippert zegt
@toeter11: jij kan niet rekenen, niks 60’er jaren: een ’78 er W123 diesel rijden al die mongolen hier met net zoveel plezier in als in een 190d. Is dus geen oplossing, die 35 jaarsregeling. Next!
jrk68 zegt
@flippert:
Zoals het er nu naar uitziet komt er dus een kilometer beperking…. Dat zou juist de 190d’s etc de nek om moeten draaien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jrk68: Precies! Berekent op een retourtje Noord Afrika minus 1 kilometer… LOL!
toeter11 zegt
@jrk68: tot ze de kilometertellerkabel eruit trekken.
hammerman zegt
Worden ze toch nog een beetje verstandig daar in Den Haag! Niet dat ik ze nu opeens betrouwbaar vind…
Dat ‘verlies’ aan inkomsten wordt vast weer goedgemaakt door een extra trajectcontrole in te voeren.
reobnednab zegt
@hammerman: Ze zullen er vast wel iets op vinden om het oldtimer rijden te ontmoedigen!
flippert zegt
@reobnednab: en terecht. Ik ken iemand die iemand kent die oldtimers heeft en in die z’n straat zijn al 8 mensen aan longkanker overleden, ook vrouwen en kinderen. Alleen maar omdat hij zonodig moest rijden in al die oldtimers in hem z’n straat. Niet meer normaal. Smerige oldtimers, bah!
Pallas zegt
@flippert: Wtf? Of ontgaat het sarcasme mij in je post?
desjonnies zegt
@Pallas:
nee, hij is ons nieuwe huis-imbecieltje.
flippert zegt
@desjonnies: Moi???
desjonnies zegt
@flippert:
il me faut dire que vous avez de l’humour, ca c’est vrai.
jrk68 zegt
@reobnednab:
Ik zeg trajectcontrole de 7baans A27…..
volvov70 zegt
@jrk68: ik vind wel dat je daar niet harder mag dan 80 hoor!!
kaasboerin zegt
Wordt het nou tóch ‘de gebruiker betaald’ hier in NL?
G’verdomme, vlaggen uithangen iedereen!
autogedrocht zegt
@kaasboerin: is een avatar ook goed genoeg?
flippert zegt
@kaasboerin: betaalT
straatpiraat zegt
Ze kunnen toch een wet maken die iedere old-timer van 25 jaar of ouder wegenbelasting vrij laat rijden BEHALVE DE 190E!!!
CL65 zegt
@straatpiraat: spoel je mond! 190D is de vijand niet de 190E dat is een klassieker :)
nickmercedes zegt
@CL65: al helemaal de 190E EVO 2 :D
Dat is pas een lekkere bak :O
straatpiraat zegt
@CL65: Nee indd, de benzine versie is echt een verademing voor het Nederlands straatbeeld… Ga toch weg, ik laat m’n hond niet eens schijten op zo’n oude E..
baasbas zegt
@straatpiraat: En nu is het weer een E? Letters, cijfers….wordt ook verwarrend op den duur natuurlijk ;-)
desjonnies zegt
@straatpiraat:
Alleen voor jou :
190E = E = EINSPRITZ B E N Z I N E
190D = D = DIESEL
flippert zegt
@desjonnies: nee, 190E ziet er van buiten hetzelfde uit, dus ook belasten die hap!
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Even een off topic vraagje. Ken jij de serie Victory by design met Alain de Cadenet? Dat gaat alleen maar over de racehistorie van de bekendste merken. Vandaag hadden ze de Cobra’s. Hij ging zelfs op pad met een originele Shelby Daytona. Zo heb je ze ook van Alfa, Aston, etc. Erg informatief en allemaal met de originele auto’s. Het is altijd op Discovery World. Dacht misschien wel wat voor jou.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
zal het zeker gaan opzoeken, bedankt voor de tip !
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Er wordt ook lekker gegooid met chassisnummers en motorcodes etc. Heerlijk diepgaand en er wordt goed gereden in die classics.
straatpiraat zegt
@desjonnies: Thanks! Ik schreef benzine eerst altijd met een “s” Weer wat geleerd ;)
desjonnies zegt
@straatpiraat:
LOL
bsxc2 zegt
Eindelijk! Ik ben blij dat mensen in hun oldtimers mogen blijven rijden, een straat zonder oudere auto’s zou ik niet kunnen indenken.
En de oude diesel Mercedessen zijn zeer degelijk en moeten bewaard blijven,alleen jammer dat er bepaalde groepen mensen in rijden die ze alleen als vervoersmiddel zien.
flippert zegt
@bsxc2: bewaard blijven? Voor wie?? Waarom? Lelijke vierkante massaproducten waar werkelijk geen enkele historische waarde aan kleeft. Oprotten met die onveilige ouwe stinkzooi!
Homer55 zegt
@flippert: Waar reed jij vroeger in ?
flippert zegt
@Homer55: een Daf 33, hoezo?
toeter11 zegt
@flippert: vervuiler!!!
flippert zegt
@toeter11: oh… sorry..
maheey zegt
Tijd om wegenbelasting in te voeren voor fietsers..
OFF: wanneer kunnen we een update verwachten voor de iPhone 5?
moveyourmind zegt
Eerst maar ’s zien waar ze mee aan gaan komen….. definitief mee aan gaan komen. Of dat ze er niet alsnog op terug gaan komen. Krijg nou niet echt de indruk dat dit het meest standvastige en besluitvaardige kabinet is. Hopelijk kunnen alle echte autoliefhebbers met een oldtimer hun hobby voortzetten, het is ze gegund.
Alwood zegt
Nouja… rest van mijn leven SP stemmen dan maar. Die lijken het gek genoeg als enige te begrijpen :-| of ik daar blij mee moet zijn ben ik nog niet uit…
Alwood zegt
maar laat ze vooral eens kappen met continue over oldtimers te babbelen. Daar gaat zo veel meer geld in zitten dan het schrappen van het MRB-voordeel ooit op zal leveren.
flippert zegt
@Alwood: toch leuk dat de SP het nu notabene opneemt voor de puissant rijke jager/verzamelaars onder ons met een schuur vol klassieke Ferrari’s, Rollers etc. Die werd door deze maatregel nodeloos hard getroffen en dat vond de SP natuurlijk niet eerlijk. Waha! Eindelijk snappen ze bij de SP dat rijken wegpesten niet loont.. Zou me overigens niet verbazen als deze SP’er snoeihard wordt teruggefloten door Marijnnissen.
camaro81 zegt
Alleen auto’s die 25 jaar op kenteken staan moeten belastingvrij zijn. Zo hebben de auto’s die 25 jaar belasting hebben betaald vrijstelling en die import auto’s niet.
luittinke zegt
@camaro81: Hé, niet zo logisch en oplossingsgericht denken. Daar kunnen ze in Den Haag helemaal niet mee om gaan.
Je hebt wel volledig gelijk in mijn ogen.
flippert zegt
@camaro81: de regeling is er helemaal nooit gekomen ‘omdat 25 jaar betalen wel genoeg zou zijn’. Was alleen effectieve lobby van oldtimerliefhebbers.
jrk68 zegt
@flippert:
Yep, en die oldtimerlobby heeft er met 70000 handtekeningen toch maar mooi voor gezorgd dat ze daar in den Haag nu denken over een eerlijke oplossing.
flippert zegt
@jrk68: gelul, de Knac was heel slim de eerste en kon daardoor weer lekker reclame maken voor z’n verzekeringsproducten. De echte lobby kwam van de Fehac en de Bovag. Die petitie was een farce, daar stonden zelfs Adolf Hitler, Ed Raket en Bassie en Adriaan tussen.
CL65 zegt
Beter! Nu gaat die zwaar getunede 190 er zeker weer komen, kan niet wachten. Blok ben ik nog niet uit of de 300e 12v of de 320 24v keuzes keuzes…
gh45t zegt
Mooi, en nu nog wegenbelasting en 25% bijtelling voor al die ecorommel.
undifined1 zegt
zoals de regeling was, was het prima, die diesel/lpg auto’s die dagelijks gebruikt worden gaan binnen 5 jaar bijna allemaal naar de sloop, en veel nieuwe komen er niet bij want die na 1987 worden niet meer echt belastingvrij en Duitsland is ook niet een onbeperkte bron van oude auto’s
florida zegt
@undifined1: Ik denk, dat je, je een beetje vergist die oude benzen, gaan heeeeeel lang mee, langer dan de gemiddelde nieuwe auto.
De bron van oude auto’s is nog lang niet leeg, kijk even naar de productie aantallen en er zijn nog wel andere landen dan Duitsland waar je een leuke auto kan vinden.
flippert zegt
@undifined1: nee dus, werkelijk de hele aardkloot zal nog net zo lang worden afgestroopt tot de laatste pre ’87 190d is gevonden om ‘m naar te importeren. Die zooi wordt nog zeker de komende 20 jaar naar Nederland gehaald. We blijven Hollanders hè, ‘belastingvrij’ kunnen we niet weerstaan, pennywise, poundfoolish of niet..
Homer55 zegt
@flippert: Wat kan jij flippen om een 190D zeg. Het liefst zou ik er eentje halen, flink tunen en voor jou deur zo een burnout zetten waardoor je voorgevel zwart blijft.
Nee, ik ben geen 190D freak.
flippert zegt
@Homer55: wahaa! Klasse!
xiran zegt
Pffff gelukkig ik zag het somber in. Kan ik nog door blijven sleutelen aan mijn Peugeot.
Ow en Fuck milieu defensie laat ze wat doen aan die kolencentrales in nederland ipv liefhebbers pesten.
flippert zegt
@xiran: nee, sleutelen gaan ze ook belasten. Is vervuilend voor handen.
xiran zegt
@flippert: daar ga ik zelf dood aan, dan is het probleem rondom mijn oldtimer opgelost. Aanmoedigen dat sleutelen zou ik zeggen!
xiran zegt
Gelukkig kan ik door blijven sleutelen aan mijn peugeot.
Ow en Fuck milieu defensie, ga wat aan die kolencentrales doen in nederland ipv de liefhebbers pesten.
xiran zegt
@xiran: app op android failt
flippert zegt
@xiran: dan gaan we die ook belasten. Failbelasting.
xiran zegt
@flippert: troll belasting?
florida zegt
Ik dat het een zoethoudertje is van de regering, daar tegenover, komen vast hele mooi ideeen om ons alsnog te naaien!
Maar ja het is wel leuk voor de oldtimer liefhebber.
carsper zegt
Leve de oldtimers die weinig kilometers maken!
flippert zegt
@carsper: leve de eenvoudig los te draaien tellerkabel van de 190d!
Homer55 zegt
@flippert: Gewoon de stekker van de kmteller eruit. Kun je tenminste zien hoe hard je rijdt maar telt de teller geen mm erbij.
redneckdarian zegt
Goed nieuws. Anders was de doorverkoopwaarde van mn auto er ook kompleet aan!
redneckdarian zegt
Wie echt wegenbelasting moet betalen, zijn mensen op paarden. Hier op de Veluwe mollen die alle fietspaden en wegen in het bos
flippert zegt
@redneckdarian: precies: paarden, mollen, konijnen, allemaal MRB en bijtelling op heffen. Zal ze leren, die stinkbeesten!
redneckdarian zegt
@flippert: jij snapt het!
Emile_Benz zegt
Ik wil km-heffing ipv MRB!!! En dan wel “gelijke monniken, gelijke kappen”.
florida zegt
Zoals ik eerder reageerde we zullen vast met iets anders genaaid worden, zie de link http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/11/de-boetes-gaan-omhoog
autogedrocht zegt
Mooi! Tijd voor mijn Eldorado voor de zomer!
HDM zegt
Ach ja… gelukkig wordt Mercedes nog een beetje ontzien van alle kritiek hierover :D …teeeering. Nog nooit zo snel mensen elkaar zien napraten om erbij te horen.
bibendum zegt
Laten we het maar afwachten hoe het in werkelijkheid uitpakt.
Ik vind het beter om een vaste datum vast te stellen i.p.v. na 35 jaar, dan zitten we over 7,8,9 jaar weer met het zelfde verhaal toch over die stinkdiesels.
De meeste dieselblokken krijgen vast een nieuw leven in afrika.
Benzine blok, lpg installatie en evt. andere tank en aanpassingen, keuren voor -ik dacht 60 euro ofzo- en een nieuw (amg?) typeplaatje en die ouwe 123, 190’s en e series blijven gewoon op de Nederlandse wegen…
midasracer zegt
Goed plan, maar hoe gaan ze dat invoeren? Km controle zit nu niet in het MRB systeem. Iets met km stand tijdens de APK of zo? Ik ben benieuwd, maar ik ben ook blij dat ze nu de splitsing proberen aan te brengen tussen de echte liefhebbers en de profiteurs.
baasbas zegt
http://www.youtube.com/watch?v=IvcDiFgDEU0
flippert zegt
@baasbas: ja, dat was ‘m!! Die man bij wie iedereen in straat steeds doodging van hem z’n oldtimert!
Hupke zegt
Mooi dan kunnen die prachtige 190’s binnenkort voor een appel en een ei gekocht worden door mensen die ze gewoon prachtig vinden.
baasbas zegt
@Hupke: Koop er 6 voor een prikkie, kan je nog steeds het hele jaar door rondtuffen :-)
Hupke zegt
@baasbas:
Goed plan.
jeanclaude zegt
Prima, en in plaats daarvan kan je geld weghalen bij al die ecomodellen die 1:13/14 rijden.
jawi94 zegt
Hoppa pak ik me een W126 280 SE fluwele voetje. Lekker 3 keer per week 25 minuten rijden naar school. En soms even toeren. Echt wel
carmasterr zegt
@jawi94:
Goed idee, dan kom ik je wel zijwaarts voorbij scheuren in mn ´72 Opel Rekord Coupe op LPG. ;)
jawi94 zegt
@carmasterr: is goed lekker genieten van die mooie tijd.
Griffin zegt
Mjah, het schijnt dat er verzekeraars zijn die voor een klassieker-verzekering aanvullende eisen gaan stellen. O.a. bewijsbaar een stalling voor het ding en een auto voor dagelijks gebruik er bij.
Gewoon een 60-dagenkaart en klaar.
Tommy2 zegt
Gewoon zo houden zoals het nu is.
lemans96 zegt
Luitjes, hebben we hier met z’n allen nu echt nog steeds niet door dat al die wegenbelastingregels puur en alleen maar bestaan om zoveel mogelijk centen naar Den Haag te schuiven?
Dat kleine beetje vervuiling die de gezamelijke oldtimers uit stoten, is nagenoeg niet meetbaar in vergelijk met ons normale wagenpark en dan heb ik het nog heelega niet over de uitstoot van al het vrachtverkeer en alle binnenvaart schuiten…
flippert zegt
@lemans96: daarom zeg ik al jaren: vrachtwagens en binnenvaartschepen verbieden.
vdveen77 zegt
hallo
even wat betreft het het schone rijden een diesel van 1986
moet aan dezelfde eisen voldoen als een diesel van 2000 wat betreft roetmeting en dergelijke dus wat betreft de stinkende 190 deze zijn gemaakt in 84 85 en 86 en zouden gewoon moeten voldoen aan dezelfde eisen als een nieuwere auto
Klassiekerrally zegt
Lief van de SP, maar het is toch weer ongefundeerd gewauwel met ‘het milieu’ als belangrijke drijfveer om vooral nog meer nieuwe regeltjes te bedenken.
Nieuwe regeltjes die zowel makkelijk te omzeilen als moeilijk te controleren zijn.
Makkelijk te omzeilen door de kilometertellerkabel los te schroeven. Je navigatie (desnoods op je smartphone) geeft de snelheid keurig aan.
Moeilijk te controleren door bovenstaand ’trucje’. Dus echt hopeloos.
Zucht…
ns_tl zegt
Waarom praten ze er niet over hoe erg het is dat mensen zo moeilijk kunnen rondkomen dat ze hun toevlucht zoeken tot geimporteerde diesels die zelfs uit oost europa komen om nog maar een beetje een prettig leven te hebben??
Blijkbaar is er een groep mensen die wel mobiel moeten/willen zijn maar die geen geld hebben voor een kleine slowmotion. Misschien eens de wegenbelasting normaal maken voor normale sedans? Deze ‘onderklasse’ zou al blij zijn als ze een 1.9 tdi passat konden rijden tegen een schappelijke wegenbelasting. Als dat 45 per maand zou kosten dan reed hier bijna geen enkele oldtimer diesel rond. Arme mensen kunnen ook kinderen hebben en die kunnen dan niet toe met een Toyota Aygo.
Volgens mij is NL een van de weinige landen in de wereld waar je een soort boete krijgt omdat je net wat meer nodig hebt dan 2 voorstoelen in je vervoersmiddel
johnny23 zegt
“Milieudefensie is hier niet blij mee, zij pleiten in een reactie op de motie juist voor het terugdringen van het gebruik.”
Die lui zijn hartstikke gek! Op deze manier dring je het gebruik juist terug. Waarom zou ik nu nog een oude 190D importeren als ik net zoveel MRB moet gaan betalen als voor een vergelijkbare moderne auto die veel zuiniger is?
Weer eens bevestigd: Het zijn inhoudsloze zeurkousen die altijd wat te piepen willen hebben. Ergste is dat deze mislukkelingen het wel van andermans belastingcenten doen!
@oprijwagenhuren:
Sluit me hier helemaal bij aan! In Duitsland voeren ze al jaren succesvol beleid om het milieu te verbeteren. En toch kost mijn diesel daar per jaar maar 160,= aan belasting, terwijl dat hier 1920,= is.
Conclusie: De oplossing zit niet in de MRB. Milieudefensie wil alleen maar geld zien. Kunnen ze weer een vliegreisje maken naar de volgende milieuconferentie!
ivo_christov zegt
Leuk, maar niet heus.
Het kwaad is al geschied, de auto handel in klassiekers is ‘de nek omgedraaid’
Tot dat er echt duidelijkheid is over wat er nu gaat gebeuren zit de handel op slot.
Kabinet, bedankt!
patriotje zegt
Waarom dat geneuzel over een 190 ?
Is dan wel een Mercedes maar een 126 is toch superieur, een dikke V 8 voorin en lekker belastingvrij over ’s lands wegen cruisen.
Of zijn er soms mensen die jaloers zijn dat ze van de vrouw niet in zo’n mooie klasseauto mogen rijden ?
Mercedes is tenslotte “das beste”
romeli zegt
Wat een geneuzel hier zeg. Duurzaamheid is ook milieuvriendelijk. Denk daar maar eens over na.
Ik rij al tijden een T3 watergekoelde boxer (benzine) uit ’84 als daily ride. Niet omdat het goedkoop is of omdat ik wil profiteren, maar puur omdat het mijn passie is. Dus hobby, en daar wil ik dagelijks van genieten.
Natuurlijk vind ik het geen probleem om mee te betalen als ik dagelijks gebruik van de weg maak, maar het zou wel fijn zijn als sommigen hier niet iedereen over 1 kam scheren.