Dit is te gek voor woorden! De productieversie van de Toyota FT-86 is nog lang niet officieel onthuld, maar inmiddels zijn er al zoveel foto’s en specificaties gelekt dat het bizar begint te worden. Vandaag hebben we scans voor jullie uit een foldertje van TRD (Toyota Racing Development). Dat is zeg maar de huistuner van Toyota. En dus zien we een extra dikke uitvoering van de FT-86.
De achterwielaangedreven FT-86 heeft onder de motorkap een 2 liter motor met 200 pk en weegt net iets meer dan 1.200 kilo. En met zo’n spoilerpakketje van TRD ziet het er toch wel lekker uit, helemaal met 4 uitlaatpijpen. En vind je die Lexus-look achterlichten helemaal niks? Dan kan je altijd nog bij Subaru terecht voor de BRZ.
Dit is overigens al de tweede getunede FT-86 die opduikt. Eerder zagen we er al eentje die was aangepakt door Modellista. (via: ft86club.com)
raoulkroes zegt
De voorkant is redelijk, maar de achterkant…
label89 zegt
@raoulkroes: achterlichten lijken rechtstreeks van de Subaru Impreza STI af te komen…
jay448 zegt
Uuh, apart zullen we zeggen
bozewolf zegt
Nog geen lijstje van TRD met mogelijke onderhuidse aanpassingen?
Tsk!
rotarypowah zegt
@bozewolf:
– Verstelbare dempers met sportveren, verstelbaar in hoogte. klinkt als een schroefset.
– Brembo remmen met zes zuigers voor en vier achter
– Stalen remleidingen
– Spor remblokken
– Sportuitlaat
– Sport luchtfilter
– Sport oliefilter
– Een deur stabilisator. Een soort veerpootbrug, maar dan in de deuropening waardoor chassisroll wordt verminderd.
– Veerpootbruggen, sway-bars en roll-bars
– Wielen zijn 18 inch
bozewolf zegt
@rotarypowah: Hm onder het mom strak, strakker strakst?
rotarypowah zegt
@bozewolf: Neh.. Het is een FT-86++. De ‘strakst’ versie komt laterk, of van een ander bedrijf.
Maar dat is ook weer afhankelijk van je interpretatie van ‘strakst’ natuurlijk :P
Matthijs zegt
die achterlichten blijven lelijk.
vale46 zegt
@Matthijs: Die vind ik nou net zo mooi. Ik vind eerder de achterste wielkasten niet zo mooi. De wielkasten zijn zo hoog dat het lijkt alsof het achterwiel een maatje kleiner is dan het voorwiel.
alcantara zegt
Leuke Halfords mobiel. Vroemvroem!
norge zegt
Ik vind het mooi ,ook de achterkant.
vale46 zegt
Mooi gedaan! Ik vraag me af of er nog wel standaard exemplaren gaan overblijven, de doelgroep van deze auto zijn namelijk jongere mensen met benzine in hun aderen. Laat dat nou de mensen zijn die het meeste van tuning houden.
Zouden de gelekte foto’s expres gelekt zijn of heeft Toyota zoveel onbetrouwbare werknemers?
rotarypowah zegt
@vale46: inderdaad.. en Toyota richt zich met dit model heel erg op de aftermarket / tuning wereld. Dat scheelt.
theblackstig zegt
Moet wel een photoshop zijn, of een rare scan, kijk eens naar de wielen, die zien er erg plat uit.
baap zegt
@theblackstig: joh.. ;)
jdmfan zegt
Ik vind hem nog mooier dan de Modelista
toyotafortuner zegt
Oh Yeah! Ziet er goed uit! Zoals altijd!
xilver zegt
Mooi, maar een ware opvolger van de Supra vind ik het (voorlopig) nog niet.
rotarypowah zegt
@xilver: hoef je ook niet te vinden, want dat is ’t niet..
xilver zegt
@rotarypowah: Hebben ze in een recent verleden gezegd dat dit een Supra-opvolger zou worden?
rotarypowah zegt
@xilver: niet dat ik weet. En als ze dat wel hebben gedaan, waren ze waarschijnlijk dronken. Dronken mensen moet je niet te serieus nemen.
baap zegt
@xilver: Niet te vergelijken!!
bozewolf zegt
@xilver: Zoals RP idd zegt, it’s not even close.
AE86 => FT86
xilver zegt
@bozewolf: Dan is het inderdaad een waardige opvolger, ik had altijd gedacht dat Toyota deze wagen als Supra-opvolger aanschouwde.
bozewolf zegt
@xilver: Het is een beetje stil rond de Supra opvolger inderdaad. Benieuwd of dat nog wat gaat worden en zo ja, op wat voor manier?
Ik vrees dat de ouwe Supra echt voorgoed dood is. Met deze nieuwe FT-86 lijken ze de ouwe AE wel weer een nieuwe incarnatie te hebben gegeven, een geslaagde ook zo op het oog.
Benieuwd naar de eerste rijtests e.d.
xilver zegt
@bozewolf: Ik ook, maar ik twijfel er niet echt aan dat deze tests goed zullen zijn. Toyota heeft in het verleden nog erg dikke en betrouwbare wagens gemaakt en ik denk niet dat ze dat hebben afgeleerd.
Een laatste aanblik van de Supra dan maar!
De mother of all Toyotas! (de Hilux is dan weer de daddy ;-))
rotarypowah zegt
@xilver: op Speedhunters.com binnenkort een feature met een Supra MKIII met 2500 peekaatjes. Geniale wagens zijn ’t.
bozewolf zegt
@rotarypowah: 2500? Ernstig lol. Wel met de originele 1 dan wel 2JZ?
MkIII best een lelijk hok, maar je kon em wel gewoon met 280pk kopen in begin 90’s…
sowieso veel Japanse auto’s met leuke knalmotoren uit die tijd. Toyota Chaser b.v., nog zo’n funbak met belachelijke potentie.
Of de Eunos Cosmo met 3 wankel 2 liter, nog steeds een favo blokje om in een RX-7 te swappen.
Jappen bouwden echt meesterlijke shit in die tijden. ’t zag er niet altijd even goed uit, maar motorisch waren ze geweldig bezig.
rotarypowah zegt
@bozewolf: nee, dat niet. Ligt een V8 in, 3UR-FE. Van 5.7 opgeboord naar 6.2.
TopSecret heeft een ooit een V12 in een Supra gehangen trouwens.
Wat betreft die Cosmo.. hou op! Weet er alles van ;) In geval van de 20B (3 schijfs wankel) ECCS model, voorzien van touch-screen navigatie, on-board tv, GPS en ga zo maar door.. In 1991!
Zo’n 20B staat hoog op mijn verlanglijstje voor mijn project RX-7..
bozewolf zegt
@rotarypowah: [rude] Ik krijg ook zo’n ontiegenlijk stijve pik van zo’n pruttelende opgefokte 20b REW[/rude]. Die Wankel knorretjes hebben echt één van de lekkerste geluidjes die er zijn, de 13b mag er ook wezen maar met een extra rotortje heeft het toch wat meer knor.
En groot zijn ze niet, je kan ze overal inhangen. Heb ze ook al in RX-8 zien liggen met een watermeloen sized turbo. Insanity.
20b RX-7 is echt ultiem lekker. De RX-7 is sowieso één van mn favo auto’s qua styling, qua idee erachter, qua wat je ermee kunt.
Punt ermee is wel dat je hier in Europa snel bent aangewezen op echte specialisten, want ik betwijfel of de lokale garageboer de ins & outs kent van zulke units.
Maar goed, RX-7, NSX, Supra, Skyline…wat een periode. En toen kwamen de souped up Scooby’s en Evo’s ook op de scene. En je had de lompe Mitsu GTO/3000GT nog.
Japan (L)
rotarypowah zegt
@bozewolf: Eens eens eens.. Vaak gedacht die RX te verkopen, maar puntje bij paatje… Nee hoor, never, nooit.
Ding schiet vlammen uit de uitlaat.. :D
bozewolf zegt
@rotarypowah: En terecht :D Wat heb je, FC, FD? Import of een linksgestuurde?
Dingen zijn best zeldzaam in NL, ik zie ze bijna nooit.
rotarypowah zegt
@bozewolf: FC :D
rotarypowah zegt
@bozewolf: Hmz.. zie net wat je bedoelt met ‘ lijlijk hok’.. het is de MK IV die ik bedoelde ;)
xilver zegt
@bozewolf: Man, je noemt mijn hele garage op in Gran Turismo 1! Geniale wagens gewoon!
Bart_V zegt
@bozewolf: Vroeger toen de Celica, MR2,Supra en de Corolla GTI nog gebouwd werden en motor blokken van toyota nog echt bullitproof waren dat waren tijden
ben wel zeer benieuwd naar de revieuws van de FT86 (ook de BRZ)
en deze TRD versie? Zet maar voor de deur naast mijn Corolla :D
speedlimit zegt
@bozewolf:
Chaser en potentie…
iets wat velen niet weten…laat staan het bestaan van het model zelf.
Heb er zelf 1 voor de fun…een 1jz-gte die gekieteld is en kwa vermogen tegen een veyron aanzit ;)
Is wel een aardige sleeper zo want optisch is ie helemaal standaard…wat ook zo blijft ;)
bozewolf zegt
@speedlimit: Cool, man. Hier in Nederland of woon je ergens anders? Als in NL, waar heb je ’t ding weg? Chasers waren alleen JDM toch?
speedlimit zegt
@bozewolf:
Heb m laten importeren uit japan naar NL toe.
Minpunt vond ik wel het stuur aan de rechterkant maar dat went gelukkig snel.
Keer op keer verbaast deze auto me wat betreft de rij eigenschappen.
bruinbeer zegt
een gave auto zo hoor. niks op aan te merken.
dotternetta zegt
slecht perspectief in de eerste afbeelding!
rotarypowah zegt
@dotternetta: maar daar gaat het niet over..
sirmustang zegt
dit is gewoon om te janken
Jesper zegt
Leuk dat alle liefhebbers van jappen hier bijeen komen en er even geen gezeur is over BMW’s of Audi’s. Japanse liefhebbers vinden alle merken even prachtig, en Duitsers kraken alle merken behalve hun eigen af. Typisch…
For me, ik kan niet wachten tot ik ‘m in de showroom heb! Heerlijk om eindelijk weer een sportwagen te hebben, en laten ze alsjeblieft (!) de naam FT-86 aanhouden en niet alsnog met MR2 of Celica aan komen :)
Jesper zegt
@Jesper:
Ohja, Toyota! Doe eens een T-Sport terug brengen!! 250pk ofzo :D
G-Ammo zegt
Wat is er toch met jullie aan de hand?
Toyota komt eindelijk met een sportief bakje en dan gaan er nog mensen zeiken, maar zodra er een raar, maf, onbekend autootje met meer dan 500pk aan komt kakken komen jullie klaar op je scherm.
De FT-86 is heel mooi!!!
Wacht maar tot je hem in het echt ziet… the heads will turn guarenteed.
Freewarefreak zegt
Erg gaaf! En het gaat rap. Weet je nog?
http://www.autoblog.nl/de-toyota-ft-86-laat-zich-zien#comment-2800296
En dit is kit 2. Het begin van vele, vele, modificatie spulletjes.
glennvdv911 zegt
BAH wat een bedrocht,nissan juke trekjes ook zón ROLLERCOASTER geval !!!
glennvdv911 zegt
gedrocht foutje !!!
Flatfour zegt
Als je deze auto niet mooi vind kun je maar beter hier niet meer reageren.
Deze op de weg ziet rijden verdraait meenigeen zijn nek!
V-Power zegt
)
Zoiets dan? Komt ook van ft86club – TRD
pikes83 zegt
prachtig kan niet wachten.verwacht geen super sprint tijden op een recht stuk,wel dat die gewoon super veel fun is op bochttige wegen.
bozewolf zegt
Is er al een idee hoeveel dit leuks moet kosten?
pikes83 zegt
@bozewolf: ik denk net onder de prijs van een golf gti.