Tesla’s oppereindbaas-meneer Elon Musk is hartstikke boos, want hij verkoopt geen auto’s meer en dat is niet leuk. Huilie-alert!
Jeremy Clarkson was best positief over de Tesla Roadster totdat in de bewuste rijtest uit 2008 de power wegviel. Elon Musk callt een dikke “Bullshit!” over die bewering, claimt dat het batterijniveau nooit onder de 20% is geweest en zegt dat Top Gear van tevoren al gescript heeft dat de boel stuk zou gaan. Boefjes, dat zijn het! Tesla spande daarom een rechtszaak aan maar die wisten ze niet te winnen.
Elon Musk loopt nu te jammeren dat hij zijn rechts gestuurde Tesla’s niet verkocht krijgt en dat dat allemaal komt door die verschrikkelijke haarbal Jeremy Clarkson en zijn kornuiten bij Top Gear. In dit artikel bij onze “vrienden” van Groen7 is een interview met Musk te zien, alsmede het item uit Top Gear waar het allemaal om draait. Wij zeggen: niet miepen. Als je zo naïef bent om te denken dat je een auto naar Top Gear kan brengen voor een objectief oordeel dan had je het programma misschien eerst eens moeten kijken voordat je er een auto had neergezet. Daarnaast kan je je afvragen of Tesla ook 2000 Roadsters had verkocht zonder de exposure in het best bekeken autoprogramma ter wereld. There’s no such thing as bad publicity, Elon. En nu kappen met dat gejammer.
964rs zegt
Prachtig! Ik wist niet dat top gear zo veel effect had op de verkoopcijfers…….
:p
dennisr zegt
@964rs: hebben zo ook niet, als dat zo was zag je ook geen Multipla rijden, want die word idd ook bij Top Gear als lelijk bestempeld.. nee die Tesla’s zijn gewoon zo’n 365% te duur.. en dan heb je ook nog net niks..
mightymike zegt
@dennisr: als clarkson bij mercedes komt dan hoeft hij waarschijnlijk niet de volle mep te betalen, dus het maakt niet uit waar de het grootste auto programma in de wereld over praat;)
MrSkyline zegt
@mightymike: tuurlijk hebben ze wel invloed, maar ondanks dat topgear zo groot is zijn er zat mensen die het niet kijken en wel een tesla zouden kunnen kopen, maar dat niet doen omdat het veel te dure auto’s zijn, en er maar heel weinig mensen een auto als dat zouden willen hebben.
Hoeveel procent van de automobilisten heeft een 2e auto puur voor de lol? Zeer weinig, en dat is echt de enige markt waar tesla zich op kan richten, want een daily driver is het zeker niet.
kaasboerin zegt
Wat een uilskuiken, en die 50 andere autofabrikanten die afgezeken worden, die worden nu ook allemaal niet meer verkocht? Och jongen toch, epic #FAIL. Dit gejank maakt het alleen nog maar erger
RubenPriest zegt
Zoals ik al reageerde op FB; TopGear is een show met veel humor en je gaat de aankoop van je auto toch niet baseren op Top Gear? Hoe vaak kraken ze auto’s wel niet af. Neem het gewoon met een korreltje zout. Misschien is de wereld nog niet klaar voor de elektro sport auto’s, het is nog teveel in de test procedure. Maar dat is mijn mening.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@rubenpriest: Wat bedoel je met FB? FietsBlog?
Freewarefreak zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Wat dacht je van Facebook? Daar heeft AutoBlog ook een pagina waar ik ook op geabonneerd ben.. ;)
Megakix zegt
@Freewarefreak: zal wel weer een bak geld kosten, niet ? :lol:
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@Freewarefreak: Ik heb geen Facebook dus dacht daar niet aan.
tweetyv6 zegt
@964rs & rubenpriest
Net de puberteit ontsproten, jongens ?
Clarckson flikte dat al eens eerder met de Vauxhall (Opel) Vectra. Na zijn negatieve commentaar werden er in het VK bijna geen Vectra’s meer verkocht en was GM ‘not pleased’ met meneer Clarckson.
Dus ja, blijkbaar zijn er legio mensen die afgaan op het oordeel van een ander zonder zichzelf een beeld te vormen.
964rs zegt
@tweetyv6:
Zit nog vol in de pubertijd :) (15j) wel enorme liefhebber van auto’s. Zal er verder ook niet op ingaan
RubenPriest zegt
@tweetyv6: oke nou dat wist ik niet ;-). Ik zou toch eerst zelf de auto uittesten zodat ik weet waar ik aan toe ben
Johnnnyboy15nl zegt
Geweldig, misschien moet hij de Tesla Model S een keer langs sturen misschien bevalt die wel…
bigcar zegt
@Johnnnyboy15nl: denk niet dat ze daar de ballen voor hebben ;)
Megakix zegt
@bigcar: maar laatst stond op AB dat ze alle exemplaren hadden verkocht..alle 3 misschien ? ;-)
StijnB zegt
Het kan goed of slecht uidraaien bij TG, dat weet je van tervoren. Kijk naar die test met de Fiesta, een kleine 10 min werd het stadswagentje bewierookt voor de ogen van miljoenen. Betere reclame kan je niet krijgen, zeker niet voor die prijs (een half verminkte Fiesta). Je wagen naar TG sturen is een dubbeltje op zijn kant…
Carreza zegt
Ik herinner mij nochtans het volgende filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=kIQ9iv3ZkaM&feature=related
Achteraf in het nieuws zei de oprichter van Mastretta het volgende:
Suddenly internet traffic on the company’s website shot up, and there was even an increase in visits to the factory.
Better still, orders for the MXT are beginning to pour in.
“I have various agreements with distributors in Europe and we’re in initial talks with countries in Latin America like Brazil and Chile,” said Mastretta.
Samengevat: er bestaat echt geen slechte reclame dus topman van Tesla: niet janken aub!
henkz32 zegt
Nu heeft Top Gear al 2x het lid op de Neus gehad, eerst met Tesla en later Nissan waarbij ze aantoonbaar nep defecten en ’tank leeg’ situaties hebben gecreeerd.
Ik hou van Top Gear, maar hoop dat ze nu eens flink aangepakt worden op dat feit. Misschien krijgen we dan weer leuke afleveringen waarbij niet alle grappen/situaties gescript zijn.
Griffin zegt
@henkz32: Top Gear 2x het lid op de neus gehad? Allesbehalve! Top Gear is een show waarbij de waarheid totaal ondergeschikt is aan het punt dat ze proberen te maken. Elektrisch rijden is leuk en aardig, maar je mag best de nadelen er van uitvergroten. Een ochtendje boenderen met de Tesla en hij moet aan de peut. Dat begrijpt iedereen. Waar het om gaat bij zowel het Tesla- als het Nixan topic is de laad-tijd en de problemen met het vinden van een passende infrastructuur. Dat mag je als semi-journalist best uitvergroten.
KUYL zegt
@henkz32: Waar haal je die wijsheden vandaan? Top Gear is vaak niet mals en overdreven. Maar auto`s sabotteren? Zoals het item met de nissan leaf vond ik ze juist erg objectief vergeleken met andere items. Alles werd ook goed uitgelgd en in perspectief gezet.
Merry zegt
@henkz32: hoezo?
Het gaat niet waarom en hoed de tank of accu leeg is maar wat je gaat doen als het voor komt.
Misschien hebben ze eerst 200 rondjes om de studio gemaakt voordat ze zijn gaan rijden.
Maar in het dagelijkse leven is je wagen ook nooit helemaal vol als je opstap gaat.
En zeker niet met een elektrische wagen want oplaad punten zijn schaars.
Het punt wat ze willen maken is dat als hij leeg is je heel lang moet wachten voor je weer kan rijden en dat is voor een groot deel van de auto rijders geen oplossing.
En daar hebben ze gewoon gelijk en ze zijn TV aan het maken en dan moet je inderdaad zorgen dat de accu leeg is op het juiste plekje.
Of had je in de aflevering liever gezien dat ze echt de wagen leeg reden en dan 30 minuten zichzelf moesten vermaken in een weiland ofzo.
Niks op TV is echt, de grappen zijn allemaal eerst bedacht en er wordt precies gekeken wie vooraan staat in het publiek, maar DWDD is niet anders.
Daar wordt het publiek uitgezocht, er bestaan zelfs “mooie” mensen die je kan inhuren voor publiek en gasten woorden precies samen gesteld zodat ze zeker weten dat er vuurwerk komt.
Het is een TV show.
Jantje_555 zegt
en zo krijgt hij idd weer extra reclame
the-budel-guy zegt
-.-” zijn ze daar nu nog mee bezig
autogek123 zegt
Beetje overdreven Tesla. Wie Top Gear gelooft, gelooft ook in Sinterklaas en de Paashaas.
jack_abarth zegt
@autogek123:
Ah crap, daar gaat m’n 5 december…
autogek123 zegt
@jack_abarth: Ohh sorry Jack, het was niet mijn bedoeling om je Sinterklaas viering te verpesten. ;)
Megakix zegt
@jack_abarth: jaaa…kut hae ?! ;-)
kliko zegt
@Elon Musk:
Zet gewoon een goede auto op de markt. Dan krijgt het vanzelf een goede status.
En laat anders ook gewoon andere wereldberoemde websites/programma’s de auto testen! (mompelt iets over autoblog… :lol:)
bempi zegt
Je moet wel heel erg wanhopig zijn als je een auto koopt op basis van de bevindingen van topgear volk, want als het aan hun ligt. Neem je een torenhoge onaflosbare schuld om daar vervolgens een Aston Martin mee te kopen.
Top Gear is zo subjectief als de pest. Het blijven ophemelen van britse auto’s t.o.v. betere concurrenten. Toppunt van ongeloofwaardigheid. Die Jeremy heeft daar wel een handje van.
mhijnen zegt
Wellicht is de massa uitgekeken op elektrisch en kijkt het uit naar bijvoorbeeld de waterstof van de Honda Clarity (positieve promo in Top Gear).
meneersander zegt
Die mensen van Tesla nemen Top Gear veel te sirieus, kom op zeg je weet toch dat alles wat JC doet en zegt opzich zelf gebaseerd is…
Poll zegt
Ehm, misschien komen die lage verkopen wel omdat het ding VEEL TE DUUR is! En hoe lang duurde het ook alweer om zo’n ding op te laden? Effe naar Den Haag vanuit het noorden, zit je daar de hele dag zonder stroom. Maar dat ligt natuurlijk allemaal aan Top Gear ;)
ricardo zegt
@Poll: Duur is ‘ie met 109.000 dollar zeker, maar dat kom omdat het de eerste EV van een piepjong bedrijf is. Kortom, gigantische ontwikkelingskosten voor een klein aantal (2.000 stuks) auto’s. De Model S wordt al de helft goedkoper.
norge zegt
Slechte reclame bestaat niet en dat heeft Tesla goed begrepen ,de reclame blijft immers doorgaan zolang hij blijft huilen.
Crying all the way to the bank baby ;)
Stopwearingpants zegt
hij was niet super negatief over die tesla dus ja…
midasracer zegt
Ha ha, wat een domme opmerking. Ik denk gewoon dat Engelsen een schurfthekel hebben aan een te dure elektrische auto die teveel lijkt op een Lotus Elise. Als Tesla het goed had aangepakt, hadden ze die Duitse klant in de picture gezet in een advertentie tsunami. De man reed geloof ik elke dag een rondje van 200 of 300km. Een betere reclame is niet denkbaar. Zoiets werkt veel beter dan TG afzeiken. Aan de andere kant, Bentley leent ook geen auto’s meer aan TG uit. Dus TG snijdt zichzelf met dit gedrag ook in eigen vingers. Dan kunnen ze wel zielig gaan doen met een Lada in Albanië, feit is dat ze het aan zichzelf te danken hadden. En dat is bij JC ook hard aangekomen, gezien de toenmalige uitzending.
kliko zegt
@midasracer: Ik vond dat nou wel hilarische tv hoor. gewoon blijven lullen alsof het een Bentley is. :’)
Wat is de rede dat ze eigenlijk geen Bentley meer meekrijgen? Ook teveel negatieve pers erover ofzo?
midasracer zegt
@kliko: Volgens mij zegt JC er in het intro iets over. Bentley vond de stijl van TG niet passend bij hun auto of zoiets.
560pkferrari zegt
je moet toch iets verzinnen om je slechte verkopen uit te leggen
bozewolf zegt
Kan iemand die man een flesje van dit sturen?
x7phenom zegt
-edit: je CAPS blijft hangen-
bodygloved zegt
maak 15k euro voor die roadster en je verkoopt ze als zoete broodjes.
euro95 zegt
Het heeft twee kanten dit verhaal.. Ik wil niet zeggen dat TG altijd zo prachtig is, want ik geloof ook zeker wel dat hun sommigen dingen “in spel zetten’. Maar idd is het de vraag ofdat Tesla zonder de exposure modellen zou verkopen. ;)
slappehap zegt
“There’s no such thing as bad publicity” is ook maar een sprookje voor simpele zieltjes. Youp van ’t Hek maakte één keer een tv-voorstelling met het nodige Buckler-gelul en het tot dan toe erg populaire goedje, marktleider in een snel opkomend marktsegment, was op sterven na dood. Twintig jaar later wordt het in veel andere landen nog altijd met succes verkocht.
J.C. is zo ongeveer wereldwijd god in autoland, met veel meer macht dan Youp. In een nieuwe markt is een naam zo gebroken, reputaties tellen nog niet. Ook bij het wat steviger in de schoenen staande Toyota is er niemand die zal beweren dat de op hol slaande Priussen ze voordeel heeft opgeleverd.
CasperH zegt
@slappehap: hoeveel andere nieuwe sportwagenmerken hebben 2000 stuks verkocht van hun eerste model? Ik denk niet dat Tesla echt nadeel heeft gehad van de exposure…
ricardo zegt
@CasperH: Ze hebben juist wel veel nadeel gehad, aangezien er een overschot is aan rechtsgestuurde Roadsters. Wel typisch dat alleen Engelse versies dan achterblijven, terwijl Top Gear 350 miljoen kijkers per aflevering wereldwijd trekt.
timberleek zegt
Dit gewoon om in het nieuws te blijven.
Hetzelfde gebeurde bij nissan met de leaf test. Die verweten topgear ook van alles terwijl er niks aan de hand was. Ze waren zelf heel erg te spreken over de leaf ze kwamen alleen met het punt van het opladen, maar dat is elektrische auto’s in zijn algemeenheid.
hun conclusie was ook dat het een goede auto is, maar dat zijn niet denken dat de toekomst ligt in batterij aangedreven auto’s.
maar het geklaag van nissan was wel slim. dat komt lekker in het nieuws. mensen die het niet gezien hebben worden nieuwsgierig en gaan op internet de aflevering opzoeken en zien daar hoe de leaf heel goed wordt beoordeeld
dingdingdingding. gratis reclame…
JaxDryke zegt
– Mensen die alles geloven wat er op Top Gear over auto’s wordt verteld: :mrgreen:
– Producenten van auto’s die daar kwaad over worden: :mrgreen:
Moraal van het verhaal:
De economie is slecht, en niemand die geen elektriciteitsrekening wil krijgen van 5000 euro per jaar gaat een elektrische auto kopen van 80 mille.
JaxDryke zegt
@JaxDryke: *niemand=iedereen*
ericc zegt
Het is TG ook gelukt met de laatste MG (leek op een kleine Jag X-type)de boel te verzieken. Na zijn rijtest en commentaar was het één en al brand in alle Britse kranten. Men hield Jerry verantwoordelijk voor het sluiten van MG.
kingbenzai zegt
Top Gear is een kindertjesprogramma, met name bedoeld pubers en voor stereo-type auto rijders, die zich liefst verplaatsten in nietszeggende, saaie modellen als een Golf of een A4 en voor wie one-liners zonder verdere argumentatie bepalend zijn voor het al dan niet als geslaagd bestempelen van een model.
Helaas is dit in Europa van toepassing op 3-kwart van het volk. Dus ja, ik kan Tesla niet geheel ongelijk geven.
masterstig zegt
Ga maar huilen, stelletje mietjes, dat zij nou niet tegen hun verlies kunnen (hun verlies is dat de auto niet goed aanslaat bij de mensen, wat dacht je dan, een Lotus voor meer dan 100.000 euro, ga weg….).
supertjeduc zegt
Ik ben het meestal best wel eens met TG
Begrijp dat sommigen hier het een onzin programma is omdat hun merk of auto af gekraakt is maar dat is meestal terecht
Heb een Abarth en daar zijn ze nu wel weer fan van en dus niks verkeerds met TG
The360box zegt
Schijnbaar zijn gaytro auto’s niet meer in. Aangezien je heel veel moet rijden om die ton er uit te rijden, je koopt een 2de hands superbak voor 50K en je rijdt de overige 50K benzine, das hoeveel jaar?
spotu2 zegt
wie is er nu geïnteresseerd in een veel te dure elektrische lotus?
topless zegt
Misschien snappen de Britten dat dit niet is wat Colin Chapman bedoelde toen hij zei: “simplify and add lightness”.
baasbas zegt
Leuke soap!
*trekt nog een Buckler open
smokin zegt
2000 stuks lijkt mij niet zo’n slecht aantal voor zo’n niche produkt in de huidige markt.