Echt, je verwacht het niet. Sinds onze overheid gestopt is met het luisteren naar de ellenlange procedures van milieuclubs, en asfaltheld Camiel Eurlings met een aangepaste versie van de Spoedwet Wegverbreding onder zijn arm het land doorreisde op een wals, zijn de files zowaar afgenomen. Hoe. Verzin. Je. Het.
Wat iedereen al dacht, heeft Rijkswaterstaat vandaag netjes bevestigd. Ook dit jaar is het aantal files flink afgenomen en in het eerste kwartaal daalde de filedruk met 5,6 procent ten opzichte van 2011. Niet omdat we minder rijden. Ook niet omdat de crisis al onze auto’s heeft stukgemaakt. Nee, dankzij meer asfalt staan we minder lang vast. In de eerste drie maanden stonden we namelijk 2,2 miljoen uur minder in de file dan een jaar eerder. En daarmee zitten we weer keurig op het fileniveau van 2000.
Het extra asfalt is niet alleen tot ons gekomen in de vorm van verse rijstroken, ook vluchtstroken die tot (permanente) spitsstrook zijn gebombardeerd helpen hieraan mee. Een pluim was er voor de A2 en de A4 (Burgerveen-Zoeterwoude), waar gemiddeld dertien minuten sneller wordt gereden. Het bonusasfalt op de A12 bij Gouda heeft ook een positief effect op de filezwaarte.
Maar nu de schatkist leegraakt en het Kunduz-akkoord iedereen met vier wielen nadelig beïnvloedt, is er dan nog wel geld om verbredings- en andere wegprojecten voort te zetten? Wel volgens Camiel’s opvolger, Minister Schultz van Haegen: “Voor onze economie is het essentieel dat de bereikbaarheid optimaal is. Daar moeten we de komende jaren hard aan blijven werken.” Mooi. Daar gaan we je aan houden (hoewel je straks weer weg bent).
Hieronder de Top10 met plekken waar het nog altijd het vaakst dichtstaat. (via RTL)
1. A50 Arnhem-Eindhoven: tussen Waalwijk en Ewijk
2. A4 Delft-Amsterdam: tussen Leidschendam en Zoeterwoude-Dorp
3. A4 Amsterdam-Delft: tussen Hoogmade en de brug over de Oude Rijn
4. A20 Hoek van Holland-Gouda: tussen Crooswijk en Terbregseplein
5. A10 De Nieuwe Meer-Coenplein: tussen Coentunnel en Coenplein
6. A9 Alkmaar-Amstelveen: tussen Haarlem-Zuid en Raasdijk
7. A15 Rozenburg-Ridderkerk: tussen Charlois/Rhoon en Vaanplein
8. A13 Rijswijk-Rotterdam: tussen Overschie en Kleinpolderplein
9. A12 Den Haag-Arnhem: tussen tussen Lunetten en Bunnik
10. A12 Den Haag-Arnhem: tussen Reeuwijk en Bodegraven
norge zegt
Auto’s zo duur maken dat je in Nederland niet meer kan rijden misschien een idee? Oh wacht …..
the-budel-guy zegt
@norge: LOL :P
vale46 zegt
Daar zijn ze hier in België nog niet echter gekomen hoor…
Wij hebben in heel België welgeteld 1 spitsstrook, op een stukje van de E313, in 1 richting.
Rohrl-fan zegt
@vale46: De beste mop toen die spitsstrook werd voorgesteld vond ik persoonlijk het antwoord op de vraag waarom er geen strook was in de richting NAAR Antwerpen.
“Omdat anders meer mensen terug met de auto naar hun werk zouden rijden.”
vale46 zegt
@Rohrl-fan: Idd, bende… mongols
stanny zegt
@vale46: Je moet zien dat er meer mensen de ring kunnen verlaten dan mensen die erop komen. Ik denk dat ze hierdoor geen spitsstrook hebben gemaakt in de beide richtingen. Ze zouden dit nu overal moeten toepassen.
Sinds de aanleg van deze extra strook rijdt de ring veel vlotter !
E34M5Touring zegt
Toch raar dat voor je gevoel de ergste Files altijd de files zijn waar jij in staat. Zo vind ik het apart dat de A1 er niet tussen staat. Als ik naar vrienden in Haarlem wil van Lochem sta ik zeker 3x vast en slechts 1 daarvan wordt genoemd op de lijst. Ik sta vast voor Deventer, daarna bij Amersfoort, Hoevelaken, Muiden en dan nog een keer bij Amsterdam. Toch staan deze niet in de lijst.
MLTB zegt
@E34M5Touring:
Inderdaad, echt een kut stuk nog steeds, en zorg nog steeds dat ik sowieso de ring ( Amsterdam ) A10 kan vermijden ( werk in Haarlem ). Probeer overigens na Muiden de A9 te pakken ipv van bovenstaande, daar staat bijna nooit file meer.
thomaz zegt
Goed nieuws! Nog beter nieuws: nummer 2,3, 9 en 10 zullen op korte termijn uit de top 10 verdwijnen, net als nummer 8 wanneer de A4 straks is doorgetrokken.
RoT___ zegt
@thomaz: Nummer 1 ook als de tweede brug bij Ewijk in gebruik wordt genomen. Van 2×2 met spitsstrook in noordelijke richting naar 2×4!
b013 zegt
gumball lambo
vale46 zegt
@b013: NOT! Gewoon een spot van Autojunk!
Gulli zegt
@vale46: Neemt niet weg dat hij nu op de Amerikaanse snelwegen rondrijdt op weg naar Californie met een aantal Gumball-stickers op de reedt.
Nou ja nu, straks weer als ze van hun luie krent komen na het stappen :P
RubenPriest zegt
@Gulli: ze zijn al aangekomen in LA
maheey zegt
Max. snelheid waar 80 is, doortrekken naar 100 may help.
Ps. Alinea 3 > snelle = sneller.
midasracer zegt
w a t e r i s n a t . En doorrijden met 130km/h is ook goed tegen files. En heeft geen schadelijke gevolgen voor het milieu. Wordt over 2 jaar gepresenteerd.
RoT___ zegt
@midasracer: Breng dat de linksche mens maar eens aan het verstand. Die geloven nog altijd dat je beter met kruipsnelheid over de snelweg kan gaan, om zo de vervuiling te beperken.
budd zegt
@RoT___: Dus alle verkeerskundigen zijn bij deze linksch? Helaas neemt bij hogere snelheden de volgafstand toe waardoor er minder auto’s op de weg passen. Het aantal auto’s dat per uur over een weg past is daardoor maximaal bij +/- 80/90 km/u. Daar is helaas niets aan te doen behalve het rijden (deels) uit handen nemen van de mens.
SanderB zegt
Volgens mij ligt Waalwijk niet echt in de buurt van de A50 (puntje 1), dus denk dat de files tussen Waalwijk en Ewijk wel meevallen.
jelle1990 zegt
@SanderB: dacht ik ook al
RoT___ zegt
@SanderB: Inderdaad. Zal tussen Valburg en Ewijk zijn. Nieuwe brug daar schiet ook aardig op gelukkig.
KEV9 zegt
maak de benzine maar 10 euro de liter :) handjes af van de diesel. dat wel weer :)
RoT___ zegt
En nu maar hopen dat de huidige lijn door wordt gezet zodra een nieuw kabinet gevormd is. Hopelijk rammen ze dan ook eindelijk de schop eens in de grond voor de verlengde A15. Gelukkig wordt in elk geval 60% van de wegen 130km/u op 1 september en zijn op de 12e pas de verkiezingen. Hup Melanie, snel die andere trajecten onderzoeken en daar ook het bord ‘130’ de grond in stampen.
Justawheelchairguy zegt
Wanneer trekken ze de A18 nou eens door tot Enschede? wordt als sinds de jaren 60 ofzo over geluld maar de N18 en A18 liggen er nog praktisch hetzelfde bij…dan maar via Duitsland naar Enschede….
anacreos zegt
Volgend jaar staan we allemaal weer vast, hebben we dan weer meer asfalt nodig? Asfalt is een tijdelijke oplossing, eentje om het volk braaf te houden, en dat werkt zo te zien aardig.
PolarWolf zegt
Grappig, de afgebeelde Lambo heeft net de gumball3000 gereden.
Voor de rest is het een open deur intrappen, de files worden met meer asfalt korter (en breder :))
syliaca zegt
Slimme boys.
faalhaas zegt
Rijkswaterstaat: Meer asfalt = minder files! </b?
faalhaas zegt
Megakix zegt
Bolle Schultz kakelt lekker verder…
bempi zegt
Vooral doen en zeer goede ontwikkeling. Je zal op termijn zien dat er minder auto’s rijden op meer asfalt, omdat de auto een melkkoe is van de overheid. Dan pompen ze miljarden belasting centjes en wordt er geen gebruik van gemaakt, omdat het te duur wordt om te rijden.
Nederland kennis economie ( ja vroegah wel ).
audirs3 zegt
Dat RTL lijstje is niet meer up to date, de A4 hoort er niet meer in te staan (er is geen brug meer over de oude Rijn, is nu een 6-baans aquaduct)
sebastos zegt
Waarom wordt NOOIT de A27 genoemd als het gaat om snelwegen met file? Elke dag staat de A27 van Houten tot na Gorinchem tweemaal per dag urenlang muurvast. Nog niet te spreken 2 uur voor en na de file waar praktisch maar 1 weghelft voor auto’s beschikbaar is, omdat de andere helft gebruikt wordt door vrachtwagentreinen.
Meest frustrerend is nog, dat als je naar rechts kijkt, je 1 groot, groen landschap ziet. Kan makkelijk 2 banen bij en bij Gorinchem een nieuwe brug. Klaarrrr
RuVi zegt
Waalwijk ligt helemaal niet aan de A50…
sir_smokalot zegt
@RudyV: Nee, inderdaad…Ewijk wel…
sir_smokalot zegt
Hmm, dat stond er al. Waalre misschien?
noctilucent zegt
@sir_smokalot: Waalbrug wellicht?