340 pk en 450 Nm uit een 2.5 TFSI zijn leuk, maar waarom zou je het turboblokje niet nog wat verder kwellen? Een hele rits aan Duitse tuners had dezelfde gedachte, maar bij al deze Germanen sluit zich nu ook een Romein aan: Romeo Ferraris kietelt de RS3, en stuwt het standaardvermogen een stukje verder op.
Persoonlijk zou het mij aan mijn aars oxideren waar ik mijn auto liet tunen, zo lang het maar gasten zijn die in het verleden hebben bewezen goed werk af te leveren. Bij Romeo Ferraris weet je in ieder geval dat ze aardig wat in hun mars hebben, want wie bijvoorbeeld 300 pk uit een 1.4-blokje peutert doet het niet slecht (mits het ding niet na 100 meter in de soep loopt).
De RS3 kan je bij ze in twee ‘stages’ krijgen. Stage 1 beperkt zich tot nieuwe filters en een ECU-remap, met als reultaat 381 pk en 523 Nm. Wil je meer dan 100 pk per wiel, dan moet je voor stage 2 gaan: dankzij een nieuwe sportuitlaat zit de waggie dan op 408 pk en 523 Nm. Not bad. Video’s van beide stages hieronder (via autoblog.it):
Vertrouw je die pizzabakkers niet, maar wil je ook niet dat er een dikke Duitser aan je dikke Duitser friemelt? Ga dan naar het Zwitserse Sportec, die beloven 500 pk in je RS3. We wachten echter nog op meer informatie van de tuner.
kliko zegt
Pornooooo!
Kan niet anders zeggen.
De A3 heeft echt prachtige achterlichten!
Jimmy zegt
Deze zal lekker vlot zijn in ieder geval!
E34M5Touring zegt
5 Cyl klinkt toch zo lekker.
ytrewq zegt
wolf in schaapskleren 340 is al meer dan genoeg om snel te gaan, beter te veel dan te weinig
akrapovic zegt
Zo jammer dat deze versie alleen als sportback te verkrijgen is
nomar zegt
@akrapovic: IDD!!!! En toch is het goed ook, zo blijf ik zeker bij wat ik nu heb :)
audii zegt
echt een mooi ding! ook nog met de genen van de urquattro:) klinkt fantastisch dat 5 cilinder blok!
audi18 zegt
klinkt toch wel echt heel lekker zo’n 5-cilinder, toch jammer dat hij niet in 3 deurs wordt geleverd. hopen dat audi het 5 cilinder gamma verder gaat uitbreiden!
The360box zegt
Zag nooit het RS erin, de achterbumper klopt al niet, prestaties blijven een beetje steken.
Dimitriej zegt
Ik vind het toch een vrij tam geluid voor zo’n opgefokte 5-cilinder.
TSI-tje zegt
1M is woest.. Leuk voor op het circuit (waarschijnlijk) voor de dagelijkse ritjes… Doe mij maar deze 4WD, véél praktischer en een vijf-pitter klinkt gewoon beter dan een 6 vind ik.
@GOD; ongeveer gelijk aan de Nissan GTR. Daarvan was de ECU ook ‘onkraakbaar’ volgens Nissan… Jammer ook niet waar. Gelukkig.
fonzie zegt
gewoon superknap
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fonzie: superknap??? Tsss… Kan met iedere turbomotor. In de jaren 80 en 90 reden er al veeeel Saab Turbo’s rond met 500 pk en meer! Gewoon uit een 2.0 of 2.3 4 cilinder blokje…
fernie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja reed ook erg lekker niet? niks, niks, niks, niks, niks, POWAAAH, schakelen en weer terug bij niks :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fernie: Ja, hadden wel een gebruiksaanwijzing die dingen ja!
dawwg zegt
@fernie: Dat niets, niets, niets, nie…nekslag had ook wel wat hoor. Alles of niets, dood of de gladiolen ! Minder veilig en comfi, maar errug leuk, mits je haren op je armen hebt :)
fernie zegt
@dawwg: Zeker interessant maar inderdaad niet voor iedereen en zeker niet in alle weersomstandigheden/typen weg. Beetje tweetakt idee :)
crackdavid zegt
5 cilinder turbo is echt de bom ! Maat van me heeft een Volvo 850R (250 PK) en dat vind ik al een monster, dan moet dit echt een raket zijn !
rufctr01 zegt
Qua prestaties indrukwekkend, qua design….super saai!!!!
kaasboerin zegt
Ik wil dat een dikke Duitser aan m’n dikke Duitser gaat friemelen… OT: Nice, paar filters en een remap en dan zo’n improvement (stage1). Om nog maar niet te spreken over Stage 2, lekkert!
Jesper zegt
@kaasboerin:
Kun je nagaan hoe Audi zo’n ding knijpt voor de typekeuring! Iets met CO2, en misschien ook nog wel levensduur ofzo ;)
Benjamin1 zegt
Liever een 1M…
Jesper zegt
Toen ik maandag in Brussel oog in oog stond met de RS3 vroeg ik me serieus af waarom ik eigenlijk een 1M zou willen… Dit kun je onder alle omstandigheden gebruiken en klinkt zo veel vetter!
D-Drive zegt
Waarom gefriemel aan een dikke duitser. Bij Joop koop je een slanke dame met standaard 400 pk’s en 450 nm vanaf 1600 rondjes per minuut.
Eh, ik weet niet hoe dik ze-sjermans van AudiQuatro waren die hem hebben geholpen met het schrijven van het motor management ivm het in eigenhuis ontwikkelde nieuwe inlaat spruitstuk.
norge zegt
Toch knap wat ze doen met zo’n oud bakkie.
kliko zegt
@norge: hebben we norge weer… onze basher! :lol:
ggj zegt
Is er geen tuner die de RS3 kan voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak? Al dat vermogen is leuk, maar een auto als de RS3 heeft toch echt een handbak nodig vind ik.
bisazza zegt
Heb dit toch altijd een mooie Audi gevonden mits voorzien van een paar mooie lichtmetalo’s. Snap alleen niet waarom de C-Sportcoupe nooit een succes is geworden.
boomhauwer zegt
Remmen zijn zo vet van de rs3
GOD zegt
Een ECU remap, heel erg bijzonder hoor…
Joerek zegt
@GOD: Toch wel want deze ECU is versleuteld met nieuwe encryptie. Het heeft relatief lang geduurd voordat de TTRS S-Tronic / RS3 is gekraakt en tunebaar is geworden.
drivingpleasure zegt
RS3 = Leuk, 1M = Woest
TSI-tje zegt
@drivingpleasure: 1M=Woest…. voor op het circuit. Voor een ‘daily’ doe mij dan maar de RS3, véél praktischer.
De keren dat je ‘dwars’ kan op de openbare weg, zijn op één hand te tellen per jaar. Is dit bij jou niet het geval, zou ik toch gaan twijfelen over m’n rijstijl als ik jou was. :P
drivingpleasure zegt
@TSI-tje: Met een 1M kan je ook prima normaal rijden. Maar inderdaad als je niet zo goed kan rijden kan je beter voor de RS3 gaan. Ik heb niks tegen Audi ofzo, ik vind de Duitse merken prachtig juist. Kom net uit de W12 en ik moet zeggen daar zit je achterin toch wel als een soort van koning.
autobart zegt
410 PK. Wow, super wagen en een heerlijk klinkende 5-pitter.