Is dat even balen voor de beginnende autofabrikant. Door een productiefout bij acculeverancier A123 Systems mogen alle Karma’s die tot nu toe zijn gebouwd (er zijn ongeveer 630 exemplaren afgeleverd, productieaantal ligt veel hoger) terug naar de dealer voor een wissel van het accupakket. Hoeveel tegenslagen kan een piepjong merk hebben?
Acculeverancier A123 Systems, die eerder al de mist inging met een slangenklem-faal, heeft aangekondigd dat er mogelijk een glitch in het accupakket zit dat zij aan Fisker hebben geleverd. Er zou iets mis kunnen gaan in de cellen waardoor de range afneemt en er minder ‘power’ aan de elektromotor wordt geleverd. Dit is aan het licht gekomen nadat Fisker en eerdergenoemde batterijenboer in het probleem van de Karma zijn gedoken dat door het Amerikaanse Consumer Reports aan het licht werd gebracht.
Karma-eigenaren (ook jij, Bieber) zullen worden ingelicht over de terugroepactie, die voor hun geheel kosteloos is, uiteraard. De rekening is voor A123 Systems, en zij verwachten dat het 55 miljoen dollar gaat kosten. Aan de andere kant: alle early adopters van de Karma krijgen een vers en geüpdatet accupakket, dat is een ritje naar dealer toch wel waard. Het vervangen van de complete batterij duurt 2 á 3 uur.
Maar hoe zit het eigenlijk met Project NINA?
Het lijkt goed te gaan met de nieuwste autoprojecten van Henrik Fisker. Ook qua geld, want naast de $193 miljoen die het merk al heeft ontvangen van het Amerikaanse Department of Energy is het ze ook gelukt om private investeringen los te krijgen. De teller zou op 10 februari al op $896 miljoen hebben gestaan (daar zijn overigens een paar jaar overheen gegaan), maar volgens Bloomberg zitten ze aan het eind van deze maand op om en nabij de 1 miljard. Hoeveel Fisker exact nodig heeft wilde ze niet kwijt, maar het lijkt er op dat op korte termijn verder kunnen met Project NINA, het model dat onder de Karma wordt gepositioneerd, in de VS rond de 50 mille moet kosten en waar een range extender van BMW in komt te liggen.
De NINA zal, in tegenstelling tot de Karma, wel in de VS worden gebouwd. In een voormalige GM-fabriek te Delaware om precies te zijn. Maar omdat er een aantal doelstellingen niet werden gehaald (of daar was onenigheid over), heeft de DoE de lening bevroren. Het private nieuwgeld zou de ontwikkeling echter weer op gang moeten helpen. Begin april wordt er in ieder geval een conceptversie van deze auto voorgesteld op de New York Autoshow. Hieronder zie je de eerste teaser van deze mini-Karma.
Voorafgaand aan de autoshow in New York zal Fisker meer onthullen over de toekomstplannen en mogelijk ook over de huidige financiële situatie. Wellicht horen we dan of ze genoeg geld in huis hebben om Project NINA eindelijk af te ronden en ‘m alsnog medio 2013 op de markt te krijgen. We zijn benieuwd. Overigens heeft oprichter Henrik Fisker tijd genoeg om geld los te peuteren bij investeerders, hij is immers geen CEO meer.
PS. Meer weten over de DoE-lening waar bijvoorbeeld ook Tesla gebruik van maakt? Check het commentaar van Elon Musk over subsidies op The Wall Street Journal. “Government subsidies are bad, mmkay?”
fit4fun zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lincoln zegt
effies fixen dan maar .. zit nix anders op ..
je kan moeilijk je verkochte auto,s laten affikken .. toch ??
mattraket zegt
@lincoln: er is helemaal geen sprake van brandgevaar.
lincoln zegt
@mattraket:
was dan ook een beetje een sneer richting Ferrari ..
mattraket zegt
@lincoln: overigens wel triest om te constateren – althans in de Amerikaanse media – dat als er bij een elektrische auto brandgevaar is, zoals bij een Volt die drie weken na een crashtest in brand vloog, meteen het hele elektrisch rijden wordt afgeserveerd. Maar als hetzelfde gebeurt bij auto’s met brandstofmotor, er geen haan naar kraait. Daar hoorde een goede fik op z’n tijd er schijnbaar bij.
Als we begin 1900 bij het elektrisch rijden waren gebleven en iemand zou anno nu voorstellen om te gaan rijden op een hoogst explosieve en licht ontvlambare vloeistof, en daarvan 30 to 80 liter in een auto mee te zeulen, dan zou die met pek en veren naar het gesticht zijn afgevoerd.
lincoln zegt
@mattraket:
“de Amerikaanse media” ..
autoblog.com is idd van een “ander” niveau dan autoblog.nl ..
mag hopen dat dat niet je referentie is ..
mattraket zegt
@lincoln: Ik doelde meer op Fox News, Wall Street Journal en andere rechtse clubs.
bullgod76 zegt
Waarom de toeleverancier nou weer de schuld geven van dit probleempje?
Iedereen weet toch al langer dat Bieber altijd al de schuldige is van alle problemen in deze wereld.
G-Ammo zegt
@bullgod76: Wie?
Hubert zegt
Erg dom om publiekelijk de schuld bij de leverancier neer te leggen.
Je zegt hiermee dat je shit leveranciers hebt EN dat je de ingangscontrole niet op orde hebt.
Niet erg slim.
lincoln zegt
@Hubert:
vergeleken die batterijenboer is Fisker een snotjongen ..
en heeft een betere reputatie ..
als die de schuld opzich neemt weet je gewoon dat het goed komt ..
mattraket zegt
@Hubert: het probleem zit toch echt in de accu. En die komt van A123. Waarom zou Fisker daar de blaam voor op zich moeten nemen?
Maar goed, binnenkort dus even langs de dealer. Dan gelijk de laatste software-update halen en hij is weer frisser dan ooit (heb er al weer 5200 km ermee gereden, gemiddeld 1 op 62 – waarbij de gebruikte elektriciteit is opgewekt met zonnepanelen, dus echt schoon).
robbie zegt
@mattraket: je hebt grotendeels gelijk, maar als je zo redeneert dan is 90% van alle recalls de schuld van toeleveranciers. Autofabrikanten bouwen namelijk vrijwel geen enkel onderdeel zelf.
Toch hoor je autofabrikanten (vrijwel) nooit de schuld neerleggen bij een toeleverancier. Fisker heeft nu het geluk dat de fabrikant van het accupakket de schuld op zich wil nemen, maar je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat Fisker beter had moeten controleren wat de kwaliteit was van de accu’s die ze aangeleverd kregen.
Als autofabrikant heb je ook je verantwoordelijkheden en het is dan wel heel gemakkelijk om alle verantwoordelijkheden af te schuiven op je toeleveranciers.
Gelukkig was de relatie tussen Fisker en A123 toch al niet erg rooskleurig te noemen. Ik vraag me dan ook af hoe lang deze nog door zal gaan.
mattraket zegt
@robbie:
Citaat uit Autovisie:
Het probleem echt voorkomen kon autofabrikant Fisker niet. “Het probleem zit ‘m in de inwendige cellen van de accu’s en die zijn niet te controleren tijdens het productieproces”, zegt de woordvoerder.
Fisker heeft inderdaad eigen verantwoordelijkheden, maar dus niet in dit geval.
mclarenmercedes zegt
Nou de Fisker komt wel elke x positief in het nieuws zeg, NOT!
fit4fun zegt
Heb hem helaas nog niet in ’t echt gezien, maar lijkt me een spectaculaire auto. Dat er kinderziektes zou voorkomen was te voorspellen: eerste auto van nieuwe fabrikant, vooruitstrevende technologie, de grote autobouwers leveren zoiets nog niet eens.
Hoge rekening voor die toeleverancier…
norge zegt
Schuldt van batterijenboer? Ja wie is er nou de autofabrikant?
fit4fun zegt
Mercedes had een poosje terug toch problemen met de injectoren dacht ik van de 2,1 liter diesel? Toen werd ook duidelijk dat Delphi het probleem had veroorzaakt dacht ik?