Een bescheiden feestje, laat dat maar aan de Japanners over.
Een feestje vieren kan op veel manieren. Je kan een model een ander kleurtje geven of het personeel een extra taartje toeschuiven. Wat ook mogelijk is: vier het gewoon 10 jaar lang. Zelfs de gemiddelde Brabander zal dit niet in zijn hoofd halen, laat staan technisch begaafde Japanners. Bij Honda deden ze het gewoon.
Dat is uiterst opmerkelijk, want de Japanners bij Honda zijn namelijk heel erg down-to-earth. Bij Honda moet de techniek eerst perfect zijn, dan komt de rest. Niemand is beter dan de ander. Soichiro Honda stond erop dat alle werknemers in dezelfde stofjas in de fabriek aanwezig waren. Deze werden door Honda zelf verstrekt. De reden hiervan was simpel. In Japan heerst er normaliter een duidelijke hiërarchie. Tussen leeftijden, arm/rijk en welke functie je bekleed. Het is niet alleen een kwestie van status, maar van eer. Soichiro Honda erkende dit en zag het als een blokkade. Werknemers zouden geremd kunnen zijn om met goede ideeën te komen.
En het merk kwam met goede ideeën. De Japanse autoindustrie is nog niet zo oud als de Amerikaanse of Europese. Dus in de jaren ’60 werden er nog voornamelijk normale auto’s gebouwd. Sedans en bedrijfswagens. Daar vroeg de markt immers om. Soichiro Honda begreep als geen ander dat emotie ook een grote rol ging spelen. Naarmate een product duurder wordt, neemt de ratio af. Honda deed dit op de twee best mogelijke manieren. Deelname aan de autosport en sportauto’s.
Al in 1962 stond Honda klaar met zijn eerste sportauto: de Honda S360. Dit was een kleine tweezits roadster met een 360 cc motortje uit de Honda T360, een compacte bestelwagen. De auto werd niet in productie genomen. Honda zag in dat iets meer vermogen geen kwaad kon bij een sportauto. Nu is ‘meer vermogen’ behoorlijk relatief. De S360 kreeg een 500 cc motor uit een Honda motorfiets (en werd logischerwijs S500 genoemd). Deze viercilinder had twee bovenliggende nokkenassen en kon maar liefst 9.500 toeren draaien. Bij 8.000 toeren werden 44 paarden op de achterwielen losgelaten. Zeldzaam? Ja, van de Honda S500 werden 1.363 exemplaren gebouwd.
In 1964 werd de S500 namelijk opgevolgd door de S600, uiteraard verwijzend naar het grotere slagvolume. Deze motor leverde een vermogen van 57 pk. Nu lijkt dat heel erg karig, vergeet echter niet dat de S600 erg licht was. De Roadster woog 715 Kg, de Coupé 730 Kg. In tegenstelling tot de S500 kon je de S600 ook met het stuur aan de linkerkant krijgen. Mede daardoor was de auto aanmerkelijk populairder: 13.084 exemplaren verlieten de fabriekspoorten.
De S600 werd direct opgevolgd door de Honda S800. Zoals de naam al doet vermoeden was de motor weer ietsjes gegroeid, alhoewel 791cc nog altijd bijzonder compact is. Aangezien de motor wederom afkomstig was uit een motorfiets lag het specifieke vermogen zeer hoog. Het viercilindertje leverde 70 pk bij 8.000 toeren, terwijl je moest opschakelen bij 10.000 (!) toeren. Commercieel gezien deed de S800 het niet zo verkeerd: 11.536 stuks werden gebouwd. Topsnelheid: 160 km/u. Niet verkeerd in die tijd.
Daarna bleef het heel erg lang stil rond de Honda ’S’-Roadster. In 1995 toonde Honda de SSM, een conceptcar voor een achterwiel-aangedreven roadster met relatief klein motortje. Honda richtte zich met name op het bijzondere chassis van de auto, niet eens de motor.
De motorinhoud was weliswaar twee liter, maar verdeeld over vijf cilinders. De twintigklepper werd ondermeer geleverd in de Honda Vigor. De achterwielen werden aangedreven via een 5-traps automaat uit de NSX. Deze had een tiptronic-functie, wat toen nog zeer exotisch was, evenals een heuse startknop!
De auto werd in Tokyo erg goed ontvangen. Pers en publiek vroegen zich af wanneer ze de auto konden bestellen. Honda hield de boot nog een beetje af. Enerzijds had het merk al een enorme imagebooster in de vorm van de NSX in de showrooms staan. Anderzijds zag Honda ook in dat een compacte sportieve roadster zich beter liet verkopen dan een supercar. Het ontwerpteam van Honda kreeg de opdracht om met een bijzondere maar ingetogen auto op de proppen te komen. De SSM was een stap in de goede richting, maar iets te veel ‘concept’.
Het was 1999. De Japanse autoindustrie was in bloedvorm. Honda werd 50 jaar en wilde dat vieren met een bijzondere auto. Dat moest dus de doorontwikkeling van de SSM worden. Een auto met een perfecte gewichtsverdeling, klassieke roadster-looks en een bijzondere motor. Het initiële, technische platform van de SSM werd gebruikt. Dat kwam de stijfheid ten goede, want deze auto kwam er enkel als roadster.
Het resultaat was de Honda S2000. Een typische roadster met een lange motorkap, twee zitplaatsen en een korte, hoge achterkant. We staan er te weinig bij stil, maar de S2000 is misschien wel één van de mooist geproportioneerde roadsters aller tijden. Aan de voorkant werden de proporties van de SSM aangehouden.
De achterkant was zo mogelijk nog fraaier. Ten opzichte van de SSM kreeg de S2000 een hogere kont. De twee uitlaten bleven wel, maar waren groter en meer naar elkaar toe. Hierdoor kreeg de auto een meer gedrongen uitstraling. Zoals het hoort bij een sportwagen.
In eerste instantie was er slechts één uitvoering van de S2000 (interne code: AP1). Allemaal luxe tweezitters met Xenon koplampen, leren bekleding, (bijna altijd, afhankelijk van de markt) airconditioning en een elektrische kap. Ondanks alle luxe bleef het gewicht beperkt tot zo’n 1250 Kg. De F20C viercilinder leverde 241 pk bij 8.000 toeren en een maximaal koppel van 207 Nm, de Japanse uitvoeringen hadden 10 pk en 11 Nm meer tot hun beschikking. Alle S2000’s hebben een handgeschakelde zesbak, LSD en achterwielaandrijving. Hoe puristisch wil je het hebben?
In 2000 kwam Honda met een nieuwe variant, de S2000 Type V. Deze had exact dezelfde motor. Het verschil zat hem in de stuurbekrachtiging, deze was actief, variabel en zeer direct. Van uiterst links naar uiterst rechts vergde slechts 1,4 omwenteling (in plaats van 2,4). Ook het onderstel werd compleet herzien: de Type-V had stijvere dempers, dikkere stabilisatorstangen en een aangepast sperdifferentieel. Van binnen kon je de Type V herkennen aan het afgevlakte stuurwiel (voordat het bij andere merken een rage werd).
Eind 2001 werd de S2000 lichtelijk herzien. Standaard kreeg je nu een digitaal klokje, windscherm en achterlichten met een chromen randje. Het grootste verschil zat hem in de achterruit. Deze was nu van glas in plaats van plastic. Ook was er een nieuwe kleur leverbaar: Nurburgring Blue Metallic. Bij deze kleur kreeg je automatisch ook een donkerblauwe kap (deze was anders gewoon zwart). Ook was blauw lederen bekleding een optie.
In 2003 kreeg de S2000 een grotere make-over. Van buiten kon je de auto herkennen aan de nieuwe koplampen, bumpers en grotere lichtmetalen velgen (nu 17” groot). Het onderstel werd behoorlijk aangepast. De S2000 had de naam nogal ‘tricky’ te kunnen zijn. In combinatie met VSA (Honda’s ESP) kreeg de S2000 iets meer manieren. Het was nu zeker geen saaie auto, maar wel een iets stabielere. Om de stabiliteit te vergroten kreeg de S2000 VSA, Honda’s ESP.
Voor de Amerikaanse markt veranderde er wel het één en ander. De F20C motor werd vervangen door de F22C1. Dit blok leverde nog altijd 241 pk, maar nu uit 2.157cc. Eigenlijk een S2200 dus. Nu was het niet meer mogelijk om 9.000 toeren te halen (8.200 was de max). Het koppel nam ietsjes toe (220 Nm), maar werd iets eerder in de rev-range geleverd. Voor de afficienado’s: een S2000 met de 2-liter motor (F20C) heeft de interne code AP1. De modellen met de 2.2 liter motor (F22C) hebben de interne code AP2. Ook werden de eerste vijf versnellingen verkort voor een betere tussenacceleratie. Omwille van de zuinigheid werd de 6 juist een stuk langer gemaakt. Perfect voor toeren en voor op het circuit.
Want in tegenstelling tot wat wij Europeanen denken, zijn de Amerikanen gek op trackdays. Speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde Honda de S2000 Club Racer in 2008. De motor was nog altijd dezelfde F22C1, de prestaties lagen echter op een hoger plan dankzij het lagere gewicht. Dit werd bereikt door het verwijderen van airconditioning, reservewiel en audio-installatie (41 Kg in totaal).
De meeste winst werd bereikt met het verbeteren van de wegligging. De besturing werd iets directer gemaakt en het onderstel werd aangepast met stijvere dempers en strakkere veren. De Bridgestone Potenza RE070 banden waren breder en zachter dan voorheen. Maar het meest in het oog springende was toch wel die bodykit. Deze zag er niet alleen heftig uit, maar was ook functioneel. De auto was nu aërodynamischer dan voorheen en de lift was ernstig afgenomen. Precies wat je wil op een trackday: meer grip, meer wegligging en meer geluid. De uitlaat was namelijk ook iets expressiever.
In Japan kreeg men een S2000 Type S. Dit was grotendeels dezelfde auto als de S2000 C.R. Een groot verschil was echter de afstelling van de Type S. De S2000 Club Racer was afgestemd voor het circuit, terwijl de S2000 Type S voor de Japanse bergwegen ontwikkeld was. Dus de banden waren minder breed en minder zacht. De ophanging kon meer oneffenheden verwerken, ondanks dat het nog straffer stond afgesteld.
10 jaar heeft het Honda-feest geduurd. Om het het afscheid van de S2000 (S2K voor intimi) te vieren kwam Honda met de Ultimate Edition. Deze hadden allemaal dezelfde lak: Grand Prix White, niet te verwarren met het roomwitte Championship White van de Type-R modellen. Ook kreeg je standaard een hardtop.
De velgen waren voor deze gelegenheid in het antraciet gespoten. Om het stijlvol af te maken werden alle Ultimate Editions geleverd met wijnrood lederen bekleding. Er zijn er 100 gebouwd voor Europa en nog eens 100 voor de Britse markt (alwaar het model GT Edition 100 heette).
De Honda S2000 werd tot 2004 gebouwd in de Takanezawa fabriek. Deze fabriek moet benoemd worden, iets met eer en Japanners. Als een werknemer zijn uiterste best deed en boven verwachting presteerde, kon deze in aanmerking komen om te werken in de Takanezawa fabriek. In deze fabriek werden de absolute kroonjuwelen geproduceerd. Denk aan de NSX, Integra Type-R en zelfs de Insight. De S2000 behoorde absoluut in de rijtje thuis.
Hoe was een S2000 eigenlijk in het echt? Want op papier lijkt het allemaal erg geslaagd, maar de uitvoering kan soms hopeloos zijn. Ten eerste: de S2000 is geen grote auto. Dus een volwassen, volgroeide en welgevoede Europeaan kan het als krap ervaren. De hoge middentunnel was een integraal onderdeel van het chassis van de auto. Daar ontleed de auto zijn stijfheid aan. Druk op de rode startknop en de motor kwam tot leven. Direct. Het blijft natuurlijk wel een Honda. Die doen niet aan disfunctioneren.
Het geluid was niet echt bijzonder. Gewoon een spinnende viercilinder zoals Honda er miljoenen heeft gebouwd. Dankzij dit dociele karakter kon je met gemak meekachelen in het verkeer. Dankzij de hoge middentunnel is de pook erg kort. De transmissie is trouwens een van de beste in zijn soort. De slag was kort, precies en exact de goede weerstand. Je kon bijna schakelen vanuit je polsen. Werkelijk één van de fijnste handbakken ooit gebouwd. Dat gold helaas niet voor de besturing. Deze was ietwat vaag, gevoelloos en indirect. In vergelijking met een normale Astra of Golf was het indrukwekkend. Maar de Integra Type-R, Accord Type-R en NSX toonden aan dat Honda beter kon.
Maar de hoofdattractie was natuurlijk díe motor. Een 2-liter viercilinder is tegenwoordig niet heel erg bijzonder. Dat was het toen ook niet. Het specifieke vermogen was dat wel. We vonden het al heel knap van BMW dat ze boven de 100 pk per liter wisten te komen met de M3. Het blok leverde in de S2000 dus 241 pk. Meestal wordt er lacherig gedaan over de hoeveelheid aan trekkracht die de motor kon mobiliseren. Dan dagen we je graag uit: zoek maar eens een atmosferische motor van tweeliter met meer dan 200 Nm aan koppel. Succes. Het was dus niet de hoeveelheid koppel, dan wel de locatie op de toerenteller waar deze vrijkwam: bovenin. Dit was nog een ouderwetse toerenjager, een rev-monster, een maniak. Je zou het blok bijna sado-masochistische neigingen toedichten. Hoe meer je de zweep erover heen sloeg, hoe lekkerder de F20C het vond.
Op een bochtige binnenweg of klein circuit was de auto in zijn element. De stijfheid van de koets was hoog, dus weinig flex en vertraging in de manoeuvres van de auto. De S2000 moest je met beleid behandelen. De auto had namelijk een erg lichte achterkant. Omdat het blok áchter de voorwielen lag, (FMR, feitelijk een middenmotor dus) ging insturen direct. Je kon de auto dus zetten wanneer je wilde. De remmen waren niet overbemeten, maar dat hoefde ook niet. De S2000 woog immers 1250 Kg. Ook de ‘215’-brede banden waren alles behalve over-the-top. Tel daarbij op dat ESP niet aanwezig was en je hebt een auto die nog wel eens kan bijten.
Hield je alles controle, dan was het feest., De bakverhoudingen van de transmissie waren dusdanig gespatieerd dat je telkens boven de 5.500 toeren uitkwam, precies waar de nokkenassen van het VTEC systeem in hun open stand gingen staan. Er kwam en behoorlijke, mechanische brul uit de auto. Gevoelsmatig wil je opschakelen bij zo’n 7.000 toeren. Nee: dóórhalen dat ding. 8.000 toeren, nu genoeg? Nope: compleet tegen je gevoel in moet je volgas blijven geven. Bij 9.000 toeren komt bijna de begrenzer erin. De F20C gilt en spint het uit van plezier. Nú begrijp je waarom die versnellingsbak zo goed schakelt: je kan er niet genoeg gebruik van maken. Het is een soort ‘magic-stick’ om constant in het goede toerengebied te zitten. Vergeeft u ons de terminologie, maar deze aandrijflijn was gewoon porno.
Een briljante aandrijflijn, chique koetswerk, gunstige prijs en onovertroffen betrouwbaarheid. Tel daarbij dat de auto 10 jaar in productie is geweest om te kunnen conluderen dat het een enorm verkooptopper is geweest. NEEN! En dat is gewoon een schande, want de concurrentie verkocht beter, geheel onterecht.
Wat betreft die concurrenten. De Audi TT was natuurlijk gewoon een Golf. De Z3 en SLK waren archaïische, onder-ontwikkelde retro-roadsters. Absoluut leuk speelgoed ‘voor de vrouw’, maar geen sportwagen in de zin des woords (ook de M en AMG modellen niet). Allemaal verkochten ze veel beter dan de Honda S2000, en niet zo’n klein beetje ook. In totaal zijn er wereldwijd slechts 112.642 exemplaren van de S2000 verkocht, waarvan meer dan de helft in de VS. Voor de goede orde, de BMW Z3 (E36/8) was met bijna 300.000 exemplaren véél succesvoller.
Er wordt vaak gesproken van een ‘klassieker in de dop’ en ‘welke betaalbare auto gaat binnenkort in waarde toenemen?’ Sommige klassiekers in de dop zijn niet spectaculaire rijdersauto’s. Probeer daarom eens een Honda S2000. Redelijke exemplaren beginnen jarenlang bij zo’n 15.000 euro. Ze zijn zeer betrouwbaar, want het is een Honda. Als sportauto stelt de S2000 niet teleur, maar als je gewoon wilt rijden: geen probleem. Maar wanneer je even de kans hebt kun je helemaal Fast & Furious gaan. Schakel terug, beetje tussengas, 5.500 toeren, gaspedaal tegen het schutbord en gáán. Die rush naar 9.000 toeren verveelt nooit. Laat die nieuwe badkamer/keuken/kinderkamer voor wat het is en tik een mooie S2000 op de kop. Je zult niet teleurgesteld zijn.
tampie zegt
Weer een fijn stukje leesvervoer van een fijn stukje autotechniek. Die sensatie vanaf 5500 rpm is werkelijk fantastisch en uniek.
Rustig in een hoge versnelling aan komen rijden…paar versnelling terugschakelen en fietsers de stuipen op het lijf jagen vanwege het geluid. Heerlijk.
spyker207 zegt
De S2K (AP2) is de auto die ik het langst heb (nu 12 jaar) en de meeste km (150.000). Totaal probleemloos. EPS heeft een mooie bypass gebouwd met electische bediening voor de muziek. Bij lagere toeren klinkt de S2K niet goed, maar als je hem in de toeren jaagt, klinkt het als een oude F1 huil…
jmeverts zegt
@spyker207: vind m in de lage toeren ook goed klinken als je volgas geeft hoor, mooie diepe brom
bmwe46csl zegt
@jmeverts: in lage toeren bij vol gas? Bedoel je niet lage versnelling?
jmeverts zegt
@bmwe46csl: lage toeren, dus vanaf 2000 toeren gaspedaal op de bodem leggen. Dan klinkt ie heel donker.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi stuk(je) tekst hoor. Zo’n geweldige wagen, ik ben nog steeds van plan om er ooit eentje te bezitten.
E34M5Touring zegt
Fantastische auto’s! Vind het geluid rond de 9k eht bizar. Alsof ie uit elkaar knalt. Maar dat doet ie dan niet, heel cool. Maar toch, zo’n S800. Net ff op youtube zitten kijken, geweldig! Wat een gillen! Lijkt me nog leuker eerlijk gezegd. Mooi stuk weer Willem!
hooismans zegt
Ik heb er toevallig vandaag nog eentje gespot
utregcity zegt
Heerlijk eigenwijs merk is ’t toch!
mauking zegt
Zo raar dat die formule 1 motoren juist bagger zijn ..
hanse1one zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Volvo_440_turbo zegt
Toen ik nog geld had indertijd, toen ik nog een moederskindje was, stond ik op punt eentje te kopen, helaas pas ik in dit speelgoedautootje gewoonweg niet => 1m93
lincoln zegt
@volvo_440_turbo:
1.93 !!
Nu gaat er een lampje bij me branden ..
Dan ben je (waarschijnlijk) degene waar van ik denk die je bent ..
Volvo_440_turbo zegt
@lincoln: Ik ben curieus…
viezefreddyw zegt
Mijn moeder heeft lang een Z4 gehad. Eerst een 3.0i en daarna een korte tijd een Z4 M. Met regelmaat zitten toeren met die dingen. Ook eens een toer gemaakt door de Eiffel met iemand die een S2000 had. Met de 3.0i kun ik hem amper bijhouden. Wat was dat ding snel door de bochten, veel beter dan de Z4. Daar verbaasde ik mij echt over. En ondanks dat het ding een 2.0 viercilinder is klonk hij hoog in de toeren veel lekkerder dan de zes-in-lijn van de BMW. Sindsdien vind ik het een geweldig ding. Het zal mij niets verbazen als ik er ooit eens eentje ga kopen.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: haha leuk, om te lezen! Ik ben ook gek op de Z4 en S2000. Alleen dacht ik dat de Z4 wel de betere rijdersauto zou zijn.
Jaren terug wou ik een S2000 kopen alleen pas ik er niet echt heel goed in. Voor mij is het net te klein.
Rudy zegt
@viezefreddyw:
Mijn vader heeft bijna 5 jaar een S2000 gehad (bj 1999, grijs met rood interieur) en iedereen is verbaasd hoe snel deze is. Hij was veel sneller als b.v. een Ferrari 308, maar ook sneller als een 328 (opgegeven voor 270pk!) , zelfde geld voor veel jaren 80 911’s.
Auto heeft maar 1 echt nadeel en dat is het dak (vooral van de 1e gen) welke echt een TERING HERRIE maakt op de autobaan. Pa heeft hem begin 2011 verkocht voor een R8 v8 (handbak), helaas geen ruimte om de S2000 ernaast te houden…stom want als je de 2e hands prijzen ziet… auto had nog geen 45k gelopen en was in nieuwstaat…. :(. Hebben er zo’n 30k mee gereden waarvan ik waarschijnlijk 50% op mijn naam heb staan ;).
S2000 was ook even auto van mijn moeder, maar die vond hem toch wel erg onpraktisch en kocht er snel weer een boodschappen autotje naast….
viezefreddyw zegt
@Rudy: Ik ken het. Heel spijtig als je ouders een auto wegdoen die in de toekomst misschien nog wel eens het houden waard is… De Z4 M heeft m’n moeder 6 jaar terug weggedaan en als je kijkt wat de prijzen tegenwoordig doen is het best zonde.
Ook zo’n type auto die ik zomaar eens terug zou kunnen kopen als ik het op m’n heupen krijg.
Rudy zegt
@viezefreddyw: Wat rijd ze nu?.
Issue was niet zozeer geld, maar het gebrek aan ruimte om hem thuis te stallen. Extern kon wel, maargoed punt is dat je hem dan bijna nooit meer gebruik….. achteraf gezien :(.
Heb met pa wel eens serieus zitten kijken naar een Z4M trouwens, gave auto.
viezefreddyw zegt
@Rudy: Ze ruilde hem toen in voor een BMW E90 330D vanwege het gebrek aan ruimte, omdat het praktischer was en ook omdat er geen opslag voor was. Vonden het zonde om de auto constant buiten te laten en het is niet echt een echte daily, zeker in winterse tijden.
Een Z4 M is geweldig. Ik kan het je zeker aanraden! En ik denk ook dat het de investering meer dan waard is.
boomhauwer zegt
@Rudy: een huidige golf tdi is sneller dan een Ferrari 308…
lincoln zegt
125cc mopeds bouwen kan Honda als geen ander ..
Civics gaat ook prima ..
Maar “sport” auto’s lukt ze gewoon niet ..
lekbak zegt
@lincoln: Bouwen is geen probleem, verkopen daarentegen is wat lastiger
dawwg zegt
Ja, de S2000 is een heerlijke rijdersauto; en toch luxe mogelijk (stoelverwarming) :)
santheman zegt
Mooi stukje, leuk weer positieve reacties op iets van Honda te lezen ;-)
Paar foutjes/opmerkingen:
– Honda’s ESP is VSA (vehicle stability Assist)
– deze kwam pas beschikbaar op de 2007 jaarmodellen, daarvoor niet. Tevens in 2007 nieuwe kleuren (oa moonrock metallic, donkergrijs) en andere wielen (minder mooi dan de gepolijste 2003 wielen)
– AP2 is wel degelijk in Europa geleverd, niet enkel de Amerikaanse. 2007 YM (dus met vsa) is AP2.
– auto weegt 1220kg op kenteken (net papieren erbij gepakt ;-) )
– airco was niet in alle landen standaard; Duitse exemplaren zijn zonder airco geleverd (opletten dus als je er 1 wilt kopen die geïmporteerd is!)
– vanaf 2003 een radio cd-speler ipv cassette, ook handig om te weten…
Heb er nog 1 die evt te koop is, origineel NL, bouwjaar 2000, Silverstone metallic (grijs), zwart leer en 96.000 originele kilometers.. komt in april weer uit de stalling!
lincoln zegt
@santheman:
Geloof me .. je gaat hier alleen maar bijna-kopers aantreffen ..
tpnvdb zegt
@santheman: die facelift modellen in moonrock waren er al vanaf 2004 hoor. En een AP2 is nooit in Europa geleverd, aangezien dat de aanduiding is het model met de 2.2 motor welke enkel in de USA is uitgekomen.
Er staat in het artikel dat er 66.547 exemplaren wereldwijd verkocht zijn, maar dat is niet correct. Dit is volgens mij het aantal in de USA geleverde exemplaren. Wereldwijd zijn er zeker meer dan 100.000 verkocht, maar het exacte aantal weet ik niet (ik dacht tussen de 110.000 en 120.000 in totaal).
Ik heb de mijne (modeljaar 2000 silverstone met rood interieur) sinds juli 2010, nog altijd tot volle tevredenheid. Het is inderdaad tot nu toe een zeer betrouwbare wagen gebleken. Maar de mijne komt enkel buiten in de lente- en zomermaanden als het mooi droog weer is. Ik heb er ondertussen wel al wat kleine verbeteringen aan gedaan (KW V3 set, andere luchtinlaat en een andere uitlaat).
lincoln zegt
@tpnvdb:
Dikke 60.000 in USA en 19.000 in Europa als ik het goed onthouden heb ..
willeme zegt
@tpnvdb: Dus toch?
Aantal is inderdaad voor de VS modellen. In totaal zijn er meer dan 110.000 gebouwd. Thanks!
santheman zegt
@tpnvdb: AP2 is wel degelijk in Europa geleverd, alleen werd deze intern ap1s genoemd. AP2 is de facelift, officieel is de auto toen op 2000 punten aangepast (zegt Honda iig…). Moonrock is echt een nieuwe kleur vanaf 2007, in 2003 was enkel Silverstone als grijs leverbaar.
10 jaar bij Honda gewerkt, heb alle folders per modeljaar met kleuren thuis…
willeme zegt
@santheman: Dankjewel! Ik heb het VSA en AP2 aangepast. Er is wat onduidelijkheid over de codes, vaak word de facelift-versie als dusdanig aangeduid. Diverse bronnen melden weer andere dingen. Bij de VSA modellen (AP2 dus) kregen de S2000 ook een fly-by-wire gaspedaal, geloof ik. En boxjes in de hoofdsteunen. Dit gaat echter dermate ver (en lijkt ook hier per markt te verschillen) dat het lastig aan te duiden is.
Het rijklare gewicht van de S2000 schommelt wel degelijk tussen de 1.250 en 1.295 Kg, afhankelijk van welk type en welke markt. Het Nederlandse leeggewicht is zonder reservewiel en vloeistoffen. Modellen zonder airco waren bij mij niet bekend (op de Type S en CR na), maar ik heb het vermeld. Nogmaals dank!
santheman zegt
@willeme: klopt helemaal, toen ze vsa kregen, werd het ook drive by wire!
Speakers zaten net naast de hoofdsteunen inderdaad, vanaf 2003 hadden ze ook al betere speakers en tweeters in de deuren.
Honda doet idd af en toe vreemd met codes, maar heb ze nog nieuw (en veel gebruikt vanzelfsprekend) geleverd! Helaas worden ze nu steeds zeldzamer, en iets teveel platgereden door onervaren bestuurders (heb nog wel een verhaal van een monteur die een nieuwe de vangrail in reed voor aflevering….)
spyker207 zegt
@willeme: Mijn 2005 S2K is een AP2, in New York gekocht en naar Nederland verscheept voor de een week per maand dat ik in Nederland was.
De AP2 heeft een limiet van 8000 toeren en niet 8800, en geen lange 6e versnelling: 8000 toeren in 6 is precies 250km/u (150mph). Daarna grijpt de begrenzer in. Geen reserve wiel, wel AC, geen speakers in de hoofdsteunen.
Thanks for the extensive story.
bogey zegt
@santheman: Goeiemiddag. Sinds een tijdje aan het kijken naar een S2000 en sinds kort ook echt informatie aan het opdoen over deze wagen. Vandaar dat ik ook dit artikel nog eens grondig lees.
Kan je je eerlijke (dus ook minpunten) geven van deze wagen. Is deze auto echt zo tricky als men beweert?
Heb je hem verder nog? Origineel? En wil je hem nog steeds van de hand doen?
Ik ben op recht geïntresseerd in uw verhaal alleen al. En dankzij al het goeds dat hierover te lezen valt, is de kans zeer reëel dat ik er eentje aanschaf in de loop van volgend jaar. Heb nog geen enkele bezocht/ mee gereden, dus enige vrees is verder ook dat ik er niet 100% goed in zit, zoals bij veel roadsters, waar je je stoel niet bijzonder ver achteruit kan plaatsen.
Groeten
pinut187 zegt
1 van mijn favorieten. Een gele graag!
Dutchdriftking zegt
Jammer dat ze al zo stijgen. Geniaal apparaat!
rob5nismo zegt
Mooi verhaal over een nog mooiere auto
stephane8200 zegt
@willeme: hoedtik. Dank je. Ik vind de Honda Proving Ground Takasu ook een mooi stukje asfalt. Heeft enige gelijkenis met iets in de Eifel bij toeval.
willeme zegt
@stephane8200: Dank! Goed om te horen dat het beviel, het was immers je eigen verzoekje ;)
viezefreddyw zegt
@willeme: Ik heb het al vaker gezegd maar het mag vaker gezegd worden. De toegankelijkheid op Autoblog is geweldig. Een verzoekje kan ingediend worden en er wordt een fantastisch verhaal over geschreven. Adviezen worden er gegeven voor mensen die een auto zoeken. Mensen met kennis of ervaringen over een auto of meerdere auto’s mogen er wat over schrijven en het wordt geplaatst op de site. En zoals je zelf ervaren hebt, mensen met kennis en dat delen door reacties te plaatsen die echt wat toevoegen aan een artikel worden hier ingelijfd om vast te schrijven voor Autoblog. Is toch geweldig? Wat dat betreft niet meer dan hulde naar de redactie van deze site. Bovenstaande punten maken mij een actief reageerder en daardoor ben ik zo goed als verslaafd aan Autoblog. Vraag maar aan m’n vriendin.
stephane8200 zegt
@viezefreddyw: eens!
stephane8200 zegt
@willeme: en met verve en klasse uitgevoerd dus mijn oprechte dank. Dit was precies waar ik op gehoopt had :)
chrisvis zegt
Echt complimenten voor het gedetailleerde verhaal rond de s2000.
Herinner me nog als de dag van gisteren dat ik als prille twintiger naast een oude man met een s2000 aan het stoplicht stond met met mijn Peugeot 206 gti…zo fier als een gieter toen het licht op groen sprong en ik als eerste weg was en op het moment dat ik naar 2de wou schakelen kwam die oude man met zijn vingers in de neus(en een hoop krijsend lawaai) voorbij gefloten.
2 dagen daarna stond ik bij de Honda dealer om te informeren wat dit nu net koste en hoeveel ik nog van mijn gti kreeg! Helaas was toen een gti al moeilijk te verzekeren en de s2000 was helemaal onbegonnen werk?
jmeverts zegt
Heb 6,5 jaar van een s2000 mogen genieten. Van 140.000km gekocht tot 275.000km verkocht. Elke dag mee gereden, elke dag vtec, elke dag kippenvel. Spijt dat ie weg is…
dare2think zegt
Ja, door een artikel als deze gaat de auto die ik al een poosje ‘volg’ natuurlijk nog wat duurder zijn…
Sóms zijn er tijden dat je niet wilt dat er over een auto een artikel komt.. ;)
tpnvdb zegt
@dare2think: de stijging van de prijzen is toch al ingezet hoor, dus als je er nog een wil voor een redelijke prijs dan moet je vlug zijn. En dan nog moet je geluk hebben om een mooi exemplaar te treffen. Tot een paar jaar geleden had je bijvoorbeeld in Duitsland nog behoorlijk wat keuze en voor een redelijke prijs, maar tegenwoordig moet je toch al veel geluk en/of geduld hebben wil je nog een mooi exemplaar vinden voor een redelijke prijs.
dare2think zegt
@tpnvdb: De duitse Autoscout heeft er elke week wel een paar. Prijzen van 10k tot 20k en ja, dat is inderdaad al meer dan de 10k die ze kostten een paar jaar geleden.
josh91 zegt
Nog één kleine toevoeging op type s en de CR, om het gewichts verlies te halen hadden deze versies ook geen electronische softtop. :). Verder een super leuk artikel! Heb mijn s2000 inmiddels al 7 jaar, gaat ook nooit meer weg :D.
sracert zegt
Het Prototype SSM vond ik meteen mooi, vooral door de positie v/d koplampen. De productie versie heb ik helaas nooit mooi gevonden. Behalve de techniek natuurlijk, onovertroffen Premium. Europese rommel is er niets bij. Happy with Honda.
lekbak zegt
Wederom een schitterende auto voor op het lijstje ‘auto’s die ik ooit nog wil kopen maar nooit ga kopen omdat er altijd wel iets anders is wat ik ook wil’.
desjonnies zegt
Lieve Willem, zou je voor de goede orde willen vermelden dat de S 600 kettingaandrijving heeft?
De S 2000, deze eikelestein geeft hem altijd op de juiste waarde weten in te schatten, neen, niet de BMW series de Audi TT roadsrer of die wannabee Mercedessen waren deze Honda’s concurrent, de concurrentie kwam uit Japan en heette MX 5.
De meesten konden het prijsverschil niet begrijpen tussen de MX 5 en de S 2000
De S 2000 is eigenlijk de geestelijk opvolger van de legendarische Austin Healey 3 liter Mk III phase 2, de MG-C, de narrige TVR’s, of de Triumph TR6 P.I., iconische Britse roadsters voor de coinnesseur met de harige borstkas, nukkig, eigengereid, geen allemansvrienden, maar wel Ballen met een hoofdletter B en kilo’s aan personality.
De MX5 is een MG-B, vriendelijk, prettig in de omgang zelfs je vriendin kan ermee omgaan.
Een puppy.
Ik heb besloten dat mijn kop te oud is voor zo’n roadster anders had ik de kortste shortlist ever: S 200.
Want:
Honda, één van de laatste engineering company’s die auto’s bouwen als ooit een Saab of een Citroën of een Bristol.
Japans, Japans hey f*cking Japans, de Duitse degelijkheid wordt in Japan gebouwd.
Die motor, die zal je net zo bang maken als de boxer blokken van Subaru als je hem in zijn aka nieren zit en hem naar de 9000 toeren zit te jagen.
En je kunt de Honda ook ‘gewoon’ als auto gebruiken.
En die startknop, volgens mij is die op deze Honda weer geīntroduceerd.
(Dat is op zich al een geldige reden om er eentje aan te schaffen)
rd1991 zegt
@desjonnies: mijn Fiat Coupé Limited Edition had in 1998 al een startknop. De S2000 zal over het complete gamma wel als eerst een knop gehad hebben.
tjorque zegt
Dit is eentje op m’n lijst van “wil ik ooit eens mee gereden hebben”…
jochempie zegt
Volgens velen is de S2000 de beste sportauto aller tijden… heb onlangs in een GT86 gezeten, dat was al een wereld van verschil met m’n oude MX-5’je, maar ik neem het mijzelf wel kwalijk dat ik nog nooit een S2000 heb gereden…
jmeverts zegt
@jochempie: verschil qua acceleratie tussen de gt86 en de mx5 is vergelijkbaar als tussen de s2000 en de gt86 dus staat je wat te wachten ?
r3fl3x zegt
Wederom, super artikel. Elk weekend weer. Klasse.
johanw zegt
Geweldig artikel…ben zelf Honda en autoliefhebber, lees de artikelen elke dag hier maar mis toch wel wat meer Honda. Waar is review over de nieuwe Civic of de laatste type R?
Heb zelf twee Civic type r gehad en zit er toch aan te denken om toch zo een s2000 als toerauto te gaan kopen, enkel dingen worden duurder en duurder…echt klassieker aan worden.
blo3to3t zegt
So, hier had iemand tijd teveel.. en dat voor een merk dat je amper meer ziet op de Nederlandse wegen, zelfs petjes laten het merk voor wat het is.
scherrie zegt
Ben sinds 1 jaar in het bezit van een Silverstone Grey Metallic AP1 uit 2003 met rode bekleding en 80K op de teller en helemaal gaaf en origineel. Het is echt een geweldige roadster, zo niet de beste, Japanse topkwaliteit die vaak(zeer ten onrechte) gebagatelliseerd wordt.
Een S2000 heeft inderdaad 2 karakters, bij minder dan 6000 rpm is het een Dr. Jekyll en als de VTEC inkomt is het Mr. Hyde die het overneemt:-) echt kicken dat F1 achtige geluid!
Jammer voor iedereen maar ik doe hem nooit meer weg!
Mijn S2000 heb ik uit Duitsland gehaald, daar zijn goede .exemplaren nog wel te vinden maar je moet geduld hebben en goed opletten, vooral kijken of hij niet verlaagd is (geweest) want dan zou ik heel voorzichtig zijn ivm wielkast en onderstel schade. En ga voor een originele zonder allerlei aftermarket aanpassingen zoals turbo’s enz. Alleen een “stock” S2000 zal zijn waarde behouden en zeker nog stijgen. Die waardevermeerdering is leuk maar zet m niet alleen in de stalling als investering, rijden ermee, dan kom ik hopelijk eens een andere tegen op de weg want je ziet bijna nooit meer…
Zoek maar niet op YouTube naar “Owning A Honda S2000, Performance Car Review” want je bent verkocht :-))
mrrallycross zegt
Heerlijk dit soort Honda’s!
cloverleaf zegt
Super stuk, coole wagens ook! Binnenkort een stukje over de 350Z misschien?
shicomm zegt
Oef… dit is zeer hoogstaand leesvoer !
Dit soort artikelen mag wekelijks beste mensen !
redbeams zegt
Het enige andere 2.0 blok met meer dan 200nm koppel die in ken…toyota 3s-ge 5e generatie heeft 210 pk en 216nm koppel.
willeme zegt
@redbeams: Is dat niet het Yamaha blok uit de Altezza RS200 (die ook in Gran Turismo 3 zat?)
redbeams zegt
@willeme: Klopt idd maar gt3 durf ik niet te zeggen aangezien ik meer forza liefhebber ben.
Motor is alleen in deze altezza versie geleverd wat ik weet.
StijnB zegt
@redbeams:
Zijn er tal van hoor, de GT86 heeft 205Nm, de vorige Clio RS zelfs 215…
galgootje zegt
@willeme
Whooop whooooop!! Willem gooit er weer een werelds stukje leesvoer uit!
Dikke complimenten hoor Willem!
Mijn S2000 stond zoals eerder in een comment gezegd klaar voor een ritje-bij-een-tof-artikel, maar klaarblijkelijk had je dat helemaal niet nodig.
Volgende wereldartikel over de E39 M5? Ook daarbij kan ik je eventueel helpen aan het gevoel bij het verhaal! ;-)
Je zou een boek met je top artikelen moeten uitgeven Willem (of jij @autoblogger, vermoedelijk juridisch de eigenaar van het IP op deze toffe artikelen), ik zou ’t in elk geval zeker kopen!
willeme zegt
@galgootje: Dank, dank! De E39 M5 sla ik even over. Die auto is al zo vaak behandeld dat nóg een special overkill wordt. Maar we hebben onlangs wel een lichtje laten schijnen op de Alpina variant van de E39:
http://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-alpina-b10-e39-93603
pologti zegt
Ben de trotse eigenaar geweest van 2 S2K’s
Wat een auto!
De eerste kocht ik nog voordat je hem kon krijgen vlak voor kerst een aanbetaling te doen. Zwart met rood leer.
Na aflevering voorzien van betere stereo. Stinger. En laserschields voor en achter. (Ja toen mocht dat allemaal nog)
De auto meegehad op fantastische ritten langs de kust van Kroatië. Onvergetelijk.
Deze overigens ook op een antislip cursus (Nadat Sandra van der Sloot het had voorgedaan) bij Bos uit behoorlijk gemolesteerd (30k in HFL) en een behoorlijk verlies aan ego opgelopen.
Bij het uitkomen van het vernieuwde model, mijn zakenpartner zover gekregen om er ook een te nemen. Wederom zwart en rood leer. Met opeenvolgende kentekens een bekende verschijning geweest in en rondom Alphen aan den Rijn.
Ik reed hem altijd (bijna) altijd open. Zelfs in de winter een genot om de wind en het gejank van de v-tech je kop leeg te blazen, vlak voordat je aan een nieuwe dag begon.
Overigens een auto die mijn vriendin toen regelmatig prefereerde boven de E46 M3 omdat die toch wat meer tijd nodig had om op te warmen en beter paste bij haar kleine postuur.
Als laatste nog een opmerking ober het onderhoud: was net even iets duurder dan een CiviC.
Daarna overgegaan op een Z4 sdrive 35i. Heerlijke auto, die nooit echt mijn hart heeft veroverd.
Als de kinderen… bla bla.
Dan komt er weer een!