De Europese automarkt mag dan in een dipje verkeren, Nederlandse autokopers trokken er massaal op uit om een nieuwe bolide te toucheren. Het resultaat: 555.920 auto’s die op kenteken werden gezet. En dit is de lijst met de meest populaire hybrides van vorig jaar, een nichemarkt die we onmogelijk kunnen ontkennen. Nietwaar, leaserijders?
Sinds de komst van de Prius (weten we nog hoe lelijk hij begon?) heeft hybridetechniek een onstuitbare opmars in de autowereld gemaakt. Toegegeven, met ultrazuinige diesel- en benzinemotoren vandaag de dag zijn ook zeer muesli-waardige verbruiksresultaten te halen, maar de toevoeging van een elektromotor aan een verbrandingsmotor is voor velen the way to go. Die 14% bijtelling blijft aanlokkelijk hè.
Enfin, Groen7 heeft samen met VWE een lijst opgesteld met de meest verkochte hybrides van vorig jaar in Nederland, waaruit blijkt dat Toyota’s Auris de onbetwiste koning is. Logisch, het is immers een auto die zijn aandrijflijn met de Prius deelt, maar minder overeenkomsten met een zetpil vertoont dan laatstgenoemde. Goed voorspeld, Robbie! Voor de Prius is echter een tweede positie weggelegd, en daarna zien we de verkoophit van Lexus een derde plek bestijgen. En kijk Honda eens heel hard de middenmoot bezetten met maar liefst vier modelletjes.
De volledige Top10, met daarachter het aantal verkochte modellen in 2011.
10. BMW 7 Serie ActiveHybrid – 11
9. Volkswagen Touareg Hybrid – 18
8. Honda CR-Z – 116
7. Lexus RX 450h – 197
6. Honda Insight – 940
5. Honda Civic Hybrid – 1.208
4. Honda Jazz Hybrid – 1.400
3. Lexus CT 200h – 2.308
2. Toyota Prius – 3.152
1. Toyota Auris – 5.055
Zien we eind dit jaar de M35h van Infiniti terug in de lijst? Kan de Full Hybrid Yaris wellicht wat potjes breken vanaf juni? Hetzelfde geldt voor de GS 450h van Lexus, die eveneens vanaf juni wordt uitgeleverd. We zijn benieuwd. Nou ja, Groen7 is benieuwd.
Voetnoot: De Opel Ampera/Chevrolet Volt doen niet mee in de hybridelijst. Technisch gezien zijn het elektrische auto’s, die worden bijgestaan door een range-extender in de vorm van een benzinemotor. Een gevoelig punt, want deze auto’s worden op hoge snelheden wel degelijk direct aangedreven door de verbrandingsmotor, waardoor het volgens de spelregels toch een hybride is?
Daniel073 zegt
De Porsche Cayenne Hybrid verkoopt niet zo goed volgens mij…
bassen zegt
@Daniel073: Kan met niet voorstelllen dat er niet meer als 11 van verkocht zijn, ik weet dat er alleen al 4 in Groningen op kenteken zijn gezet.
Daniel073 zegt
@bassen: Ja dat vind ik dus ook al raar, want anders zouder er maximaal 11 in Nederland rondrijden en dat is wel heel erg weinig vind ik
KUYL zegt
@Daniel073: Klopt, heb het net opgezocht. Afgelopen kwartaal stonden er 65 geregistreerde Cayenne Hybrids in Nederland. Gezien het feit dat ze pas in productie zijn vanaf 06-2011. Dus dan zouden er uitgaande van dit lijstje 54 verkocht moeten zijn in een half jaar 2010. Of zo goed als iedereen moet ze importeren.
umadbrah zegt
@bassen: Alle 4 van mij. Bam.
jay448 zegt
Ik had eerder verwacht dat de pruis op een zou staan
robbie zegt
@jay448: een Auris is een stukje goedkoper he ;)
griffendahl zegt
@robbie: Hij ziet er ook gewoon uit als een gewone auto
jack_abarth zegt
Ik weet dat de CR-Z niet gewild is, maar zo weinig aantallen had ik toch ook weer niet verwacht!
De spirituele opvolger van de CRX hadden ze dus toch wel snel moeten maken.
martinoo078 zegt
@jack_abarth: +1
petermb zegt
Hoeveel zijn er van de Porsche Panamera Hybrid verkocht dan?
Panamera… ook als Hybrid een gaven wagen….
Jochempie zegt
Grappig, er zijn dus meer 7-serie hybrides verkocht dan S-klasse hybrides, terwijl ik de laatste al een paar keer heb zien rijden!
baasbas zegt
Yaris Hybrid gaat het goed doen. Maar de toppert blijft ook komend jaar gewoon de Prius. Met de aanscherping van de bijtellingscategorieën zit die voorlopig nog oké geloof ik.
baasbas zegt
@baasbas: O wacht, die Auris heeft dezelfde uitstoot schijnbaar…
Donstil zegt
@baasbas: De toppert blijft de Prius? Volgens mij staat de auris met bijna 2000 exemplaren toch wel eenzaam aan de top.
Donstil zegt
@Donstil: 2000 meer dan de prius dan he.
baasbas zegt
@Donstil: Ja, ik ging er van uit dat de Auris meer zou uitstoten… Niet dus (althans op papier dan toch)
assumption is the mother…
RubenPriest zegt
Als ik moest kiezen dan ga ik voor Lexus CT200h. Leuk uiterlijk met F Sport pakket
veyronlover zegt
ik had zeker wel meer Priussen verwacht
BJ zegt
Als ik dit zo zie, kunnen hybrides in Europa toch nog geen doorslaand succes zijn? Ons relatief kleine landje neemt (door belastingvoordeel) volgens mij nog steeds een bizar groot aandeel in de absolute verkoopaantallen in Europa (zeg ~20%?), maar als ik deze aantallen op tel (~14-15k), kunnen het er in heel Europa nooit veel meer dan 75k zijn?
Tonnie zegt
Lexus valt mij op, als luxemerk verkopen ze in de hybride markt wel even vele malen beter dan bmw en volkswagen! en dat ook nog met een SUV.
thewillempiej zegt
Maar 11 van die 7 series! En daarvan 2 in het dorp waar ik woon!
mout zegt
@thewillempiej @bassen: Het zou natuurlijk ook kunnen dat BMW en Porsche meer badges ‘hybride’ verkopen, dan bijbehorende auto’s…
jzaero zegt
Dat een BMW 7 serie Hybrid al met 11 exemplaren in de lijst staat laat wel zien hoe beperkt het aanbod in hybride is. Met de komst van de nieuwe 3 serie Hybrid zullen de aantallen ook wel stijgen denk ik zo..
kleinelettersengetallen zegt
Als de 7 series al echt verkocht zijn!! En niet gewoon verplicht ingeschreven door de dealer (op vraag van de invoerder).
Had het wel verwacht van de Auris. In dat segment is er anders niet veel meer te rapen…
loopjes zegt
Deze lijst zal het komende jaar nog steeds aangevoerd worden door Toyota, BMW zal een grote stap gaan zetten denk ik persoonlijk.
Alwood zegt
maw hybriderijders/centenkakkers willen het liefst:
1. een kleine/middelgrote hatchback
2. sedannetje
3. SUV-ish ding
Zou de prius een vet ‘offroad’ pakket krijgen verkocht ie vast nog beter… MPV’s blijven volgens mij meer een ‘opgelegde’ klasse dan auto’s die mensen werkelijk willen rijden.
Alwood zegt
En het is gewoon ontzettend dom van Honda dat ze geen trucje uitgehaald hebben met de uitstoot van de CR-Z.
Was die 2k goedkoper met een uitstoot van rond de 100 CO2’s dan was het waarschijnlijk een vrij succesvol model geweest.
tritone zegt
@Alwood: Jahoor een leasebak met twee zitplaatsen, NEE natuurlijk niet!!
kickass zegt
Lol, ik zeg ook altijd dat een Prius een zetpil is…
dennisvvti zegt
vet TOYOTA LEXUS 1, 2 en drie !!!
nu nog Le mans winnen met de hybrid LM Racer.
tritone zegt
@dennisvvti: En dan…. dan krijg jij een gratis toyota.
Grappig die euforie om niks.
potver7 zegt
Ik vermoed toch dat het lijstje van meest begeerde hybrides er anders uit ziet. Die kun je namelijk niet met (alleen) verkooplijstjes maken.
Dan zou je bijvoorbeeld ook het aantal Google zoekopdrachten per model mee moeten nemen, waarmee je dan het aantal zoekopdrachten per verkocht exemplaar uit kan rekenen. Hoe hoger de score, hoe begeerlijker.
Maar, om Mark Twain maar weer eens van stal te halen: “There are lies, damned lies, and statistics“. En daar vaar AB dan weer wel bij :)
meneersander zegt
Er zijn 11 van de activehybrid 7 verkocht, en de S Hybrid staat er niet in? Die is dus nog minder verkocht :p
G-Ammo zegt
Lekker bezig Toyota :)
norge zegt
7 serie ? Telt electrische stoelverstelling ook dan?
Cantago zegt
De top 10 van meest begeerde hybrides? Dat is net zo iets als de top 10 van meest begeerde soa’s!
Jantje_555 zegt
ow geen cadillac escalade hybride in deze lijst :(