WRC is één ding maar als je in Amerika indruk wil maken zal je mee moeten doen aan de X Games. Met een blikje Red Bull achter de kiezen lijkt dat nu precies wat Sebastien Loeb gaat doen. Neemt ‘ie even een aangepaste 545 pk Citroën DS3 voor mee.
Iedereen met een beetje idee van de moderne rallysport heeft snel door dat dit geen standaard DS3 WRC is. Verre van zelfs. Het belangrijkste vervangen onderdeel: de motor. Want hoe fantastisch werk de Citroën ingenieurs ook leveren, die 1,6 liter turbo bouwen zij niet zomaar om van 300 naar 545 pk. In plaats van het WRC-blokje gebruikt de “DS3 Loeb XL” daarom een 2.0 viercilinder.
Belangrijkste rivaal tijdens de aankomende X Games in Los Angeles is Travis Pastrana. Natuurlijk is Ken Block er ook te vinden net als Marcus Gronholm. De X Games spelen spelen zich af van 28 juni tot en met 2 juli. Een video-aankondiging op autojunk.nl.
thewillempiej zegt
Dat er zo veel pk’s in zo’n klein bommetjenpassen!
nickelb zegt
Kijk dan eens naar de rallycross wagens. 600+ pk is daar niet meer als no
rmaal in die kleine bakkies
The360box zegt
Das net zoveel als.. bijv. een Audi R18.
jeffreym3 zegt
Volgens sommigen zal die wel een enorm turbogat hebben…
JanJansen zegt
@jeffreym3: Deze nou weer net niet, die heeft extra benzine inspuiting (jip&janneke; vlammen uit de uitlaat) om de turbo op gang te houden bij gas loslaten.
Hou nou eens op met je commentaar te leveren op techniek als je er weer de ballen van snapt.
jeffreym3 zegt
@JanJansen: Blijf jij lekker auto’s van 30 jaar vergelijken met die van nu. Weet jij tot in detail wat voor techniek er is gebruikt in die volvo?
jeffreym3 zegt
@jeffreym3: Leg jij eerst maar eens uit waarom die volvo een enorm turbogat zal hebben. uitdraaien van vermogensgrafieken die ik nu bekijk zeggen iets heel anders. Vol vermogen/koppel vanaf 2250rpm. Waarom zal dat bij die polestar zo anders zijn volgens jou?
JanJansen zegt
@jeffreym3:
Je valt wel heel letterlijk in herhaling ;-)
Ben je er al achter hoe massatraagheden werken bij een turbo? Kan je wel heul hard roepen dat moderne auto’s dat niet hebben (dat doen marketing mensen ook, ja heel gek) die natuurwetten zijn er nog wel een paar jaar.
jeffreym3 zegt
@JanJansen: Zoek jij maar even op hoe je turbo lag kan verminderen :)
syliaca zegt
Ongelofelijk dat er zoveel in gaat, dat ding zal wel retesnel zijn.
meneersander zegt
En hoelang blijft het heel? Wat een bommetje!
masterstig zegt
@meneersander: Goede vraag idd, voor normaal gebruik zou ie niet lang meegaan gok ik zo (is natuurlijk ook niet voor normaal gebruik).
dennisa zegt
Zo te zien hebben ze extra koeling achterin gezet.
Burton_V12 zegt
Ik wil geen muggenzifter zijn maar volgens mij is op dit moment Marcus Gronholm en Tanner Foust zijn grootste concurrenten. Gronholm de twee GlobalRallyCross events gewonnen met twee keer als tweede Tanner Foust.
Gronholm overheerste de events
bonkers zegt
Geweldig ding. Lekkere brede body
kickass zegt
Jezus, 273 pk per liter! Mooie auto, alleen zijn de foto’s wel een beetje onderbelicht… :P
ICEFARMER zegt
Dit is gewoon een rallycrosswagen,gehuurd bij Kennneth Hansen. En Citroen maar doen alsof ze speciaal een wagen bouwen voor Loeb. Trouwens,GlobaRallyCross valt imo. in het niets met de Europese versies,ze hebben daar nu enkel de Europese toppers gelokt door met dolars te zwaaien
Burton_V12 zegt
@ICEFARMER: Idd, ze rijden wel op de grote banen met de grote tribunes, maar er zit eigenlijk geen volk. In eu staat het vol naast de baan, wel niet op de grote tribunes maar gezellig in het gras naast de baan.
De races zijn GRC zijn saaier vr naar te kijken ivm in eu
jordy14 zegt
Ubervet karretje!
glaskoning zegt
Jammer dat de foto’s zo bonker zijn.