Als het gaat om de vraag ‘wie verkoopt de meeste auto’s’, dan blijft het de laatste jaren stuivertje wisselen. GM mocht zijn oude vertrouwde plek op de troon vorig jaar weer innemen, maar zoals de zaken er voor staan worden ze daar dit jaar nog door Toyota afgewipt.
In de eerste helft van 2012 verkocht Toyota 4,97 miljoen voertuigen, en dat zijn er 300.000 meer dan GM, zo bleek vandaag uit cijfers die beide concerns publiceerden. Het is een veilige aanname dat de problemen als gevolg van de aardbeving/tsunami inmiddels (grotendeels) zijn opgelost. Die 8,48 miljoen moeten ze zoals het er nu uitziet op hun sloffen halen.
GM verkocht vorig jaar 9,03 miljoen auto’s, een aantal dat ze dit jaar waarschijnlijk minimaal gaan evenaren, maar of hun cijfers genoeg zullen zijn om Toyota te stoppen… De nummer 2 van vorig jaar, Volkswagen, zit ook in de lift, maar het zal waarschijnlijk nog even duren voordat het VAG-concern zijn begeerde nummer 1-positie veilig stelt.
dennisr zegt
Denkt dat VAG wel de grootste is.. Volkswagen alleen niet..
jrk68 zegt
@dennisr:
Jammer Dennis als je de tekst goed leest gaat het over vag en die zijn “nog” niet de grootste.
flipper zegt
Wel jammer dat het meer om kwantiteit draait dan om kwaliteit tegenwoordig bij Toyota.
agera zegt
Ik gun het de Japanners van harte, het lijkt alsof de Japanners na de grote aardbeving sterker eruit zijn gekomen. Japanners hebben een zeer grote wilskracht en altijd de intentie om de beste en de grootste te zijn. Een trots volk met schitterende producten ook buiten auto’s en ik heb wel een sympathie voor Japan.
dennisr zegt
@agera: Japanners de intentie om de grootste te zijn?
zo zie je maar, met alleen wilskracht haal je niet alles..
agera zegt
@dennisr: Yup een mooi land, mooie mensen en nog belangrijker mooie producten, waren er maar meer landen als Japan.
rufctr01 zegt
Jammer genoeg wel.
Dev zegt
Maar welke auto’s zijn het dan die het meeste verkopen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de modellen zoals wij die hebben wereldwijde bestsellers zijn. Is het de Amerikaanse Camry? The Jap Domestic Market?
lennertg zegt
@Dev: Wat dacht je van heel africa, alle pickups van de VN, …
jrk68 zegt
@Dev:
Als je op alle markten actief bent hoef je niet overal de grootste te zijn om uiteindelijk het meeste te verkopen.
Nederland is niet het centrum van de wereld.
pokerface zegt
Het VAG-concern speelt vals door gewoon extra wagens op kenteken te zetten om zo de grootste fabrikant te worden.
Dit gebeurd in Nederland regelmatig.
jrk68 zegt
@pokerface:
Dat klopt maar dat betekend nog niet dat ze nooit verkocht worden. Die dingen worden het jaar daarop als voorraad auto’s verkocht en tellen dan niet mee in de statistieken.
Als ze het navolgende jaar naar het buitenland zouden verdwijnen zou Pon de boel flessen.
Maar als ze graag verliesnemen om de grootste te zijn moeten ze dat zelf weten al denk ik niet dat dat gebeurd.
pietjepuk zegt
@pokerface:
Meerdere importeurs stellen auto’s in december op kenteken om targets / bonussen vanuit de fabrikant te halen. In januari worden de auto’s met extra korting aangeboden, en worden alsnog verkocht als “overjarig” model. Op zich niet heel spannend, gebeurt jaarlijks en bij meerdere merken, niet alleen bij VAG.
norge zegt
Kun je nagaan de grootste …En dat zonder tien andere merken over te nemen .En hoe ? Gewoon door eerlijke(niet premium) kwaliteits auto’s te bouwen.Daar kan VAG (Volkswagen) Nog wat van leren,waar ze ook nog wat van kunnen leren is de service na de verkoop.Niet je klanten met je design fouten laten zitten….
pietjepuk zegt
@norge: Haha, wat heb je tegen ‘premium’, is dat vies of zo, of boven budget?
norge zegt
@pietjepuk: Premium staat bij mij voor veel geld voor vergane glorie.Oftewel het beruchte “gebakken lucht”.En dat heeft voor persoonlijk niets met budget te maken .Alle merken kunnen een luxus klasse auto maken, dus voor mij graag een luxe Aziaat die kwalitatief goed is zonder dat rare luchtje .
norge zegt
@norge: Edit + een mij tussen voor en persoonlijk.
pietjepuk zegt
@norge: en daarom rijd je een Hyundai, haha
integraturbo zegt
@norge: Ik zie het meer als een sausje.
Ook zo dubbel:
Een “premium” auto moet er vooral duur uitzien. Chromen strippies, aaibaar dash, liefst leer natuurlijk. Maar als je vervolgens een commercial op de radio hoort dan zijn het de “voordeel” en “groen/label” verhalen die je aan moet horen.
desoper zegt
@norge: Veel jappen-fanboys gaan deze uitspraak dat Toyota niet premium is, niet leuk vinden.
toyotafortuner zegt
@desoper: Ik ben een jappen-fanboy, maar ik maal niet om die uitspraak.
Voor mij is het enige wat belangrijk is, is dat het goed (blijft) gaan met de japanse merken. Niet zo zeer alleen in NL maar over het algemeen. En daarom gun ook ik het Toyota van harte.
desoper zegt
@toyotafortuner: Hier snap ik dus helemaal niets van.
Wat is jouw belang dat het goed gaat met een merk waarvan jij een auto bezit? Toyota is net zoals 99% van de andere bedrijven een instantie die zo veel mogelijk winst wil maken. Wat jij hiervan vindt of denkt, daar hebben ze schijt aan (al doen de meeste bedrijven wel anders geloven). Zoveel mogelijk winst is het enige dat telt.
Zelf ben ik in het bezit van een Audi, waarmee ik tevreden ben. Maar mocht morgen heel VAG naar de klote gaan, dan zal ik daar echt geen traantje om laten.
integraturbo zegt
@desoper: Dat kan toch kloppen? Ik bezit een Honda en rijd dat al 9 jaar (meerdere modellen gehad). Naast de auto ook andere dingen van hun in mijn bezit (buitenboordmotor, aggregaat en nog een motor). Maar als blijkt dat Honda morgen om de een of andere reden niet meer zou bestaan of weet ik veel wat dan zou ik dat jammer vinden.
desoper zegt
@toyotafortuner: mocht je aandelen hebben, of werken voor Toyota dan kan ik me jouw reactie natuurlijk wel indenken.
jordy14 zegt
@norge: je hebt helemaal gelijk.
redbeams zegt
@norge:
Tja wat zal die verveel van een parkeerwachter a la rechercheur toch zuur opkijken vanachter de pc in t internetcafé…want t zou allemaal niet waar zijn :)
Calimero zegt
Apart Duits kenteken op die Aygo trouwens….
dutchiehd zegt
@milan0: is dan ool niet duits.. beter kijken!
johanw zegt
ach ja ik kan Norge geen ongelijk geven…heb 9 jaar honda gereden en nu een redelijk dikke BMW en ik zie hier dingen kapot gaan die je bij een Jappanner nooit tegen zult komen.
en Coulance…joh dat woord kennen ze bij BMW nog geeneens, laat staan bij VW waar PON tot nog niet zo lang geleden rustig meldde niets te weten van TSI problemen.
japans is kwalitatief gewoon beter.
pietjepuk zegt
@johanw: je hebt wel gelijk, wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan ;-)
jrk68 zegt
@pietjepuk:
Dat kan je ook omdraaien, wat nog niet uitontwikkeld is en dus nog niet betrouwbaar moet je ook niet verkopen en dan de klant met de ellende laten zitten.
De japanners zijn een trots volkje dat zich oprecht schuldig voelt als ze falen dus die gooien iets pas op de markt als ze zeker zijn dat het goed is.
imba zegt
@pietjepuk: Leuke trol poging. Een Japanner volgepropt met electronica gaat nu eenmaal niet stuk. In tegenstelling tot een Duitser.
integraturbo zegt
@imba: Mooie FD2 ;-)
pokerface zegt
@johanw: TSI problemen of TDI problemen. Bij VAG niet geheel onbekend als je Google’s resultaten ziet.
popoff zegt
@pokerface: Moet je eens proberen op ‘HDI-Problemen’ / ‘D4D-problemen’ /’JTD-problemen’/’etc.’ Kom je op een zelfde aantal resultaten via Google.. Dus je punt is ?
pikes83 zegt
Gek dat ze geen eens nummer 1 willen zijn,maar dat ze het toch weer worden.
pursuit zegt
Autoblog lekker pro VAG..
popoff zegt
Ben ik de enige die mij verbaas over de reacties hierboven.
Met stelt in het bericht dat de strijd om wereldoverhersing gaat tussen Toyota en GM. Nu word het -ALWÉÉR- een “Bash-feest” tussen Japan en Duitsland.
Nu was Opel toch niet meer ‘geheel’ van GM, dus vanwaar deze strijd. Daarnaast zie ik weer de zelfde figuren de strijd aangaan. De Pro-Duits tegen de Pro-Japans (\Aziatisch) Waarom toch altijd die strijd? Ik heb misschien nieuws voor jullie jongens. Geen van de partijen zal zich -OOIT- gewonnen geven en jullie hebben allemaal gelijk. Jullie kijken namelijk alleen maar naar jullie -eigen- budget/smaak/voorkeur. Het komt op mij over dat er een hele hoop “narcisten” zich gedwongen voelen op een een forum als deze zich te uiten. Jammer, Auto’s kunnen zo leuk zijn zonder al dit soort gezeik. Probeer eens wat verder te kijken dan je eigen achtertuin. (ook al is het daar nu prima vertoeven met dit weer !)
OT, Maakt me niet uit -wie- de grootste is. Koopt toch wat ik wil/kan betalen. Lekker belangrijk wat een ander daar van vind, het zijn mijn centen !
kaasboerin zegt
@popoff: Discussieren kan gewoon, maar dat kinderachtige partijdige voorspelbare gelul continu, gebaseerd op poep en 0 onderbouwing. Net als mensen die zich Ajax-fan noemen terwijl ze ’t elftal niet eens kennen.
integraturbo zegt
@kaasboerin: Wij zijn dan ook geen haar beter dan op een voetbal-forum..
flipper zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
xxxx zegt
Laat iedereen toch lekker kankeren, joh.
popoff zegt
@xxxx: Kuis je taal a.j.b. Dat ‘kankeren’ is een (vervelend) aanwensel, klinkt asociaal en maakt dat mensen je ook als zodanig bekijken. Mag hopen dat het niet nodig is voor je om met deze ziekte geconfronteerd word om dit vervelende aanwensel af te leren. Ik ben niet ‘roomser dan de Paus’ actuele ziektes als scheldwoord gebruiken is gewoonweg niet nodig. Misschien iets té gevoellig voor, maar als je kind leukemie heeft gehad word je dat, sorry !
geengeldvooreennieuwe zegt
@xxxx: Ik neem aan dat je nog niemand in je omgeving kwijt bent geraakt aan deze ziekte. De keiharde realiteit is dat de kans klein is dat jij dat niet mee gaat maken. Ik gun iedereen het beste, dus ik hoop dat jou dat bespaard blijft. Met mij zijn er veel anderen hier die het zouden waarderen als je je taalgebruik zou aanpassen.
luxaeterna zegt
Ik moet altijd aan schijt denken als ik mensen hoor zeggen “kankeren”, “kankerkop” etc. Dan ben je gewoon een lompe boer. Echt waar, ik word daar echt extreem pissed van, en zou je dan graag verbaal afbreken tot aan de grond toe.
Verzorg eens mensen met kanker, kijk eens hoe hun lichaam moet vechten tegen de kanker en tegen de extreem bijtende en pijnlijke chemo, die hun vaak hun enige kans nog is. Probeer wat te zeggen tegen de jonge kinderen en vrouw van een man die voor een routine-onderzoek met wat vage klachten op controle gaat, en vervolgens binnen de 3 weken sterft aan extreem agressiefe kanker. De wanhoop bij de familie, het verdriet van de kinderen, het tegen beter weten in blijven vechten van de artsen en verzorgend personeel.
Bende apen, denk eens wat na. Bah.
luxaeterna zegt
Zo, dat moest er even uit.
integraturbo zegt
@luxaeterna: Bijna iedereen komt te overlijden aan die ziekte, dus personen met zulk taalgebruik komen er zelf nog wel achter.. ;)
xxxx zegt
LOL! Wat een hoop gekanker om het woordje kankeren, kanker zeg.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=kankeren&lang=nn
geengeldvooreennieuwe zegt
@xxxx: Het enige effect wat je hiermee bereikt is dat je jezelf nog verder naar beneden haalt. Of verwacht je dat mensen nu tegen je opkijken?
popoff zegt
Okay, we hebben een ‘like-knop’ tegenwoordig, waar zit de ‘dislike-knop’ of de ‘ban-knop’?