‘Full-leather’ treatment for the limited edition Renault Mégane Coupé-Cabriolet Floride.
Bring out the gimp!!
Maar even serieus: het heeft Renault behaagd wederom een oude naam onder het stof vandaan te halen. Na Gordini is nu ook Floride aan de beurt. Wat was de Floride? Dit was een guitige kleine cabrio (of coupé) die in 1958 op de Autosalon van Parijs zijn intrede deed. 10 jaar lang hield hij het uit, totdat hij in 1968 (na 117.000 verkochte exeplaren) met pensioen ging.
Nu, meer dan 40 jaar na zijn pensioen, wordt de naam afgestoft, en toegepast op de Renault Mégane CC. Er is echter een belangrijk verschil: de Floride was achterwielaangedreven met de motor achterin, en de Mégane heeft natuurlijk FWD met het blokje voor de bestuurder.
Maar er zijn ook overeenkomsten. Zo krijgt dit speciaaltje een ivoren kleurtje, dat ook in het interieur wordt doorgevoerd, two-tone stoelen en een hoop Floride-badges. Het klapdak is zwart en de Mégane rolt op 17 inch. Onder de kap ligt een 130 pk dieseltje, dat 300 Nm levert, en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Renault is van plan de Floride in januari op de autosalon van Brussel uit te stallen. De auto zal niet massaal worden geproduceerd, bij 1.600 exemplaren houdt het op. Goedkoop is ‘ie echter niet, met een Franse vanafprijs van 33.100 euro.
rechercheur zegt
Ondanks het retro-karakter van dit karretje, ben ik er nog niet helemaal uit of ik deze kleurstelling nu wel zo mooi vind #TVOH
tuning zegt
@rechercheur: Fransen hebben nou eenmaal een rare manier van auto’s ontwerpen….. Dat ze dit ook met het interieur doen is niet raar toch?
autogedrocht zegt
@tuning: sommige noemen het raar, andere noemen het voorruit-strevend ;)
mightymike zegt
@autogedrocht: retro is alles behalve voorruit strevend;) eerder uitmelken
autogedrocht zegt
@mightymike: Klopt als een zwerende vinger! Ik doelde meer op algeheel ontwerp van Fransen wat als raar word beschouwd door sommige, niet deze uitmelkpraktijken idd.
Dimglor zegt
Ik vind het best nog een mooie kleur…
Zal dan eens moeten gaan kijken in Brussel gedurende de middagpauze…
mazdarx8 zegt
mooi interieur, alleen dat rood op het stuur is wat ”te” had misschien zwart moeten zijn.
adyton zegt
@mazdarx8: Dat is juist mooi. Ik vind het soms ook jammer dat in het interieur van Aston Martin, dat prachtige kleuren heeft in zijn collectie, het stuur steeds zwart is. Past soms helemaal niet. Hier zou zwart ook niet echt passen.
mashell zegt
@adyton: misschien zijn ze bang net als Porsche van die groene, blauwe of gele sturen te moeten monteren. Dit rood van Renault is echter volkomen in orde. Wel een smaakvolle versie.
rechercheur zegt
Aah, ik zie het al ….
er had ook gewoon een mooi klassiek analoog tellertje voor de snelheid in moeten zitten. Zo’n digitale teller kan natuurlijk niet.
Dimglor zegt
@rechercheur: Daar heb je inderdaad een punt.. Ging beter gepast hebben
rechercheur zegt
@Dimglor:
Hier had bijvoorbeeld zoiets in moeten zitten;
adyton zegt
Die stond in september al in de store op de Champs-Élysées. Nogal laat persbericht.
Ik vond het niet zo geslaagd.
rs_1989 zegt
Heb deze al in antwerpen gespot, ziet er niet slecht uit behalve de crème-kleurige velgen passen niet
betonstaal zegt
@rs_1989: die blijf je poetsen
rijgewoonbmw zegt
hmmmm ziet niemand het?
Lord_Svenius zegt
die Floride stond al op het salon van Genève, als ik me niet vergis
RegnuM zegt
@Lord_Svenius: ik ben ‘m op Frankfurt tegengekomen. Vond het niet zo bijzonder…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Geen foto van het origineel??
masterstig zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Die ken je toch nog wel :D
masterstig zegt
Ziet er erg mooi uit, doen!
W115 zegt
Mooie interieur, maar die duitse taxikleur kan gewoon niet
DonYannickova zegt
Dit is een zeer vreemd artikel… Op het salon van geneve stond deze inderdaad al te blinken… foor lelijk eigenlijk.
Op vakantie in het zuiden van frankrijk heb ik deze al weten voorbij rijden…. heb hem zelf op foto ergens op een parking…
raar bezig :-)
Esprit_de_Flandre zegt
Misschien even voor de mensjes die 1953 niet bewust hebben meegemaakt, de oorspronkelijke Floride…
Hupke zegt
Ik heb m’n gegronde afkeer voor cabrio’s hier al vaak geuit maar deze keer moet ik toch weer eens vervelend doen.
Wie koopt deze wagen? Het design laat me koud dus er is een kleine kans dat iemand hem wel OK vind, maar zeker niet prachtig.
Voor het rijplezier koop je hem zeker niet, daar zijn we het het allemaal over eens, toch?
Het is ook geen ‘m’as tu vu’ mobiel, daar is hij veel te cheap/duur voor. Er zijn goedkopere peug, renault, opel,… cabrio’s op de markt en hij is niet zoveel chiquer dan een standaard model zodat je hem langst een e-coupe kan zetten.
De wagen is ook niet praktisch en zeker niet praktischer dan een normale megane CC.
Dus waarom zou iemand dit kopen ipv een normale megane cc ervanuitgaande dat er iemand de megane CC wil kopen.
mbman zegt
Wat een hok.Geldt voor al die 4 persoons cc s
mbman zegt
Zelfs de 3 serie ziet er niet uit
KaCh1ng zegt
33d € franse euro’s? Haha..