De GT86 is een prima uitgebalanceerde funmachine. Met 200 pk zou je theoretisch gezien weinig te kort komen, al blijft de vraag om meer vermogen in het achterhoofd van menig autotester rondzweven. Welnu, Toyota’s tuning- en racepartner Gazoo heeft daar een antwoord op. Een ontzettende badass GRMN SPORTS FR Concept PLATINUM!
Medio vorig jaar stopten ze al eens 320 pk in een GT86, en voor de aanstaande Tokyo Auto Salon doen ze dat nog eens rustig over. Ditmaal gaan ze alleen volledig los op het uiterlijk. Naast bredere voor- en achterspatborden en luchtopeningen aan de zijkant, evenals koelsleuven in de motorkap, krijgt de GT86 een gatenkaas-voorbumper en een in-het-zicht-bumperlip. Zelfs de koplampen zijn vervangen door andere exemplaren – aan de onderkant voorzien van een LED-strook.
Het achterwerk bestaat uit een nieuwe bumper met een forsere diffuser, die de vier uitlaatuiteinden omhult. De achterlichten zijn compleet anders van vorm, en uitgerust met vier ronde ‘spots’, terwijl de nieuwe kofferklep de basis is voor een giga-spoiler. Gazoo Racing doesn’t fuck around, want hij lijkt zelfs iets groter te zijn dan de versie die Gazoo inzette voor de 24 Uur van de Nürburgring.
En dan hét gespreksonderwerp van de GT86: de viercilinder boxermotor uit de Subaru-schappen (met het inspuitsysteem van Toyota). Gazoo past hierop techniek toe die het ook al gebruikte op het model dat vorig jaar op het Goodwood Festival onder het doek vandaan kwam. De 2.0-liter krijgt drukvulling van een turbo én een supercharger. Goed voor 330 pk en 431 Nm aan koppel. Het blok hangt aan een handgeschakelde bak met zes versnellingen en daarna komen de aandrijfkrachten bij een limited slip differentieel aan. Ja, dit heeft ’tracktoy’ helemaal over zich heen geschreven.
Gazoo monteerde 18-inch BBS velgen met 245/40-rubber aan de vooras en 265/35-banden achteraan. Ook komt er een nieuw remsysteem bij kijken om de koppelkrachtige Japanner te kunnen beteugelen, evenals een nieuwe schokdemperset.
Maar zoals de naam al aangeeft is het een concept. Een vingeroefening om te laten zien wat de GT86 met de hulp van een paar racy techneuten kan worden. Dit model met rolkooi, fancy kuipstoelen en vierpuntsgordels hoeven we dus niet snel bij de dealer te verwachten, maar laten we in driftsnaam hopen dat hier een productieversie uit voort komt glijden. VIDEO!
stekel01 zegt
Ziet er goed uit
V-Power zegt
Met die neus is het net een kleine uitvoering van de Supra!
camber24 zegt
@V-Power: Vind m ook wel wat van een Noble weg hebben.
thowmas97 zegt
@camber24: ik vind het ook wel de neus hebben van een Nissan Sylvia s15
jack_abarth zegt
@V-Power:
De neus doet me meer hieraan denken:
carmasterr zegt
@jack_abarth:
Het doet me meer denken aan deze Mitsubishi FTO.
Ik vind het wel geslaagd in ieder geval.
screamer zegt
@V-Power: Dat dacht ik dus ook!
maar die koplampen zien er bekend uit, lijken haast de koplampen van een ander model, zit bijna aan Lotus te denken.
Iemand mee eens? en vooral… iemand een idee welke auto?
V-Power zegt
@screamer: Lotus Evora maybe?
screamer zegt
@V-Power:
bijna, maar toch niet, de evora heeft scherpere lampen
jens28 zegt
ziet er wel goed uit.
jens28 zegt
wrm stappen ze er dab niet gwn een V6 in of een evo motor?
jonkie zegt
@jens28: Zwaartepunt, ruimte etc.
ej20g zegt
@jens28: omdat het huidige Evolution blok net zo goed is als het blok van Subaru. Alleen de Subaru heeft (naar mijn mening) een beter geluid en sowieso een lager zwaartepunt. Ook de gewichtsverdeling is beter omdat het blok bijna de helft korter is.
dondeboer zegt
@jens28: er moet sowieso een boxer in, omdat ander motorblokken te hoog zijn om onder de motorkap te passen. Een 6 cylinder boxer of flat 6 zou te zwaar worden en de balans verstoren. En dat is nou net waar het om gaat bij deze auto: balans.
kenner zegt
Vond de gt86 niet zo mooi, beetje saai zelfs, maar zo is ie heel stoer. En 300pk is niet lullig is zo’n bakkie.
mrcabdrivert zegt
The Fast and Furious Supra is terug!! Oranje spuiten die handel, flesje NOS erin en klaar..
toroloco zegt
Assembleren en ik koop dit speeltje. Liefst als enige versie! Alleen het wit aan het stuur en kuip zetels vervangen door een donkerdere kleur graag!
popoff zegt
En al dit moois kost ?
baasbas zegt
Zo, die vind ik veel mooier dan het origineel!
Voor mij hoeft die surfplank niet achterop
toyotafortuner zegt
Niet alleen van voor lijkt ie op een Supra, maar check ook die achterlichten.
Da’s zekers een hint/eerbetoon aan de Supra. Helaasch is dit maar een concept. Dus ik denk dat @popoff’s vraag niet beantwoord kan worden. Maar, o wat zou het prachtig zijn als ‘ie toch geproduceerd zou worden.
gertjan2012 zegt
Ik krijg nu waarschijnlijk een een stortvloed aan kritiek over me heen, maar ach… het is bijna weekend :-)
Ik vind de voorkant gewoon niet mooi, het is voor mij net niet, de supra was voor die tijd een erg mooie auto, maar dit is het voor mij gewoon net niet…, achterkant is wel fraai!
roberto zegt
@gertjan2012: Ben helemaal met je eens! Liefst het originele voorkantje, maar de kont van die bommetje is wel weer stoerder (m.u.v. de grote taartschep)
roberto zegt
@roberto: die = dit bommetje
Xseron zegt
doet me ook beetje denken aan de Veilside RX-7
RazorHead zegt
@Xseron:
inderdaad laat me ook denken aan die badass body’s van veilside!
dheep zegt
Petje 2.0
ej20g zegt
@dheep: je moet je verstand even ophalen bij de garage. Is niet meer te repareren volgens hun.
dheep zegt
@ej20g: waarom zou ik hem dan ophalen?
ej20g zegt
@dheep: zij willen er niet mee zitten…
dheep zegt
@ej20g: Ik hoef hem ook niet, en nu?
ej20g zegt
@dheep: haha de verkoop in! Wat de gek ervoor geeft toch?
kalax3 zegt
Wat doet me dat denken aan een Supra zeg! Vooral de achterkant.
E34M5Touring zegt
Ik vind het van voren net een FTO zo. Maar dat zal wel aan mij liggen.
freddydevadder zegt
@ej20g Wat ben jij een fantast zeg,enkele maanden verklaarde je je hier dat je droomt van later een subaru te hebben (want je had nog geen rijbewijs) en die zult verzorgen omdat het je droomwagen is en die nooit of te immer nooit wegdoen… En nu heb je er zogezegd een en heb je al een gt86 gereeden want je maakte gisteren de vergelijking etc… blablabla e hero
ej20g zegt
@freddydevadder: verder alles goed? Bovendien heb ik nooit en te nimmer beweerd er nu een te bezitten. Nee ik bezit er geen. Wil ik een exemplaar? Jazeker. Komt hij er zodra de mogelijkheid zich aandoet? Zeker. Weet ik er veel van? Jazeker en dat heeft niks te maken met eigendunk maar dat is iets wat tegen mij wordt verteld. Ik heb ook nooit beweerd dat ik in een GT86 heb gereden. Ik heb alleen gezegt dat ik zeker wist dat een Subaru zeker niet minder rijdt dan een GT86. Dus wat is nu precies je probleem?
jordy14 zegt
Deze wagen is echt supercool. Mss wel liever dan een Ferrari 458.
motherlover zegt
Mooie tribute aan de supra! Ik vind ‘m wel leuk!
atakan zegt
Toyota met een FTO neusje, I get your compensation.
mrdjm zegt
Woowh! zo had de Gt86 er uit moeten zien en zo heeft hij tenminste een eigen gezicht en is het veel meer Toyota! 8)
Blijf dit geweldige auto’s vinden, maar momenteel is er nog steeds geen specifieke reden te noemen om echt te gaan voor de Gt86 of voor de BRZ. Verschillen doen ze nauwelijks jammer genoeg :(
ronin1130 zegt
@mrdjm: geen reden om voor de GT86 of BRZ te gaan? Rijplezier misschien?
bmwe46csl zegt
Veel mooier
sandervolvo zegt
zoals vroeger!
fijnkonijn zegt
Gaaf. Een echt Midlifecrisis auto. I want one !!
ronin1130 zegt
Doet u er mij maar eentje!
w0o0dy zegt
Een gt86 met spoilers (trd griffon concept ) en veel meer Power heeft laatst een uitzonderlijk snelle tijd gereden op het tsukuba circuit en dan bedoel ik een tijd die sneller is dan iets als de Ferrari 458….
voytekbe zegt
@w0o0dy: Tsukuba is dan ook een een heel kort en bochtig circuit waar een lichte auto in general voordelen heeft over een ‘zwaardere’ … Power ‘niet echt’ relevant maar remafstand, acceleratie en bochtensnelheid daar het zeer technisch is. Een lotus exige zal daar ongetwijfeld sneller zijn dan een Porsche GT3 bv
w0o0dy zegt
@voytekbe: het lijstje met rondetijden laat zien dat er vooral autos met veel vermogen bovenin staan. Dat de GT3 bijvoorbeeld langzamer is dan de 911turbo zegt ook wel iets. Maar goed of de tijd gereden is op slicks en of het een straatauto was weet ik niet. Maar denkt eens aan de tijd van de cayman s…. de griffon concept was bijna 5 sec sneller,dat vertelt mij dat een straatuitvoering van die griffon wel eens cayman S of R snel kan zijn. Good stuff!
silverline zegt
Nice waar kan ik hem halen wow gaaf
alfamail zegt
ZO is het een super lekkerding!!!
Standaard echter spuuglelijk….