Meer en meer duiken er foto’s op van allerhande kapotte BMW 1M’s. Serieus, is het een plaag?
Zoals gisteren pijnlijk duidelijk werd uit DIT topic zijn er de afgelopen weken gecrashte 1M’s gesignaleerd in zowel Polen, Zuid-Korea als Zwitserland. Vandaag kunnen we deze #4 aan de schadelijst toevoegen; een maagdelijk wit exemplaar die niet ongeschonden uit de strijd kwam in de straten van Pretoria, Zuid Afrika.
Het lijkt er op dat de 1-Serie M Coupé op mondiaal niveau redelijk vaak last heeft van de beperkende factor achter het stuur. Komt het door die verschrikkelijke 340 pk op de achterwielen? Is een 0-100 sprinttijd van 4,9 seconden ietwat te snel voor het publiek dat in deze bolides rondtuft? We zochten het antwoord daarom bij Autoblog’s eigen 1M-expert, de man die zowel de reguliere als een opgefokte versie op de Teutoonse staart heeft getrapt. Wouter, kom er maar in: wat is de reden dat ze regelmatig crashen?
Wouter (vanuit het redactieloft op Ibiza): “De M-factor: je moét en zal hard rijden, anders had je wel een 118d gekocht. En het gaat zo makkelijk snel dat het allemaal veel minder hard lijkt te gaan.”
Bij de klapper waren in ieder geval twee auto’s betrokken en zoals de foto’s laten zien hebben de luchtzakken in de gepeperde Einser hun werk gedaan. (bron: 1Addicts)
Voor de goede orde: zo hoort een onbeschadigde 1M eruit te zien.
youngtimer zegt
Staat dat blauwe autootje goed, zo’n 1M-bumper in de flank. Waarde zal ook wel gelijk verdubbeld zijn.
Benjamin1 zegt
Te korte wielbasis voor het aantal pk’s?
raoulkroes zegt
@Benjamin1: Nee, mensen kunnen er gewoon niet mee rijden!
bigcar zegt
@raoulkroes: ook, maar zo’n lelijke auto verdient het gewoon om kapot te gaan… het is niet autobahn / wegdek waardig…
Merry zegt
wow, 4 op de wat?1000?2500?5000?
Valt allemaal wel mee dan, ga eens kijken hoeveel 350Z of 370Z wagens er al als sloopwagens te koop zijn.
Trouwens het zou mij ook makkelijk kunnen overkomen, ik had al moeite met een oude MR2 en een iets sneller dan standaard MX5.
Dus ik mag er helemaal niks over zeggen.
jelmer zegt
@Merry: Respect dat je dit zegt. Ik word zo moe van allemaal pubers die denken dat ze het talent hebben van Button, dat dit wel eens wat realistischer is.
fant zegt
@Merry: tja, mijn wel standaard mx5 laatst zelfs ongewild in een spin gekregen tijdens een flinke regenbui. :) achterwielaandrijving kan best verraderlijk zijn.
GeoBem007 zegt
@Merry: 500, geloof ik.
Jesper zegt
@Merry: True that, maar een MX-5 is ook een listig autootje op de grens hoor, zeker als je d’r wat aan gedaan hebt. Wat voor een heb jij er?
Merry zegt
@Jesper: nee ik heb er geen, ik kan me maar 1 auto veroorloven en een MX5 is nou niet echt een wagen die ideaal is voor alledaags gebruik.
Ik heb een semi race cursus gedaan met een MX5, dat was wel heel leuk om te doen maar niet echt best voor je ego.
adyton zegt
Tip van de dag: Koop nu nog een model en laat hem in je garage staan! Aan dit tempo wordt het nog een waar collectors item en brengt hij heel wat op :-)
PyroZnype zegt
@adyton: Of je koopt een M3 CSL, ik denk dat die uiteindelijk meer waard wordt :)
mbman zegt
Dat wordt een terugroepacte of verplichte rijcursus.
Imom zegt
Daaraan zie je gewoonweg dat Bmw voor autostrade gemaakt is of op circuit voor ervaren piloten en niet voor petjes die al met de Bmw rijden en nog een pamper dragen.
rechercheur zegt
@Imom:
Als je destijds een nieuwe M3 CSL kocht, dan moest je een contract ondertekenen waarin je verklaarde er van op de hoogte te zijn dat die auto niet geschikt is voor onervaren bestuurders. Na ondertekening van het “de-limited” contract, en het volgen van een verplichte BMW drivers course, werd de auto vervolgens vrijgegeven. Dat zouden ze bij de 1M misschien beter ook kunnen doen …
mout zegt
Ze rijden allemaal de voorkant in elkaar.
Zou dat zijn omdat ze net als ik de bumper teveel op tuningplastic vinden lijken?
GeoBem007 zegt
Sabotage-acties van West-Europese en Amerikaanse eigenaars om hun wagen zeldzamer te maken.
potver7 zegt
@ricardo: “Bij de klapper waren in ieder geval twee auto’s betrokken”.
Drie volgens mij: de 1M, een Golf en een blauw zakjapannertje (of is het een zakkoreaantje? ’t zou wel eens een Kia Picanto kunnen zijn?)
the-budel-guy zegt
ze gaan nog is zeldzaam worden
desjonnies zegt
’t is heel simpel.
Deze zal te goed zijn.
ABS, ASR en de hele reut aan actieve veiligheidstoestanden.
We zijn niet meer gewend aan verradelijke voertuigen.
Dus leggen we zelf de lat hoger.
Maar bijt de 1M gewoon keihard terug.
norge zegt
@desjonnies: DE auto heeft dus gewoon een slechte wegligging :P
E34M5Touring zegt
Ja BMW 6 pitter plus rwd kan zeer tricky zijn, mijne is nog van de bouwjaren voor TCS etc. in de regen betekend dat gewoon oppassen. Vooral met de Touring is het lastig terughalen ivm gewicht achterin en pendeleffect. wel zonde hoor vind het echt een mooi ding en zelfs Clarky is er positief over.
snelwin zegt
haha inderdaad the budel. Koop er 1 en zie het als een goede belegging. De M3 GTS is niet aan te komen en is nu al meer waard. Even geduld en je hebt de enige 1M en het meeste rendement.
Overigens gister in een M6 gereden. Ik zit veel erg veel op de weg, maar met deze auto´s moet je gewoon opnieuw leren rijden. Bijna alle auto´s heb ik in de macht, doordat ik exact weet wat ze op de grens doen. Het voelt als een Italiaanse maatpak. Maar vanaf 400PK zijn de wetten anders, of je moet net als Wouter dagelijks 400Pk + onder de kont hebben en wekelijks aan het racen zijn.
Jemig 4.6 seconden naar de 100 of 6.8. Het is echt een Mega mega verschil. Ervaar het en je beaamt het.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik zie toch drie wrakken…
BeQuietAndDrive zegt
Tja, zijn we niet gewend geraakt aan moderne auto’s die vrij makkelijk hard te bereiden zijn en in relatieve veiligheid? Veel electronische systemen die soms ongemerkt ingrijpen, beren van remmen. Dan zit er eindelijk weer eens een auto bij die wat puurder is misschien, en dan gaat het meteen mis. Vroeger kon je voor die auto’s bij Porsche terecht. De 930 (de Turbo dus) had niet voor niets de bijnaam Widow Maker. Ik heb het idee dat men toen veel meer respect had voor auto’s met hoge potentie en er ook als zodanig mee om ging.
midasracer zegt
Dat is geen verrassing. Door de PK wedloop moeten we blijkbaar allemaal steeds sterkere auto’s hebben.Terwijl maar heel weinig mensen in staat zijn alles uit zo’n auto te halen en dan ook nog alleen op een circuit. De normale man heeft niet de ervaring of reflexen om zo’n auto in de hand te houden als het gas erop gaat. Om veel lol te hebben met een auto hoef je niet veel pk’s of snelheid te hebben. Maar dat begrijpt blijkbaar niemand meer.
Initial_D zegt
Voorkant stuk, dus onderstuur, dus te laat aanremmen, dus zelfoverschatting. Eikels, moet ik straks nog meer premie voor m’n BMW betalen wegens een slechte naam. :(
RoT___ zegt
@Initial_D: Bij de verzekering ben je nu al de klos als je een BMW wil verzekeren op jonge leeftijd. Helaas hebben te veel petjes niet het vermogen om te bepalen waar je wel door kan rijden en waar niet, met als gevolg dat ze te vaak crashen. Zodoende dat mensen die wel beheerst om kunnen gaan met wat vermogen alsnog de klos zijn.
crackdavid zegt
@Initial_D: Gastjes zoals jij (die alles DENKEN te weten) overschatten zichzelf juist vaak!
fwdsucks zegt
ZAt er een beetje aan te komen: de beperkende factor… wel jammer, deze auto komt er niet positief mee in het nieuws, terwijl het juist zo’n gave auto is!
toto zegt
Dat was toch zo leuk aan de M1? ‘dat de achterkant wel eens een uitstapje wil maken’
dennisr zegt
wederom zonde! vind een witte nog erger dan een oranje :lol: heb wel medelijden met Wouter trouwens.. vast heel zwaar werk vanaf ibiza.. :lol:
rrickk zegt
wat goedkoop dat dat ding geeneens climate control heeft…
Lustigson zegt
Ik ben geen wiskundige, maar dit snap ík zelfs:
vermogen > rijvaardigheid
:D
potver7 zegt
@Lustigson: O maar je bent dus wel een hele goeie natuurkundige ;)
resulutionNL zegt
Zonde zeg… zal vast wel een flinke klap geweest zijn, aangezien (bijna) alle airbags zijn ontploft…
Griffin zegt
“Freude am Fahren”, ja ja… Freude am Crashen zou beter op z’n plek zijn. Of is dit wat BMW “Efficient Dynamics” noemt? “Weniger Emissionen. Mehr Auswahl” zegt de BMW website vol trots. Klopt als een bus. Iedere dag heb je een nieuwe nodig :D
massarati zegt
Schade am Fahren.
robbie zegt
Wanneer komt er een versie met quattro?
potver7 zegt
@robbie: Nadat BMW wordt overgenomen door Auwdie.
Not a snowball in hell…
erwh zegt
@robbie: Dan eindig je al helemaal vol ondersturend in een heg.
Zoals in Top Gear te zien was is het zware quattro systeem niet opgewassen tegen achterwielaandrijving, zelfs niet op een natte baan. Nee, Audi zou eens bij de Japanners moeten gaan kijken om te zien hoe je een goed 4wd systeem bouwt, ipv de legendarische naam Quattro te grabbel laten gooien door marketeers!
MAB zegt
@erwh: ja helemaal…-_-
solz zegt
Clarkson had blijkbaar gelijk toen hij dit het hedendaagse equivalent van de eerste golf en peugeot 205 GTI noemde.
De droom van iedere jonge bestuurder, de nachtmerrie van zijn ouders en een te mijden risico voor de verzekeringsagent…
En voor jonge bestuurders maakt het uiteindelijk niet eens zo veel uit hoeveel pk en welke aandrijving hun ‘bolide’ wel heeft: met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zullen ze in de eerste jaren brokken maken! Zo was het bij mij, bij al mijn vrienden en ik vermoed bij de posters hier ook :)
RoT___ zegt
@solz: als je manoeuvreerschade mee telt ben heb ook ik het niet lang volg gehouden, na pakweg 3 maanden tegen een andere auto aan gezeten. Schade aan auto waar ik in zat amper zichtbaar, andere auto niets. Wel een enorm gekrenkt ego.
potver7 zegt
@solz: D’r zat bij mij toch wel ruim 10 jaar tussen hoor… En dan was ’t nog niet eens m’n eigen schuld ook :)
teigerwuts zegt
Zie ik daar een manuele airco ipv elektronische klimaatregeling? Daarmee hebben we dan ook ineens de reden van het ongeluk achterhaald : koper schrok zich letterlijk een ongeluk bij het vaststellen dat dit een optie was… in een bak van dik 80.000 euro!
E34M5Touring zegt
@teigerwuts: is gewoon climate alleen niet gescheiden, ben het alsnog met je eens dat dit er gewoon op had moeten zitten hoor.
RoT___ zegt
@E34M5Touring: handmatige airco in 1- en 3-serie is echt handmatig. Zo heeft ‘ie geen automatische modus voor de aanjagersnelheid.
spot zegt
Dan baal je
sacha zegt
PyroZnype zegt
@sacha: lol, ff snel getekend? ;)
SimonMc zegt
@PyroZnype: dit kun je naar eigen smaak samenstellen op memebase, je moet in dit geval gewoon de afbeeldingen op de juiste plaats slepen en wat tekst bijvoegen.
Initial_D zegt
@sacha: haha, die Trollface in het derde plaatje is episch.
amateur zegt
@sacha: spreek je uit eigen ervaring?
sacha zegt
@amateur: Nee, mijn auto is nog heel.
snelwin zegt
Kortom: Had ik maar de mogelijkheid om met een BMW 1M te crashen. Helaas kan ik mij (nog) niet bewijzen ten opzichte van die 3 of 4 nepcoureurs
yerrie zegt
Ik heb ergens rond ’89 met onze ’82 M535I half in het water gestaan (links voor in de graafstroom rechts achter omhoog) telt dat ook ? Dat ding had ook een manual airco maar dat was niet reden ( ; ik kon gewoon (?nog?) niet rijden en 140 was het laatste wat ik zag bij het vluchtheuveltje een 50m voor de T kruising, tja en dan moet je niet remmen maar stuur om en gas er op ( ;
potver7 zegt
Even een kopietje van de text in 1Addicts.com (waar de foto’s van deze post ook vandaan komen):
“Hi guys my mate that took delivery of his 1M two weeks ago was in an accident yesterday. Quite a bit of damage to the car but at least he is ok.” [……] “As you should know by now in our great country people just run across our roards from nowhere. That’s what happened, tried to swerve to avoid hitting our cross runner and collided with the car on the side of the road which in turn another car smashed on to his side.”
Kortom, hier kon de bestuurder dus gewoon niet zoveel aan doen, behalve wellicht dat de achterkant sneller uitbrak dan waar de bestuurder op rekende.
Orichy zegt
Dit vertelt mij juist, dat de auto helemaal top is en dat de bestuurder te overmoedig is, dat is gewoon jammer voor hem/haar en zijn/haar financiën.
The tricky ones, are the best cars, heel veel plezier kun je daar mee beleven, zoals het bedoeld is, mooi.
yerrie zegt
geen wagen controle in nood situaties, tja dat is wat ik ook schreef overf mijzelf, inmiddels dan wel 20 jaar geleden
snelwin zegt
The tricky ones, are the best cars,
@Orichy. Helemaal juist.
Mensen laten het gas in de bocht los, omdat de auto zenuwachtig deed. Veelal de grootste fout. De wet van de voor Leer met de auto dansen met het gaspendaal. BMW en Porsche wekt juist emotie door het sturen met je gaspendaal.
Les Newton;
Om een voorwerp een bocht te laten maken, is er één kracht nodig die het voorwerp naar het midden toe duwt of trekt (Tweede wet van Newton). En die noemen we dan ook de middelpuntzoekende kracht. Als die ene kracht plotseling ophoudt dan schiet het voorwerp ‘uit de bocht’ en volgt vanaf dat punt een rechte lijn
celicatwincam zegt
automatische climate control in een bmw 1M?? lekker belangrijk? liever niet eens airco, alles om gewicht te besparen… even raam open en gas erop, dan is het zo weer lekker fris in de auto
Ruf zegt
@celicatwincam: that’s the spirit !
valleyman zegt
Rust in vrede lieve 1, ik had het je waarschijnlijk vroeg of laat ook aangedaan…
w0o0dy zegt
UPDATE: ik heb er net 1 gezien die op het eerste gzicht NIET gecrashet is… Tijd voor nog een artikeltje of had ik dan een foto moetn maken?
p.s. het was al wel meer dan een uur geleden dus wellicht heeft iemand een update over ##PXL#? Een oranje 1M
sacha zegt
@w0o0dy: Pica or it didn’t happen!
SimonMc zegt
@w0o0dy: Vast en zeker een wannabe, met zo’n M pakketje op zn auto geschroefd.
drivingpleasure zegt
het is een practige perfecte wagen. mensen kunnen er gewoon niet in rijden, koop dan eerst een audi en ga daarna voor het echte werk zal ik zeggen…
SimonMc zegt
Al diegenen die hiermee gecrashed zijn, rijden nu vast en zeker Audi.
rechercheur zegt
Zoek de verschillen …
dennisr zegt
@rechercheur: verschillen: link/rechts gestuurd.. hoek van camera.. rode stiksels en zwarte stiksels.. maar je doelt vast op de airbags ? :P
norge zegt
@dennisr: Volgens mij heeft de bovenste foto wel automatisch airco standaard en de schade is zeker maar de helft ;)
dennisr zegt
@norge: de auto heeft standaard airco bedoel je :) en de bovenste auto heeft meer schade toch ? :P
norge zegt
@dennisr: BMW kost natuurlijk meer om te repareren ;)
En wat is er fout aan de volgende foto?
dennisr zegt
@norge: wat er fout aan is.. hmm.. niet origineel.. tuners tss… :P
rechercheur zegt
Antwoord:
De Hyundai Genesis is door de expert economisch total loss verklaard, en dient derhalve vernietigd te worden. De BMW kan voor zo’n € 15.000,- gerepareerd worden, en kan vervolgens gewoon weer verder als 1M Coupe.
Ooww ja, dat van die airbags reken ik ook goed voor een half puntje ….
:-)
dennisr zegt
@rechercheur: half puntje, ben ik tevreden mee :) maar is de aanschaf van een nieuwe hyundai niet alsnog goedkoper dan de reparatie van een bmw ? :P in dat geval wint de hyundai punten.. xD
rechercheur zegt
@dennisr:
Als je zo gaat rekenenen dan moet je ook de restwaarde meenemen in de calculatie, en dan verliest de Hyundai het altijd ….
:-)
dennisr zegt
@rechercheur: hmm.. jaa dan zijn we er nu dus definitief uit.. bmw is beter voor crashes dan een hyundai.. :)
norge zegt
@dennisr:Doen :)
norge zegt
@norge: Bedoelde Doen dus ;)
dennisr zegt
@norge: haha, je bedoelt ‘Doen’ die bmw crashen ? moah zonde :P
rechercheur zegt
@norge:
Met de foto van de A3 die jij laat zien, zou je de suggestie willen wekken dat bij deze A3 de airbag niet zou zijn afgegaan. Dat klopt, want als je de gehele foto ziet, dan blijkt dat het een side-impact is geweest, en niet frontaal. Daardoor is -inderdaad- de airbag in het stuur niet geactiveerd, die wordt immers alleen bij een frontale aanrijding geactiveerd.
Dit ongeval is gebeurd op 20 februari 2004 in de plaats Maceda (Portugal), deze A3 is met 150 km/u zijdelings tegen een boom aangeknald tijdens een inhaalmanoeuvre. De side-airbags in de stoelen zijn wel afgegaan, zoals het ook hoort. Deze hebben perfect gefunctioneerd.
Dus norge, als je een suggestie zou willen wekken, en vervolgens foto’tjes gaat verknippen, dan moet je net ff wat beter je huiswerk doen. Nu val je wederom keihard door de spreekwoordelijke mand.
:-)
amateur zegt
@rechercheur: Zo jij lult serieus, ik vind je een beetje te serieus, lighten up.
norge zegt
@rechercheur: Dus jij vindt het normaal dat hier de airbag in het stuur niet gewerkt heeft ,ach misschien had de rijder het dan wel overleeft.
rechercheur zegt
@norge:
Ik vind het inderdaad niet normaal als je met een 2009′ Hyundai Genesis frontaal op een betonnen pilaar rijdt, er geen enkele airbag afgaat ….
Kom jij vervolgens aanzetten met foto’s van een 1996′ Audi A3, welke zijdelings met 150 km/u tegen een boom is gecrasht. De stuurwiel-airbag gaat alleen af bij een frontale aanrijding. Bij een Hyundai blijkbaar sowieso helemaal niet. Blijkbaar was Audi in 1996 al verder met de passieve veiligheid dan Hyundai in 2009.
w0o0dy zegt
@rechercheur: dag faalhaas….
http://wot.motortrend.com/nhtsas-2011-crash-test-results-place-bmw-5-series-and-hyundai-sonata-first-9164.html
rechercheur zegt
@w0o0dy:
Dit was anders ook ooit een Hyundai Sonata, jammer hé … :-)
dennisr zegt
@rechercheur: dit was ooit een M5 , gaat niet werken zo :P
rechercheur zegt
@dennisr:
NCAP testen gaan uit van gesimuleerde situaties, heb je dus in de praktijk niet zo veel aan. Zo zie je maar dat een BMW M5 en Hyundai Sonata ook met gemak in meerdere stukjes ontleed kunnen worden.
ps. kun je even aan Woody uitleggen hoe hij plaatjes kan doorlinken, schijnt niet helemaal te lukken …
dennisr zegt
@rechercheur: zie net dat het hem gelukt is, dus die moeite bespaar ik mezelf :P
amateur zegt
@rechercheur: je spreekt jezelf tegen geeft niet, heeft iedereen met TPS.
dennisr zegt
@rechercheur: heb nog leuk nieuws voor je :lol: locale hyundai dealer is deels afgebrand en alle auto’s hadden rook schade :lol:
w0o0dy zegt
@rechercheur: too easy en smakeloos, dus na deze hou ik er ook weer mee op…. bmw 5 of zo? You tell me i can’t tell…
w0o0dy zegt
@rechercheur: en hier nog eentje…
X1 vs IX35 euro NCAP resultaten
w0o0dy zegt
@w0o0dy: klote imageshack…
rechercheur zegt
@w0o0dy:
Jammer dat je plaatje niet werkt, was vast heel erg interessant geweest … :-)
Heb je wellicht ook een NCAP-test van een 1996′ Audi A3 en 2009′ Hyundai Genesis ??
w0o0dy zegt
@rechercheur: ik zal je de management summary geven… de x1 verliest op alle fronten behalve de pedestrian impact van de ix35.
w0o0dy zegt
@rechercheur: en de meeste modellen van de laatste generatie van Hyundai score 5 sterren (i30, ix20, nieuwe Sonata, IX35, Genesis))
norge zegt
@w0o0dy:Nu heb jij ook een stalker te pakken ,hij geeft nooit op en gaat altijd off topic ;)
rechercheur zegt
Ach gut, Norge reageert zelf op een reactie van mij, wil wat wijsneuzerig gaan doen, valt vervolgens keihard door de mand, en dan zou ik de stalker zijn … de wereld op z’n kop!
Als je wederom aan het kortste eindje trekt, dan kun je beter met je staart tussen je benen afdruipen ….
norge zegt
@rechercheur: Ach als je het maar met je zelf eens bent joh :evil:
norge zegt
@rechercheur: Oh ja…..http://www.necn.com/Boston/Business/BMW-recalling-200000-vehicles/1218648700.html
tarquesh zegt
in de TG magazine heeft de journalist de 1m heel gelaten en ook TG Australië. Beheerst leren kennen en daarna gas erop. net als bij een vrouw, niet gelijk erop maar een knus dineetje eerst.
bozewolf zegt
@tarquesh: lol mooie vergelijking wel.
als je d’r meteen op wilt bij een dame met een beetje klasse bijt ze eerst.
Ruf zegt
tja, iedereen kan dit overkomen… de minst ervaren eerst, natuurlijk.
Waarom is er standaard geen slipcursus voorzien in onze rijopleiding (ik spreek voor België) ?
In Scandinavische landen is wel een doorgedreven training voorzien, en waar komen werelds beste stuurmannen ook weer van ?
Toch maar de BMW-training volgen…
En af en toe een trackday meepikken, helpt ook om het beest niet (te fel) uit de hangen op de openbare weg.
norge zegt
@Ruf: Rij opleiding is hier inderdaad een stuk beter ja .
bozewolf zegt
@Ruf: Tsja, wellicht is het daar wegens de weersomstandigheden ook wel nodig, die extra training.
Je kan namelijk moeilijk verwachten dat landen de basis rijtraining aanscherpen om coureurs te kweken.
Voor 90% van de wereld is zo’n totomobiel nog steeds een praktisch vervoersvoorwerp.
chrispothast zegt
@norge: standaard geen radio?
norge zegt
@chrispothast: He? :)
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Kan iemand mij vertellen waarom dit nummer #1 topic is vd week?
Stino zegt
ale die gaan snel veel geld kosten als die uit productie zijn!