Getunede iQ’s, die hadden we vooralsnog alleen op de SEMA gezien. Maar dat was allemaal show, en geen go. Dan pakken de Japanners het zelf wel aan, met als resultaat een iQ met 130 pk! En het leuke is: er zijn productieplannen!
Met Aygo’s hield Toyota zich al eens bezig, met als resultaat de 197 pk sterke Aygo Crazy. Maar deze was toch echt iets te crazy (en vooral te duur) voor productie, dus dat bleef bij een one-off (vergelijk bijvoorbeeld de Nissan Micra 350SR en de recente Juke-R).
Deze iQ is wat serieuzer qua realistisch potentieel. Gazoo Racing tuned by MN (afgekort als GRMN, zeg maar voor Toyota wat Nismo voor Nissan is) wist nog een beetje ruimte te vinden in de compacte motorruimte en monteerde een supercharger op de 1.3, met als resultaat 130 pk en 180 Nm. Om het af te maken zit er ook een close ratio zesbak in, en betere remmen, vering en een dubbele uitlaat. Helaas wordt er geen gewicht bij vermeld.
Gazoo deed al eens eerder een iQ trouwens, dus ze hebben al kunnen oefenen. Het is de bedoeling dat er 100 stuks gemaakt gaan worden, en reken maar dat daar animo voor is! (via groen7)
DennisS65B40 zegt
Hoppa, supercharger dus nog verder te tunen! Met 180 pk en Koni’s rij waarschijnlijk heel wat zoek in je wolfje in muesli-kleding.
Renesis zegt
Zo’n supercharger heeft de Aston Martin Cygnet ook wel nodig.
E34M5Touring zegt
En zo heeft Aston Martin mooi een snelle variant van hun Cygnet.
jolig zegt
Dat lijkt me echt eng, zo’n auto met hele korte wielbasis. Op droog wegdek is het wel ok, maar als het ietsje glad is, sta je volgens mij meteen achterstevoren.
kaasboerin zegt
@jolig: Een beetje dit: http://www.autojunk.nl/2011/12/brommobiel-met-motorfietsblok-doet-hillclimb
jolig zegt
@kaasboerin: Ja, of dit:
http://www.youtube.com/watch?v=QqQ2mOX9SNE
Vanquish zegt
@kaasboerin: Moest ik ook aan denken!
xilver zegt
Trekt nergens naar en is waarschijnlijk veel te duur voor wat je krijgt.
masterstig zegt
@xilver: Ik denk dat ie ook heel erg duur gaat worden, hij is standaard al duur (eigenlijk te duur), en dan heeft ie ook geeneens heel erg veel pk’s erbij.
Megakix zegt
@Sir_smokalot : gewicht = 980kg
dutchiehd zegt
@Megakix: das veel.. Veel te veel..
The360box zegt
En dat allemaal in dat kleine motorcompartiment, snapte nooit dat er op die weinige M² aan auto zoveel inpaste…
kaasboerin zegt
@The360box: Dat heb ik nou ook altijd bij meisjes..
norge zegt
@kaasboerin: Meisjes op vierkante meters ? Je moet er maar van houden :mrgreen:
Lan_Evo zegt
Ik blijf dit toch wel geinige autootjes vinden, gewoon ook door de engineering die ze erin hebben gestopt. Ding heeft ook echt een draaicirkel van niks, zag er overlaatst 1 wegrijden die langs de kant van de weg geparkeerd stond, viel echt op gewoon en 130 pk in zo’n ‘lichte’ auto is altijd lekker natuurlijk. :)
norge zegt
Onder de 1000 en 130 peeka is heel erg leuk,hoef je niks premium voor te kopen.
jorden zegt
980 kg!?!? Dan vind ik 130 pk niet echt veel! een BMW 335i heeft 306pk en weegt 1500 kilo, om maar een voorbeeld te noemen.
sjaakk zegt
@jorden: Dat is ten eerste een ander soort auto, ten tweede heb je het model dat net onder de M3 zit. Dus ga de volgende keer even iets anders vergelijkbaars verzinnen. Hij zou dus eerder met een Abarth 500 vergeleken moeten worden.
jzaero zegt
@jorden: omdat een 335i ook zeker net zoveel kost als dit? Waarom zeg je niet meteen een Ariel Atom met 500pk dan..
syliaca zegt
dit is heel weinig, en lelijk natuurlijk..
dutchiehd zegt
Is TRD niet het nismo van Toyota?
sir_smokalot zegt
TRD is meer racing. Een andere vgl die je zou kunnen trekken is die met Mugen. Er schijnt een hele cultuur omheen te leven. Check hier maar eens:
http://gazoo.com/racing/english/grmn/index.asp
Nico94 zegt
Ze moeten deze sowieso gaan maken!
ytrewq zegt
ongeveer 8 kilo per pk dus