Daar is ‘ie dan, helemaal officieel! Precies een jaar min één dag na ons laatste bericht heeft de Nederlandse supercarbouwert een officieel bericht met wat pics van de GTR de deur uit gedaan. Leest u even mee?
Wat wisten we al? De auto heeft een 6,2 liter (GM) LS9 V8-motorblok aan boord, dat er met behulp van een turbocharger 700-800 pk uit pompt, en de productie is gelimiteerd tot 69 stuks (’69, dudes!’, aldus Bill & Ted). Althans, als ze dat ooit gaan halen.
Tot zover the good part. Dan gaan we verder met the good part: de supercar weegt slechts 1.030 kg! Hierdoor sprint hij in 2,8 seconden van 0-100 (met een goede oog-hand coöridnatie, want schakelen doe je middels een 6MT), en de mannen beloven ons een topsnelheid van 360 km/u.
In de wielen huist keramische remmerij, en je kunt in de 69 exemplaren volop scissoren dankzij de vleugeldeuren. De afmetingen zijn 453 x 200 x 112 cm, en de grondspeling bedraagt 40-80 mm. De prijs? 141.250 euro ex. belastingen. Klinkt allemaal mooi, nietwaar? Nu alleen even wachten tot de introductie. Ze schrijven 2011, maar dat is het al geweest. Wel weten we dat de Hagenezen van Savage in april op Top Marques in Monaco staan, met de GTR.
Wanneer de Roadyacht GTS, het straatlegale broertje van de GTR, komt is nog wel de vraag. Volgens mij zijn ze nog steeds aan het proberen het dak werkend te krijgen. Wellicht dat er rond Top Marques wat meer duidelijkheid over is.
Oh, en laat je niet in de maling nemen door het geshopte kenteken. De GTR is alleen voor op het circuit!
bruine zegt
Er stond er eentje op het Autosalon in Brussel (bij één of andere audioboer of zo), Ziet er zeker niet mis uit. Ik had wel de indruk dat ie wat klein is uitgevallen.
laurensl zegt
@bruine: Was dat diegene met dat bruin interieur?
robbie zegt
@laurensl & @bruine er bestaat maar 1 “auto”. Die was ooit oranje en is inmiddels wit gespoten.
Veel meer dan een rijdend prototype/laboratorium is het niet. Een echte auto is het nog lang niet. De “auto” die je hier ziet is ook uit de computer komen rollen en is niet meer dan een rendering.
marokkaanseheld zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
besaram zegt
Waarom willen ze dat ding nou weer GTR noemen? pfff stelletjes na-apers
zesinlijn zegt
@besaram: Doe eens niet zo moeilijk jongen. Ik weet het niet zeker maar volgens mij staat GTR gewoon voor het allerhardste wat een merk te bieden heeft. Er is toch ook een M3-GTR, een MClaren F1 GTR, een Porsche 924 Carrera GTR etc. etc. …?
Mbaas zegt
@besaram: Gtr heeft een betekenis. Zou ik even opzoeken als ik jou was, kun je misschien over wat meer dingen meepraten
Vanquish zegt
Ik zou deze toch wel graag straatlegaal zien worden. Specs om trots op te zijn als ze dit halen!
syliaca zegt
@Vanquish: Concurrentie voor de Aventador misschien?
raphael zegt
@syliaca: Nee dit valt in de categorie Noble, Ascari, Gumpert en dat soort spul.
syliaca zegt
@raphael: Ik vind de Noble toch wel vergelijkbaar met de Lamborghini, denk dat Ascari en Gumpert net iets te hoog gegrepen zijn.
jolig zegt
Serieus speelgoed. Moeilijke markt lijkt me. Met mensen als Ascari etc. erin.
Qua styling lijkt het een beetje een geplette evoque, maar hij ziet er wel goed uit. Niet dat dat heel erg belangrijk is. Mensen kijken bij dit soort auto toch meer naar wat voor koolstofvezel eronder hangt dan wat voor lijn de koets heeft.
jordy14 zegt
VETTE BAK!!!!!!!!!!!!!
Tonnie zegt
Gaaf, erg gaaf. Als dit serieus van de grond komt en er 69 auto’s komen, specs worden verwezenlijkt. Dan zijn we ineens trots op Nederland
vale46 zegt
Een diffuser van 2cm breed? Wie neemt dat nu serieus? :lol:
Ik zie er geen markt in, een soort Gallardo met 4 zitplaatsen..
Nope, hoeft voor mij niet.
tuscan zegt
Heb hem in het wit gefotografeerd op CPZ vorig jaar bij snelle auto festival. Hij stond in een box. Was er van onder de indruk. Alleen dat interieur was niet echt supercar, maar vreemd.
Het zou Soeper toll zijn als ECHT kwam.
meneersander zegt
Als die niet street legal is geef ik hemweinig toekomst.
cheetacars zegt
Is het nou de bedoeling dat ie echte (FIA stijl) races gaat racen? Anders ben ik wel benieuwd hoe ze het gaan promoten, want bij zulke circuitauto’s ligt het niveau wel erg hoog. Ik heb nog steeds helemaal niets met Savage, maar ik vind het wel interessant te zien hoever ze al komen.
robbie zegt
@cheetacars: gaat niet lukken hoor, want dan moet je ook straatauto’s bouwen. Het is dus compleet kansloos.
The360box zegt
@robbie: Neem aan dat ze dat heus wel weten om er überhaupt geld in te stoppen. Maar wacht even, gaan ze 69 racewagens(GTR) bouwen?
robbie zegt
@The360box: Geld erin steken? Dromen is gratis ;)
En ze willen idd 69 raceauto’s bouwen. Helaas voor Savage moeten raceauto’s die aan de belangrijke FIA klassementen (GT1, GT2, GT3 en GT4) meedoen gebaseerd zijn op productieauto’s.
Dit kan dus nooit meedoen aan een toonaangevende klasse.
joostvanrb zegt
Jezus wat een lekkere wagen
james125 zegt
Wat een lelijk ding!
midasracer zegt
Stoer projekt, ik hoop dat ze dit gaat lukken.
bruine zegt
@robbie: De Savage in Brussel was donkergrijs. een maat heeft foto’s gemaakt, ik zal zien of ik ze morgen even op autojunk kan gooien.
@laurensl: Het intérieur was niet te zien, wegens geblindeerde ruiten. Het zou mij zelfs niet verbazen als er überhaupt geen interieur inzit, maar enkel een leeg ‘show’omhulsel is dat er stond, zoals de A klasse concept bij Mercedes.
adjudant zegt
Dit blijft goedkope manier om mensen zoek te rijden.. XD — Nee maar erg leuk project, mooie toevoeging voor de autogeschiedenis van NL.
bruine zegt
@Robbie: Net een foto gevonden via Google.
@Laurensl: het intérieur was dan toch te zien en was inderdaad bruin (verkeerd herinnerd :-) )
robbie zegt
@bruine: yep, dat is em. Was ooit oranje, daarna wit en nu blijkbaar donkergrijs gespoten. Het is steeds 1 en dezelfde ‘auto’.
Ook zit er geen werkend (elektrisch) dak op. Een echte cabrio kan je het dus niet noemen.
sdk16420 zegt
Na platgeslagen kevers ook een platgeslagen Evoque?
Jokkebrok zegt
@sdk16420: Wie was er eerder?
Jokkebrok zegt
Ergens klopt het niet…. Een paar blagen die een automerk verzinnen -uit het niets- die de eindbaas gaan uithangen?!
Heel leuk natuurlijk, maar ik heb er niet heel veel geloof voor…
The360box zegt
@Jokkebrok: Was dit niet zo’n hopeloos projectje toendertijd van een of andere tv programma dat leuke futoristische autootjes wilden ontwerpen, alleen iemand is ze vergeten te vertellen dat het alleen bij een projectje moest blijven…
robbie zegt
@The360box: je doelt denkt ik op het TV programma Prautotype. Daar heeft dit echter niks meer te maken. Is ontstaan als een soort uit de hand gelopen afstudeerproject.
@Jokkebrok op papier hebben ze al heel veel auto’s ‘verkocht’ en ‘verschillende’ modellen bedacht, maar in de praktijk is er nog niks van de grond gekomen.
Er zou jaren geleden al een productieversie van de normale Savage Rivale Roadyacht gepresenteerd worden, maar die is er ook nog steeds niet. Wel komen ze met een paar renderings voor een nieuwe fantasieproject op de proppen.
Dream on zou ik zeggen!
The360box zegt
Die mooie plannen doen me helaas ook aan mijn wilde dromen denken, en dan bedoel ik, mooie plannen en het niet waar kunnen maken(lees geen potentie) Er een mooi prijsje en specs aan hangen zijn leuk maar je moet het wel in elkaar kunnen zetten.
priusredbenzine zegt
Ik zie een 458 italia en een evoque..
Maar dat is positief, want ik vind het een geweldige auto!
laminaatplaat zegt
Heeft die inkeping in de zijkant van de carrosserie nog aerodynamische invloed of is het puur een design dingetje?
laminaatplaat zegt
@laminaatplaat:
Oeps, bedoelde gewoon het plaatwerk ;)
syliaca zegt
Ziet er heel gaaf uit en de specs zijn ook niet de minste!
kalloewase zegt
http://www.youtube.com/watch?v=PFDaDSoeefg
Hier is een Promo filmpje van deze auto.
Vind ook de normale Savage Rivale een prachtige auto.
ptr zegt
Popski, wanneer gaan we ns een ritje maken?? Ik neem n scheerapparaat voor je mee!
kalloewase zegt
http://www.youtube.com/watch?v=ePL5WZs3qFk
Eerste filmpje werkt niet meer, hier een nieuwe link.
midasracer zegt
@kalloewase: Deze video is een grote teleurstelling. Wat een suf ouderwets frame van niveau TVR. Willen ze daarmee de supercar business in? Ik denk dat het een enorme flop wordt. Ik begreep van een eerdere spec. dat er een carbon monocoque zou komen. Dat verkoopt, dit wil geen multimiljonair hebben.
RobinM zegt
Wat een verschrikkelijk decadente en slechte promo video. Bleg….
utr1984 zegt
Specs klinken fantastisch. Dus een paar studenten kunnen dit wel, maar andere automerken niet? Ik denk daarom dat dit nooit zo mooi wordt als ze op papier neerzetten. Dakconstructie zal ook wel het gewicht omhoog knallen.
Ben benieuwd of dit ooit klaar komt, ik verwacht echter niet dat ze er exemplaren van verkopen… Wie koopt dit?!
GT4Ever zegt
“Oh, en laat je niet in de maling nemen door het geshopte kenteken. De GTR is alleen voor op het circuit!”
Omdat? Als je maar gewoon betaald en dat ding via Engeland op kenteken laat zetten denk ik dat je hem best de openbare weg op krijgt :-)
dave5555 zegt
Wat en vette wagen hoppelijk komt hij ook echt. Ik heb de normalen savage al eens gespot en het is echt een hele vetten wagen en er komt echt een super geluid uit
rikkie zegt
Op 2 oktober van het afgelopen jaar kwam ik op RTL Autowereld het volgende item tegen. Auto lijkt in vergevorderd ontwikkelingsstadium. Geluid is prachtig en balans lijkt goed. 1300kg voor de GTS is niet veel.
http://www.rtl.nl/(/automotor/rtlautowereld/)/components/automotor/rtlautowereld/tvarchief/2011-2012/05/savage.xml
lincoln zegt
hahahahahaha ..
gemeente Den Haag is de grote financier ..
gaat helemaal nergens over ..
die gasten konden op de TU kiezen ..
of een cursus lassen .. of een cursus subsidie aanvragen ..
integralechubasco zegt
@lincoln: of een cursus cursussen bedenken..
lincoln zegt
@integralechubasco:
goed plan .. ga er direct subsidie op aanvragen ..