Een Amerikaanse missverkiezing, maar dan met motoren die recentelijk op de markt zijn gekomen. Dit zijn de 10 beste blokjes van het moment, aldus Ward.
Deze jaarlijks verkiezing had meer dan eens een Amerikaanse bijsmaak, maar dat lijkt steeds minder het geval te zijn. Globalisering en zo. De trend van dit jaar is wel dat er massaal op de direct ingespoten motorblokken werd gestemd. Zeven van de tien beschikken over deze techniek, die halverwege de jaren ’90 weer in opmars kwam toen Mitsubishi de Europese Carisma ermee uitrustte. (*flashback krijgt naar Carisma-reclame met André van Duin*)
Hieronder de 10 blokjes des Wards, in willekeurige volgorde.
- 3.0 TFSI Supercharged DOHC V6 (Audi A6)
- 2.0 N20 Turbocharged DOHC I-4 (BMW Z4/528i)
- 3.0 N55 Turbocharged DOHC I-6 (BMW 335i coupe)
- 3.6 Pentastar DOHC V-6 (Chrysler 300S/Jeep Wrangler)
- 2.0 EcoBoost DOHC I-4 (Ford Edge)
- 5.0 DOHC V8 (Ford Mustang Boss 302)
- 2.0 Turbocharged DOHC I-4 (Buick Regal GS/Opel insignia)
- 1.6 DOHC I-4 (Hyundai Accent/Kia Soul)
- 2.0 Skyactiv DOHC I-4 (Mazda3)
- 3.5L DOHC V6 HEV (Infiniti M35h)
Alleen de genomineerde krachtbron van Chrysler, Infiniti en Ford’s V8 beschikken niet over directe inspuiting in de cilinders, maar krijgen het nog lekker ouderwets ingespoten in het inlaatspruitstuk. Verder is de drukvulling-trend goed zichtbaar. Maar liefst vier blokken beschikken over turbogedoe en één is uitgerust met een supercharger. Daarnaast bestaat 50% van de lijst uit viercilinders, vorig jaar waren het er nog slechts drie.
Enfin, Audi scoort met de A6, BMW doet goede zaken met de Z4 en de 5 Serie, Chrysler en Jeep zijn van de partij, Ford pakt twee plekjes mee, GM scoort met de Insignia/Buick, Hyundai en Kia zijn van de partij en Mazda en Infiniti vertegenwoordigen de Japanse inbreng. Alleen die grootgrutter van motoren uit Wolfsburg lijkt te ontbreken qua grote namen.
En dan is het nu tijd voor jullie input. Welke hedendaagse krachtbron zijn de heren journo’s vergeten en hoort absoluut in dit rijtje thuis? Laat het weten in de comments!
dennisr zegt
nou, vind de Mustang toch de beste :lol: leuk dat die in het lijstje staat :D
stefandeman zegt
@dennisr: volgens mij hebben deze mensen iets met DOHC… :P
Dev zegt
AMG 6.3 (6.2 voor de mierenneukers) V8 natuurlijk!
Romen zegt
@Dev: +1
porschegt2rs zegt
@Dev: +1.
reinier73 zegt
@Dev: +1
Benz65 zegt
@Dev: +1^?
Benz65 zegt
@Benz65: Mooi programeerwerk, een simpel oneindig symbool veranderen in een vraagteken. ??
Hupke zegt
@Benz65:
Verandert echter niets aan je vreselijke gevoel voor wiskunde.
1^1=1^10=1^lemniscaat(oftewel oneindigsymbooltje)
Benz65 zegt
@Hupke: Er mankeert niets aan mij op het gebied van wiskunde, oneindig alleen was genoeg, maar het moet natuurlijk wel passen binnen de reacties.
bohica zegt
@Dev: Alleen het geluid is leuk.
Voor de rest ineffecient blok en niet eens zo heel snel
knalfa zegt
@Dev: Mijn favoriet iig. En de classic 6.9 V8 M100 :P
jzaero zegt
Dat 2.0 blok met 245pk in de BMW 3 serie lijkt mij een heerlijk blok! Ook al is het een viercilinder. Die 6 cil 335i is ook een welverdiende genomineerde. De 5.0 V8 is natuurlijk de uitschieter van dit rijtje, heerlijk redelijk hoogtoerig blok!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jzaero: mij ook, alleen wat slapjes… Saab haalt al 280 pk en 400 nm uit een 2.0 4 cilinder… Da’s pas Turrrrrbo power!
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: tsja, maar dan moeten ze bij BMW de hele line-up gaan aanpssen…iets dat de 335i benadert, mag natuurlijk niet..
crackdavid zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Je bedoeld natuurlijk Saab haalDE 280 pk uit een 2.0 turbo..
Hupke zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
En Maserati haalde 310pk uit een 2.0 V6 als we toch top trumps aan het spelen zijn en dat is ook al 20 jaar geleden.
Yeelen zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: En Ferrari haalt 570pk uit een 4.5 V8 zonder turbo, watzegjedaarvan! ;)
Hupke zegt
@Yeelen:
Dat de techniek achter een Turbo/compressor echt niet zo moeilijk te begrijpen is en je er zelfs als je italiaan bent niet moe van zou worden daar eens naar te kijken.
Daarbij haalt suzuki 197pk uit een 1.3 atmospherisch 4cilindertje.
De 458 heeft een leuke motor maar moet er toch ook nog veel laten voorgaan, er is trouwens niets oneerlijk aan een goed gebruikte turbo.
bohica zegt
@Yeelen: Bmw haalde vroeger uit een 1,5 ltr blok 1500 pk.
Megakix zegt
@jzaero: nieuw model, pas volgend jaar op de markt, dus telt (nog) niet.
jzaero zegt
@Megakix: Het is hetzelfde blok als in de BMW Z4 en 528i, alleen lijkt mij dat dit blok meer geschikt is voor de 3 dan de 5.
alcantara zegt
Wordt er ook gekeken naar storingsgevoeligheid / betrouwbaarheid?
bramson zegt
2.5 audi rs3 en ttrs zalig blok
DMan zegt
het 4.5 v8 blokje uit de 458 staat voor mij toch op 1 :)
betonstaal zegt
alles DOHC
betonstaal zegt
@betonstaal: Double Overhead Camshaft oftewel dubbele bovenliggende nokkenas
Tommy2 zegt
@betonstaal: Jaa, das even wat anders dan rond 8, hoh 150. :P
betonstaal zegt
@Tommy2: of rond 16 hoh 100
sir_smokalot zegt
Ik kom voor de paaaaaaarroefrit met de caaaaaaaaarrrrrisma!
ricardo zegt
@sir_smokalot: *poster voor raam hangt*
baasbas zegt
Met als sidenote dat juist die GDI niet echt in aanmerking komt voor een award… :)
betonstaal zegt
http://www.youtube.com/watch?v=73txXT21aZU
komt u maar:
Joel_D zegt
Geen AMG motor. Tsja, niet echt geloofwaardig. ;) :p
wolf zegt
Audi’s 5 cilinder en de AMG 6.3 (zonder turbo).
rufctr01 zegt
De BMW en de AMG 6.3 natuurlijk!
vale46 zegt
En de 6.5L V12 van de Aventador?
Toch wel een grote afwezige als je mij vraagt!
kaeser zegt
@vale46: ik dacht even de enige te zijn die hem in het rijtje miste;)
love4sportcars zegt
zijn er ook lijstjes van de vorige jaren?
ik had er wel een audi vijfcilincer en mercedes 6.3 V8
Volvo_440_turbo zegt
Aan welke ‘eisen’ moet het blok voldoen? Zomaar blind een groot blok kiezen met veel pk’s is nutteloos, dus laat de Avantador en die AMG blokjes maar vallen…
Waarschijnlijk zijn er meerdere factoren waarmee rekening gehouden wordt…het innovatieve en gebruik van moderne techieken zal wel meespelen, maar zoals eerder hier vermeld, de factor betrouwbaarheid, hoe meten ze die???
porschegt2rs zegt
Wat dacht je van de W-16(2x V8) Quad-Turbo uit de Veyron? Mooi stukje techniek als je het mij vraagt. :)
six-trey zegt
De Ford 427
De Ford 302/289/351 winsor
De Ford 239 flathead
De Ford 429 semi hemi
Chevrolet 327
Chevrolet 454
Buick 400 nailhead
Mopar 440
Mopar 426 hemi
beste blokjes ooit in my opinion, houd er niet van weg dat lijstjes gay zijn en deze comment dus ook
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@six-trey: dacht toch wel verstand van auto’s te hebben… Is het dan heel erg dat je hele lijstje me niks zegt??
Mich zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Zijn volgens mij allemaal ouderwetse Amerikanse motoren uit musclecars enzo :p. Zegt mij ook niet zo heel veel.
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
allemaal 40 jaar oud spul dat nu nog makkelijk zonder revisie meedraait ..
@six-trey had hier ook een top 100 lijstje kunnen maken .. de luie donder ..
stannl43 zegt
D5 van Volvo. Loopt lang en lekker. ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@stannl43: ‘motoren die recent op de markt zijn’… Je hebt voor de rest wel gelijk
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk! Leuk voor Saab dat ze ook in de lijst voorkomen. Jammer dat er Buick/Insignia achter staat naar de kenners weten wel beter…
midasracer zegt
Ja ik mis de nieuwe Ferrari V8 die in de 458 zit. Een glorieuzer gegil bestaat niet. Ik wil het op mijn wekkerradio. Daar krijg ik nou een ODOL van (o.a.)
porschegt2rs zegt
@midasracer: En de V10 uit de Lexus LF-A klinkt ook heerlijk (vind ik). Misschien wel lekkerder dan het geluid van de 458? Hoe meer cylinders hoe beter :P
midasracer zegt
@porschegt2rs: Ja V10 is ook heerlijk. Was een mooie tijd in de F1. Maar klinkt die LF-A niet wat gedempt? Ik heb het idee dat Ferrari weer zo’n speciaal jammie herrie klepje in de uitlaat heeft gemonteerd wat Lexus niet heeft gedaan (is ook niet handig onder de auto)
masterstig zegt
@porschegt2rs: Met de stelling ”Hoe meer cilinders hoe beter.” ben ik het niet helemaal eens, voorbeeldje: Vantage V8 klinkt lekkerder dan de V12.
Stopwearingpants zegt
1 v8 in een amerikaanse lijst, apart. Valt me trouwens op dat ze allemaal een dubbele nokkenas hebben.
FlowMotion zegt
4.0 Boxer uit GT3 RS 4.0
porschegt2rs zegt
@FlowMotion: +1. Je was me voor.
Megakix zegt
@FlowMotion: atje…net onderaan gepost…(zonder spieken)
slappehap zegt
“To be eligible, each engine must be available blabla in a vehicle with a base price below $55,000.”
Wordt de TwinAir nog niet geleverd in de USA?
marokkaanseheld zegt
Waar is de Mercedes AMG 190?
revhead zegt
Jaguar 5.0V8 supercharged (XKR, XFR, XJ Supersport), natuurlijk ook te vinden in de Range Rover en Range Rover Sport…
norge zegt
Hyundai in het lijstje ? Zoals verwacht voor mij ,maar ik denk dat er wel een paar pubers van hun stoel zijn gevallen.
High-Tech zegt
Iedere jodokus weet dat Honda de beste verbrandingsmotoren ter wereld bouwt. Vroeger stonden Honda motoren dan ook altijd in dit lijstje. Nu niet. Dat is vreemd.
Megakix zegt
@High-Tech: ach…vrugâh hae ! ;-)
335istage4 zegt
Grappig op http://www.e90post.com staat een link waar bij de N20 op 1e plaats; de N55 op de 2e en de audi pas op de 3e plek!! Is dit een audi blog?
thoisss zegt
@335istage4: Goed lezen. Er staat namelijk ‘in willekeurige volgorde’. :)
thoisss zegt
@335istage4: En je haalt het ook nog eens van een bmw-site af. Dus vanwaar de klacht dat dit een zogenaamd een Audi blog is?
ricardo zegt
@335istage4: Thanks, je comment heeft mijn weekend nu al goed gemaakt.
E34M5Touring zegt
E60 M5 V10
E92 V8 M3
M3 E46 CSL
Mrk1 RS6 BiTurbo V8
Mrk1 RS4 BiTurbo V6
55AMG Kompressor
65AMG BiTurbo V12
Corvette Zr-1
599xx V12
155DTM (jaja i know maar die is gewoon Eindbaas)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E34M5Touring: leuk, maar geen een is recent of zit in een auto met een basisprijs lager dan 55.000 dollar… Tough luck dus!
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: De meeste blokken kan ik wel kopen voor 55.000 dollar ;)
Joel_D zegt
@E34M5Touring:
Die 55 AMG motor is anders niet echt betrouwbaar. Helaas, want het is een heerlijke motor, loopt zonder begrenzer in een E-klasse met gemak 300.
Megakix zegt
De Porsche GT3 4.0 …. lijkt me ook een fijne in het rijtje.
ya314 zegt
Beste motor ooit blijft natuurlijk de Hercules jxc 4,62L 6 cylinder. met twee turbo’s en 600 pk is het lekker rijden.
PeugeotGTI zegt
De Alfa 2.4 JTDm, maar die is niet recent.
Die Mazda 2.2 diesel is ook erg lekker moet ik zeggen en volgens mij vrij nieuw.
Loopt wat rauw maar trekt als een beer en klinkt lekker stevig.
jesse3120 zegt
nissan gtr? iemand?
ya314 zegt
@jesse3120: gaat niets boven een Hercules, behalve een 4 cyl detroit turbodiesel…..
http://www.youtube.com/watch?v=iU3gZGUInd4
Cantago zegt
Ik wil nog een serieuze nominatie doen voor de 1.2 liter 3 pitter diesel uit de Polo TDI Bluemotion! Voor een motor ter grote van een melkpak wordt het niet beter, hmm, lekker toch 190Nm koppel:D
Arnoud zegt
@Cantago:
Amen to that! Verder mis ik ook de Multi Air motoren van Fiat… In mijn ogen gaat het bij een verkiezing als deze om innovativiteit.
Cantago zegt
@Original_Arnoud: Ik wil graag nog eens een auto met die techniek testen, die MultiAirs beloven erg veel goeds!
sir_smokalot zegt
Een Fiat TwinAir tweecilinder is nog kleiner.. En doet het ook leuk voor 900 cc
G-Ammo zegt
2JZ-GTE.
jdmfan zegt
@G-Ammo: dat ben ik met je eens, maar het is helaas van dit moment.
wapz zegt
De Twinair van Fiat. Fantastisch veel koppel onderin voor een benzinemotortje, top geluid en zuinig als je wilt (dus belastingvrij) maar je knal er nog beter mee scheuren. Fantastisch blokje! Niks voor niks engine of the year 2011 geworden.
pikes83 zegt
Sorry maar waar is het blok van de gtr vr38dett en de lexus lfa typisch weer een amerikaans onderzoek die gasten sporen niet.
mylvan zegt
De ongeblazen V10 uit de lamobrghini en de audi R8. V10 en 8500 rpm :)
Flatfour zegt
2.0-2.2-2.5 16-kleps Boxermotoren uiteraard.
750i zegt
Mercedes w125 en de BRM 1500cc v16…..absoluut niet van deze tijd maar daar kan geen enkel hedendaags motorgeluid tegen op. Check zelf maar op youtube!!
alieh1990 zegt
World engine van Mitsubishi!
carbuff zegt
Mis toch de 2.5 liter 405pk blok van de Polestar. :D
De 335i staat al een eeuwigheid in de lijst..en terecht. Mooi dat Mazda ook genoemd wordt.
Nicx zegt
Renault (en Nissan) 1.6 dCi motor
Freewarefreak zegt
De nieuwe 2.0 Turbo boxer van de BRZ/GT86! Goedkoper als 55.000 dollar, splinternieuw, 270 PK en roffelen maar!
Supra1981 zegt
V10 uit de Lexus LFA mag zeker niet ontbreken.
yerrie zegt
Mijn 105 PK 1.2 VW golf file motortje staat er niet bij, en ik moet zeggen het is een ongekend knap motortje.
Te klein voor zelfs een plastic afdek kap, halve motorruim van mijn golf is leeg maar ongeloofelijk wat een (relatief) pit uit zo’n klein motortje
The_12oach zegt
De pentastar is een motor die het zeker verdiend rijdt asociaal lekker in de nieuwe grand Cherokee. Geen v8 nodig. Heerlijk sterk door het hele toerengebied heen. Zuinig is hij niet echt maar 1 op 10 gemiddeld snelwegverkeer doet hij goed met dat gewicht.
Woestijnridder zegt
Dit blokje scoort in mijn ogen ook goed: RB26DETT van Nissan. Zeer betrouwbaar en makkelijk heel veel pk’s uit te halen.
p993 zegt
De 6 cyl boxer uit de 991 mis ik een beetje…
AudiQuatro zegt
2.0 TFSI van vw?? Wordt met chippen door jd, toch zomaar 340pk uit gehaald. das wel ff 170pk per liter! En je kan met dat blok gewoon 60 in ze 6 rijden! Als we naar de oudere blokken kijken is de 2.8VR6 natuurlijk een prachtblok! En over kwaliteit valt niet te discussiëren, dit blok vormt namelijk de basis van de W16 van de veyron…
Qua geluid vind ik persoonlijk AMG blokken het altijd heerlijk doen, al is dat natuurlijk vooral uitlaat tuning. Enne wacht dacht je van de geweldige ouderwetse duratech blokkenn van Ford??
tjorque zegt
een hyundai blok in de lijst had ik niet verwacht!
jenn zegt
Ford Mustang blijf favoriet, sowieso een beest van een wagen en als je onder de motorkap kijk word het er zeker niet minder op!
janklaassen zegt
Audi TTS-blok? 272pk uit een 2.0 is niet gek.
OT: Motor die ik het meest appricieer is denk ik de 4.2TDI uit de Audi A8.
Wel diesel, I don’t care.
timdrogt zegt
VW 4cyl boxer dan??