Vanmiddag ging, na jarenlang (welkom in Nederland) nutteloos leeg te hebben gestaan, dan eindelijk de Leidsche Rijntunnel bij Utrecht (A2) open voor verkeer. Met een lengte van 1.650 meter geen hele korte tunnel voor Nederlandse begrippen, maar op het wereldtoneel doet hij er absoluut niet echt toe. Kijk maar eens naar de volgende top10.
De langste Nederlandse landtunnel is trouwens de Roertunnel (2.450 meter) aan de A73 in het zuiden van het land, ook al zo’n tunnel die werd/wordt geplaagd door sluitingen. Ondergetekende heeft er vroeger nog 3 maanden lang omheen moeten rijden, maar genoeg van dat. Als we ook nattigheid meerekenen dan wordt de Roertunnel overklast door de Westerscheldetunnel, met 6,6 kilometer de langste tunnel voor het wegverkeer in Nederland.
Vorige week deden we de bruggen, en in de comments werd toen het tunnelidee geopperd. Waarom ook niet?
We beperken ons in de top10 tot tunnels waar je ook daadwerkelijk met je auto doorheen kunt rijden. Er zijn treintunnels die vele malen langer zijn, maar die komen hier niet aan bod. Wordt de ‘oude wereld’ ook hier afgtroefd door de jonge/opkomende economieën? Bekijk het zelf:
#10: Baojiashan (China): 11.200 meter – Opening: mei 2009
De op-twee-na langste (verkeers-)tunnel van China maakt onderdeel uit van de Xi’an-Ankang expressway (G65 – Baotou-Maoming) in de provincie Shaanxi. De snelweg zelf heeft een lengte van 195 km, en is nog maar een paar jaar in gebruik.
#09: Gudvangen (Noorwegen): 11.428 meter – Opening: december 1991
De op-één-na langste (verkeers-)tunnel van Noorwegen verbindt het dorpje Gudvangen met de Undredalen-vallei er achter.
#08: Mont-Blanc (Frankrijk-Italië) 11.611 meter – Opening: juli 1965
De oudste tunnel van allemaal gaat door de hoogste berg van West-Europa. Het is alleen de vraag of hij bij zijn 50ste verjaardag nog in de top10 zal staan.
#07: Maijishan (China): 12.290 meter – Opening: 2009
De Maijishan Baoji tunnel ligt in Tianshui, Gansu, een behoorlijk stuk landinwaarts voor de Chinezen. Hij begeeft zich namelijk op ongeveer dezelfde lengtegraad als Hanoi (Vietnam). Het is tevens één van de vier tunnels met een dubbele buis in deze lijst (vreemd genoeg zijn alle Aziatische tunnels dubbel, terwijl alle Europese het met één tunnelbuis moeten stellen.
#06: Fréjus (Frankrijk – Italië): 12.898 meter – Opening: juli 1980
De Fréjus-tunnel verbindt Frankrijk met Italië. Hij loopt onder de Col du Fréjus tussen Modane (Frankrijk) en Bardonecchia (Italië). 80% van het commerciële wegverkeer tussen de landen gaat via deze tunnel. In de eerste 20 jaar van zijn bestaan hebben al 20 miljoen auto’s gebruik gemaakt van de tunnel.
#05: Hsuehshan (Taiwan): 12.942 meter – Opening: juni 2006
Hsuehshan laat zich vertalen als “Snow Mountain”. Sinds de ingebruikname duurt de reis van Taipei naar het graafschap Yilan in het Noord-Oosten van Taiwan nog maar een half uur. Voorheen was dit twee uur.
#04: Arlberg (Oostenrijk): 13.972 meter – Opening: december 1978
Dit ouwetje in Tirol draait al een tijdje mee. Hij ligt op 1228 meter boven zeeniveau. Er is vier en een half jaar aan gewerkt, en de bouw kostte destijds omgerekend 300 miljoen euro. Hij kan 1.800 voertuigen per uur aan, en heeft er in zijn bestaan al meer dan 3 miljoen verwerkt. Als je er door heen wilt moet je wel even 8,50 euro tol aftikken.
#03: St. Gotthard (Zwitserland – Italië) 16.942 meter – Opening: september 1980
Wellicht (een van) de bekendste tunnel(s) ter wereld. Dikke kans dat je hier op weg naar Italië doorheen gekomen bent. Ook al bestaat hij meer dan 30 jaar, hij staat nog steeds in de top3. Een gratis tip: hou je aan de maximumsnelheid, want er wordt gecontroleerd. En de bekeuringen zij niet goedkoop.
#02: Zhongnanshan (China) 18.040 meter – Opening: januari 2007
China’s voorlopige meesterwerk onder de Zhongnan-berg door bestaat net vijf jaar. Hij maakt onderdeel uit van de Xi’an-Ankang-snelweg tussen de graafschappen Changan en Zhashui, en kostte iets meer dan 300 miljoen euro om aan te leggen. Lang leve goedkope Chinese arbeid.
#01: Laerdal (Noorwegen) 24.510 meter – Opening: november 2000
De Laerdal-tunnel, met afstand de langste ter wereld, maakt deel uit van de verbinding tussen de hoofdstad Oslo en Bergen, aan de westkust. Dankzij de tunnel hoef je tussen de steden nu geen enkele pont of moeilijk begaanbare bergpas te nemen. De bouw duurde 5 jaar, en er werd in totaal 2,5 miljoen kuub aan steen voor verwijderd. Bijzonder is dat er in de tunnel nog 3 grotten zitten.
Foto credit Leidsche Rijntunnel – Rachid Finge
vincentvanb zegt
Roertunnel is heul nie de laangste! http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerscheldetunnel En volgens mij is die tunnel in Zeeland ook de tunnel met de hoogste noodtelefoondichtheid ter wereld. Echt om de 2 meter hangt zo’n SOS-ding.
sir_smokalot zegt
@vincentvanb: Silly me, ik zat in de landtunnels. Maar er zijn natuurlijk ook nog veredelde aquaducten :) Heb het toegevoegd.
vincentvanb zegt
@sir_smokalot: internet is a bitch… Vooral wel doorgaan met dit soort overzicht-posts overigens!
robinio zegt
@vincentvanb: Idd, altijd leuk om te lezen wie de langste heeft :-) Of de diepste, of de hoogste…
brennie-1994 zegt
De Laerdal-tunnel lijkt me ontzettend mooi om een keer door heen te rijden!.. maar k vraag me af hoelang ze erover gedaan hebben….
jellle zegt
@brennie-1994: lees de tekst: 5 jaar bouwtijd
FlighTom zegt
@brennie-1994: Been there, done that! Heel mooie tunnel, 24kilometer is een best eind! De blauwe lichten houden je goed wakker ;)
astra zegt
@brennie-1994: Ben er doorheen gereden, inderdaad heel apart. Wel oppassen voor de flitskasten ín de tunnel! Overigens ook over de pas gereden, dat duurt een behoorlijk stuk langer maar de uitzichten zijn er super!
frensj zegt
@brennie-1994:
Ik ben er OVERheen gereden, dat is ook echt een mooie route hoor! Het was echt kiezen tussen door de langste tunnel ter wereld, met hier en daar wat lichtjes, of een geweldige passage door het hooggebergte. We waren toch blij om boven gebleven te zijn, een paar echt mooie scenes meegepikt!
resulutionNL zegt
#03: St. Gotthard (Zwitserland – Italië) 16.942 meter – Opening: september 1980
Hier ben ik doorheen gegaan. Supermooie tunnel!
label89 zegt
@VWTouran75: wat is er mooi aan die tunnel? Is gewoon een lange smalle buis door een berg. De #1 tunnel ziet er daarentegen wel weer bijzonder uit, zou er wel eens doorheen willen rijden…
BrutaalAapje zegt
@label89: Sommige mensen hebben blijkbaar meer ook voor detail. Er zijn ook mensen die zich realiseren wat voor blod, zweet en tranen…en geld er besteed is aan zo’n project…
label89 zegt
@BrutaalAapje: je hoort mij ook niet praten over hoeveel bloed zweet en tranen dat heeft gekost! Ik zeg alleen dat er aan dié tunnel niks moois is…
Larrs zegt
@VWTouran75: De St. Gotthard pass is mooier.
sdk16420 zegt
Zie net dat die Laerdal en Gudvangen tunnel op zo’n 10km van elkaar liggen. Hadden ze het nou gewoon doorgetrokken, dan was het pas lang.
sdk16420 zegt
@sdk16420: Kaart: http://bit.ly/zHmUyX
mercs zegt
Wat een verschrikkelijk slecht werk van de AutoBlog redactie. De Westerscheldetunnel is 6,6 kilometer lang. Dat is bijna drie keer de roermondtunnel!
sir_smokalot zegt
@mercs: Ja nou, wat een prutsers. Beter stoppen ze nooit meer tijd in dit soort artikelen!
label89 zegt
@sir_smokalot: ach er zijn altijd haters…
mercs zegt
@sir_smokalot:
Kalm aan. De nuance ligt wel iets anders, ik vind jullie geen prutsers, dat maak je er zelf van. Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat je er geen tijd in moet stoppen. Ga vooral zo door zou ik eerder zeggen, ik geniet ervan. Maar een klein beetje meer moeite had tot een nog beter resultaat geleid. Ik neem aan dat je daar wel naar streeft. Ik tenminste wel: The best or nothing ;) Ik vind trouwens dat het wel goed is opgelost, dus bij deze mij complimenten.
BrutaalAapje zegt
@mercs: Kalm aan? Als je je eerste bericht zo genuanceerd had bedoelt…schrijf dat dan ook. Altijd die zwart/wit reacties. Tip: begin eens met complimentje voordat je begint te mopperen…
label89 zegt
@BrutaalAapje: goeie tip!
mercs zegt
@BrutaalAapje: Altijd die zwart/wit reacties? Hoezo ongenuanceerd. Als jij zo goed de nuance kent, waarom schrijf je dat dan niet?
Nog wat: je weet het goed voor een ander, maar zelf zie ik ook geen compliment in je mopperbetoog.
Een tip: Breng eerst zelf je tips in praktijk voordat je wat rondschreeuwt.
Je hebt in de basis wel gelijk, daar niet van, maar wat je nu schrijft is een grote tegenstrijdigheid.
audicoupe84 zegt
Als je bij Villach (Oostenrijk) de grens van Italië en je rijdt richting Trieste heb je (ik dacht) 19 tunnels achter elkaar. Geen lange tunnels maar wel een geweldige prestatie.
kaeser zegt
@audicoupe84: je kunt na Villach ook richting Slovenië, dan rij je ook een tunnel in. Enig idee hoelang die is? In 2010 reed ik er doorheen met een Voyager en kreeg ik midden in de tunnel pech. Beetje chaos veroorzaakt maar dat is een ander verhaal…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@kaeser: lol, maar wel een mooi verhaal aan overgehouden!
sportquattro zegt
@kaeser: is dat niet de karawankentunnel?? van 7,9 KM lang?
bosje zegt
Grappig. Toen ik die laatste foto zag dacht ik al, hé, dat komt me bekent voor! Even navraag gedaan, en inderdaad, ik ben zonder het te weten door de langste tunnel ter wereld gereden! Grandioos.
AudiQuatro zegt
Die nr 1 is een mooie tunnel! Zeker met die grotten! Kwamen ze die onderweg tegen met boren ofzo??
rimmert zegt
@AudiQuatro:
Nee die zitten er in om vrachtauto’s te kunnen laten keren als er iets gebeurt in de tunnel. Ze zitten om de 5km.
Voor de veiligheid hebben ze er na een paar jaar ook flitscamera’s in gehangen omdat mensen het als dragstrip gebruikten.
atteh zegt
3 van de 10 doorheen gereden (Gudvangen, Arlberg en Laerdal), waarvan de Laerdal 2x. De groten zijn inderdaad een bijzonder fenomeen, vooral het licht wat bedoeld is om de mens wakker te houden.
maheey zegt
In de top 10 bruggen stonden ook de meeste van China, ookal allemaal in de afgelopen 10-15 jaar gebouwd..
Geen made in China geval dus..;(
4991 zegt
Die laatste lijkt me leuk
norge zegt
Die Lærdal tunnel is gewoon saai ,de bergpas is veul leuker om te rijden. Wel een geliefde plek om hard te rijden ,wel je nummerbord aan de voorkant eraf en een bivak muts op doen :P
kaasboerin zegt
@norge: Zo rijdt ik altijd.. Nee maar effe serieus hoezo dat? 300 flitsers?
norge zegt
@kaasboerin: Fotokastjes in Noorwegen maken/moeten de foto aan de voorkant van de auto maken. En daarbij moet het gezicht van de bestuurder zichtbaar zijn ter identificatie.
lamdi zegt
@norge: en motoren dan?
Hupke zegt
@lamdi:
Tenzij iemand je aangeeft (wat volgens een vriend van me al wel eens gebeurt is) ga je gewoon vrijuit.
norge zegt
@lamdi: Die worden door de vaste camera’s niet gecontroleerd ,maar mobiele radar agentjes kunnen hun wel aanhouden natuurlijk.
4991 zegt
@norge: wa is de toegelate snelheid dan?
norge zegt
@4991: Ahum .de max snelheid is 80 .Niet hard maar als je op een leuke bergpas rijdt ben je een kleine Schumacher als je die snelheid volhoudt.
atteh zegt
@norge: Dat eerste stuk van de pas (vanaf Laerdal) is gewoon vreselijk, hoe smal kan een bergpas zijn. Maar verder is het wel een zeer leuke pas om in de zomer te nemen, het is wel een aanradertje als je van natuur en zomersneeuw houdt!
norge zegt
@atteh:Juist heerlijk om in de winter te nemen ,wel met 4×4 en goede winterbandjes natuurlijk.(als de pas door het weer niet gesloten is )
norge zegt
Die drie grotten zij trouwens om de chauffeur (blauw licht) wakker te houden en tevens een plek om te kunnen keren.
norge zegt
@norge:
http://www.youtube.com/watch?v=-5NA5PZuHYY&feature=player_detailpage
Dimglor zegt
Saint Gotard… meerdere malen..
Niet meteen de leukste… zeker niet als je er mag aanschuiven..
FlighTom zegt
@Dimglor: St Gotthard, schrijf die heilige plek aub goed ;)
FlighTom zegt
@Dimglor: St Gotthard, schrijf het zoals die plek het verdient! :P
dave5555 zegt
Die Laerdal tunnel is wel vet maar daar boven door die berg pas rijden is veel leuker
arro zegt
Heuj ik ben door die langste tunnel gereden. Erg mooi maar duur wel lang hoor om er doorheen te rijden
willemseles zegt
De Gothardtunnel div. doorgereden, maar ga tegenwoordig liever over de Brennerpass.
Wat een smerige warme uitlaatwalmen in die echotunnel.Beter gelijk de recirkelatieknop van de interieurroosters dichtzetten. Eén keer met een open cabriodak er doorheen gereden met m’n stomme kop.Ook 1 x over de Gothardpass gereden -de Italian Job route- helaas wat het toen mistig en moest de middenlijnstrepen met m’n hoofd uit het raam volgen.
Blijft brandgevaarlijk zo’n tunnel.
stifke1 zegt
Die grotten in de Lærdal tunnel worden niet alleen gebruikt om vrachtwagens te keren, ze worden ook gebruikt om een paar mooie donuts te draaien ;) (zie google streetview)
marbre zegt
Autoblog lijkt de wel een civieltechnische blog de laatste tijd! Mooi om deze kunstwerken ook hier te zien als student civiele techniek en autoliefhebber :)
meneersander zegt
24KM? Dat is sirieus lang! Ik vind die tunnel door Oostenrijk al lang om door te rijn.
meneersander zegt
@meneersander: door te rijden…
4991 zegt
St. Gotthard is dat waar er ooit een gigantische brand is ontstaan?
jzaero zegt
@4991: dat is de Mont Blanc tunnel
janklaassen zegt
St Gotthardtunnel is leuk. Maar neem liever toch de Brenner . Gotthard-pas. Ook zeer aan te raden!
easygoingmartin zegt
Bij st gotthard staat zij ipv. Zijn.
Just sayin’.
Ot: ben ook vaak zat door de gotthard tunnel gekomen maar vind die al lang laat staan 24,5 km:o
silly zegt
@4991 Jaaaaa,ik ben altijd blij als ik eruit ben !!!……kans op een frontaaltje doordat iemand in slaapt valt is altijd mogelijk……brrrrr.
Ik vind er ook niets moois aan,wel knap dat het mogelijk is.