Uit een groot onafhankelijk onderzoek blijkt dat er geen automerk zo slecht scoort als Tesla op het gebied van kwaliteit.
Een deur die niet lekker sluit, lak dat slecht is gespoten of gaten tussen de panelen. Dit soort verhalen komen al sinds de Model S en Model X naar buiten. Aangezien Tesla inmiddels acht jaar op grote schaal auto’s bouwt zou je denken dat de kwaliteit stappen heeft gemaakt. Daar komt de Tesla-rijder bedrogen uit, zo blijkt nu.
De onafhankelijke J.D. Power 2020 Initial Quality Study (IQS) kijkt ieder jaar wat voor kwaliteit autofabrikanten afleveren. Op basis daarvan maken ze een lijst. Het geeft altijd een interessante uitkomst. Zo komen sommige merken verrassend goed uit de test, terwijl anderen juist heel matig scoren. Het is de eerste keer dat JD Power Tesla meeneemt in het onderzoek. De Amerikaanse autofabrikant maakte op z’n zachtst gezegd geen goede binnenkomer.
Volgens het onderzoek is Tesla by far het allerslechtste automerk als het gaat om de kwaliteit. Het merk scoort 250 punten. Hoe meer punten, hoe slechter het resultaat. De top 5 merken die onderaan de lijst bundelen zijn Tesla (250), Land Rover (228), Audi (225), Volvo (210) en Mercedes-Benz (202). De punten staan voor het aantal issues per 100 auto’s. Dat betekent dat Tesla gemiddeld met elke 100 auto’s te maken heeft met 250 kwaliteitsproblemen.
Dit jaar delen Dodge (136) en Kia (136) een gedeeltelijke eerste plaats. Deze merken leveren auto’s met de minste problemen volgens JD. De top vijf bestaat verder uit Chevrolet (141), RAM (141), Genesis (142) en Mitsubishi (148). Bij Tesla mogen ze zich hard achter de oren krabben. Hoewel diverse andere premium merken ook gerust in de spiegel mogen kijken.
Fotocredit: @tnthomas via Autojunk
okdoei zegt
Kwaliteitsproblemen…. Telt ieder afzonderlijk probleem even zwaar? Want als het bij de 1 gaat om een usb poort die niet lekker werkt en bij de ander om met pech langs de weg stil komen te staan dan is dat wat mij betreft nogal een verschil.
Zal vast uitgelegd worden in dat onderzoek maar ik ben lui.
SpeedGeek zegt
“For example, a faulty door lock and a frustration with voice command would be equally weighted as “problems,” even if the voice command is working exactly as it’s supposed to. In this sense, J.D. Power’s IQS is not reflective of quality, like the name implies, as much as consumer satisfaction.”
Bron: Vox
boomhauwer zegt
@okdoei: dat geldt voor alle merken dan. Als die Tesla inderdaad een ondermaatse USB poort zou hebben, dan kopen ze die spotgoedkoop in en vragen ze premium prijzen daarvoor. De laatste keer dat ik naar de goedkoopste Tesla keek, was dat 48.800€ (Belgische prijs) voor de model 3. Voor 50k€ wil ik een werkende USB poort want een USB poort is een doorontwikkelde technologie die zeker niet mag falen. Ik weet dat het USB poort probleem fictief is van je maar 250 problemen per 100 voertuigen is gewoon veel en het maakt niet echt uit wat er dan kapot gaat.
flutterby zegt
@boomhauwer: het gaat met name om problemen met de lak en panelgaps. Dat blijft een serieus aandachtpunt, maar als ze cosmetische “defects” scheiden van het gebruik van het voertuig dan zal de lijst er heel anders uit zien.
autostrada zegt
Grappig dat @flutterby bij elk artikel of opmerking die negatief is over Tesla, gelijk een defensieve tegenreactie moet laten horen. Waarom kan je niet gewoon een keer toegeven dat Tesla hun kwaliteit niet op orde heeft? Ik geloof best dat Tesla minder problemen heeft met het stilvallen van de auto omdat daar ook minder componenten zijn die kunnen falen.
Ik ben ook een Tesla rijder en het klopt gewoon dat de kwaliteit ruk is, zowel cosmetisch als materiaalgebruik. Als je kijkt naar pure software problemen zal tesla weer onderaan staan omdat dat het voornaamste is wat fout kan gaan bij een tesla, dat betekend niet dat dat minder irritant is.
Heb jij toevallig aandelen in Tesla?
flutterby zegt
@autostrada: Wat is precies verdedigend aan een “serieus aandachtspunt”? Ik verdedig niet maar vul enkel ontbrekende informatie aan. Of maakt het bij jou niet uit of een probleem cosmetisch is of technisch?
boomhauwer zegt
@flutterby: panelgaps en lak fouten wil ik niet op een auto die begint vanaf 50k€. Als de prijs er naar zou zijn, zou je er mee kunnen leven. Het is misschien niet essentieel voor te kunnen rijden maar wel onaanvaardbaar voor deze prijsklasse. Tesla had beter de technologie van het management van de batterijen verkocht ipv zelf een auto. Maar goed, wie ben ik.
flutterby zegt
@boomhauwer: Dat is maar hoe je er naar kijkt. Los van de Polestar is er geen alternatief wat qua aanschafprijs (of TCO) in de buurt komt van de Model 3. Hooguit de eNiro maar dat is een hele andere auto.
Hoe eerder die concurrentie komt waar we al jaren op wachten, hoe sneller Tesla genoodzaakt is dit aan te pakken. Mijn vermoeden is de Y’s uit Berlijn een veel betere lak en afwerking krijgen, al lijken ze het bij de Y uit California ook nog niet te snappen wat quality control is.
Joost zegt
@boomhauwer: je betaalt geen 50k voor de auto.
Je betaalt 40k voor de accu’s, 5 voor de gadgets en 5 voor de koets erop..
rrfm zegt
Ik wist niet dat de dingen die jij opnoemt niet bij de auto horen. ??♂️
shadowbroker zegt
15k accu’s
5k koets
10k gadgets
20k premium…(want Tesla)
flutterby zegt
@shadowbroker: die 20k “premium” is marge ;) In China pakken ze op de instapper 39% marge.
boomhauwer zegt
@ijoost: een auto dus.. Wat denk je dat de motor kost van een brandstof auto?
driek zegt
Cosmetische fouten bij een auto tussen 50 en 100k zijn niet acceptabel in 2020.
rhellema zegt
@flutterby: defects zijn defects, dat geld voor de gehele lijst, die lijst met defects is nou eenmaal zo opgesteld en daardoor staat Tesla stijf onderaan. Dan kan je hier wel verkondigen “ja maar wat als?”, er is geen wat als dus de uitslag is de uitslag. Dat kan je gewoon niet ontkennen.
carlover66 zegt
Dit soort onderzoeken zijn lastig. Ik heb beroepsmatig bij leasemaatschappijen vaak met Tesla’s te maken gehad. Daar wordt ook vaak goed gelachen om de kwaliteit van de carrosserie. Dan kan JD Power veel onderzoeken, maar mijn eigen waarneming geeft toch een andere conclusie. VW/Audi staat wat dat betreft toch bovenaan in mijn kwaliteitslijstje. Dan heb ik het dus niet over elektrische problemen e.d.
melkkoe zegt
Ben wel benieuwd naar de criteria. Slechts sluitende deuren en panel gaps komen bij de premium-merken niet meer voor denk ik zo
Baroen zegt
@melkkoe: Premium is een marketingkreet.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Totdat je uit een Audi stapt en in een Tesla. Dank denk je, premium is kwaliteitservaring.
Tonnie zegt
@F36GC: stap eens in mijn Audi, dat is geen kwaliteitservaring. Of audi is niet premium..
flutterby zegt
@F36GC: inderdaad! Wat is een Audi toch ouderwets en omslachtig.
henkp1 zegt
Audi staat op plek 3. Van onderaf. Hoezo kwaliteit? Duitse meuk is het!
bernoulli zegt
Kwaliteitservaring is imho iets anders dan kwaliteit. Auto’s vol met zachte kunststoffen hebben een hogere kwaliteitsbeleving dan auto’s met keihard plastic. Maar 8 jaar later ziet die laatste er van binnen nog hetzelfde uit, terwijl dat zachte spul dan vaak overal slijtage vertoont.
Philip - EQC zegt
Of een i-Pace of een Mercedes EQC. Het verschil in beleving is dag en nacht. In vergelijking met Model S, is vergelijkbare prijsklasse!
Arnoud zegt
Toch opvallend dat in een USA onderzoek de top voornamelijk uit auto’s bestaat made in the USA. Óf de onderzoekscriteria worden zó gekozen dat die auto’s sowieso goed scoren óf het onderzoek is weer niet zó onafhankelijk óf de auto’s made in the USA zijn echt héél goed. Maar dat laatste betwijfel ik een beetje.
detroitv8 zegt
@Original_Arnoud: ja want een Tesla en een Audi zijn in Europa kwalitatief veel beter. Toch?
Arnoud zegt
Trap ik nou op je piemel? Ik zeg nergens dat een ander merk beter is. Ik zeg alleen dat het curieus is dat merken uit de USA in dit USA onderzoek erg goed scoren.
Het is een bekend gegeven dat Japanse auto’s (Subaru, Toyota, Mazda enz.) door de bank genomen heel goed presteren qua betrouwbaarheid terwijl ze in dit onderzoek relatief slecht scoren. Dus óf het onderzoek is erop gericht de USA merken goed te laten scoren, óf veel fouten worden bedekt met de mantel van de vaderlandse liefde óf die merken hebben ineens hele grote stappen gemaakt.
eelco74 zegt
@detroitv8: jazeker wat verrassend genoeg zit er ook bij bijvoorbeeld Mercedes een heel verschil tussen de modellen uit de vs, Europa of zuid Afrika. Vergis je niet hoeveel Europese auto’s (merken) er elders gemaakt worden.
carmasterr zegt
Of die Amerikaanse bakken zijn veel eenvoudiger en worden er daardoor veel minder fouten gemaakt bij de productie. Een RAM truck is lang niet zo ingewikkeld als een Model 3.
drsjeroen zegt
@Original_Arnoud: ik dacht dat Dodge / Chrysler juist slechte auto’s maakten…. jaartje in Trumpistan gewoond en geleerd dat Dodge staat voor Dead On Day Guarantee Expires
bbfix zegt
@drsjeroen: Dodge/Chrysler is vaak gebaseerd op oude techniek. Je zou zeggen dat het dan behoorlijk beproefd moet zijn maar volgens mij slopen ze gewoon wat oude W211’s en bouwen ze daar weer een 300C van..
E550 zegt
Heb jij een auto meegenomen als verhuisgoed?
flutterby zegt
@Original_Arnoud: Tesla is de meeste American made van allemaal..
Arnoud zegt
En zaagt aan de poten van alle automobielfabrikanten.
Philip - EQC zegt
Echt ? we zullen zien … meer en meer komt de slechte kwaliteit boven drijven, dat gaat de ronde. Tot voor kort was er niet echt een waardig alternatief … daar komt verandering in en dan zou de kwaliteitsperceptie wel eens heel erg nadelig kunnen worden voor Tesla. Na een testrit met een Tesla heb ik toch vriendelijk bedankt!
vreekfonk zegt
Vraag me dan altijd af wat welk model je gereden hebt en wat er dan zo tegenviel? Zit m’n hele leven in de automotive en heb bijna alles gereden maar dat een Tesla zo slecht zou rijden dat je ervoor bedankt?? Waarmee vergelijk je het dan? Rijd zelf een M3, er kraakt of piept niets, alles sluit prima, wegligging is goed, remt stevig, media is perfect voor elkaar en presteert beter dan de hoger gemotoriseerde sedans van bekende merken. Welk merk doet dit beter volgens jou? (design voorkeuren buiten beschouwing gelaten)
flutterby zegt
@philipc: een proefrit met een verkoper er naast is voor mij echt niet genoeg om een auto te ervaren. Ik heb minimaal enkele uren nodig om de auto te leren kennen en er aan te wennen voordat ik er echt wat van kan vinden.
Philip - EQC zegt
@flutterby daar ben ik het volledig mee eens, en ik heb dan ook de gewoonte om eerst een uurtje of zo te testrijden en als de eerste indruk goed is dan eis ik een langere testrit, een minimum van een volledige dag is dan ook gewenst. Dus met de kandidaten op mijn shortlist, zijnde i-Pace, e-Tron, EQC en Tesla Model S … heb ik telkens een goed uur rondgereden, de EQC beviel mij het best. Daar ben ik dan een geheel weekend (2 dagen) mee gaan rondtoeren. De EQC stelde helemaal niet teleur en heb er dan ook eentje besteld heb; nu nog een goeie twee weken wachten en hij wordt geleverd. De reden waarom ik de Tesla maar niets vond was omwille van de volgende redenen: tijdens het rijden was er een hoge toon waarneembaar, kwam waarschijnlijk van de elektro motors en ik heb een hekel aan geluidjes in de auto, in een elektrische valt dat uiteraard nog meer op; het ontbreken van een head-up display is voor mij een duidelijke no-go! Verder waren er ook nog wat andere kleinere zaken, zoals het ontbreken van een trekhaak. Dat had ik moeten vragen voor ik de testrit zou doen, dan had ik de testrit gewoon niet gedaan, want een trekhaak blijkt niet mogelijk te zijn op een Model S. Voor de rest was de Tesla zeker niet slecht, maar het verschil zit in de details. Ik had niet het gevoel dat ik een premium wagen aan het rijden was die 90K moet kosten. En … alhoewel dat de verkoopprijs van de Model S en de EQC heel vergelijkbaar is, was er toch een groot verschil in het leasingbedrag, Model S was toch 200 euro per maand duurder. Ook dat speelt mee in de keuze. En wat betreft i-Pace en e-Tron, hoor ik je vragen … ook dat zijn goede auto’s. Maw, van geen van de 4 modellen dat ik geëvalueerd heb kan ik zeggen dat er eentje slecht was, allemaal goede wagens, ja ook de Tesla! Alleen de Tesla gaf mij dat kwalitatief gevoel niet! Ik heb gewoon gekozen voor het model dat mij het meest aansprak en waarin ik mij het best voelde. En dat is voor iedereen een persoonlijke kwestie! Gelukkig mogen we nog keuzes maken.
flutterby zegt
@philipc: In die prijsklasse is gelukkig keus aanwezig. De I-Pace spreekt mij eerlijkgezegd niet echt aan, maar de E-tron en EQC zou ik ook wel voor de deur willen hebben staan hoor!
kevertje zegt
Zoals in Duitste bladen Duitste producten bovenaan in de tests staan. Of in Franse Renaults en Peugeots plots een Mercedes in de hoek zetten. Ik geloof zowieso dit soort van onderzoeken maar half en zeker als ze uit de US komen en merken als Dodge, Kia of Chevrolet bovenaan in het lijstje zetten, en zowat alle Europese premium-merken onderaan. De service-gevoeligheid hangt trouwens niet alleen van het product zelf af, ik heb echt auto’s gehad die door de garage met het verkeerde onderhoud verknoeid zijn vanwege te ingewikkeld of te weinig vertrouwd met het model. Andere waarvan problemen eigenlijk nooit opgelost werden omdat er naast een technische fout ook een financieel verhaal aan vast zat. Helaas denk ik dat je met elk merk zo’n drama kan beleven. Auto’s zijn te ingewikkeld en software is haast altijd de Achilleshiel. De discussies rond Tesla zijn ’the neverending story’.
SpeedGeek zegt
De top zoveel is voor minstens de helft vertegenwoordigd door typisch Amerikaanse fabrikanten.
Ergens las ik dit over het JD-Power manier van meten: “For example, a faulty door lock and a frustration with voice command would be equally weighted as “problems,” even if the voice command is working exactly as it’s supposed to. In this sense, J.D. Power’s IQS is not reflective of quality, like the name implies, as much as consumer satisfaction.”
Kortom, staan de Amerikaanse modellen zo hoog omdat het volk van lekkere simpele auto’s houdt zoals een Dodge Ram? Toevallig een auto die zeer goed verkoopt in USA. Ik vind het een raar onderzoek. #Mand
Robert zegt
Opvallend dat Dodge/Ram hier zo goed scoren. In de Europese onderzoeken scoren de modellen van het FCA concern steevast laag.
Wat ook lang niet altijd duidelijk is bij dit soort onderzoeken is, of we hier spreken over absolute aantallen of procentuele scores. Simpel gezegd: als er ergens 100.000 exemplaren van worden verkocht ga je gewoon meer problemen vinden als dat er maar 5000 exemplaren van in de markt worden gezet.
GWBoes zegt
Denk dat het komt omdat het echt een tevredenheid onderzoek is. Dus: voldoet de auto aan de verwachting?
Dodge is wat dat betreft in de VS een gooi en smijt auto, veel auto voor weinig. Net zoals de goedkopere Chevrolets en bepaalde Janpanse/koreaanse merken die bovenaan de lijst staan. Genesis, lexus en Cadillac zijn volgens mij de enige “premium” merken boven het gemiddelde.
Komt er op neer dat Tesla zichzelf te hoog in de markt heeft gezet mogelijk ook onvrijwillig door de extra kosten van de elektrische aandrijving.
w0ut zegt
Van een Dodge verwacht je ook niet veel. Vooruit, achteruit, draaien, een paar lichten, FM radio en wat gewicht trekken. Dan zijn de verwachtingen snel ingelost. :-)
Als ik 50.000 geef aan iets premium dan verwacht (en eis) je ook meer.
fanboy zegt
Hahaha Mercedes en Audi scoren maar nauwelijks beter.
crepito zegt
@fanboy: Dat is inderdaad nog kwalijker dan Tesla
cazzo046 zegt
Dus MB bouwt al 100 jaar auto’s en die zijn nauwelijks beter dan Tesla’s.
Best knap van Tesla.
onlyporscheman zegt
@cazzo046: zucht. Hou je ook rekening dat Mercedes 3x zoveel auto’s heeft wereldwijd? Best knap van Mercedes.
onlyporscheman zegt
@onlyporscheman: excuus 12x
ty5500 zegt
Ze kijken niet naar het totaal aantal problemen maar naar het aantal problemen per 100 auto’s dus dat Mercedes er meer maakt heeft geen enkele impact (misschien enkel dat Mercedes dan zeker voldoende ervaring zouden moeten hebben)
onlyporscheman zegt
@ty5500: onzin als je 10000 of 10 miljoen maakt maakt natuurlijk ook uit op je gemiddelde per 100.
ty5500 zegt
Ik ben heel erg benieuwd naar je verklaring.. je belt 100 mensen van merk a en noteert de problemen. En dan bel je 100 mensen van merk b en noteert de problemen. Wat heeft het totaal aantal verkochte auto’s hierop impact?
Jan zegt
@fanboy: wat vind je daar precies leuk aan? Tesla is een vrij nieuw merk en staat structureel onderaan. Lekker bezig.
Baroen zegt
Verrassende uitslag voor diegenen die in de kwaliteitszeepbel van bepaalde merken gelooft. Zo zie je maar weer, kwaliteit is geen papieren imago werkelijkheid. Mercedes, Volvo, Audi!
SpeedGeek zegt
Dat is dus helemaal niet waar. Héél toevallig staan de auto’s met de meeste frutsels en gadgets onder in de lijst met aanvoerder de opper gadget, de Tesla. Wie weet kan de gemiddelde Amerikaan de tablet scherm van de Tesla niet begrijpen of snappen ze geen kloot van de zee aan displays in een Mercedes. Zolang er geen technische gebreken worden afgezet ten opzichte van de som van alle ‘problemen’ zegt het geen mier over de kwaliteit van een auto.
Je kunt stellen dat dit onderzoek net zoveel zegt over het Amerikaanse volk, als over de kwaliteit van “ze germans Tommy”.
eelco74 zegt
@SpeedGeek: plus dat heel veel Europese merken in de vs produceren. Niet alleen voor de lokale markt overigens. Er zit toch nog wel verschil tussen een c klasse uit Bremen (estate) en zuid Afrika (sedan)
sonnybonds zegt
yeah. Mercedes is geen kwaliteit meer. Maakt dit onderzoek heel duidelijk. Erg pijnlijk voor mercedes fans. Wel mooi design hoor
lekkerlinksrijden zegt
Ieder jaar weer hetzelfde bullsh@t onderzoek.
outlook zegt
@lekkerlinksrijden: waarvan akte!
SvenskaAeroplanAB zegt
@lekkerlinksrijden: Hij is wel anders dit jaar, want Lexus is niet nr. 1… Vreemd
Dutchdriftking zegt
Wel grappig dat VW het zoveel beter doet dan Audi. 80% van de techniek (wellicht zelfs meer) is uitwisselbaar…
nautique206 zegt
@dutchdriftking: dat zie je in Nederlandse onderzoeken altijd bij Skoda, scoort vaak beter dan VW. Waarschijnlijk toch iets met verwachtingspatroon?
RAW zegt
Volgens mij gaat het hier om de kwaliteitsbeleving en die is gekoppeld aan de verwachting die je hebt. Bij een premium merk verwacht je een veel hogere kwaliteit, terwijl die merken vaak ook eerder met nieuwe technologie komen waar mensen aan moeten wennen en die niet altijd echt uitgekristalliseerd is. En dan is een Dodge RAM lekker eenvoudig die doet wat ie moet doen, zonder fratsen. Dan is de mens al snel tevreden. Geef je heel veel geld uit (relatief gezien) aan een Europees premium merk verwacht je daar ook heel veel van. Maar verder is het inderdaad een onderzoek dat zich niet goed laat uitleggen en dus heel veel vragen oproept. Ze zullen er vast veel geld mee verdienen.
camelman zegt
Wat een onzin weer. Tesla wordt afgerekend op het feit dat ze al (!) acht jaar bestaan, terwijl Audi het niet veel beter doet en daar wordt nauwelijks iets over gezegd. Overigens heb ik zelf een Mitsubishi en kan bevestigen dat hier bijzonder weinig mankementen mee zijn. Komt natuurlijk ook omdat de opties en mogelijkheden qua techniek en gadgets aanzienlijk minde zijn dan de eerder genoemde merken.
Rick-dos zegt
Tesla is dus Kwalitatief Uitermate Teleurstellend….
rs62k5 zegt
Net als Audi blijkbaar.. 250 (Tesla) vs 225 (Audi), Land Rover(228) en Volvo(210). Bij Tesla waren de kwaliteitsproblemen vooral lak en body panels.
Overigens was Tesla officieel geen onderdeel van het onderzoek aangezien ze geen klantdata aan JD power hebben geleverd, de andere merken wel. Hierop heeft JD power zelf 1250 klanten benaderd, en dat resultaat geëxtrapoleerd. De vraag is, of je zo een goede afspiegeling krijgt. Als je mensen actief gaat zoeken via internet vind je natuurlijk eerder de ontevreden klanten dan de tevreden.
De problemen qua initiële afwerking sluit wel aan bij mijn ervaring: Ik ben enorm blij met mijn M3P maar de initiële afwerking van het exterieur was slordig. De wielkast bekleding van één wiel zat los omdat een borgpen niet was geïnstalleerd. Bovendien zat mijn glass roof niet perfect recht. Dit is allemaal zonder gezeik opgelost, maar wel een beetje onnodig. Het is denk ik echt een cultuur dingetje in een fabriek en ik gok/hoop dat ze dat in de duitse en chinese fabriek gewoon beter doen.
Nu gaan er natuurlijk mensen roepen dat dat écht niet kan voor €65k. Echter, de bovenstaande cijfers bewijzen dat dat dus ook bij andere premium merken (Audi 11% beter dan tesla) gebeurt. Bovendien: Ik zou mijn M3p ondanks dit echt niet willen ruilen voor een 330i/m340i en al helemaal niet voor een A4,Ook niet bij gelijke bijtelling.
Een veel uitgebreidere model 3 satisfaction survey:
https://www.bloomberg.com/graphics/2019-tesla-model-3-survey
gilettelubbers zegt
Kan niet wachten tot deze hype voorbij is en men inziet wat voor troep het is.??
terazino zegt
Apple weet de hype ook al jaren in stand te houden, dus kan met goede marketing nog wel ff duren
mashell zegt
Maar de Apple spullen zijn dan ook niet slecht. Ze zijn gewoon heel erg duur voor wat je er voor krijgt.
probono zegt
@gilettelubbers: echt? Wat brengt het inzicht van anderen jou? Dat meer mensen het met jouw mening eens zijn?
joki zegt
Jammer voor Tesla, maar ik denk dat bvb Mercedes en Volvo wel meer “schade” zullen ervaren door dit soort onderzoeken… Hun “onverwoestbaar” imago kan zo een serieuze deuk krijgen.
bmwpowerm5 zegt
onafhankelijk onderzoek bestaat dat nog
stefanvts16v zegt
Wel fijn dat @jaapiyo nu weer een nieuw artikel heeft om tot in den treure naar door te linken… ;-)
fernie zegt
Schoonmoeder heeft net een nieuwe Model S performance (£100k) binnen en de afwijking is zo bijzonder slecht dat ze heeft getwijfeld het ding terug te geven – wat kan met een online aankoop.
Verf was erg slecht en lijkt wel op een sinaasappelschil, de kieren tussen panelen is bijna niet voor te stellen en verschilt ook gewoon flink tussen links en rechts bijvoorbeeld. Tot nu toe doet die het prima maar voor 100k mag je toch echt wel wat beters verwachten.
probono zegt
@fernie: Als het zo slecht is, wat is dan de reden dan ze de auto niet terugbrengt eigenlijk? Immers, 100k is veel geld.
fernie zegt
@probono: aantal redenen: weinig tot geen alternatieven voor vol elektrisch (via eigen bedrijf betaal je er bijna niets voor), al erg lang moeten wachten, auto nodig, aftersales zouden merendeel fixen (moet ik nog zien maar goed) en “hij rijdt wel prima”. Ik had het hem niet gehoeven!
flutterby zegt
@fernie: dus de auto is te duur, maar er zijn betere alternatieven. Dan is de auto niet te duur maar kost die gewoon veel geld.
rs62k5 zegt
Ze moeten die dingen gewoon fixen.
Via eigen bedrijf kost het ‘bijna niks’. Tuurlijk. Een SP100D heeft een TCO van minimaal 1300-1400 euro per maand, zeker met de 2020 regels en ook in 2019. Je moet namelijk gewoon een auto van 100k afschrijven, verzekeren, Btw correctie betalen en bijtellen (dat is ook niet goedkoop meer).
fernie zegt
@rs62k5: werkt hier wat anders anders was er zeker geen tesla! Reed eerst zakelijk een c63.. maar dat was inderdaad 1k per maand extra.
none zegt
En omdat het je schoonmoeder is heb je niet gezegd niet doen? Wacht op die Honda e. Dat zij misschien niet weet dat de kwaliteit ruk is, kan ik wel begrijpen. Maar jij weet dat toch, als je hier zit.
fernie zegt
@none: oh zeker gezegd :)! Haar zoon ook die zijn rs3 direct van aankoop naar de detailer rijdt om de lak perfect te hebben.. Honda e en dit ding is nogal een verschil.
crepito zegt
@fernie: Lijkt erop dat iedere Tesla geproduceerd tijdens de coronacrisis drama is
fernie zegt
@crepito: was pre-corona maar kwam inderdaad wel tijdens aan.
auto62 zegt
De oude wereld blijft de nieuwe wereld bashen. Een gezegde is, wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
Baroen zegt
@auto62: behalve dan dat J.D.Power nieuwe wereld is. Verder leuk spreekwoord.
auto62 zegt
@baroen: dacht man ook van ADAC
none zegt
You may have suspected that people are getting stupider for quite some time, but now we actually have scientific evidence that this is the case.
https://www.zerohedge.com/news/2014-08-25/dumb-dumber-scientific-proof-people-are-getting-stupider
Dutchcarwizard zegt
Initial quality is maar 1 aspect. Wat is de kwaliteit met 2 ton op de teller??
none zegt
Ho, ho, ho. Wat iedereen over het hoofd schijnt te zien is dat er duizenden minder onderdelen in de Tesla zitten. Zelfs het interieur is vervangen door 20 inch monitor scherm (met android os ;))
Dus die 250 bij een EV telt wel even wat anders dan bij een verbrandingsmotor!
bernoulli zegt
Mja. De autopilot van Tesla is waarschijnlijk ook iets complexer dan de bladveren van een Dodge.
elemento zegt
Klopt echt niet. DODGE op nr 1. Ik heb afwerking geziem ho maar
mout zegt
Het feit dat Audi, Volvo en Mercedes ook bij de slechtste 5 staan laat wel zien dat het om een Amerikaans onderzoek gaat, en bovendien dat het iets over de methode van onderzoek zegt.
1) Audi, Volvo en Mercedes zijn in Amerika import-producten uit Europa, of afkomstig van Amerikaanse fabrieken. Op de een of andere manier (handelsbarricades?) lukt het Europese merken niet om onderhoud en vervangende onderdelen goed te regelen in Amerika. Absurde onderdeelprijzen en wachttijden. En de bouwkwaliteit van Europese merken uit de Amerikaanse fabrieken staat niet op hetzelfde niveau als hier. En of het nu de verscheping is of wat anders, nieuw geleverde Europese auto’s in Amerika hebben pijnlijk vaak een maand of drie nodig voor het lijstje afleverfoutjes is weggewerkt.
2) Audi, Volvo en Mercedes zijn (in Amerika nog meer dan hier) premium-merken, met een hoog verwachtingspatroon. Voor dit onderzoek wordt als ik het me goed herinner o.a. het aantal keren dat je terugkomt bij de dealer geteld. Ook als dat is omdat je een vreemd geluid hoort in bochten, en dat de knikkers van je peuter in het dashboardkastje blijken. Of als je uitgelegd wilt krijgen waar in het infotainment systeem je de temperatuur van de uitstroomlucht voor de voeten van de passagier linksachter kunt instellen, zonder dat de navigatie uit beeld verdwijnt. Nu ik erover nadenk: Op LaRo na, lijkt het lijstje ongeveer gesorteerd van ‘simpel te bedienen’ naar ‘nerdy virtuele knoppenzee’. En dan is het geen wonder dat Tesla hoog scoort.
mashell zegt
“En de bouwkwaliteit van Europese merken uit de Amerikaanse fabrieken staat niet op hetzelfde niveau als hier.”
Dat is wat te generaliserend. Het heeft veel energie gekost maar Mercedes en BMW hebben de Amerikanen inmiddels wel geleerd hoe zij in hun fabrieken de auto’s gebouwd willen hebben.
cazzo046 zegt
Ondertussen sinds september uitermate tevreden over mn M3P.
Geen enkele storing, bloedje snel en heerlijk comfortabel.
monaco zegt
Dit is toch volstrekt ongeloofwaardig, die Amerikaanse rotzooi staat helemaal bovenaan terwijl Mercedes het gigantisch slecht doet.
goodvibrations zegt
Tesla compenseert het door voorop te lopen met andere zaken… Kwaliteit is niet het enige aankoop argument..
misterBo zegt
Kia zoveel beter dan bijvoorbeeld een Porsche???? Geloof je het zelf?
Dutchcarwizard zegt
@misterBo: kijk eens een klokje rond en verbaas je over de Duitse versus de Koreaanse kwaliteit.
Jan zegt
Dit gaat niet over Audi. Niet over Mercedes, niet over BMW of wat dan ook. Nee, dit bericht gaat over Tesla. Gewoon pauperdingen. Rijdende schoolbanken met een IPad ervoor. Liefhebbers hopen dikke wagens. Mooie, brullende 8-cilinders. Helaas zijn er mensen die gewoon van A naar B willen en zo goedkoop mogelijk (qua bijtelling in ieder geval). Gewoon doen, maar ik irriteer me kapot aan al die Tesla’s.
autodidact zegt
@jantje16: Denk aan je hart!
Jan zegt
@autodidact: ja je hebt gelijk. Ik ben weer rustig. Even dan.
Paul58 zegt
@Jan het is maar waar je je druk om maakt zeg. Echt bizar dat mensen zich druk kunnen maken om wat een ander rijdt. Dit artikel gaat over een onafhankelijk onderzoek waarbij Tesla inderdaad bovenaan staat, daar wordt hier genoeg over gezegd ook lijkt mij? Je bent het toch wel met me eens dat het dan ook interessant is welke merk het beste scoort of welke nog meer slecht scoren?
Dutchcarwizard zegt
@jantje16: bmw en Mercedes staan ook gewoon in het rijtje hoor..
janesh zegt
Lak DAT slecht gespoten is, AUTOBLOG haal je schoolgeld terug.
ty5500 zegt
Een kwaliteitsonderzoek waar niet alle Jappen en Koreanen bovenaan staan. Ik heb ook mijn twijfels bij de gebruikte criteria. Denk ook dat technologie en het niet altijd begrijpen van de werking meespeelt. Los daarvan heeft Tesla zeker nog stappen te zetten qua afwerking
michaelcorleone zegt
”Een deur die niet lekker sluit, lak dat slecht is gespoten of gaten tussen de panelen” Deze lijst is totaal niet serieus te nemen, en dan staan Dodge (Ram), Chevrolet, Buick, GMC heel hoog in de lijst. Als je verder kijkt zien we ook Jeep staan.
De Japanners en Koreanen hoeven natuurlijk niet altijd (blindelings) er bovenuit te springen, maar de verhoudingen in deze lijst zijn ver te zoeken.
Verder komt bij dat ik enigszins bekend ben met Land Rover, omdat een goede kennis van mij een groot liefhebber is van het merk. Die man rijdt niks anders behalve LR en zulke dingen heb ik niet gehoord of gezien. Natuurlijk zijn onderdelen peperduur maar dat is bij andere ”premium” merken niet anders. De tijd dat LR modellen uit elkaar vallen ligt ver achter ons.
Er zit zelfs onderling veel verschil tussen de Amerikanen, bijvoorbeeld tussen Dodge en Ford.
Ga om te beginnen een Dodge Ram 1500 vergelijken met een Ford F-150, zit ook veel verschil tussen terwijl Ford slechter scoort in deze lijst.
Tesla ben ik niet bekend mee, dus daar kan ik vrij weinig over zeggen.
degrotemuis zegt
Het zegt niet veel over kwaliteit, maar Tesla is waardeloos in afleveren ja. Schijnbaar geen quality control die dingen onderschept en bij het afleveren worden ook nog lang niet alle mankementen gefikst. Fijn dat t na een paar tripjes naar het servicepunt wel goed is, maar het moet natuurlijk al goed zijn bij afleveren.
Het zegt alleen niet zo veel over de kwaliteit op lange termijn. Dat zou je kunnen meten met een gewogen score na x jaar en x km. Valt je Taycan een keer stil met een accustoring, dan is dat erger dan als de app van je model 3 4 keer hapert of je Kona Infotainment 6 keer vastloopt bij het afspelen van bluetooth audio. En als je Model X FW Doors niet sluiten, telt dat weer zwaarder dan die Kona en Model 3 issues.
Los van Tesla. Niemand die het bijzonder vindt dat zelfs de besten nog gemiddeld meer dan 1 1/3 mankement hebben waarvoor de klant terug gaat? En dat het gemiddelde op bijna 1 2/3 ligt vind ik ook best hoog.
RobTWo zegt
En bij Audi en Volvo wordt de bestuurder meegerekend….
T5Power zegt
Over de kwaliteit kan ik niks zeggen. Maar gisteren zag ik weer eens een Model 3 schuin van voren. Wat blijf ik dat toch een Fred Flintstone auto vinden: Een enorme vooruit waardoor je (alleen) het stuurwiel goed ziet zitten. Het geheel ziet er haast lachwekkend uit. Let er eens op en geef me dan gelijk ;-)
bernoulli zegt
Het is Donald Duck met ruitenwissers.
volvoturbo zegt
Porsche zo laag? Lekker betrouwbaar.. dat onderzoek.
jag1960 zegt
Ik heb mijn S nu 2 jaar. Nul problemen. Software flawless, nergens gaten en kieren. Nog nooit onderhoud gehad. Wat een fantastische auto.
Paul58 zegt
@jag1960: je leest vaak alleen de negatieve reacties. Volgens mij heeft Tesla in ieder geval een uiterst betrouwbare aandrijflijn, dat lijkt me ook nog het allerbelangrijkste. Tesla heeft ook genoeg auto’s geproduceerd tussen dinsdag en vrijdag;)
pantarhei zegt
Als je naar de top 5 kijkt denk dat dit onderzoek meer zegt over het verwachtingspatroon van de kopers dan de kwaliteit van de auto’s….
Yzord zegt
Blijft dus gewoon een ruk merk.
roadkill zegt
Happy hour voor clown Jan “Bofkont” de B.
Interessanter is dit:
Zelfde JD Power Index in de UK:
#1 PEUGEOT!
(stijf onderaan Audi, BMW)
https://www.am-online.com/news/market-insight/2019/05/08/peugeot-ranked-as-uk-s-most-reliable-car-brand-in-jd-power-survey
roadkill zegt
JD Power UK stelde vast dat …. Peugeot ….. het meest betrouwbaar was.
Met afstand!
Ook hoog: Skoda, Nissan, Suzuki en Hyundai.
VW middenmoot
BMW, Audi & Jag stijf laatste.
Met de nadruk op stijf….