Na het aanvankelijk positieve nieuws van de Saab-verkoop vorige week hielden we onze adem toch nog even in. Er waren nog partijen die als stoorzender konden gaan optreden, voornamelijk voormalig Saab-eigenaar GM. Dit lijkt zich nu af te spelen. Wat voor belang heeft GM er bij om Saab tegen te werken?
Op deze manier (100% bezit Chinezen) ziet GM er geen heil meer in. Het voornaamste argument hier tegen is dat Saab onder het voorgestelde Chinese management de verkopen van GM in China en andere sleutelmarkten te veel in de weg zou gaan zitten. De Buick Insignia schijnt het aardig te doen in China, dus op een 9-5 die verkopen wegsnoept zitten GM en hun Chinese partner (SAIC) niet te wachten. In oktober zette GM bijna 112.000 auto’s af in China, nogal wat meer dan in vele andere landen.
GM heeft nog steeds preferente aandelen Saab, en levert bovendien nog steeds onderdelen. Zoals met de 9-4X, die in Mexico gebouwd wordt. Hier zijn ze dan ook maar helemaal mee opgehouden, met als gevolg dat niet allen de productielijn in Trollhättan stil staat, maar ook die in Mexico. Kort door de bocht gesteld zegt GM: Als Saab wordt verkocht aan de Chinezen dan leveren wij niks meer, maar als er een andere oplossing wordt bedacht (andere koper?) dan willen we nog wel nadenken over het blijven leveren van onderdelen & auto’s (9-4X).
Een van die andere oplossingen zou een verkoop van Saab aan North Street Capital zijn, maar over laatstgenoemde partij zijn de nodige twijfels. Zeker als je bedenkt dat de benodigde investeringen in Saab al heel snel in de miljarden lopen.
Heel verrassend is deze wending niet. Op de redactie bestonden al enige tijd twijfels over de commitment van GM, en Saab-kenner Robert Collin stelde het eind oktober reeds als volgt:
According to data Bilbloggen has, GM has written a 150-page list of demands on everything Youngman and Saab must satisfy in order to build cars in China. There are too many demands. So – impossible!
Saab talks a lot about his new Phoenix platform that all new Saab will be built. Well, it looks good. But 50 percent is still GM. And GM says will almost certainly reject Youngman’s plans.
The immediate future looks probably like this: The National Debt Office and the EIB says yes to the deal, but GM says no. And when it falls.
But – more important time is saved. Then Victor Muller, as usual with his Plan B. Then Youngman is replaced by the U.S. finance company North Street Capital while Pang Da remains.
This allows Saab to continue building cars in Trollhattan, the current technologies (9-3 and 9-5) and 9-4X in Mexico and, eventually, from 2014, on its new platform Phoenix.
And Pang Da can sell cars in China.
Enfin, de onvermoeibare en immer strijdlustige Victor Muller (zou die man er nou echt nooit tabak van krijgen?) mag weer aan de bak. In een reactie zegt hij:
[..]dat de Chinese bedrijven die Saab willen overnemen al eerder gewaarschuwd waren dat er een ,,megaprobleem met GM” zou zijn als Saab volledig door de Chinezen zou worden overgenomen. Eerder dit jaar kwam Muller met Pang Da en Youngman overeen dat zij een belang van 54 procent in Saab zouden nemen. Eind oktober bleek dat zij Saab volledig wilden inlijven.
Muller zei te verwachten dat hij dinsdag weer met de Chinezen om de tafel gaat. ,,Er zijn alternatieven, maar er is weinig tijd”, voegde hij eraan toe.
Hopelijk heeft Muller een beetje bijgeslapen de afgelopen dagen, want ik voorspel wederom een slijtageslag.
UPDATE: GM-woordvoerder Jim Cain tegen SaabsUnited: “Het gaat om intellectueel eigendom”
“It’s about a change of control in ownership. When Saab was sold to Spyker, we wrote technology licenses, supply agreements and other things and those were based on a relationship with a business plan and our understanding of their strategy and how they were going to be deploying intellectual property and the science of a building a vehicle that we’ve developed over decades of time.”
“As you can see in our statement, the issue of supplying components and power train and other things to Saab is something we’d be open to continuing under the right conditions, but when you talk about the 9-4X and the technology licenses, that is something we have to manage so carefully because it potentially impacts us in markets all over the world. We need to be able to control our own technology in order to be successful for the long term.”
dennisr zegt
”maag weer aan de bak” nou idd, dit is toch om te kotsen inmiddels..
sir_smokalot zegt
Lol, fixed. Maar ik begrijp het wel. Elke verstandige ondernemer gaat niet uit zichzelf een deel van zijn potentiele verkopen afstaan
dennisr zegt
@sir_smokalot: Saab en verkopen..
alcantara zegt
SAAB = BAAS
masterstig zegt
@alcantara: Zo is het :D
autoblogger zegt
@alcantara: waarom?
euro95 zegt
@autoblogger: Ik denk ten eerste omdat het fanboy’s zijn? Ten tweede als je Saab zijn lettertjes omdraait, krijg je ? Baas..
dennisr zegt
ondertussen de gedachten van Victor:
http://www.youtube.com/watch?v=p5Roshwy5jU&feature=related
a_buis zegt
GM wil ook geen GM techniek/machines etc naar China verhuisd zien lijkt me. Logische stap dit.
Iets anders, waarom doet AB geen TopGear reminders meer uitgaan? Nu ben ik het gisteren vergeten nondeju!
dennisr zegt
@a_buis: neem je me in de maling !? :o AB!
heb het ook gemist :(
Mielie zegt
@dennisr: Auch…hetzelfde hier. Dit ‘nieuws’ van Saab wisten we eigenlijk al. Nou, dan moet AB maar even een ‘Uitzending gemist’ er tegenaan gooien :P
sir_smokalot zegt
Dat doen alleen bij verse afleveringen, en niet bij herhalingen :)
dennisr zegt
ooooooh! weer een onnodige hartaanval..
Mielie zegt
@sir_smokalot: Vandaar dat ik ‘m online niet kon vinden….weer te vroeg ge-emmert. Excuus :|
EFB zegt
@alcantara:
Eens…
norge zegt
Zoals verwacht.
mashell zegt
@norge: inderdaad, alsof die Chinezen dit niet konden zien aankomen.
HZW zegt
Het blijft dweilen met de kraan open.
Failliet laten gaan lijkt de beste oplossing en dan een schone doorstart maken.
Op die manier kan je denk ik van GM afkomen en dan gewoon gaan winkelen voor aandrijflijnen bij VAG, BMW of Fiat.
robbie zegt
@HZW: een faillissement is géén optie, want dan vervalt de naam Saab.
Saab (of Swedish Automobile) is namelijk géén eigenaar van de naam Saab. De rechten op de merknaam liggen bij een ander bedrijf dat Saab heet. Je weet wel dat bedrijf dat straaljagers bouwt.
Saab (de autobouwer) heeft alleen maar een licentie. En als ze failliet gaan zijn ze die rechten kwijt.
norge zegt
@robbie: Noem je het gewoon Baas en geef je de klanten een spiegeltje.
Carreza zegt
Zo, even duidelijk stellen voor de mensen die mijn “reactie van de week” hebben gezien: dit is aflevering 1 van het misschien laatste seizoen :D
mazdarx8 zegt
@Carreza: nu al het laatste seizoen?!!! :evil:
maar dit is m’n favoriete show… :cry:
Carreza zegt
@mazdarx8: geen paniek, GM doet nu even moeilijk maar als de deal zou worden goedgekeurd, zijn we weer vertrokken voor jaren onzekerheid (lees ‘verhaallijnen’ :D)
P.S. Misschien duikt het personage van north street capital weer op in de serie. Dat bericht is voorlopig nog pure speculatie maar als spannend seizoenseinde valt niets uit te sluiten. Meer daarover in een volgende update ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
It’s all politics…
mercedesfan zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad een cynisch spel van GM om haar economische belangen in China veiliger te stellen. Dan is in hun redenering de ondergang van Saab ondergeschikt aan deze geoëcoomische belangen.
Freewarefreak zegt
Het zou mij werkelijk niks verbazen als er ECHT ooit een film komt over deze toestanden. Lijkt me nog spannend ook. Een echte AutoMotive thriller..
Ik kan ook al niet wachten op die film over DeLorean.. cool..
http://www.nu.nl/film/2397868/george-clooney-geknipt-rol-delorean.html
bobb zegt
GM zou weer een flink aandeel kunnen kopen natuurlijk en dan alsnog naar de Chinezen in een samenwerking met SAIC.
sonett zegt
GM = Generale Moordenaar
mellie zegt
Sorry hoor maar dit vind ik ene zielig aktie van GM ze wilen wel grof geld vangen voor saab maar ze willgen die techniek niet in chineze handen laten vallen(terwijl zij de enig kopers zijn die zich aanmelden en dit kunnen betalen)dus blokerne ze de boel maar. ik bedoel doek saab dan gwn op en ga verder. of mis ik hier iets?