Op 22 juni jongstleden was het nog groot feest bij Tesla, want de allereerste Model S rolde van de productieband. Dat was zelfs 1 maand eerder dan oorspronkelijk in de planning stond. Inmiddels zijn we 3 maanden verder en staat de teller op iets meer dan 250 gebouwde auto’s, waarvan er 130+ aan klanten zijn afgeleverd. Het doel om dit jaar 5.000 auto’s af te leveren aan klanten lijkt verder weg dan ooit.
Dat zien ze inmiddels bij Tesla zelf ook in. Vandaag werd naar buiten gebracht dat Tesla niet verwacht dat er dit jaar 5.000 auto’s afgeleverd gaan worden aan klanten. Er zijn namelijk wat problemen om het productietempo snel genoeg op te voeren.
Oorspronkelijk had Tesla voor heel 2012 een omzet verwacht van $560 tot $600 miljoen, maar dat is inmiddels teruggeschroefd tot $400 a $440 miljoen. Een daling van meer dan 25%. Ook de hoeveelheid auto’s die ze verwachten af te leveren is teruggebracht. Tesla omschrijft het zelf als volgt:
We now anticipate that we will deliver between 200 and 225 Model S vehicles to customers in the third quarter and between 2,500 and 3,000 Model S vehicles in the fourth quarter.
Aangezien de hoeveelheid afleveringen in Q2 verwaarloosbaar was hoopt Tesla nu dus uit te komen op zo’n 3.225 auto’s voor 2012 en dat is dus ruim 1/3e lager dan oorspronkelijk in de planning stond.
We believe we will be approximately four to five weeks behind our previously announced Model S delivery goals as of the end of 2012. As of September 23, 2012, we have delivered 132 Model S vehicles to customers which includes 42 vehicles delivered during the week ended September 23, 2012.
Per 23 september had Tesla 255 auto’s gebouwd, waarvan 77 stuks vorige week. Het verschil tussen de hoeveelheid geproduceerde (255) en afgeleverde (132) auto’s zit onder andere in auto’s die voor marketing en engineering doeleinden worden gebruikt en auto’s die onderweg zijn van de fabriek naar klanten.
Volgens Tesla zit het probleem vooral bij de toeleveranciers die niet tijdig kunnen leveren. Of die niet in staat zijn om onderdelen van een juiste kwaliteit te leveren. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit het feit dat Tesla al meer dan 400 bodies heeft gebouwd, maar dus slechts 255 complete auto’s.
We are dependent on our suppliers, the vast majority of which are single source suppliers, and the inability of these suppliers to continue to deliver, or their refusal to deliver, necessary components of our vehicles in a timely manner at prices, quality levels, and volumes acceptable to us would have a material adverse effect on our business, prospects and operating results.
Is het erg dat de boel wat langzamer opstart dan voorheen in de planning stond? In principe niet natuurlijk, want het is wellicht beter om voorzichtig te beginnen en ervoor te zorgen dat je auto’s van een goede kwaliteit aflevert. Je hebt immers maar 1 kans om een eerste indruk te maken.
Een probleem is echter wel dat Tesla krap bij kas zit. Als je inkomsten dan plotseling fors tegenvallen omdat je veel minder auto’s verkoopt dan bestaat er een kans dat je cashflow problemen krijgt (vraag maar aan Victor Muller). Zo blijkt uit het bericht dat Tesla vandaag verstuurde bijvoorbeeld dat geld van Daimler, dat moet binnenkomen voor de ontwikkeling van de elektrische Mercedes B-Klasse, vertraagd is.
Ook is er te lezen dat Tesla problemen voorziet met het terugbetalen van geld dat ze van de Amerikaanse overheid geleend hebben. Om dit te ondervangen is Tesla in elk geval van plan om nieuwe aandelen uit te geven en ze willen met de overheid onderhandelen over de termijn waarop ze de leningen moeten terugbetalen.
Er is echter ook een lichtpuntje! Sinds 30 juni zijn de hoeveelheid reserveringen toegenomen van 11.500 naar 13.000. En Tesla wil volgend jaar nog steeds 20.000 auto’s afleveren.
Tot slot heeft Tesla gisteren bekend gemaakt dat ze een Superchager snellaad-netwerk gaan aanleggen. Daar kan je (gratis) je auto in 30 minuten voor de helft opladen. In eerste instantie moeten er 6 laders in Californië komen. In 2015 moeten er 100 oplaadpunten zijn en het fenomeen schijnt ook naar Nederland te komen.
BmwMPower zegt
Wat mag zo’n Model S überhaupt kosten?
Als alle onderdelen op tijd en in de juiste kwaliteit geleverd worden, heeft men geen wachttijden.
Daardoor kan die auto sneller in elkaar worden geschroeft en kun je er meer aan de man slijten.
En een kleine 130 auto’s op de weg voor marketing, engineering en aflevering bij klanten?! Is dat niet wat veel voor zo’n klein merk?
robbie zegt
@BmwMPower: de prijzen lopen uiteen van $49.900 tot $97.900
heidekonijn zegt
@robbie: Enig idee wat gevraagd wordt voor de vierjaarlijkse batterijwissel?
ricardo zegt
Dan het goede nieuws: dit ding schijnt echt als een tiet te rijden. En dat is niet afkomstig van een journo die genoegen nam met een rijtest van 10 minuten, maar Wired die vier dagen met de getweakte auto van Musk op pad ging. http://www.wired.com/reviews/2012/09/tesla-model-s/all/
robbie zegt
@ricardo: dat lijken wel Ferrari-praktijken ;)
ricardo zegt
@robbie: Maar ze geven het eerlijk toe, Ferrari zal dat nooit doen, en mogelijk wordt het een optiepakketje. Of zouden ze dat alleen zeggen om de tweaks aan de Elon-mobiel goed te praten? ;)
http://www.wired.com/autopia/2012/09/tesla-model-s-performance-plus/
dennisr zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
alidemarokkaan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Pallas zegt
@alidemarokkaan: Is idd net een ford.
mattraket zegt
Jammer weer van de negatieve inslag die het stukje heeft. Tesla loopt vier tot vijf weken achter op de planning, help, stop de persen.
Waarom niet gewoon openen met een stuk over dat revolutionaire supercharger-netwerk dat ze in de VS en Europa binnen een periode van een paar jaar tijd gaan uitrollen, waardoor je elektrisch door de hele VS en Europa kunt rijden zonder ‘range anxiety’. En dan ook nog eens grotendeels op zonne-energie, en geheel gratis voor Model S-rijders. Suck on that, oliemaatschappijen met je € 1,75 per liter.
Maar nee, positief nieuws over elektrische auto’s verbannen we naar Groen7, de negatieve verhalen komen op Autoblog. Zo gaat het ook voortdurend met de Fisker Karma, de Chevy Volt, etc. Het kan beter Augurkblog heten, met al die zurige stukjes.
syliaca zegt
@mattraket: ok.
robbie zegt
@mattraket: tsja, soms vang je meer lezers met azijn dan met stroop.
Neemt trouwens niet weg dat ik volgens mij toch een gebalanceerd verhaal heb neergezet.
Ja, ik begin ‘negatief’.
Ja, ik benadruk de niet gehaalde toestellingen
Maar je ziet hopelijk ook dat het geheel wordt gerelativeerd en er wordt duidelijk gesteld dat het geen enorm probleem hoeft te zijn. Wat dat betreft is er genoeg nuance.
Ik begrijp dat jij het liefst alleen de superpositieve verhalen leest over EV’s (dat is je goed recht), maar als je het niet erg vind belicht ik graag ook wat andere aspecten.
mattraket zegt
@robbie: nee hoor, van mij hoef je niet alleen maar poeslieve verhaaltjes te schrijven over EV’s. En je verhaal is behoorlijk gebalanceerd, dat geef ik toe. Het is dan alleen jammer dat de kop (50% van de lezers komt niet verder dan dat) en de eerste alinea (nog eens 25% komt niet verder dan dat) negatief zijn. Je kunt ook met het positieve openen, dat is een keus. Ik denk zelf dat het nieuws over dat supercharger-netwerk veel spectaculairder is (dekkend netwerk, gratis ’tanken’, op zonnepanelen) en voor de lezer ook interessanter dan de cijferbrij over productieaantallen, reseveringen, etc.
robbie zegt
@mattraket: het ‘probleem’ met dat Supercharger plan is dat het een plan is. Het zal ongetwijfeld ‘volgens plan’ gerealiseerd worden, maar de realiteit van vandaag is dat de productie veel langer op stoom komt dan was voorzien. En dan nodig was om de boel draaiend te houden.
Elon Musk heeft zelf onlangs al geroepen dat het van levensbelang is dat er genoeg auto’s gebouwd (en verkocht) worden. Dat is momenteel niet het geval. Plannen voor toekomstige oplaadstations zijn dan een leuke bliksemafleider.
Ze hebben dat nieuws natuurlijk niet per ongeluk gisteren naar buiten gebracht. Leidt de aandacht lekker af van het negatieve nieuws.
bartsmit zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
moveyourmind zegt
Merkwaardig dat toeleveranciers niet in staat zijn tijdig te leveren, in deze tijden hebben toeleveranciers in de automotive-industrie lijkt mij eerder overcapaciteit dan dat ze omkomen in het werk. Zou Tesla misschien een kleine betalingsachterstand hebben? Toch hoop ik dat dit merk het redt, ze zijn wel de eersten die een elektrische auto op de markt hebben gebracht die begeerte weet op te wekken.
mattraket zegt
@moveyourmind: de Fisker Karma wekt ook begeerte op hoor, aan het kwijl op mijn ramen te zien :-) Maar goed, dat is officieel geen EV, maar een EVer (extended range).
w0o0dy zegt
Interessant in het hele verhaal is vooral deze zin “or their refusal to deliver,”
Ehm betalingsachterstanden? Gaat steeds meer lijken op Spyker zo..
robbie zegt
@w0o0dy: Tesla laat inderdaad redelijk in het midden waarom er niet genoeg onderdelen geleverd worden.
En uiteindelijk hoeft er maar 1 (cruciale) toeleverancier met problemen te zijn om de boel op te houden.
Het kan zijn dat Tesla niet (genoeg) betaald, maar ook een toeleverancier die zelf op omvallen staat. Of een “verschil van inzicht” tussen Tesla en de leverancier.
Op de laatste gok ik momenteel. Heb zo’n vermoeden dat een toeleverancier onderdelen levert die niet (helemaal) voldoen aan de (hoge) eisen die Tesla stelt.
Dan krijg je een leuke patstelling waarbij Tesla eist voor de oorspronkelijke prijs betere onderdelen te krijgen en de toeleverancier meer geld van Tesla eist voor het leveren van onderdelen die van hogere kwaliteit zijn.
w0o0dy zegt
@robbie: of zou er door iemand vuil spel gespeeld worden om deze toch wel uitzonderlijke en ver voorlopende auto z.s.m weer van de markt af te pesten? Stel dat dit ECHT serieus aanslaat…. wie kan er echt met die auto concurreren? De gevestigde orde lijkt behoorlijk op achterstand en we weten.. wie vooruit loopt…
robbie zegt
@w0o0dy: het zou kunnen natuurlijk, maar dat valt voor mij wel een beetje in de aluhoedjes categorie.
arthur zegt
Over Tesla zou ik mij zeker geen zorgen maken! Het bedrijf is uniek omdat het als eerste en momenteel als enige in staat is om volledige elektrotechniek in een zeer volwassen vorm op de markt te brengen. Hun product en dan bedoel ik voornamelijk de Tesla S klopt van voor tot achter en onderscheid zich met afstand van de andere elektrische auto’s die momenteel te krijgen zijn.
Door de enorme belangstelling, het grote potentieel en gebrek aan concurrentie is het bedrijf te waardevol om te laten vallen. Extra investeerders in Silicon Valley zijn zo gevonden als het nodig mocht zijn. Klanten melden zich bij bosjes, het is gewoon een kwestie van tijd voordat de productielijn op orde is. En terwijl de productieband op gang komt ontwikkelt de accutechniek zich in sneltreinvaart waardoor het gat tussen auto’s aangdreven met fossiele brandstoffen en de Model S uiteindelijk steeds kleiner wordt. Ik verwacht niet dat het heel veel langer dan 10 jaar duurt voordat accu’s meer range opleveren dan fossiele brandstoffen.
boomhauwer zegt
Wat vaak het probleem is bij kleine constructeurs, is dat toeleverancies het niet zien zitten om voor kleine oplages een productieband te starten.