De Seres 3 is gearriveerd in Nederland en nu weten we dus ook wat ‘ie moet kosten.
Chinese auto’s hebben nooit echt voet aan wal kunnen krijgen in Europa, maar daar lijkt verandering in te komen. Met de onstuitbare opmars van de EV worden de kaarten opnieuw geschud en dat geeft nieuwkomers een kans. Nieuwkomers als Seres bijvoorbeeld.
Seres
Seres heeft nog weinig naamsbekendheid, dus een kleine introductie kan geen kwaad. We schreven er begin deze maand al over, maar het is natuurlijk niet ondenkbaar dat je dat gemist hebt. Daarom heel kort samengevat: Seres is een nieuw EV-merk dat onderdeel is van de Chongqing Sokon Industry Group. Ze willen de Europese markt bestormen met de Seres 3. Deze auto wordt in China al verkocht als de Dongfeng Fengon E3.
Seres 3
Genoeg Chinees, laten we de Seres 3 even onder de loep nemen. Qua design doet de auto denken aan de MG ZS, maar met zijn lengte van 4.385 mm is de Seres een slagje groter. Qua formaat is deze elektrische cross-over meer vergelijkbaar met de Kia e-Niro. De Seres 3 beschikt over een 161 pk sterke elektromotor en een 52 kWh accupakket. De actieradius komt daarmee uit op een nette 329 km in de WLTP-cyclus.
Prijs
Deze nieuwe EV is nu dus gearriveerd in ons land. Afgaande op het beeldmateriaal lijken er zelfs al een paar op kenteken te staan, maar dat is alleen voor de foto. Een kentekencheck brengt ons namelijk bij hele andere auto’s. Dat neemt niet weg dat de auto’s deze maand leverbaar zijn, zoals beloofd. Dat betekent dat we nu ook de Nederlandse prijs kunnen melden: de Seres 3 is te krijgen vanaf €37.995.
Uitrusting
Voor dat bedrag is Seres niet karig geweest met de uitrusting. Je krijgt namelijk een auto met alles er op en eraan. Climate control, cruise control, panoramadak, lederen bekleding, stoelverwarming, elektrisch verstelbare stoelen, parkeerhulp, you name it. Wat dat betreft heb je alvast een goede deal te pakken met deze Seres.
Concurrentie
Om echt te bepalen in hoeverre de Seres 3 een goede deal is moeten we natuurlijk kijken wat de concurrentie doet qua prijs. Concurrentie is er onder andere in de vorm van de Kia e-Niro. Daar gaat Seres nog een lastige kluif aan krijgen. De 64 kWh-versie is namelijk volgend jaar al vanaf €38.995 te krijgen, maar duizend piek meer dan de Seres. Voor dat geld heb je meer vermogen en bovendien een aanzienlijk grotere range van 455 km. De Seres heeft dan wel weer een rijkere uitrusting.
Met de e-Niro heeft Kia gewoon een steengoede aanbieding, dus dan valt een vergelijking al snel in het nadeel van de concurrent uit. Als je de Seres met andere EV’s gaat vergelijken komt de auto beter uit de verf. Als je de nieuwkomer bijvoorbeeld naast een e-2008, Mokka-e of MX-30 zet, zie je dat de Seres krachtiger, ruimer, rijker uitgerust is en een groter bereik heeft.
Een nieuwkomer als deze moet waar voor zijn geld bieden wat dat betreft lijkt het wel snor te zitten. Het is alleen nog even afwachten of Nederlanders bereid zijn 38k uit te geven aan een auto van een onbekend merk.
Edge zegt
Dit ziet er toch gewoon prima uit voor wat het moet zijn? Geen heel spannend of uniek exterieur, maar dat hoeft ook niet in deze klasse. Het interieur ziet er, voor zover te beoordelen op basis van de foto’s, ook gewoon meer dan prima uit.
Alleen die naam…. Je hebt dus al een Mazda3, een BMW 3-serie en Tesla Model 3 op de markt, en dan kom je met een auto die Seres 3 heet… Dat had ik toch net even wat anders uitgekozen als ik het daar voor het zeggen had.
mashell zegt
@Edge: uiteraard zijn getallen als autonamen echt creatieve armoede. Maar speciaal het getal 3 heeft een positieve associatie (dankzij BMW). Het is dan ook geen toeval dat de opvolger van de Golf de ID.3 heet. Bij deze Seres is het getal 3 ook zeer toepasselijk, immers het interieur ontwerp lijkt zo gekopieerd van de Audi A3…
bischero zegt
@mashell: volgens mij heeft de 3 niks met BMW te maken, maar is het de derde belangrijke mainstream VW na de Kever en de Golf toch?
lekkerlinksrijden zegt
Een koopje is het nu ook weer niet, een Niro met grotere actieradius en bewezen techniek doet 40k. Ik weet wel wat ik dan koop/lease
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: en vergeet de afschrijving cq. restwaarde niet. Dat is zeker weten de grootste bottleneck in het in de markt zetten van een automerk waarover zó weinig bekend is.
goodvibrations zegt
Blij dat hij niet te goedkoop is.. Subsidie op heffen en ff omdraaien als je toch ergens eentje ziet staan.. 😜
raoufff zegt
Wat een treurig geval, doe dan maar een Kia Niro.
Johanneke zegt
Wat een bijzonder niks design zeg. Echt nog vlees nog vis. Past wel bij een hoop Nederlanders, dat dan weer wel.
Maar ik zie niemand dit verkiezen boven de gevestigde namen. Ja als lease auto misschien, met altijd vervangend vervoer en als de maandelijkse kosten laag genoeg zijn. Maar welke particulier gaat hier nu een gok mee nemen.
tenaci zegt
Zo he, dat is ff een bij elkaar geraapt zooitje qua design….
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Daar zijn ze in China goed in hé. Buitenkant lijkt vooral geleend te zijn bij Suzuki en Toyota. Binnenkant heeft veel Mercedes, Audi en Ford kenmerken zo op ’t eerste gezicht.
marcus zegt
Het multimedia scherm in het midden is meer BMW. En of dat nou echt de beste is om te kopieren qua looks…
dhrr zegt
40k is toch geen prijsknaller? nietszeggend model.
vetnek zegt
Hoop sores voor dat geld
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Jij rijdt er al een jaar in begrijp ik?
berkens zegt
7 december zag ik een Seres 3, werd met een autotransporter over de A1 gereden. Stond er maar 1 op. Daarna geen Seres meer gezien in het wild. Dealers?
fanboy zegt
Ziet er eigenlijk prima uit allemaal en zal wel goed werken, maar ik verwacht meer een prijsknaller zoals de MG dat is. Met dit soort bedragen neem je toch een Kia eNiro? Die ook nog eens verder komt en minder zal afschrijven.
W115 zegt
Gelukkig is deze wel FULL OPTION!!1!
schreute01 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
Krat bier voor degene die raadt van welk merk er geen designelementen in deze Chinese bolide verwerkt zitten…
schreute01 zegt
@moveyourmind: Invicta. Wil je mn adres?
moveyourmind zegt
Shit, in één keer goed.
En ik maar denken dat niemand dat zou raden, dat handjevol mensen dat Invicta kent…
birdnerd84 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rogerzz zegt
Ik ben vaak genoeg opgelicht op AliExpress om te weten dat Chinese kwaliteit 20% kan leveren wat het belooft. En dan ben ik nog optimistisch ook.
Dat zo’n ding is goedgekeurd, ik ben al bijna bang voor de ANWB-stelletjes die dit blik kopen, iets zegt me dat het een onveilig hok is. Het uiterlijk kopiëren is één ding, maar de kreukelzone zie je toch niet denken ze vast..
mashell zegt
@rogerzz: “denken ze vast” dat is geen aanname, dat is de ultieme aanname!
Terwijl de oplossing zo simpel is, van de opbrengst van al die duo human nature jassen koopt die ANWB er ééntje en zet die tegen de muur.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Je IPhone komt ook uit China, dus niet alles wat Chinees is, is rommel. AliExpress is de afvalbak van de Chinese markt waar fabrikanten hun goedkope zooi dumpen voor ’t Westen.
frank2b zegt
Is er al ergens een filmpje van een betonblok en zo’n prijsknaller die elkaar ongelukkig treffen?
shicomm zegt
Da’s een redelijk stijve prijs voor een nieuwkomer met die specs…
De niro zit er inderdaad in de buurt en houd z’n waarde zeer waarschijnlijk ook beter vast..
Wat dat betreft is de MG net even wat slimmer geweest door net onder de 30k te gaan zitten.
Die komt wat minder ver en is nogal kaal maar daar is de prijs dan ook naar..
Juist die prijs gaat de dealbreaker worden bij dit soort auto’s.
Als het dacia inderdaad gaat lukken om hun ev voor rond de 20 te kunnen slijten zal het maar bar weinig mensen boeien dat ie stukken minder ver komt ; het is gewoon een veel goedkopere ev.
marcus zegt
Die MG hoeft niet kaal te zijn. Hier eentje met panorama dak, leer, etc etc. Enige echte verbeterpunt is het feit dat er alleen airconditioning op zit. Dat is altijd ff wennen als ik de ZS meeneem, dat ik zelf de ventilatie regelen moet.
323icoupe zegt
Nette auto zo op ’t eerste gezicht. Alleen al die namen in cijfers zijn inderdaad jammerlijk. Ook Hyundai/Ioniq komt met getallen. Zo houd je toch niks meer uit elkaar?
BloodSeaker zegt
Die ‘idrive’ achtig knop zit wel heel fel naar voor. Betwijfel of je zonder wat voorover leunen er makkelijk bij kan. Voor de rest nog een deftig interieur vind ik. Exterieur vind ik maar niks
marcus zegt
Dat is de bediening van de automaat a la Jaguar. Is wel goede plek voor de automaat, toch?
cossiekiller zegt
Ik prefereer toch om de Europese economie te steunen in deze tijden.
appeltaartislekker zegt
Overheid/EU: Indirect zijn er miljoenen banen betrokken bij de Europese auto-industrie. Kom laten we de Chinezen toe laten op de Europese markt. Alsof de Europese autofabrikanten het niet moeilijk genoeg hebben. Echt een goed idee. Top. Hulde. Chapeau. Wat een visie. Wat een inzicht. Staande ovatie. Alsof we nog niet afhankelijk genoeg van hun zijn….
cdlop01 zegt
Sinds wanneer is 37k een prijsknaller??????