Langzaamaan vindt de hele Toyota FT-86 brochure zijn weg naar het internet. Tenzij je Japans beheerst een lastig ding om informatie uit te halen. Het mooiste van allemaal? Ding weegt maar 1210kg.
Toyota boort hiermee echt weer een lang verlaten segment aan. Lang leve de lichte, kleine achterwielaandrijvers! De FT-86 is bijvoorbeeld 200kg lichter dan de 2 (duurdere) Hyundai Genesis Coupé en Nissan 370Z. De motor is daar (helaas) ook weer op aangepast. Zoals bekend: een turbo-loze 2.0 viercilinder boxer. Deze heeft precies 200pk bij 7000 toeren en 205Nm bij 6600 toeren.
Met het uitrustingsniveau kan het gewicht nog iets toenemen. De zwaarste, volledig aangeklede Toyota FT-86 met automaat weegt 1250kg.
De twee best vergelijkbare auto’s op dit moment zijn de Mazda MX5 en RX8. Eveneens licht en voorzien van een 2.0 viercilinder of 200pk wankel. Echter de een is een tweezits cabrio en de ander weegt weer meer en zuipt als een ketter. Volgens de boekjes heeft de Toyota plaats voor 4 en blijft de benzine-lust binnen de perken. De uitstraling meteen wat minder speels dan de kleine cabrio en waarschijnlijk is het leven met de Toyota net wat makkelijker dan met de exotische rotatiemotor.
Het verbruik van de Toyota FT-86 valt mij in ieder geval alleszins mee. De 1210kg instapper met 16 inch lichtmetaal (205/55) rijdt 1:13 (7,7l/100km). Een full-option met 17 (215/45) inch lichtmetaal, 6 speaker audiosysteem en climate control rijdt 1:12,4 (8,1l/100km). Beiden op de Japanse testcyclus. Verder lijk je de auto juist ook van zijn standaard uitrusting te kunnen ontdoen. Interessant voor tuners en circuit-verslaafden? Tegen een bescheiden prijsreductie krijg je 16 inch staal in plaats van aluminium en kan je speakers en airconditioning bijvoorbeeld achterwege laten.
Enkel topsnelheden, sprinttijden en prestaties blijft Toyota ons schuldig. En een officiële Nederlandse (in plaats van Japanse) prijs- en optielijst natuurlijk. Gokje: 35k euro nieuw? Net iets meer dan een MX5, net als in de VS. (bron: ft86club.com)
norge zegt
Landgenoot Hyundai? In het land Azie zeker. :D
Alwood zegt
@norge: *kuch* check en aangepast natuurlijk ;) Azië, dat ligt daar ergens tussen de VS en Rusland in ofnie?
norge zegt
@Alwood:Volgens de kaart ergens in het oosten? :D
towi1989 zegt
@Alwood:
Nee dat is t oostblok
norge zegt
Lijkt me een lekker bakkie ,nou nog hopen dat ik er in pas.
rikus zegt
@norge: schuilt er achter deze nickname een Sem Schilt? ;) maar ik moet je gelijk geven, het zal vast een lekker bakkie worden!
lincoln zegt
voor dat het ding op de markt is zijn er al 100 turbo-kit varianten leverbaar ..
dus als je denkt dat je piemel te klein is zijn er legio mogelijkheden om Porsches gek te rijden ..
x3ro zegt
@lincoln: Waar baseer je dit op? Dit blok is in de verste verte niet te vergelijken met de 2jz uit de vorige Toyota..
Vermogens om Porsches te pesten zullen bij dit blok dan ook een stuk prijziger zijn..
lincoln zegt
@x3ro:
gewicht en aftermarket handel ..
x3ro zegt
@lincoln: Zonder veel $$$ kun je bij heel veel van die nieuwe blokjes de ~350pk niet halen. Zijn allemaal een stuk minder over engeneerd dan bijvoorbeeld een RB26DET(T) of 2jz.Zal iig een stuk lastiger zijn dan bij de auto’s uit de 90’s.
lincoln zegt
@x3ro:
70 peekaatjes erbij is zat ..
bozewolf zegt
@x3ro: Erp, naast het feit dat lincoln gewoon gelijk heeft klink je een beetje als klok-klepel:
1.) 2JZ lag in de Supra. Drie liter, 6 cylinder. FT-86 is de spirituele opvolger van de AE86 (met een 1.6), niet van de Supra. Is een geheel andere klasse en niet met elkaar te vergelijken.
2.) RB26 en 2JZ blokken waren zeer tunebaar vanwege de goeie basis-set up. Gietijzeren blokken hielp ook mee. Maar die motoren lagen in de Skylines en de Supra’s. Hele andere auto’s dan wat deze nieuwe ft-86 moet zijn. Een R34 GT-R of een mk IV Supra weegt 1550-1580kg.
Deze nieuwe FT-86 klokt in op 1210. Voeg wat loodgieterswerk toe (turbo) voor +20, wat verstevigingen + rolkooi voor nog eens 100kg, sloop er 150kg uit, voeg 100pk toe en je lacht je uit de broek.
masterstig zegt
Hij lijkt wel heel anders dan op de eerdere foto’s! Zo in het rood en met deze wielen vind ik hem prachtig.
vwally zegt
Kan deze Japanner nog enigszins concurreren met de GT-R of is de GT-R daar te zwaar en te sterk voor?
rikus zegt
@vwally: ik denk dat je die totaal niet kunt vergelijken met elkaar.
Denk aan gewicht, vermogen, aandrijving en zeker de prijs.
jelmer zegt
@vwally: praktisch dezelfde auto, alleen drie keer zo duur ;)
lincoln zegt
@vwally:
op welk punt wilde je em vergelijken ..
je hoeft maar 1 puntje te noemen ..
vwally zegt
@lincoln: Voornamelijk prestatie
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: Kofferruimte?
Rick-dos zegt
Je kan veel zeggen, maar petje af voor Toyota v.w.b. de specs en het gewicht.
dawwg zegt
@Rick-dos: Hoezo dat ? 1210kg is niet veel, maar ook niet bijzonder weinig. En een hondsbetrouwbaar 200pk NA 2.0L blok had Honda 10 jaar geleden al. Wat zeg ik; zelfs een 240pk blok !
Ik zie helemaal niets nieuws, of ‘dik in orde’; ik zie vooral een hippe Coupe zonder enige power-punch ! Waar blijft de Turbo-versie ???
bozewolf zegt
@dawwg: Anno 2011 wil ik 1210kg weinig noemen. En de F20C is een geweldige motor, maar wel van Honda.
Dit is een Toyota :P
bmw7 zegt
Ik wacht geduldig af op de rijtesten, ben erg benieuwd of je het veel in nl gaat zien rijden,
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vindt hem niet zo mooi op deze foto. Een beetje te bol…
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: hahahaha….ze zenden jouw toch wel een gladgestreken brochure toe ! :lol:
meneersander zegt
ik mis nog de foto’s met gigantische bumpers 50”inch wielen en spoilers?
vale46 zegt
Wat is LSD nu weer?
Iets met de vering/ ophanging zeker?
Alwood zegt
@vale46: Limited Slip Differentieel
vale46 zegt
@Alwood: Thanks!
rotarypowah zegt
Tsja, deze auto is fabrieks-af al heel erg op tuning en aftermarket spullen gericht. Ze weten dondersgoed dat deze scene tevreden gehouden moet worden. En reken er maar op dat er wat vermogen uit dat blok te peuteren is.
rotarypowah zegt
@rotarypowah: huh, dit was geen reply op wat vale46 zei.
Maar om toch een reactie te geven: lsd is briljant :D Weilen Steve jobs wist er alles van.
vale46 zegt
@rotarypowah: Tuurlijk is er op gerekend, er is vast al een gaatje voorzien voor de dikke turbo ;)
Ik durf zelfs te wedden dat ze het bij Toyota zelf al eens getest hebben. Gewoon om te toen hoeveel (betrouwbare) pk’s je er uit kan sleuren. En reken maar op 350pk zonder problemen :)
vale46 zegt
@vale46: om te zien *
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rotarypowah: Wat een onzin! Ten eerste haat een fabrikant als er derden aan hun spullen zitten, ten tweede zijn ze dan de controle kwijt, ten derde wil je daar als merk niet mee geassocieerd worden, ten vierde levert het niks op… Moet ik nog even doorgaan?
rotarypowah zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: toch is het geen onzin.. Sterker, wat je daar zegt is grote bullshit :)
MrSkyline zegt
Dit lijkt me nou een topbak om als daily driver te gebruiken, als ik m nu ook nog eens kon betalen zou het helemaal geweldig zijn :p
bosje zegt
Dit vraagt om een rijtest! Leuke, en haalbare auto!
Ben stiekem ook wel benieuwd wat de turbo-tjoeners hiervan gaan maken :)
vale46 zegt
OT: Mooie lekkere lichtgewicht sportauto!
Een verademing in deze tijden waar de gemiddelde sedan al 1700kg weegt.
Als ze nog leuk te rijden zijn en het interieur meevalt gaan het echt heerlijke racertjes worden :)
The360box zegt
Ben ik nou gek of is dit helemaal niet nieuws, gezien de grootte van de auto vaslt het me helemaal niet tegen dat hij zo licht weegt, als je bespaart op veel dingen kun je al heel licht uitkomen.
raoulkroes zegt
Hoelang duurt het voordat de eerste tuner er mee bezig gaat?
rotarypowah zegt
@raoulkroes: de eerste paar tuners zijn er al mee bezig ;)
tvrspeedsix zegt
@raoulkroes: Hopelijk gaan die 2004 achterlichten het er eerst aan.
Tommy2 zegt
205 Nm? Daar kun je in dit turbo-tijdperk niet meer mee aankomen. We zijn allemaal gewend schakellui te rijden. En dan ook nog eens pas bij 6.600 tpm, rond de 2.000 zal het wel een futloos geval zijn.
bozewolf zegt
@Tommy2: Koppel hoog in de toeren noemt men een rijdersauto in marketing termen.
Zelf heb ik geen probleem met schakelen voor wat por.
degraafm zegt
Ik zou stiekem de Scion versie importeren. :-)
ivanadrive zegt
Eerste rijtest te vinden op autocar.co.uk en is positief :)
rechercheur zegt
Voor mensen de eigenlijk een BMW 3-serie coupé zouden willen, maar daarvoor de centjes niet hebben ….
norge zegt
Voor mensen “DIE” eigenlijk geen BMW 3-serie coupé zouden willen hebben.Moeilijk he Nederlands ;)
bozewolf zegt
@rechercheur: Lijkt me toch dat deze wagen in een totaal ander segment wandelt dan een 3-serie. Jouw scherpe onderzoeksneus zal dat ook wel weten, daarom riekt je comment een beetje naar de hengelsport.
rechercheur zegt
@bozewolf:
Klopt, deze Toyota is in het low budget segment actief …. ;-)
speedlimit zegt
@rechercheur:
Kom je weer met je onzin GTR?
Voorlopig komt bmw niet eens in de buurt kwa gewicht en vermogen uit n atmosferische 2.0
Osca zegt
@rechercheur: *Normal Budget, BMW zit in de overpriced segment ;)
kaasboerin zegt
@Osca: Yup, vandaar die verkoopcijfertjes. :) Iedereen is achterlijk behalve jij zeker.
speedlimit zegt
@kaasboerin:
Als @Osca dat vindt prima…maar zo’n fanboy/girl reactie van jou zegt genoeg ;)
amg77 zegt
Dit wordt een jaguar CX-16 concurrent denk ik, ik zou voor de Jag gaan.
mellie zegt
Ik zeg laat maar komen
Osca zegt
*cough* de Scion variant *cough*
Osca zegt
@Osca: om hem groter te zien:
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/381820_311414135541932_158653120818035_1473296_442649092_n.jpg
norge zegt
@Osca: Damn ,hij wordt steeds mooier.
Osca zegt
@norge: sowieso :p
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Osca: Cool! Die kopen en Toyo badges erop, klaar!
speedzz zegt
Koppel vind ik wel weinig, maar t is een brute bak!! Kijken wat hij gaat presteren tegenover zijn concurrenten :-)
Megakix zegt
@speedzz: voor een atmosferische auto prima…
bozewolf zegt
Ha! 4 pits boxertje? Binnen no time zijn daar fijne turbokitjes voor verkrijgbaar! Een mooie set-up voor 300-350pk met elektronische blow off valve en je hebt een mooie vermogensopbouw, prima gasrespons en genoeg punch per pound om hele leuke dingen te doen.
1200kg! Ik ruik potentie!
Megakix zegt
@bozewolf: L4 = boxer ? (ik weet het niet, dus het is echt een vraag)
oli469 zegt
@Megakix: Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar een inline 4 motor (l4) kan toch per definitie geen boxer zijn.
Megakix zegt
@oli469: Bozewolf noemt het ‘boxer’ en het artikel geeft L4 aan…vandaar mijn vraag aan hem.
lincoln zegt
@Megakix:
in dat afdrukseltje hebben ze het over een flat4 ..
en dat is een boxer ..
bozewolf zegt
@lincoln: om ff echt te mierenneuken, bij een “echte” boxer heeft elke zuiger zn eigen bevestiging aan de krukas, flat-x’en willen die nog wel eens delen per 2 zuigers.
jack_abarth zegt
Even om het lage koppel ter discussie te stellen:
Ik zelf denk dat er (bewust) is gekozen voor een motor met een zeer korte slag, hiermee krijg je het voordeel dat je ontzettend hoog in toeren kunt gaan en daarmee behoorlijk wat pk’s kunt creëeren.
De korte slag breekt wel weer je koppel af, maar ik denk niet dat dat zo’n gemis zal zijn.
Megakix zegt
Gok: hij zal nèt iets onder de 8 tellen naar de 100km/h accelereren..en de top zal rond de 210km/h liggen.
jack_abarth zegt
@Megakix:
Dan ga ik ook gokken:
7,2 naar de honderd, en een top van 215.
w1ck3d zegt
@jack_abarth: 7 en 210 !
Megakix zegt
@jack_abarth: ik gok niet ‘helemaal’, heb er ff wat gelijkwaardiger autootjes tegenaan gehouden….
jack_abarth zegt
@Megakix:
Ik ook, en als beste vergelijk leek me toch wel de 5th. gen Honda prelude VTi van 1996-1998.
Specs honda:
-coupé
-2.2 viercilinder NA
-185pk bij 7.000rpm
-206Nm bij 5.300rpm
-1255kg
-0-100 in 7,5sec
-228km/h
Lijkt me toch een vrij goede vergelijking. Zeker omdat Honda toen ter tijd zeer vooruitlopende techniek had.
Megakix zegt
@jack_abarth: oh..je schreef dat je gokte, boefje ;-)
Ik heb het vergeleken met de Genesis en de Punto Abarth…Genesis doet het in 8,5s en de Abarth in 7,9. Abarth is lichter en heeft hoger koppel dan de FT86. De Genesis heeft een redelijk vergelijkbare motor, maar is iets zwaarder. In een extreem geval kom je op 7,5s uit.
jack_abarth zegt
@Megakix:
Boefje, je begint zelf toch met gok: ;-)
jack_abarth zegt
@Megakix:
BTW, wat vind je eigenlijk van mijn vergelijking?
Toepasselijk, of volledig uit de richting.
Want ik moet zeggen, dat ik de punto abarth nu niet echt een goede vergelijking vind.
Megakix zegt
@jack_abarth: ook goed…voor alles is wel wat te zeggen…die van jouw wijkt weer -/- 15Pk af etc..Beetje koffiedik-kijken van ons, maar wel leuk toch ? :lol:
jack_abarth zegt
@Megakix:
Inderdaad!
Dat ze maar gauw komen met die specs, want ben nu toch wel nieuwsgierig aan het worden.
jack_abarth zegt
Is het trouwens een Flat-4 dus een 180 graden V-motor, of ook echt een boxer?
bozewolf zegt
@jack_abarth: Goeie vraag…ook niet makkelijk op te zoeken, maar Subaru kennende zal het wel een echte boxer zijn zoals ze altijd gemaakt hebben.
ricardo zegt
@jack_abarth: Subaru meldt expliciet dat er een “Horizontally-Opposed Boxer engine” in komt te liggen.
Thomasio zegt
Hup meteen een getuned Subaru wrx sti blok erin met 450-500 pk en dan heb je pas een leuke pk/gewichtsverhouding.
panzerknacker zegt
Ik gok 6.9 sec 0-100.
GOD zegt
@panzerknacker: Tel daar nog maar een seconde bovenop.
GOD zegt
@GOD: Met kort bakverhoudingen zal het ongeveer 7,5 worden.
KaCh1ng zegt
ik gok 7s tot 100 en 237km/h topsnelheid
vergelijkbare auto : http://www.autowiki.nl/specificaties/4141655/audi_tt_coupe_20tfsi_coupe_2010/
Megakix zegt
@KaCh1ng: haha, vergelijkbaar tuurlijk ! Logisch..nope.
speedlimit zegt
@KaCh1ng:
Atmosferisch vergelijken met non-atmosferisch…onder welke steen leef jij?
Flatfour zegt
Geen ESP ?!
oscarverbeek zegt
Ik vind het een leuk karretje