Wat een stiekemerds bij Renault! Wij dachten dat ze alle varianten van de nieuwe Clio hadden meegenomen naar Parijs, maar deze raceversie van de Clio RS hadden ze nog even verborgen gehouden. Gelukkig hebben we nu foto’s en specs voor jullie.
Tijdens de World Series by Renault meeting op Paul Ricard afgelopen weekend mocht Carlos Tavares (COO Renault) met de Clio RS 200 EDC over het circuit scheuren.
Onder de motorkap ligt dezelfde 1.6-liter viercilinder turbo met 200 pk/240 Nm als in de straatversie die we in Parijs zagen. Uiteraard heeft de Clio RS Cup wel een grotere achtervleugel voor meer downforce en is er een rolkooi ingebouwd.
Schakelen door met flippers aan het stuurwiel, want een handbak heeft de Clio RS immers niet meer. Als volgend jaar het nieuwe Eurocup Clio seizoen van start gaat zal deze auto voor het eerst in actie komen.
bsxc2 zegt
Blijft een gedrocht.
W115 zegt
met zijn kleine wieltjes en enorme kop lijkt het wel een espace racer
Brutus zegt
@W115: Het is stiekem ook een eerbetoon aan de Espace F1 concept, maar daar wil Renault gewoon geen vergelijkingen mee maken ;)
generalmotors zegt
Gewoon zo lelijk dat je dat nog uit wil brengen als autofabricant
potver7 zegt
@generalmotors: Ik zie nu regelmatig nieuwe Clio’s rondrijden bij de importeur in Schiphol-Rijk – en ik moet zeggen dat het echt geen lelijke auto is hoor. Beter dan de vorige in ieder geval.
bullgod76 zegt
En waarom dan weer een 5deurs versie, net als bij de straat versie?
Een hothatch hoeft niet praktisch te zijn PUNT
robbie zegt
@bullgod76: er bestaat geen 3-deurs Clio dus kan er ook geen 3-deurs Clio RS zijn.
bullgod76 zegt
@robbie: Dat is dus al de grootste fout die ze daar bij Renault kunnen maken.
robbie zegt
@bullgod76: ze zullen ongetwijfeld naar de kosten gekeken hebben. Het ontwikkelen van een 3-deurs variant zal ongetwijfeld niet opgewogen hebben tegen de extra verkopen.
Vanuit dat oogpunt bekeken is het heel slim van Renault.
btracing zegt
Anders is dat even een ontzettend gaaf karretje! Niets mis met de kleine Franse bommetjes op wielen heeuurrrrrrr :-D!
nickds zegt
Mag hopen dat deze clio iets goedkoper wordt dan de 180k (Exc.) die de Peugeot R5 ( waarschijnlijk) gaat kosten. Deze clio heeft misschien 60 pk minder maar kost hopelijk ook 150k minder.
dutchiehd zegt
Van mij mogen ze de huidige clio RS laten staan, he liefst zelfs nog die van voor de facelift.
lamborgfan zegt
Jeetje wat een zeikerds.. Autobloggers willen spannend design, weer niet goed.. (hadden ze maar niet teveel van de vorige clio afgeweken! ):) eeuh.. Nee, dan krijg je dus vag!
Ik vind het best wel een grappig dingetje om te zien!
spellingscontrole zegt
@lamborgfan: heerlijk, zeiken in de vroege ochtend. Wat een gedrocht. De juiste verhouding tussen spannend en mooi heeft Renault nog niet gevonden, kijk maar naar de Renault Wind. Een scheet in je gezicht is nog mooier.
pjotr zegt
@lamborgfan: Autobloggers willen spannend design maar rijden allemaal wel in een VAG-gebakkie ;-)
rufctr01 zegt
De Clio RS is mooi! Zou gaaf zijn om eens wat meer Franse bommetjes op de weg te zien.
rsvbf1 zegt
slechte herrineringen aan Paul Richard vorig weekend
civicfk3 zegt
afgelopen weekend de nieuwe Clio op de autosalon goed bekeken maar overal wordt weer met hoogglans lakken gestrooid in het interieur. Zoals plekken waar de raambediening en de deurhendel zit, plekken die gegarandeerd gaan krassen. Zelfs een plastic inleg stuk in het stuur is hoogglans.
imdoctorbob zegt
Dit lijkt me de circuit versie. Ben benieuwd hoe die rijdt, de vorige was echt geweldig klein karretje en bijna onverwoestbaar. Ondanks de updates kwa vermogen was de vorige Clio helaas toch niet zo snel als de nieuwe Mini’s. Hopelijk weten ze er nog wat meer snelheid uit te krijgen, maar denk dat met 200 pk (minder als de vorige) dit niet veel gaat schelen.
Jammer dat Renault geen 3-deurs uitbrengt, want die is per definitie toch geschikter als race autos.
Trouwens de vorige Clio Cup had ook geen handbak. Weet iemand of hier een nog steeds een DSG bak in zit, of een meer conventionele ‘sequential’ bak zoals in de vorige.
civicfk3 zegt
@imdoctorbob: vorige geen handbak? eehhh heb ik iets gemist? ook de autoweek database geeft aan dat de vorige Cup gewoon een handbak was/is.
imdoctorbob zegt
@civicfk3: Er is inderdaad een ‘cup’ optie op de straat versie. Die heeft inderdaad enkel een handbak.
In dit artikel gaat het over de Clio Cup, wat enkel een circuitauto is. Dus: gestript, rolkooi, slicks, veel strakker onderstel etc etc. Die hebben volgens mij allemaal gewoon een Sadev sequentiele bak van de “fabriek” af.
http://www.renaultsport.com/CLIO-CUP,906.html
http://www.clio-cup.nl/auto
Persoonlijk vind ik een sequentiele bak (met pook) makkelijker, sneller maar ook leuker schakelen dan een gewone handbak.
smoked zegt
Die voorkant valt in de categorie:
“Ik kijk slaperig”.
bozothenutter zegt
de vorige racer had een Sadev sequentiele bak…is wel een handbak…maar dan anders
bozothenutter zegt
Oh en het is een dual clutch transmission (geen VAG dus geen DSG)
imdoctorbob zegt
@bozothenutter: Heb je daar een linkje van dat het zo is? In dit artikel spreekt men enkel over flippers, en dit kan ook prima met een sequentiele bak. Ik vraag het alleen omdat namelijk amper raceauto’s zijn met een DCT bak.
jrk68 zegt
Ze hebben zich er te makkelijk vanaf gemaakt met de nieuwe.
Waar de huidige RS een duidelijk dikkere auto is, heeft de nieuwe alleen andere bumpertjes Nee dan zie ik liever een veld van deze….
SimonMc zegt
@jrk68: Behalve dat die 2 eerste geen RS-en zijn :p ( ik weet het, het is kommaneuken)
s38b36 zegt
Lelijk of niet lelijk: de Clio RS is voor een fwd auto een leuk hok om lekker mee te vegen over een circuit. Als je ziet wat Renault op dat vlak te bieden heeft voor haar klanten, daar kunnen de meeste autofabrikanten een puntje aan zuigen…
eddyclio zegt
Wat betekend EDC?
spellingscontrole zegt
@eddyclio: Dat is de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling van Renault.
nibor zegt
@eddyclio: EfficientDoubleClutch geloof ik.