De eerste nachtvorst is gekomen en vannacht gaat de wintertijd in, dus je weet dat dat betekent: de Nederlandse wegen overstromen binnenkort met overstekende elanden, rendieren, en kariboes. Wij zetten even op een rijtje met welke auto je dan vooral niet moet gaan rijden.
Over het algemeen is het vrij veilig om het volgende principe te hanteren: hoe langer en lager de auto is, hoe minder snel hij om gaat. Zoek dus iets met een beetje wielbasis, of anders dit Japanse gevaarte van twee turven hoog.
Vanzelfsprekend hebben veel fabrikanten na een omvaller wel geknusteld aan de auto’s om de zaken te verbeteren, maar de beelden van menig personenauto op zijn kant blijven in het collectieve geheugen van de autofan (en PR-persoon) gegrift staan.
#10 Toyota Hilux Pickup
Tsja, maar met zo’n Hilux kan je dan ook beter gewoon vol over die eland heen.
#9 Land Rover Defender
U begrijpt: lekker in de bossen blijven met de Land Rover, dan gebeurt er niet zo veel
#8 Mercedes GLK
Wel even een aanhanger of caravan er achter hangen, anders is er niets aan het handje
#7 Dacia Logan (1e generatie)
Dacia’s en elanden, dat is geen gelukkig huwelijk. Koop gewoon de nieuwe, dan zit je waarschijnlijk wel veilig.
#6 Renault Kangoo
Het blijft een Frans bestelbusje natuurlijk, bij het zien van zo’n imposante eland schiet ‘ie direct in de surrender-modus, met de pootjes omhoog.
#5 Citroën Nemo
Zie Renault Kangoo
#4 Smart-dubbeldekker
Snap jij dat nou? Zo’n ding heeft toch helemaal niet zo’n hoog zwaartepunt?
#3 Mercedes A-Klasse (1e generatie)
Berucht en bekend. Niets meer aan toe te voegen.
#2 Jeep Grand Cherokee
Dit is al breed uitgemeten, en Jeep claimt nog steeds vals spel van te tester, maar hier hebben we nog geen overtuigend bewijs voor gezien. Jeep blijft voorlopig even gehandhaaft in de top 10.
#1 Toyota GT86
Ja, dat had je niet verwacht hè? Toch hebben we keihard, en onomstotelijk video-bewijs: klik hierboven en ontdek de schokkende beelden!
pikes83 zegt
Die Toyota trok gelijk mijn aandacht,en gelukkig was het gewoon een flauwe grap ha ha.
mrr zegt
Ha, nummer 5 en 6 en 7 zijn duidelijk voorbeeld van een oud Duits spelletje: ‘Fransoosje pesten’.
rufctr01 zegt
Tja, en ze heeft elk merk wel iets. De helft van de geteste auto\’s heeft geen ESP. Ik begreep dat ze de Nemo zonder ESP hadden getest en is toen op zijn kant gegaan.
E34M5Touring zegt
@rufctr01: De Nemo heeft geen ESP standaard. De Fiorino (de Fiat variant) wel. Die bleef dus ook netjes op 4 wielen. Dikke faal van Citroen.
rufctr01 zegt
@E34M5Touring: en nog steeds niet standaard. Idd erg dom.
Mas zegt
Als een Defender wel op z’n zij gaat, en een Jeep GC niet, waarom staat de GC dan op nr 2 en de Laro op 9??
rodger zegt
@Mas: waarschijnlijk omdat er iets meer GC\’s rondrijden en er over die test heel wat meer lappen tekst zijn geschreven
whoppie zegt
Allemaal auto’s die op z’n dak mooier zijn dan op 4 wielen
michelyman zegt
Lompe eland bij de GT86, rent niet eens weg :(
benvan zegt
Thehe die Toyota…
Met het filmpje van de A-klasse op Youtube sprong er ander filmpje in beeld: De A38 AMG. Rats vergeten dat die ooit gemaakt was.
Flamingo zegt
vroeger faalde ze bijna allemaal behalve de porsches enzo
http://www.youtube.com/watch?v=0xwc54G2Ur8
bruinbeer zegt
@Flamingo: ik zie anders heel wat kevers omvallen hoor..
oxymoron zegt
@bruinbeer: Motor achterin en pendelassen, hét recept voor stuiteren. Het verbaast me dat die NSU’s 1000 het zo netjes doen.
StijnB zegt
@Flamingo:
Wat zagen (en zien) die oude elfjes er toch goed uit!
stijnd007 zegt
ik vind de smart het leukst vooral omdat het er 2 op elkaar zijn
awesome zegt
Die kerel in de Dacia is net zo cool als de bijrijder in de Nürburgring-Golf van afgelopen week!
awesome zegt
@awesome:
Joost1990_2 zegt
@awesome: Extremely Photogenic Dacia-driver!
heyaudi zegt
http://www.youtube.com/watch?v=_bIn_ZgHJaE
Ik vind Clarkson wel op een Eland lijken, voordat mensen beginnen te zeiken dat het geen elandtest is. Maar dit is zeker weten de beste.
norge zegt
Toyota rules again…
prisma zegt
Laat die hilux maar eens overkop gaan, die zijn niet kapot te krijgen. Ze zijn mischien zo ontworpen.
robbiee zegt
ELand Rover..
Gideon zegt
Het gedeelte van de A-klasse verdient wel enige nuance: de auto die omviel was een van de eerste productie-auto\’s. Na het bekend worden van de test heeft Mercedes de productie stilgelegd. Mercedes heeft toen de wielophanging aangepast en alle auto\’s standaard uitgerust met ESP. Helaas voor Mercedes had de vraag toen al een flinke klap opgelopen.
Onehp zegt
Voor diegene die humor, ironie en of gewoon dit niet wisten…
… toch even zeggen dat een volwassen mannelijke eland makkelijk een schouderhoogte van meer dan twee meter heeft en dan 500-800kg wegen, dus erover rijden zélfs met een Hi-Lux is niet echt een optie ;)
Het beste is gewoon niet te snel (door de zweedse bossen) rijden, snelheid aanpassen is effectiever dan 10km/h te hard met een zogenaamd betere (in de elandest) auto. Ja een open deur maar toch.
Fotootje (okt.2012):
http://www.jagareforbundet.se/Global/M%C3%A5nadens%20bild%2008-12/2012/man_bild_okt2012stor.png
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Onehp: of je koopt gewoon een Saab…
bruinbeer zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: inkoppertje!
redbeams zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Tja maar een Saab is nou eenmaal een uitstervende soort en de eland niet ;)
natos zegt
@Onehp: Schouderhoogte van meer dan twee meter?
Zouden ze een samenwerkingsverband hebben met Godzilla?
By the way, dat is een SPRINGENDE eland op de foto.
Springen hoort niet bij hun natuurlijke loopje.
T16 zegt
@natos: Ja, 2 meter klopt. De eland (Alces alces) is de grootste nog levende hertensoort: hij wordt minstens zo groot als een paard. Springen hoort ook bij het bewegings-repertoire van een eland, vaak springen ze bijvoorbeeld ter verdediging van hun jongen, om met hun hoeven vervolgens je schedel te splijten. Elanden kunnen vanwege hun flexibele gewrichten ook zijwaarts trappen, iets wat paarden niet kunnen.
Uit wikipedia: De eland heeft een kop-romplengte van 200 tot 290 centimeter. Het vrouwtje is ongeveer 25% kleiner dan het mannetje. Het mannetje heeft een schofthoogte van 180 tot 220 centimeter en een lichaamsgewicht van 320 tot 800 kilogram, het vrouwtje een schoft van 150 tot 170 centimeter en een gewicht van 275 tot 375 kilogram. De staart is vrij klein, en wordt slechts 7 tot 10 centimeter lang. Het gewei kan gemakkelijk een spanwijdte bereiken van 2 meter.
Opmerkelijk: Vroeger werd er net als op een paard op de eland gereden. De eland had een beter uithoudingsvermogen en het paard was voorbehouden aan de adel. Het berijden van een eland werd strafbaar. De laatste jaren is de elandenpopulatie in Europa sterk gestegen. Er gebeuren geregeld ongelukken met overstekende elanden op autosnelwegen, vaak met dodelijke gevolgen.
De grootste Elanden soort is de A. a. gigas die in Alaska en west Yukon voorkomt. Deze kan een schofthoogt van 2m10 bereiken. In 1897 is langs de Yukon rivier een mannetje van 820 kg met een schoft hoogte van 2m33 geschoten. Elanden kunnen erg agressief zijn. Ze kunnen een beer of wolf doden met hun scherpe hoeven. Europese elanden zijn agressiever dan hun Noord-Amerikaans soortgenoten.
jorisk zegt
Hahaha, die GT86 of BRZ, hoe het ding ook heet en wat de verschillen ook zijn. Leuk filmpje :’)
The360box zegt
Shocking hoor…
Nv zegt
Whahaha de GT86. ^^
fant zegt
En hoe deed de Lotus Eland hem? :o
/slechtegrap
jrk68 zegt
@fant:
Die reed er onder door….
integraturbo zegt
autoblog.com?
http://www.autoblog.com/2012/10/25/toyota-gt86-fails-moose-test-in-spectacular-fashion/
w0o0dy zegt
Voordeel van evolutie, na al die jaren zien elanden die Toyota Pick-up en denken: “Fuck een Toyota, dat gaat zeer doen, ik ga!”
norge zegt
@w0o0dy: Veel jagers rijden Toyota pickup hier, dus als die elandjes een Toyota zien…
Jokkebrok zegt
@norge: je ziet hier inderdaad veel Hilux rijden en ook veel gare Toyota busjes met veel roest en deuken..
Joel_D zegt
Dacia klopt niet, die heeft de elandtest naar mijn weten wel gehaald. Ze kwamen er, toen ze net klaar waren met opruimen, achter dat ze vergeten waren om foto\’s te maken. Ze hebben toen de test over gedaan, maar met een te korte afstand tussen de pionnen. Toen ging hij om, ja.
ronin1130 zegt
Naar ik meen was er bij de 1e generatie A-klasse toch ook ene ‘foefelarij’. Zijn er achteraf geen fotos opgedoken waarbij duidelijk zichtbaar was dat het ene achterwiel groter was dan het andere.
bacchus zegt
Hilux wordt natuurlijk ook in de eerste plaats voor Afrika en het Midden-Oosten gemaakt om er zo eenvoudig mogelijk een flinke MG of luchtdoelgeschut op te schroeven door de een of andere krijgsheer. ;) Daar lopen geen elanden en die kamelen zie je van kilometers aankomen.
Sorcerer zegt
Het is “de eland”, niet “het eland”. Neem aan dat het niet voor de lol meerdere keren verkeerd vervoegd is in het artikel :P
Verder leuk artikel en leuke nummer 1 :D
sir_smokalot zegt
Check, aangepast!
Esprit_de_Flandre zegt
@Sorcerer: Vervoegd??
Ik eland,
jij elandt,
wij hebben geëland
…
?
Esprit_de_Flandre zegt
De eerste A blijft toch wel nog steeds het kneusje, met de twijfelachtige eer om “elandtest” bij het algemene pubiek bekend te maken…