In de sneeuw, op de ‘Ring, op andere circuits, op de openbare weg, het maakt niet uit: de Toyota GT86 doet het overal. Mieters, is het niet?
Deze auto moet betaalbaar rijplezier terugbrengen en daarom wordt er geen kans onbenut gelaten door Toyota om jullie te laten zien hoe geweldig de GT86 eigenlijk wel niet is. Toyota heeft daarom een nieuwe video het web op geslingerd waarin de compacte coupé op alle mogelijke manieren door je scherm glijdt. Op sneeuw, op asfalt, net buiten het asfalt op een circuit, noem het allemaal maar op. Ook komt één van de GT86’s verre voorvaderen nog voorbij aan het begin van het filmpje. Check vooral het shot waarin de auto’s naast elkaar staan, wat een verschil in grootte!
MaandagDinsdagochtendvermaak is het in ieder geval, gierende banden en een lekkere boxermotor zijn nooit vervelend om mee wakker te worden, toch? Een iets andere versie is hier te bekijken.
nissangtr zegt
Ik heb de GT 86 in gt5 gekregen en ben er helemaal gek van, dus ik hoop dat hij in het echt ook zo rijdt als in GT5, want hij stuurt (vind ik dan) heel lekker!
nissangtr zegt
@nissangtr: En ja,ik weet dat het maar een spel is.
wantthegreen zegt
@nissangtr: haha inderdaad, in gt5 is het een fijn wagentje
amazinglaurent zegt
@wantthegreen: Tuurlijk, want PD doet er alles aan om alle Japanese auto’s de beste te laten zijn in GT5. Het had iets subtieler gemogen van mij…
jzaero zegt
@amazinglaurent: Misschien wel, maar je kan een Japanse wagen daar ook eruit rijden met een willekeurige Europese.. Ik ga weleens online met een maatje online @i0ne en dan zitten tijden echt nooit erg ver uit elkaar hoor! Erg goede tegenstander. De tijden liggen meestal slechts een enkele tiende of honderdste van een seconde uit elkaar.
jzaero zegt
@jzaero: @i0ne: misschien doet die tag het nu wel.
Carreza zegt
Ik zit al lang na te denken over wat ik nou juist mis bij die GT86.
Volgens mij is de wagen gewoon te klein om een tijdloze schoonheid te zijn. Ik had liever een grotere coupé gezien, zeg maar genre Supra!
nissangtr zegt
@Carreza: Zie mijn comment hieronder.
sdk16420 zegt
@Carreza: Ik ben dan ook benieuwd wat er van die Lexus concept van laatst komt.
nissangtr zegt
Mooie trailer,alleen moet hij echt een verlagingssetje hebben,en een spoilertje,de wielen zijn mooi,alleen een beetje smalle bandjes,maar de motor klinkt lekker en hij ziet er mooi uit.
janklaassen zegt
Het is alleen dinsdagochtend maar dat mag de pret niet drukken. ;)
CasperH zegt
@philipzuidijk: het voelt als zondagochtend, maar ook dat mag de pret niet drukken, toch? ;) Ik pas het ff aan…
screamer zegt
Mag ik deze (of de BRZ) voor mijn verjaardag?
norge zegt
Auto leuk ,filmpje niet zo bijzonder .En dat bruin hebben we nu ook wel weer gezien op auto’s.
theblackdude zegt
veelbelovende auto, hele mooie coupé,hoop dat hierna een waardige supra opvolger komt, een concurrent voor de gt-r.
noir8 zegt
Goed om te zien dat uitgerekend een merk als Toyota komt met een auto die puur ontwikkeld is voor “fun to drive”.
Megakix zegt
Gaaf wagentje, wel te duur voor Neerlands bodem….dus we zullen’m niet vaak tegenkomen. Te smalle bandjes, en de veringset moet omlaag. Voor de rest een prima wagen.
meteej zegt
Jongens ik ben echt een leek. Wat is een boxermotor nou precies? Wat maakt dat nou zij bijzonder of juist niet?
Thnx alvast..
dennisr zegt
@meteej: ehh even nadenken hoe ik je dat ga uitleggen, misschien het beste met een filmpje..
http://www.youtube.com/watch?v=-G5TcWg0TMc
best een interessante motor, zag hem zelf voor het eerst in een subaru en ziet er voor het eerst zeer vreemd uit onder de kap :P
dennisr zegt
cilinders liggen er zeg maar horizontaal in :)
meteej zegt
@dennisr:
Owww thnx..
dennisr zegt
@meteej: ja, heb je em ? :P
meteej zegt
@dennisr:
Yess kheb ‘m. Maar is dit dan beter? Of klinkt het lekkerder? Of rijdt het lekkerder?
dennisr zegt
@meteej: nou, ik zal er even bij vermelden dat ik hem niet heb uitgevonden dus weet er de details niet van :P maareh, het schijnt dat de krachten van de cilinders die tegenover elkaar liggen elkaar opheffen, waardoor er een betere balans is. en het heeft een ”lage” inbouw, dus beter zwaartepunt en dus betere rijeigenschappen..
maar vooralsnog, dit is wat ik heb gehoord of ooit es gelezen :P
dennisr zegt
@meteej: owja, en het geluid is meestal wel goed :P maar of dat nou perse door het boxer principe komt.. denk het :P
qoekje zegt
@dennisr: dat komt om dat het spruitstuk niet even lang is !
dennisr zegt
@qoekje: aaah ok, thnx!
meteej zegt
@dennisr:
Hahaha ik snap het nog steeds niet. Wat is t nou? Een motor in een bepaald vorm?
Freewarefreak zegt
@meteej: Lincoln heeft het goed uitgelegd. Een boxermotor is een motor met een horizontale configuratie. De cilinders liggen in 2 paren van 2 horizontaal tegenover elkaar. En staan niet zoals bij een 4 cilinder lijnmotor naast elkaar verticaal.
Voordelen:
– Laag motorblok (past onder een lage neus).
– En door configuratie heel kort (past onder een korte neus).
– Laag zwaartepunt (wegliggingsvoordeel).
– Perfecte balans (de krachten van tegenover elkaar liggende zuigers heffen elkaar op).
– Door configuratie zeer geschikt voor luchtkoeling.
Nadelen:
– Breed (kijk naar de BMW motorfiets luchtboxers).
– Duur (duurder om te bouwen dan een 4-in-lijn).
– Configuratie geeft een hogere belasting op de schraapveren dus potentieel hogere slijtage.
Weetjes:
– Boxermotor is ontworpen in 1896 door dhr Benz.
Nog even Gegoogled:
– De boxermotor heeft waarschijnlijk zijn naam omdat de zuigers van de motor, wanneer bekeken vanaf de bovenkant, op de vuisten van een bokser lijken die zijn tegenstander stompt.
Verschil boxermotor en 180 graden V-motor:
– Bij een boxermotor bewegen twee tegenover elkaar liggende zuigers in tegengestelde richting (dus naar elkaar toe of van elkaar af) en delen ze niet één krukastap. Bij een 180º V-motor hebben twee tegenover elkaar gelegen zuigers wel één krukas tap en bewegen ze in dezelfde richting.
lincoln zegt
@meteej:
het “bijzondere” eraan is dat het blok horizontaal ipv verticaal is ..
dus daarmee het gewicht van het hele blok dichter bij het asfalt kan monteren ..
wat resulteert in een betere wegligging ..
of het echt wat scheelt weet ik niet ..
op de normale weg maakt het geen reet uit maar op het circuit waarschijnlijk wel ..
tussen de oren is het dus wel een enorme verbetering ..
kaasboerin zegt
@lincoln: “Op de normale weg maakt het geen reet uit”? Helaas, dat is onzin.
meteej zegt
@kaasboerin: wat had het wel moeten zijn dan?
kaasboerin zegt
@meteej: Laat maar, ik zat direct te denken aan een middenmotor, mijn fout..
dennisr zegt
@kaasboerin: met gewoon rijgedrag op de openbare weg verneem je het denk ik niet, anders minimaal.. ga je lekker scheuren op de openbare weg en je hoekt em overal de bocht om, tja.. zal misschien beter gaan :lol:
jzaero zegt
@kaasboerin: @dennisr: Toch wel, check beneden maar eens. Een andere kant van ‘wegligging’ toch wel weer benadrukt kan worden op de openbare weg.
dennisr zegt
@jzaero: ja als je het zo zegt, brengt het wel dingen mee op de openbare weg..
jzaero zegt
@meteej: Een betere wegligging is in normale omstandigheden nauwelijks voelbaar, tenzij je er echt op gaat concentreren, echter op de normale weg heb je ook hele plotselinge omstandigheden zoals uitwijken en fouten van de bestuurder. Hoe verder je deze grens neerlegt, hoe makkelijker het wordt je auto te corrigeren, of hoe later pas je pas deze ‘gevaren-zone’ bereikt. In een oude auto met verouderde onderstel-techniek bereik ik veel eerder de grens van glijden enzovoorts, in een nieuwe BMW kan ik veel harder de hoek om. Nu spreek ik over algemene wegligging en niet zozeer over wat @lincoln had gezegd, maar alle kleine beetjes helpen je een veiligere reis te hebben. Het is aannemelijk dat hele snelle auto’s eigenlijk veiliger zijn dan langzamere. Dan spreken we over actieve veiligheid en niet over passieve veiligheid als airbags etc. Een snelle auto is berekend op grotere krachten, waardoor remmen bijvoorbeeld beter moeten zijn, waardoor de gehele carrosserie sterker moet zijn etc. etc. Het ligt uiteraard ook aan de bestuurder hoe ‘effectief’ deze systemen gebruikt worden, anders helpt het natuurlijk niets..
jzaero zegt
@meteej: Wat ook nog een voordeel is als het zwaartepunt lager ligt, is dat de auto minder de neiging heeft over te hellen. Dit kan je compenseren met een harder onderstel als je een hoog zwaartepunt hebt, maar dan wordt het al gauw stuiterig. Een ‘natuurlijk’ laag zwaartepunt is een goed begin voor de opbouw van je auto.
kaasboerin zegt
@jzaero: Dit zit mij ’t meeste dwars bij mijn eigen auto, die houdt wel van overhellen. Had liever een M-sportonderstel willen hebben.. Maar goed.
jzaero zegt
@kaasboerin: jouw E90 is nog vrij hard geveerd voor dat gewicht, de 5 serie neigt al snel meer naar een typische grote sedan die meer neigt naar comfortabel. Echter heb ik ook in een E240 gereden en dan valt het juist direct daarna weer op hoe hard BMW’s eigenlijk geveerd zijn. Niet zodanig dat het een stuiterbak is, maar wel lichtvoetiger.
kaasboerin zegt
@jzaero: Klopt, maar ’tis mij persoonlijk nog te mild. Rijdt vaak op een lange rustige 70km/h met aan ’t einde een bocht met adviessnelheid 60km/h. Als ik hem hier uit laat rollen met zo’n 80km/h merk je pas echt wat overhellen inhoudt, damn.
jzaero zegt
@kaasboerin: Haha ;) Heb je nog zeker niet in een Toyota Starlet met 115mm bandjes gereden, zonder rolstangen en een 21 jaar oud onderstel ;) Die helt al over bij 50 bij een bocht waar je 50 geadviseerd krijgt hahaha :P! Dan vind ik zo’n BMW toch wel lekker hoor ;)
kaasboerin zegt
@jzaero: Ach ja, je rijdt wel 30x zo goedkoop.. :)
lincoln zegt
@kaasboerin:
dat komt omdat ik zo,n geweldige chauffeur ben ..
want ik ( en nog hooguit 3 andere personen op deze planeet ) kunnen zelfs met een ouwe verrotte Fiat Panda prima aan het verkeer deelnemen zonder om te vallen bij de eerste de beste bocht ..
meteej zegt
@lincoln: bedankt, ik kan me er nu iig iets bij voorstellen, neemt mijn leek-zijn niet weg natuurlijk *zucht*
lincoln zegt
@meteej:
doe jezelf een plezier en ga naar een kringloopwinkel bij jou in de buurt en koop een auto basis boek ..
zo,n dikke met veel plaatjes ..
kost je een eurotje .. goedkoper wijs worden is onmogelijk ..
nissangtr zegt
@meteej: Een boxer motor heeft de cilinders zo staan:– , bij een V motor staan de cilinders zo:v.
meteej zegt
Hahahaha thnx voor de tip
Freewarefreak zegt
Het marketing offensief is begonnen. Toyota gaat ons lekker maken de komende maanden met allemaal vette filmpjes. Deze was ook weer van het kaliber “lekker”. ;)
Gisteren op AutoWeek (ach kom.. een keer vloeken mag..) het weekjournaal zitten kijken en daarin was de directeur van Toyota Nederland uitgenodigd om de plannen van Toyota voor 2012 uiteen te zetten. En deze man beweerde dat hij in Nederland zo goed als zeker niet meer als 40.000 euro gaat kosten. Kijk dat zijn de betere berichten. :)
G-Ammo zegt
Geil :3
agera zegt
Subaru heeft de soortgelijke BRZ en als er een Subaru meedoet gaat mijn voorkeur altijd uit naar een Subaru. Het beste komt nog en dat is gewoon wachten op de nieuwe WRX-STI. Dat een totaal nieuw model wordt, doordat de Impreza en de WRX-STI uitelkaar worden getrokken.
spiderman zegt
Leuk dat nieuwe ding, maar dat oudje, dat is pas knap…