Ken je dat verhaal van die strengere APK-keuring voor diesels. Ja, dat gaat dus voorlopig niet gebeuren.
2021 zou het jaar worden waar de APK-keuring voor diesels op de schop zou gaan. Met de nieuwe regel zouden dieselauto’s aan de hand van een roetdeeltjesteller getest worden. Concludeert de teller dat de diesel te veel fijnstof uitstoot, dan komt de auto niet langer door de APK.
VVD is tegen strengere APK-keuring diesels
Begin dit jaar maakte Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) zich boos over dit onderwerp, omdat naar verwachting meer dan 100.000 diesels niet door de test van de roetdeeltjesteller zouden komen. En dat betekent dat die eigenaren verplicht het roetfilter op eigen kosten moeten laten reinigen of vervangen. Volgens Dijkstra zouden dieselbezitters onnodig op kosten gejaagd worden.
Wetswijziging in de ijskast
Nu blijkt dat de strengere APK-keuring voor diesels er toch niet gaat komen. Daarover bericht BNR. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft steun gegeven aan een motie van de VVD. Het onderwerp speelt al een aantal jaren. In 2019 werd bekend dat de nieuwe regels voor de APK-keuring op z’n vroegst in 2021 in werking zou treden. Daar heeft de VVD nu een stokje voor gestoken. Het onderwerp is daarmee geparkeerd in de ijskast. Voor nu. Dijkstra gaf eerder al aan een verjonging van het wagenpark op een slimmere en positieve manier te willen realiseren dan door dit soort wetswijzigingen.
jupke zegt
Ik had net een co-roetmeter combi gekocht met voorbereiding voor een deeltjesteller. Deze investering kan nog ff wachten!?? Scheelt toch € 5000.
babayaga zegt
Roetuitstoot verminderen door de snelheid te verlagen naar 80 km/h is vast een betere optie voor de VVD.
Ot92 zegt
@willeme Je DPF kan alsnog hol worden gemaakt. ?
willeme zegt
@Ot92: Hahaha! Ja, dat zou kunnen. In technisch opzicht is de DPF een beetje een onding. Voor de beste flow is een downpipe het handigst. Maar ik moet zeggen, zo’n DPF heeft ook wel nut. Je vangt immers de schadelijke roetdelen op. Mijn uitlaat is helemaal schoon, mijn bumper is nog altijd wit en als ik volgas geef zie ik niets. Ook zegt mij iets dat er met een DPF voldoende te tunen valt bij mij diesel ;-).
Ot92 zegt
@willeme Yup.. In dat opzicht heb je wel gelijk, maar meestal spoelt een turbo ook iets beter op na een DPF delete, verder heb je ook iets lagere EGT’s en last but not least een beter verbruik.
Wanneer komt je volgende blog over de 325d? Ik zag laatst op FB dat je al bij de tuner bent geweest. Toevallig riep ik de cijfers die die club claimt toen je vroeg wat we dachten dat ie qua vermogen zou gaan doen. Wie weet heb ik misschien gewonnen. :)
Dutchdriftking zegt
kijk mooi nieuws, kunnen we weer lekker roeten met gechipte diesels.
rogerzz zegt
Nja zonder roetfilter rijden is wel een smerige bedoeling. Gaat door mijn interieurfilter heen, man wat stinkt dat. Ik kan oprecht mijn gezicht achter de uitlaat houden (van mijn diesel) als die stationair loopt en zo goed als niets ruiken, zo’n Euro 5 diesel is toch al best schoon en er is zelfs al Euro 6 dus.
Dus een beetje een optische check op een roetfilter ipv een rechte pijp bij een diesel zou wat mij betreft wel mogen. Het is niet voor niets gemaakt natuurlijk.. en het scheelt significant veel.
raceface zegt
@rogerzz: als hij optisch aanwezig is en de werking van het ding is benedenmaats of hij doet gewoon niks, is het dan dus goed volgens jouw manier van keuren ?
jajeroenja zegt
@raceface: Zelfde als met een benzineauto na 2006. Als er optisch een katalysator onder zit maar van binnen hol is, vervolgens is de 2e lambda uitgeprogrammeerd en geeft dus geen melding, komt ie netjes door de keuring. Ondanks dat ie stinkt als een Yak.
maotje zegt
@rogerzz: mee eens. Het kromme is ook dat wanneer jij een andere uitlaat monteer die te luid is krijg je een wok melding maar wanneer je t roetfilter verwijder niet.
Ot92 zegt
@rogerzz Een benzine auto van 10 jaar oud of ouder stinkt net zo hard… Ga maar eens in een gesloten garage staan met een benzine auto en een euro 6 diesel, moet je eens zien hoe snel je de garage uitloopt wanneer de benzine motor loopt.
maotje zegt
@Ot92: altijd grappig dat mensen het altijd gebben over de euro6 bij diesels. Maar wees nou reeel hoeveel van de diesels die je in het straatbeeld zijn zijn nou ook daadwerkelijk euro 6? Dat is echt maar een heel klein percentage. Daarnaast vergelijk je een nieuwe diesel met een 10 jr oude benzine. Doe de vergelijking dan wel juist en pak ook een nieuwe benzine ipv een van 10 jr oud.
Ot92 zegt
@maotje Mijn eigen straat zal ik even als voorbeeld nemen. Volgens mij staan er maar 5 diesels. Waarvan 3 best nieuwe en 2 met sowieso een Euro 5 diesel motor. Voor de rest is het allemaal oude benzine meuk. Misschien 2 of 3 Euro 5 benzine motoren, de rest is vrij oud en dat zijn er een stuk of (minimaal) 20.
Ik wil mijn 4 jaar oude diesel ook wel vergelijken met een 4 jaar oude benzine auto hoor, maar ook die stinken sneller dan mijn diesel. Dit vertel ik je uit ervaring.
Variomatic zegt
Tuurlijk, wil je een beetje snelle nieuwe auto kopen dan mag je zo maar even tienduizenden euro’s bpm lappen ‘omdat milieu’, maar als je mensen met een ouwe stinkdiesel op kosten jaagt (800,- euro voor een nieuw roetfilter of zo??) dannis dat opeens onbespreekbaar.. kansloos dit, net als al die diesels die met verwijderde roetfilters rondrijden.
5cil zegt
APK keuring? Noem het dan AP Keuring
TDI-goeroe zegt
mooi.