Wat je hier ziet is geen oude auto, maar een moderne reïncarnatie van de Atalanta Sports Tourer uit 1937, maak kennis met de Atalanta Revival.
Van de oorspronkelijke Sports Tourer zijn in de periode 1937-1939 slechts 20 exemplaren gebouwd voordat de crisis en de Tweede Wereldoorlog roet in het eten gooide. Onder de motorkap lag in eerste instantie een 1.5 liter viercilinder met 78 pk en een 2 liter met 98 pk. In 1938 kwam er ook nog een 4.4 liter V12 met 112 pk beschikbaar.
En nu hebben Martyn Corfield en Trevor Farrington besloten om dit model nieuw leven in te blazen. De Revival is gebouwd op een houten frame en heeft een body van aluminium, maar de onderhuids techniek zou wel modern zijn.
Ze verklappen echter nog niet wat de specificaties zijn en wat voor motor er onder de lange motorkap ligt. Prijzen zijn ook nog een raadsel, maar ik heb zo’n flauw vermoeden dat dit wel eens in de tonnen kan gaan lopen. Ik krijg namelijk een beetje visioenen van die Bentley replica die onlangs bij Top Gear te gast was.
Klassiekerrally zegt
En zo leer ik nog weer eens wat. Kende het merk Atalanta niet. Thanks.
Mooie auto. Alu carrosserie: vakwerk. Ga nu kijken wat ik over het origineel kan vinden.
heiligehandgranaat zegt
Een 2 liter 4 cilinder met 98 pk en daarna kwam een 4.4 liter v12 met 112 pk? beetje nutteloos lijkt me.
Klassiekerrally zegt
@heiligehandgranaat: In 1938 respectabele waarden. En een V12 loopt prachtig en geeft status. Helaas blijkbaar niet genoeg om het merk te doen overleven, maar da’s een ander verhaal.
speedlimit zegt
@heiligehandgranaat:
Blijkbaar weet jij nog niet wat koppel betekent.
heiligehandgranaat zegt
@speedlimit: Maar het aantal Nm staat er niet bij, dus daar heb ik bij het plaatsen van mijn reactie geen rekening mee gehouden. Verder blijft de vermogenstoename erg laag in vergelijking tot de veel grotere motor.
De keuze tussen de 4 cilinder en de v12 bij dit model lijkt wel op wat Bentley doet met de 4.0 v8 en de 6.0 w12, het gaat dus alleen om status.
speedlimit zegt
@heiligehandgranaat:
Vermogen zegt niet alles en t koppel zal wel n aardig stukkie meer zijn dan de viercilinder…daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn ;)
baasbas zegt
Wie gaat dit nou kopen?
midasracer zegt
Nutteloos, blijkbaar een concurrent voor Morgan maar zonder de naamsbekendheid/heritage. Gedoemd te mislukken.
baasbas zegt
Ja precies, een purist moet’m niet omdat het nep is en een poser moet’m niet omdat het onbekend is..
syliaca zegt
Echt weer zo’n project dat niet lukken kan, succes ;).
Goed_Koopman zegt
Wat een comments weer. ‘Wie koopt nou zoiets?’ Iemand die het een mooie auto vind en meer dan 5 euro op zijn bankrekening heeft?
Prachtig project. Afgaande op de foto’s ook mooi afgewerkt.
baasbas zegt
@Goed_Koopman: Hoho, “wie koopt nou zoiets?” klinkt een heel stuk negatiever dan “wie gaat dit nou kopen?”. Althans, in mijn oren :-)
Imom zegt
Exclusief en mooi afgewerkt daar is zeker een klein marktje voor (zeker in Engeland waar ze nog steeds gek zijn op zulke creaties) maar of dat genoeg is om te overleven das maar de vraag.
Carreza zegt
Ik vraag me altijd af hoe ze die oude modellen aanpassen aan de moderne veiligheidsnormen? :s
Klassiekerrally zegt
@Carreza: Niet nodig. Wordt in Groot Brittannië op kenteken gezet. En dat land ligt in een heel ander universum, autotechnisch gesproken :)
Alexw210 zegt
@Klassiekerrally: Idd een trapskelter met een brommerblok krijg je daar nog op kenteken!
En omdat Engeland in de EU zit moet de RDW het kenteken overnemen (als hij goed is)
desjonnies zegt
Volgens mij doet Bugatti replica boer ‘Pur Sang’ uit het verre Argentinië het nog altijd lekker.
Me kent dit merk ook niet.
Echter lijkt het orgineel geinspireerd op de voor-oorlogse Alfa’s, vooral de grote Marchal koplampen met de bolle glazen herinneren me eraan, hetzelfde met de mooie sierlijke lijnen. (de 8C uit 1931 om precies te zijn)
@Goed Koopman
Om het in auto termen ff neer te zetten, hier op Autoblog zitten de beste coureurs op de tribune (stuurlui en aan wal staan spreekwoord)
Citrofiel zegt
De dagelijkse rijdbaarheid zal een stuk verbeterd zijn met modernere technieken. Voor de klassiekerliefhebber die vaker gebruik wil maken van de oudere auto lijkt me dit een heerlijke aanvulling.
six-trey zegt
@Citrofiel:
een klassieker liefhebber koopt hem een oude klassieker en modeniseerd die zelf.
Citrofiel zegt
@six-trey: Nee, want een klassiekerliefhebber vindt dat weer zonde van de originaliteit van de klassieker.
jobh zegt
deze auto laat me wel heel erg denken aan morgan
kickass zegt
@jobh: Idd, echt vreselijk…
kickass zegt
Destroy it with fire!
lincoln zegt
meest bijzondere is toch wel dat ze al 75 jaar lang dezelfde ontwerper hebben ..
maar echt vreemd vinden dat hij nog niet door KIA is weggekocht doe ik het ook niet ..
ytrewq zegt
Wauw, mooie auto!
love4sportcars zegt
Die V12 was dus niet om meer kracht te hebben,want V12’en konden in 1937 al zo’n 250-300 pk bereiken.
norge zegt
Laat ik dit nou heel mooi vinden ,een lekkere 6 cilinder erin (iets anders “past” niet) en lekker touren.