Hoewel de Porsche 911 bijna 50 jaar bestaat, duikt het tuning-gilde er pas echt sinds de vorige generatie (997) massaal op. Veredelaars als RUF, Koenig en Gemballa effenden het pad, en anno 2013 heeft de Porsche-rijder met een pk-fetisj meer keus dan ooit. Een top 10.
De essentiële vraag is: hoe definieer je zo’n top 10? Kijk je puur naar pk’s, of neem je ook de handling van de auto in acht? Er zijn per slot van rekening zat Porsches die met de helft aan pk’s hun opgepompte anabolen-broeders alle hoeken van het circuit laten zien (vergelijk het maar met het in de boksring zetten van een Muay Thai-vechter tegenover een bodybuilder).
Uiteindelijk is er een mix van brute kracht en agiliteit uit komen rollen, en is de historie van sommige tuners ook niet vergeten. Hier moet u het mee doen:
#10 Evolution Motorsports
- Evolution Motorsports 911 Turbo (997 Turbo – 1500 pk)
Een Amerikaanse Porsche, dus je kunt er donder op zeggen dat rechtdoorsnelheid het belangrijkst is. En inderdaad, deze rode duivel mocht zich al meermalen bewijzen op de Texas Mile.
#09 Jürgen Alzen Motorsport
- JAM Mission 400+ (997 Turbo – 1.050 pk)
Nomen est omen. Met deze 911 moet en zal je de 400 km/u-grens doorbreken. Kost je een halve Veyron, maar dan heb je ook wat.
#08 SpeedART
- SpeedART BTR-II 650 Evo (997 Turbo – 650 pk)
Op basis van de Mk.2 997 Turbo kwam SpeedART met dit pakket: 150 extra pk’s en evenzoveel bonus-Nm’s komen er uit het 3,8 liter grote boxerblok. Voldoende grunt om de 0-100 sprint in 3,2 seconden te doen. De teller stopt bij volgas ergens boven de 320 km/u.
#07 Techart
- Techart GT Street RS (997 GT2 RS – 720 pk)
720 powerpaardjes en 900 Nm aan koppel op de achterwielen. Zet deze maximaal aan het werk en je bereikt volgens de tuner 352 km/u.
- Techart 911 Turbo (997 Turbo – 700 pk)
Ga je liever voor vierwielaandrijving, dan moet je de 997 Turbo van Techart hebben. Nagenoeg dezelfde specs, alleen doe je de 0-100 km/u in minder dan 3 seconden (2,8), waarmee je de GT2 RS vlak achter je laat.
#06 Sportec
- Sportec SPR1M (997 Turbo – 858 pk)
Het grootste kanon uit de Zwitserse Sportec-stal. Probeer deze 858 pk echter niet in de Zwitserse bergen los te laten, want overal staan flitskasten. Gelukkig is de Autobahn nooit ver weg.
- Sportec GT2 R (997 GT2 RS – 720 pk)
Ga je liever voor RWD, dan is deze GT2 RS wellicht een betere keuze. Qua specs verschilt hij weinig van de Techart, dus het gaat er hier vooral om welke je beter gelukt vindt.
#05 Wimmer
- Wimmer GT2 RS (997 GT2 RS – 1.020 pk)
Ook Wimmer treedt toe tot de 1.000+ pk-club. Met een GT2 RS is de basis al sterk, maar de tuner sleept er even 400 bonuspk’s uit. Wimmer, you cray.
#04 9ff
- 9ff GTurbo 1200 (997 GT3 – 1.200 pk)
Deze pk-tijger hoeft op straat bijna niemand voor zich te dulden. Of het ook berekenbaar is, daar kunnen wij niet over meepraten.
9ff GT9 Vmax (997 GT3 – 1.400 pk)
De naam zegt het al: deze Porsche is gebouwd om heel hard rechtdoor te gaan. En voor topsnelheid heb je pk’s nodig. Zijn 1.400 paardjes genoeg?
#03 Gemballa
Gemballa Avalanche GTR 800 Evo-R (997 Turbo – 800 pk)
Als een lawine dendert hij over je heen, deze 800 pk sterke 911 Turbo. Na decennia in het vak kan Gemballa het nog steeds!
#02 Edo Competition
Edo Competition GT2 RS (996 GT2 – 670 pk)
Hard rechtdoor gaan is één doel, maar met deze 911 pakte Edo het anders aan.
Op zich best grappig, dat er vijf jaar voor Porsches 911 GT2 RS al een tuner was die dezelfde naam gebruikte. De basis voor deze bochtenridder was echter een 996 GT2, die met veel extra pk’s en een giga-vleugel serieus snel en wendbaar was.
Kijk maar naar deze Ringvideo, waarin Patrick Simon in slechts 7:15 minuten zijn natuurlijke habitat, de Nordschleife, lapt. In 2005.
#01 RUF
RUF RT12R (997 – 730 pk)
RUF RGT-8 (991 – 550 pk)
Een V8 achterin een Porsche 911 leggen, waarom ook niet? RUF doet het in ieder geval.
RUF CTR3 (997 – 750 pk)
Je zou denken dat je met een Cayman te maken hebt, maar de CTR3 is onderhuids toch echt een 911. Een op het oog nogal afwijkende creatie, maar hard gaat ‘ie zeker!
motmot86 zegt
kwijl kwijl
motmot86 zegt
Techart 911 Turbo!!!
norge zegt
Ik zie geen verschil?
dheep zegt
@norge: Liefde maakt blind.
motmot86 zegt
@norge specificaties?
brennie-1994 zegt
Ik mis de porsche van P-Switzer.
BananaMan zegt
Albert is ook leuk, zie bijv:
http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=787
BananaMan zegt
@BananaMan: 1055 pk trouwens
BananaMan zegt
@BananaMan: o wacht.. staat hierboven ook al, maar dan met een verkeerde naam…
BananaMan zegt
@BananaMan:
correctie ANDERE naam, blijkbaar staat de Alzen motersport te koop bij Albert motersport om het allemaal extra verwarrend te maken
964rs zegt
@BananaMan: je bent er wel maar druk mee he
adyton zegt
Alleen de CTR3 is begerenswaardig.
Rob zegt
De enige leuke in dit rijtje vind ik de RUF RGT8. Een vanillevla gele 911 met een V8 achterin, bestaat er een nog leukere 911??? Euhm, ja die bestaat (Singer 911), maar de RUF RGT8 komt dan op plekje 2 ;-)
De rest in dit rijtje zijn opgefokte pk-monsters, die ik waarschijnlijk binnen 10 seconden om een 100 jaar oude eikenboom zou vouwen.. Niks voor mij, die zelfmoord Porsches
vale46 zegt
foutje in de tekst? “Wimmer, you cra(Z)y.”
964rs zegt
ruf yellowbird iemand? nee?
Singer porsche? nee?
tunen is niet alleen pk’s het is de hele auto.
nicktexel zegt
@964rs: iddd doe mij maar een singer idd in mijn ogen de mooiste 911 die je op het moment kan kopen
Rob zegt
@nicktexel:
Helemaal correct. Als je fan bent van Singer, moet je het volgende filmpje kijken: (wellicht al eens voorbij gekomen op Autoblog)
http://www.youtube.com/watch?v=fJQ4hQSusjE
petervee zegt
@964rs: yellowbird, de beste en enige
bassen zegt
@petervee: Maar ja is dan ook geen Porsche tuning, geldt ook voor de 3 die in het lijstje staan.
Hupke zegt
@964rs:
Groot gelijk. Maar dat vergeten ze hier te pas en te onpas nogal eens.
vale46 zegt
Waarom staat Manthey niet in dit lijstje? Het zijn misschien niet de aller-krachtigste Porsches die er zijn, maar ze zijn wel retesnel in een rondje door hun achtertuin (de ‘ring).
Ik zou de Avalanche op #1 gezet hebben, echt een dikke bak, nog eens snel ook, echt een supercar!
adyton zegt
@vale46: Ik vind die GT-look wel jammer op de Avalanche. Dan apprecieer ik meer wat RUF gedaan heeft met de CTR3. Dat lijkt een volledig nieuw model van Porsche.
midasracer zegt
Doe mij maar een Singer 911. Filmpje van Drive/Chris Harris gezien over Singer en de auto en ik ben helemaal hooked aan dit autootje. Helaas wel een half miljoen dollar.
bullgod76 zegt
Eerst worden we lekker gemaakt met een plaatje van een klassieke Gemballa 911 en dan zien we uiteindelijk alleen maar redelijk nieuwe wagens.
Dat vind ik dus jammer.
bmwe46csl zegt
doe mij die tijger maar
vali1992nl zegt
Voor mij de rauh welt begriff Porsches. Dat vind ik nog steeds de mooiste getunede 911’s. http://8000vueltas.com/wp-content/uploads/2011/05/41.jpg
solmatje zegt
@vali1992nl: wat een vet ding!
rufctr01 zegt
Doe mij de 9FF maar
http://youtu.be/RSiknkki29w
solmatje zegt
@rufctr01: VAG lover!
rufctr01 zegt
@solmatje: hahaha…zelf
hanzel zegt
Ben niet echt een Porsche fan maar als het moet dan de Sportec SPR1M de minst opvallende creatie ziet er gewoon zeer gelikt uit en de pk’s boeien mij niet zoveel in dit geval.
E34M5Touring zegt
De RUF’s. Die zien er tenminste een beetje normaal uit. De rest is pipo de clown tuning vind ik. Flitsende kleurtjes en moeke’s strijkplank op de kofferbak. RUF is meer een soort Alpina. Meer op techniek dan crazy bodykits. Die Mantey Boxster die jullie getest hebben, doen die geen 911? Dat was toch ook meer een techniek tuner?
awesome zegt
Niet één RWB? Waardeloos lijstje dan.
berlinetta zegt
De titel is wel een beetje misleidend. Ik maakte eruit op dat er een top 10 lijstje per Porschetuner zou staan.
Hupke zegt
Geen van allen zou ik in willen rijden. TE veel vermogen. Dat kan nooit niet goed zijn. Maak liever de wagen sneller door er echt aan te zitten prusten.
Waarom brute kracht als je de motor zo fijn kunt laten lopen als een naaimachientje. De ophanging kunt uitbalanceren zodat je aan het asphalt kan voelen welke samenstelling het heeft.
En het de stuurinrichting zo kan manipuleren dat je nooit die handen moet kruisen.
bassen zegt
@Hupke: De RUF RGT-8 is geen getunde porsche motor, maar een door RUF ontwikkeld blok.
dennisr zegt
@Hupke: Nooit niet goed.. dus altijd goed? ;) :P
bassen zegt
Pfffff, RUF is geen tuner, leer dat nu eens. Het is gewoon een auto fabrikant en heeft zijn eigen chassisnummer die compleet anders is als die van Porsche.
baasbas zegt
@bassen: ja en paarden hebben zeker ook benen? Veel respect voor wat Alois Ruf bereikt heeft, zeker. En op papier mag het dan een merk zijn. Maar in de echte wereld hebben paarden poten en is Ruf een tuner
bassen zegt
@sir_smokalot, doe eens wat research. RUF is een onafhankelijk automerk en geen tuner. Alle modellen die jij hier opnoemt hebben een RUF chassisnummer en zijn dus geen getunde Porsches.
RUF RGT-8, dit blok is ontwikkeld door RUF zelf en geplaatst in een RUF en geen Porsche
RUF CTR3, hoe kom je erbij dat het onderhuids een 911 is, chassis is door RUF ontwikkeld en daar is dan ook niks 911 aan.
dennisr zegt
@bassen: Ach, doe niet zo moeilijk, uiteindelijk is het niks meer dan een getunede Porsche..
bassen zegt
@dennisr: Heb je gelezen wat ik schreef, het is geen tuning maar een automerk.
dennisr zegt
@bassen: Heb je gelezen wat ik schreef, doe niet zo moeilijk.
bassen zegt
@dennisr: Hij zegt er toch onwaarheden neer, wat heb je aan een blog als die uit de duim is gezogen? De CTR3 is niet op basis van een 911 maar een geheel door RUF ontwikkelde auto.
Maar goed schijnbaar maakt dat voor jouw niet uit, evenals de 3 likers op je comment.
dennisr zegt
@bassen: Nou goed, nu we het er zo over hebben begin ik het nog wel interessant te vinden..
Goed, onwaarheden.. ”Een V8 achterin een Porsche 911 leggen, waarom ook niet? RUF doet het in ieder geval.”
Klopt dus niet? (weet het echt niet) RUF neemt dus niet een bestaande 911, maar bouwt een geheel eigen 911..
RUF is dus eigenlijk dom bezig.. veel werk van iets wat niemand er aan af ziet..
bassen zegt
@dennisr: RUF koopt in het geval van de RGT-8 een blanco carrosserie. Voorschermen et cetera is allemaal eigen fabricaat, dat jij het er niet van afziet en veel andere leken niet doet er niet toe. RUF heeft genoeg afnemers die dit soort details wel zien en laat die nu het geld op tafel leggen.
mashell zegt
@bassen: hahaha. Als RUF echt een onafhankelijk automerk zou zijn (net als Alpina zijn ze dat formeel wel en in de praktijk natuurlijk helemaal niet) dan werden ze genadeloos door de juristen van Porsche in de pan gehakt omdat ze designs van Porsche stelen.
bassen zegt
@mashell: Als, met andere woorden je weet het niet. Ik weet het wel, heb ook persoonlijk contact gehad met Alois Ruf, heb een RUFdatabase dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb.
Svda zegt
Word nog een belangerijke Porsche vergeten namelijk de 911 ’76 van Bisimoto met 771 pk.Een bekende in de performance wereld, vooral in de Vagscene.
Hij ontwikkeld ook vele snelle Honda’s voor sprints
http://www.speedhunters.com/2012/06/the-new-old-kid-on-the-block/bisi911_02/
replicant zegt
De Porsche wordt van alle merken in mijn ogen het best getuned..
salberts93 zegt
hoeveel haast moet je hebben in je leven als je besluit dat 500 pk in een 911 Turbo niet genoeg is, en besluit er voor het gemak maar 1500 van te maken xD
schoeneke zegt
Die blauwe van wimmer vind ik serieus mooi. Die oranje zebra is ook wel vet.
vwally zegt
Die EDO is ook lelijk zeg..