Hoe leuk de Subaru BRZ/Toyota GT86 ook mag sturen, de vraag om iets meer vermogen is een veelgestelde. Via de onofficiële weg een turbo aan de viercilinder boxermotor toevoegen is een optie, maar Subaru komt zelf ook met een geblazen variant. Dit verbaast waarschijnlijk helemaal niemand.
Dit wist Automotive News te ontfutselen bij Subaru. In tegenstelling tot eerdere berichten waarin Subaru-topman Atoshi Atake een snellere variant bevestigde, maar drukvullling wegwuifde met de kritiek dat er niet genoeg ruimte is voor een dergelijke setup onder de kap van de BRZ, zou er nu toch een turboversie in ontwikkeling zijn. Een motorvariant die trouwens ook dienst kan doen in de Subaru WRX.
De 2.0-liter viercilinder zou een twin-scroll turbo krijgen, samen met een zelf ontwikkeld injectiesysteem (directe injectie in plaats van Toyota’s D-4S-injectie). Er worden ook alvast wat vermogenscijfertjes genoemd. De sneller turbovariant van de BRZ, die waarschijnlijk de naamgeving ‘STI’ meekrijgt en volgend jaar al op de markt kan komen, wordt op 280 pk en 340 Nm gezet. Ja, laat dat even rustig op je inwerken…
Oftewel, een BRZ met het uiterlijk van de STI Concept, een vermogen dat richting de 300 pk kruipt en natuurlijk achterwielaandrijving. We mogen voor Toyota hopen dat de GT86 dezelfde upgrades krijgt als dit toekomstige sportwagenpleziertje.
Foto via Autojunk.nl
XiPHiAS zegt
owkay, laat maar komen grietje! lekker
awesome zegt
@XiPHiAS: verkeerde forum? :p
heidekonijn zegt
@awesome: lol
jzaero zegt
Lelijke wielen onder die BRZ op de bovenste foto.. Voor de rest, zal hem vast wel goed doen, maar veel journalisten zeggen ook dat de 200pk versie voldoende is..
StijnB zegt
@jzaero:
Zelf een testrit ermee gehad en voor een leuk sturend sportwagentje is 200 pk voldoende. Je kan ook fun hebben met 1 leuke meid, er is niet steeds een triootje nodig…
robinio zegt
En god zag dat het goed was.
oli4k zegt
Als ze nog een klein beetje meer hun best doen moet een Porsche Cayman toch wel te kloppen zijn. Toch leuk, voor een fractie van de prijs :-)
hollow zegt
@oli4k: je vergeet iets dat heel erg belangrijk is in de autowereld, namelijk status. Zo een GT86 is leuk voor de kenners. Voor de rest is het een Toyota en zal de Porsche nog steeds veel meer aanzien hebben. Dan mag je nog zo hard schreeuwen dat hij wel echt snel is.
De reden waarom de phaeton ook weinig succesvol was. Een Audi/BMW/Mercedes heeft een hogere status.
fapfap zegt
@hollow: Uhhh, het is en blijft een Subaru… Toyota heeft hier niets te maken met een 280pk uitvoering.
jrk68 zegt
@hollow:
Yep, en kenners geven er geen fuck om of de buurman hem ook gaaf vindt….
heidekonijn zegt
@hollow: Daar zijn merken zat voor, toch?
kevlard zegt
@hollow: en hoe kom je aan status? Door regelmatig dit soort autos op de markt te zetten, toch? Audi had vroeger ook geen status. En nu ook niet meer eigenlijk ;-)
jzaero zegt
@hollow: onzin. Zoek jij een nieuwe Porsche met 280pk voor 45.000-50.000 euro. Juist ja. Je hebt je doelgroep al te pakken.
bullgod76 zegt
Als dit de STI versie moet worden, horen daar gewoon die gouden velgen onder.
RuVi zegt
Doe maar! ik heb met de GT86 gereden; leuk ding, maar hij voelt alsof hij veeeeeel meer vermogen aan kan.
guusboum zegt
had toen hij net uitkwam gehoord dat er expres ruimte voor een turbo in het blok zat, maar hier staat in van niet?
stijnd007 zegt
ik vind dat er nog wel meer onder die kap kan
Flatfour zegt
@bullgod76
Omdat ze daar standaard onder zaten…Think again!
Thomasio zegt
Waarom niet gewoon een impreza blok er ingooien, waar al een turbo op zit. I.p.v. een compleet nieuw blok ontwikkelen eerst zonder turbo en daarna met…
En ik vraag me af of deze auto wel echt een turbo nodig heeft. Met wat aanpassingen aan de motor (scherpere nokkenassen, de gebruikelijke N/A-tuning ingrepen laat maar zeggen) Zou de motor nog mooier klinken en sneller klimmen in de toeren, i.p.v. het bekende turbogat en snel in toerenbegrenzer schieten. Lijkt me dan(ook mede gebaseerd op hoe ik de auto in Forza 4 heb aangepast, daar heb ik uitvoerig met en zonder turbo getest)
tunefuldjmike zegt
@Thomasio: Ik neem aan dat je een WRX blok bedoelt, dit is wel een 2.5L turbo blok misschien is die net wat te groot voor onder die kap.
jrk68 zegt
@Thomasio:
Ooit gedacht aan de uitstoot van een Impreza blok?
Dat is namelijk de rede dat de WRX hier veel te duur werd.
Dus als ze dit een kans willen geven moet het verbruik drastisch omlaag….
ej20g zegt
@jrk68: dat is jammer genoeg waar. Verdomde EU-hippies!
jimihendrix zegt
De achterlichten van de concept-versie zijn wel echt vele malen mooier dan de huidige! Soort kruising van de bmw en audi achterlichten..
ronin1130 zegt
Hopelijk volgt er ook import voor de lage landen…
maxx1 zegt
280 pk, GAAP. Kennen we wel weer. Leg er dan gewoon 300pk + in
flippert zegt
Dacht dat soeparoe allang failliet was..
awesome zegt
@flippert: nee man, ze hebben laatst nog een miljoenmiljard impreza\’s verkocht aan Google.
ej20g zegt
Het mooiste zou nog zijn als Subaru gewoon het blok uit de huidige (Impreza) WRX STI zou gebruiken. Dat zal niet gebeuren, maar ik probeer me voor te stellen hoe lekker moet zijn om die roffel uit een BRZ te horen komen. Jammie! Maar dit zal ook wel ruim voldoen denk ik zo.