Another one bites the dust. Waar we de laatste tijd vooral geconfronteerd worden met falende autofabrikanten in Europa, is het nu een merk aan de andere kant van de plas. De door schulden geplaagde Amerikaanse distributeur van Suzuki nokt met auto’s.
Suzuki is pas sinds 1985 actief in de VS, maar het succes dat landgenoten Toyota en Honda behaalden werd door Suzuki nooit geëvenaard. Nu, een paar crisissen verder, is het modellenaanbod behoorlijk afgezwakt ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast heeft het merk buiten Japan ook last van een sterke Yen.
Ergo: de Amerikaanse importeur kwam met een schuldenlast van $346 miljoen te zitten en Suzuki vindt het wel welletjes. Suzuki Motor Corporation is immers voor 100% eigenaar van de importeur in Californië, en heeft daarom chapter 11 (reorganisatie onder bescherming) aangevraagd. Dat wil dus niet zeggen dat ze failliet zijn, men hoopt namelijk verder te gaan met de verkoop van ATV’s, motorfietsen en motoren voor boten. Alleen de falende autotak wordt afgesneden en modellen als de Kizashi, SX4, Grand Vitara en de Equator zijn er nog leverbaar zolang de voorraad strekt.
Suzuki vat de reden om te stoppen nog even zelf samen:
“Low sales volumes, a limited number of models in its lineup, unfavorable foreign exchange rates, the high costs associated with growing and maintaining an automotive distribution system in the continental US and the disproportionally high and increasing costs associated with stringent state and federal regulatory requirements unique to the US market.”
Gewetensvraag: zouden jullie Suzuki missen als het ook in Europa zou verdwijnen?
Jokkebrok zegt
Ghehehe…. Ik zal ze zeker missen… Vooral de Wagon R zal ik missen!
C220AMG zegt
@Jokkebrok: Je maakt je naam wel waar he…
Nou ben ik geen Suzuki fan, maar voor de werkgelegenheid zal dit toch ook niet positief zijn lijkt me. Is het niet in US of A dan wel in Japan waar de productie ook weer een stukkie teruggeschroefd zal worden.
xiran zegt
Als alleen de auto tak stopt in europa zou ik suzuki tak niet missen, de rest mag hierblijven.
bsxc2 zegt
Als je in de U.S.A. in een Suzuki rijdt voel je jezelf toch net een sardientje in een blik met al die grote Amerikanen langs je.
kaasboerin zegt
@bsxc2: Ja, jij kent Amerika zeker nog als die in Starsky & Hutch..
Daar wordt ook massaal Prii e.d. gereden tegenwoordig.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Ik vind het wel meevallen. Tenminste, je ziet wel dat men iets kleiner gaat rijden maar echt veel hybrids zie ik niet hoor. Ja die Flexfuel Tanks van GM met 9V blokbatterij voor de klok.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Hmm, je hebt gelijk, maar een stuk minder dan vroeger though.
In Palm Beach rijden er aardig wat buitenlandse (kleinere) auto’s hedendaags.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: De C-3serie-A4/5 doen het erg goed op het moment. Zeker de 2.0T van Audi is erg populair. C klasses zie ik alleen in 300/350. Ligt ook wel aan waar je zit denk ik. California zal een wat hoger aandeel hebben, Texas daarintegen…… Laatste keer dat ik in Dallas was vlogen de 3500HD’s me om de oren. Allemaal met dubbellucht.
notsobig zegt
Zonde! Ja ik zou ze zeker missen in Europa!
Maar hier doen ze het wel redelijk goed volgens mij, dus zo vlot zal het niet lopen denk ik… Bovendien is voor zover ik weet de importeur in Nederland (Nimag) geen eigendom van Suzuki.
Ik zou in de toekomst nog wel eens een Kizashi willen hoor…
notsobig zegt
@notsobig: Ik bedoel uiteraard dat Suzuki geen eigenaar is van de importeur van Suzuki in Nederland…
flippert zegt
Mooi, nou hier ook nog stoppen en het landschap wordt er weer een stuk fraaier op..
ThomasBol zegt
Je ziet de Grand Vitara en die nieuwe sedan daar nog best vaak rijden!
toyotafortuner zegt
Zonde. Als Suzuki zou verdwijnen in Europa zou ik het wel zonde vinden.
Ik zou wel eens een Kizashi willen rijden voordat Suzuki ook in Europa exit is.
Maar Suzuki had nooit echt grote modellen in Amerika.
Het toppunt was die 7-zits Grand Vitara. En die Equator is slechts een rebadge van een Nissan Navara. Dan is succes boeken in een land als Amerika wel erg lastig.
bobb zegt
@toyotafortuner: Ik zou wel eens een Kizashi willen zien, heb er nog nooit 1 zien rijden.
Mich zegt
@bobb: Ik heb er twee weken geleden ofzo eentje gezien, best een leuke auto maar je zag heel duidelijk 2 mini-uitlaatpijpjes in die grote openingen.. Dat was wel jammer, viel heel erg op.
nibor zegt
Alhoewel ik of überhaupt iemand in mijn familie nog nooit een Suzuki hebben gehad, zou ik het toch jammer vinden als ze Europa zouden verlaten. De Swift en de Kizashi (sorry voor eventuele spelfouten…) zijn opzich leuke auto’s om te zien, al heb ik geen idee of ze een beetje prettig rijden.
notsobig zegt
@RRenault: Ik zou zeggen probeer het eens, zeker een aanrader…
lamdi zegt
Ik zou de swift wel missen maar thats it… De rest voegt helaas naar mijn mening niet veel toe, al kan ik van meer Aziatische merken zeggen..
Den zegt
Las een uur geleden dit stuk. Nu heb ik continu dat nummer van Queen in mijn hoofd. Lastig ook want ik ken maar drie zinnen.
pimmp zegt
Als ze hier nou ook even weg gaan want dat zal heel wat minder irritaties op leveren. STOMME KOEKBLIKKEN!!!!!!!
bordeaux zegt
Mooi symbolisch plaatje ook: het water staat Suzuki aan de lippen!
Carreza zegt
Nee, ik heb ook nog nooit de neiging gehad om een Suzuki garage binnen te stappen…
Als fabrikant van (voornamelijk) kleine wagens brengen ze naar mijn mening te weinig. Nochtans hadden ze van een merk als Kia bvb toch kunnen leren hoe het moest…
piebepost zegt
In mijn Caribische jaren is mij wel eens van horen en zeggen ten ore gekomen dat de helft van de Amerikaanse verkopen van Suzuki op de conto kwam van de doorvoer naar het Caribisch gebied, waar dit soort auto’s mateloos populair zijn. Indianenpraat? Zou zomaar kunnen, het lijkt mij bij dit soort verkoopcijfers echter niet heel ver uit de lucht gegrepen.
yoeri85 zegt
Ik heb zelf een Swift uit 2008 dus die mag wel blijven vind ik. Die andere modellen heb ik niets mee dus wat dat betreft mogen die wel weg.
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer. Dat ze de cijfers van Toyota niet evenaart hebben in de US, tja, dan moet je maar wat langer proberen hé. Nu hebben ze eindelijk een grote pickup (hoewel het een Nissan is), dan moet je doorbijten. En de kleine karretjes worden ook in de US alsmaar populairder. Volgens mij is het een grote fout nu weg te trekken, maar ja…
Ook in Europa mogen ze niet vertrekken.
Nog steeds een prachtig toestel: