Saab mag dan al enige tijd gestopt zijn met ademen, het betekent niet dat de interesse van potentiële kopers is afgenomen. Sterker nog, er lijkt vanuit steeds meer kanten animo te zijn voor de Saab-restanten. Volgens de curatoren zijn er nu 6 á 7 partijen die als serieus kunnen worden aangemerkt, en één van die partijen zou volgens bronnen uit München komen. Hoeveel autobouwers zaten er ook alweer in München?
Noem het een belachelijk gerucht dat BMW interesse zou hebben in wat er nog over is van Saab, maar vergeet niet dat ze in Beieren weten hoe ze een automotive merk opnieuw in de markt moeten zetten. Met MINI & Rolls Royce als grootste voorbeelden (over Rover hebben we het maar even niet). Bovendien is de Saab-toko in Zweden een relatief koopje als je ziet wat er aan productiematerieel staat. En was de BMW Group niet opzoek naar meer productieruimte? Het is niet voor niets dat ze onlangs in Born waren om met NedCar te praten. Later werd door BMW overigens ontkracht dat ze zaken in Limburg gingen doen.
Het is alleen echter de vraag hoe goed -of slecht- een merk als Saab in de merkenportfolio van BMW past. Als de geruchten kloppen hebben ze namelijk interesse om daadwerkelijk opnieuw Saabs te bouwen in Trollhättan. Het gaat ze dus niet alleen om wat techniek (denk aan het niet gecompleteerde Phoenix-platform) maar om the whole package. Saabs met BMW-techniek, aldus SaabsUnited. Daar worden we toch ietwat sceptisch van. Voetnoot: ze hadden ooit al eens een overeenstemming met Victor Muller bereikt mbt motorenleveranties
Voordat deze wilde verhalen teveel verwachtingen scheppen: het is aan de curatoren om te bepalen wie er met Saab vandoor gaat. Dat hoeft niet perse de bieder met de dikste portemonnee te zijn. En dan is het nog maar de vraag of ze de merknaam Saab kunnen en vooral mogen gebruiken, aangezien die rechten bij Scania (deels VW) en defensieconcern Saab AB liggen. De curatoren lieten vandaag weten dat ze kijken naar de beste kandidaat waar de schuldeisers, werknemers en de regio eveneens baat bij hebben.
De Saabsoap is verre van over, zo blijkt maar weer. We houden de geruchtenmolen uiteraard voor jullie in de gaten, en melden ons weer als er verdere ontwikkelingen zijn.
undifined1 zegt
zou wel gaaf zijn!
undifined1 zegt
@undifined1:
maar trouwens, gm wilde hun techniek aan de chinesen verkopen, wel aan bmw? of zou bmw alleen dat phoenix platform kopen?
Hubert zegt
Ik neem aan dat het BMW niet om de techniek gaat, maar puur om de naam en de beleving.
Dus GM hoeft niet dwars te liggen.
Arnoud zegt
@Hubert:
Saab was wel heel ver met turbo techniek. En het 4WD systeem XWD werd ook alom geprezen. En ze hadden ervaring met Bi-Fuel motoren, variabele compressie motoren enz enz. Dus Saab heeft echt wel wat te bieden.
robbie zegt
@Hubert: de naam? Die kan BMW niet eens kopen! Want Saab Automobile AB is helemaal geen eigenaar van de naam “Saab”.
Die rechten liggen bij Saab AB & Scania (Volkswagen).
turbo16s zegt
@robbie:
Volgens mij liggen de logorechten bij Scania, maar de naamrechten bij Saab automobile AB. Of heb jij andere / beter bronnen? En een saab zonder griffioen is prima mee te leven als er SAAB op staat (en dan natuurlijk ook turbo)
kaasboerin zegt
@Hubert: Wie wil er nou alleen voor een (onsuccesvolle) naam betalen, incl. een zooitje schulden en problemen.
robbie zegt
@kaasboerin: Saab is failliet he… Dus die schulden nemen ze niet over. Dat is het hele idee van failliet gaan.
BMW (of een andere koper) neemt alleen maar bepaalde bedrijfsonderdelen over.
kaasboerin zegt
@robbie: Correct, praat voor m’n beurt. Thx.
Arnoud zegt
Als ze de merknaam Saab niet mogen gebruiken make ze er toch Baas van?
kickass zegt
Ben benieuwd!
E34M5Touring zegt
Volgens mij kocht BMW Rover destijds puur voor de Range Rover techniek. Het zou wel leuk zijn als Saab door kon met de know how van BMW. En ik denk dat GM minder moeite heeft met BMW dan met de Chinezen.
GOD zegt
@E34M5Touring:
Volgens mij puur als afkijkertje voor de 1 serie.
dennisr zegt
volgens mij moet saab wel door een bedrijf als BMW gekocht worden om nog enigszins te kunnen slagen.. met BMW krijgt men er wel weer vertrouwen in, niet als een of andere vage chinees het overneemt..
Barnato zegt
LET IT BE!!!!
Zie het al helemaal voor me!
Nieuwe Saab 9-5 station met M550d blok erin haha
griffendahl zegt
@Barnato: Jammer, maar die I6 tri-turbo krijg je nooit dwarsgeplaatst in een Saab 9-5… Zeker niet als je ook nog een versnellingsbak erachter wil plaatsen die 700Nm kan verstouwen.
griffendahl zegt
Saab is natuurlijk wel een heel mooi vehikel om de FWD BMW’s mee te verkopen ;) Houd je BMW puur en gebruik je Saab voor de FWD modellen…
kaasboerin zegt
@griffendahl: Goed idee. :O
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@griffendahl: scherp! En een uitermate goed idee… Ik stem voor!
baasbas zegt
HA! Saab + BMW?? Een BMW met voorwielaandrijving… dat gaat noooit gebeuren!
:roll:
Hubert zegt
@baasbas:
(Daar heeft BMW geen SAAB voor nodig…..)
dennisr zegt
@baasbas: zoals @griffendahl het zegt, zo moet het worden :)
baasbas zegt
@dennisr: Zelfde minuut gepost :(
dennisr zegt
@baasbas: het is al goed.. :lol: waren ze trouwens niet bezig met een FWD BMW ?
robbie zegt
@dennisr: de BMW 1 Serie GT met FWD platform is al zo goed als klaar. BMW heeft dus helemaal geen FWD Saab platform nodig.
dennisr zegt
@robbie: hoe jammer ik het ook vind, die FWD van BMW komt toch wel.. dus dan is Saab idd overbodig..
kaasboerin zegt
@dennisr: Je avatar, braaf dennis, braaaaaf.. :D
dennisr zegt
@kaasboerin: kon er niet langer omheen, wat een wagen.. :|
daarbij komt, het is eerder te realiseren dan een Mustang.. en als je me vraagt welke ik mooier vind? zou het niet weten..
lincoln zegt
@dennisr:
avatars zijn gay .. sinds vandaag ..
dennisr zegt
@lincoln: heb ik dat..
pokerface zegt
BMW en Saab? Hmm ik weet het niet hoor. Een Saab met BMW techniek. GM gaat echt niet haar techniek aan BMW prijsgeven.
Een nieuwe Saab 93, ik ben benieuwd naar een concept!
griffendahl zegt
@pokerface: Hoezo BMW gebruikt ook al versnellingsbakken van GM hoor…
robbie zegt
Waarom zou BMW een Phoenix platform willen? Dat platform is nog lang niet klaar en moet nog zeker 2 jaar ontwikkeld worden. Inmiddels heeft BMW al een eigen FWD platform gereed voor productie.
Gaat Volkswagen dit goedkeuren? Scania (= VW) moet namelijk beslissen of een eventuele koper van Saab gebruik mag maken van de naam Saab. Reken er maar niet op dat VW het leuk vind als er een nieuwe FWD concurrent komt.
En die *kuch* geweldig 4WD hybride techniek van Saab dan? Ook dat is niet boeiend voor BMW. Ze werken immers als samen met PSA en Peugeot & Citroen hebben een dergelijk systeem al in productie. Saab is pas net met de ontwikkeling begonnen.
Als BMW zo dom/slim is om Saab te kopen dan moeten ze eerst 2 jaar (of langer) heel véél geld investeren om daarna weer een soort van Rover scenario te krijgen.
PortRo zegt
@robbie: Voor zover ik heb begrepen en zover door Saab naar buiten gebracht is, is het Phoenix platform klaar en is er uitgebreid mee proefgereden met mules.
De nieuwe 900 (9-3) is nog niet klaar. Die zou een week na het faillissement de eerste testritten gaan maken.
griffendahl zegt
@robbie: Denk dat het BMW vooral te doen is om de merknaam…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@griffendahl: EN productiecapaciteit! Zo kunnen we lezen in het artikel. Komt bij dat de Saabfabriek (hopelijk nog steeds…) een state of the art fabriek is die diverse prijzen won als beste autofabriek van Europa en dat soort dingen… Infrastructuur is top, engineers als bekend super, personeel hooggeschoold, etc., etc.
TSI-tje zegt
Schaalvergroting, ook dat spreekt BMW aan. Ze moeten wel.
Ik hoop dat men hier toch een overeenkomst kan maken op de één of andere manier. Ik zou het plezieriger vinden als een naam als Saab (met hun ‘eigenwijze’ maar oh zo aparte wagens) binnen Europees bestuur zou blijven. Liever dat als naar een Aziatische partij.
heidekonijn zegt
@TSI-tje: yup, als je kijkt hoe groot pakweg hyundai het aanpakt dan zal het voor een merk als bmw moeilijk worden als ze niet groeien.
Hey sergio, kan je Alfa even bankroet laten gaan, dan kan een kapitaalkrachtige partij het opkopen en er iets van maken. Liefst de familie pirelli, of ferrero of zo. Desnoods een stel duitsers.
spotu2 zegt
Maar hopen dat saab blijft bestaan, anders moesten alle tandartsen lopen. Maar zou saab sportiever worden door bmw-invloeden? Tot nu toe is saab erg luxueus geweest maar log. Ik wil alleszinds een sportieve saab zien en geen logge bmw :-)
kaasboerin zegt
@spotu2: Haha, waar leg jij de link tussen tandartsen en Saabs?? Ben ik benieuwd naar aangezien ik mijn tandarts tegenkwam op de Saab afdeling, de vorige Autorai.
lincoln zegt
en toch waren de Rover 75 en de MG ZT gewoon beeldige auto,s ..
priusredbenzine zegt
Ik denk dat het eerder om de productie ruimte gaat zoals in het artikel genoemd wordt. Vraag me alleen af of je met saab-machines ook bmw’s in elkaar kunt draaien..
robbie zegt
@priusredbenzine: die productielijnen moeten natuurlijk volledig aangepast worden.
mazdarx8 zegt
ik blijf me toch aan het idiote idee vast houden dan GM zelf een doorstart gaat maken met saab…..vreemd.
Flatfour zegt
alfamail zegt
Dit zou echt helemaal geweldig zijn!
zdev zegt
Ach laat dat Saab toch vallen.
Ik vind de Ikea al erg genoeg.
Mompelt iets over rare Zweden.
Sciurida zegt
@zdev: *mompelt iets over Volvo*
Tonnie zegt
@Sciurida: *mompelt iets over Koenigsegg*
Tonnie zegt
@Thijsj: maw; Zweden zijn geweldig :D
PortRo zegt
@zdev: Mompelt dat BMW ook ooit Britten heeft overgenomen (…_
zdev zegt
@rahpor: *mompelt en moppert over vikingen*
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@zdev: mompelt iets over Zweedse vrouwen…
Northwestern zegt
Als BMW het koopt verdwijnt Saab gewoon :’)
Initial_D zegt
Zou wel een logische zet zijn van BMW. Ze pakken meer marktaandeel met de research en developmentkosten die al voor de BMW’s zelf gemaakt zijn. Bovendien kunnen ze ook Audi beter beconcureren.
dennisr zegt
@Initial_D: volgens mij hebben ze met Audi geen problemen hoor.. BMW is momenteel spannender als Audi..
Initial_D zegt
@dennisr: heel veel Saab-rijders zijn in der loop der jaren overgestapt naar Audi. Saab en Audi zijn eigenlijk meer concurenten van elkaar dan BMW-Audi. Zowel Saab als Audi richten zich op de niet-pretentieuze premiummarkt. BMW neigt meer naar Daimler toe.
mashell zegt
@Initial_D: huh? Heb je de markt gevolgd? Mercedes richt zich meer op de zelfde klant als Volvo en Saab, die rustig vriendelijkheid en comfort zoek. BMW en Audi richten zich meer en meer op dezelfde klant, die agressiviteit en premium uitstraling zoekt. Beide merken gebruiken steeds grotere luchtinlaten aan de voorkant terwijl de motoren steeds minder lucht nodig hebben, doen ze puur vanwege de agressieve sportieve styling.
Onehp zegt
@Initial_D: klopt, relatief veel Audi in Zweden. …
jordy14 zegt
Het lijkt me wel vet dat BWM Saab over gaat nemen. Ik vind saab’s altijd wel aparte verschijningen op de weg. Hopen dat ze dan RWD krijgen die saab’s en dan heb je pas vette bakken!
Carreza zegt
Haha, wat heb ik de saab soap gemist!
BMW zou de perfecte partner zijn denk ik: veel geld en veel verstand van overnames.
Onehp zegt
Gärna!
bmwpowerm5 zegt
met Mini en Rolls Royce is het goed uitgepakt ze moeten eens een keer tevreden zijn bij bmw en hun klauwen niet gaan branden aan Saab ze hebben al een keer veel geluk gehad een 2e rover overleven ze niet
lincoln zegt
@bmwpowerm5:
oma Quandt kan dat prive nog wel financieren ..
meneersander zegt
Bmw wil de grootste premium bouwer worden, zouden ze daar Saab coor willen hebben? Lijkt me sterk, maar het lijkt me voor Saab beter dat ze van BMW worden, dan van Chinezen.
norge zegt
Phoenix platform ? Is dat niet die vogel die uit de as verrijst ? Zou wel heel toepasselijk zijn om daarmee op de markt terug te komen met steun van BMW .Naam kan vast wel geleend worden als de Zweedse staat hier achter zou staan.Zoniet kan er vast wel wat bedacht worden.
tjorque zegt
BMW en SMA :)
(Svenska Motorer Aktiebogalet)
highperformance zegt
Grappig, gaan VW en BMW weer soebatten over een merknaam.
Rover diende een ander doel. Was een groter pakket (met Mini) en de 4×4 techniek van LR afkijken voor de X-modellen. Dat laatste is mijn gedachte, kan dat niet onderbouwen.
ytrewq zegt
Nu kan bmw een nieuw logo maken: vier ringen die staan voor het samenwerken (niet fusie zoals audi) van vier merken geïnspireerd op het logo van de olympische spelen. Zodat ze nog beter kunnen concurreren met audi.
norge zegt
@ytrewq: Zou mooi zijn als ze vier nullen in elkaar haken ,en dan in grote gril zetten :)
fastshifter zegt
Oh, oh, ik zeg Rover…
quattroporte zegt
http://www.saab.com.tr/haberler.asp?id=46
wtf ?
solz zegt
een klantenbestand van discotheekuitbaters en frituristen enerzijds en architecten en tandartsen anderzijds! :)
volvoadventures zegt
Nieuw Automerk van BMW: “SMW” Swedish Motor Werke
sebastos zegt
Eigenlijk zou dit niet eens een hele slechte move van BMW zijn. Saab zou prima passen in deze groep. Men moet ook niet vergeten dat het Saab dealernetwerk (wat er nog steeds is) ook een erg waardevolle asset is. Nieuwe Saab’s op basis van alle techniek en kennis van BMW maar enkel met een Saab jasje, is natuurlijk precies dezelfde strategie als Volkswagen, feitelijk zijn alle Volkwagens, Seats, Audi’s en Skoda’s hetzelfde.
BMW verkrijgt heel goedkoop een mooi merk er bij (als ze dat geregeld krijgen) een fabriek, een dealernetwerk etc. Ik zie die mogelijkheden wel.
mellie zegt
ik hoop nog steeds dat saab het gaat redden ik heb er wel vertrouwen in dat bmw dat merk weer op de rails kan krijgen
janklaassen zegt
Mmm niet verkeerd als BMW de boel in handen neemt, Saab-jas met de finesse van BMW.
Goed