Er is niets overdreven aan de term hot hatch in het geval van de Renault 5 Turbo. Zijn prestaties zijn hot, zijn uiterlijk zelfs boiling hot. En als je er flink mee tekeer gaat word je dat zelf ook met die brullende turbo-viercilinder blazend en hijgend in je nek. Het valt niet mee om een beetje koel te blijven in dit heethoofd.
Vanaf 1980 in eerste instantie bestemd voor de beruchte groep B rallyklasse baseerde Renault dit beest op de 5 Alpine. Om de ontwikkelingskosten te drukken werd uitgegaan van dat bestaande model, dat nu een middenmotor met achterwielaandrijving kreeg en door Marcello Gandini van Bertone werd voorzien van een héle dikke reet. Schitterend, zo zou Rubens auto’s geschilderd hebben. De overeenkomsten met de 5 waren er nog heel duidelijk maar eigenlijk was de Turbo een totaal andere auto geworden door deze configuratie. Later werden er door tuners ook ombouwkits op de markt gebracht om je eigen standaard vijfje met die krachtige 0.8 liter om te bouwen naar een Turbo. Een mak schaap in nagemaakte wolfskleren, je had wel wat uit te leggen na je dik verloren stoplichtsprintje. Als je al op tijd weg was voor het weer rood werd.
Met een originele was dat geen enkel probleem, in ruim minder dan 7 seconden zat je op de honderd. In standaardtrim met 160 PK en een gewicht net onder de ton was zijn snelle uiterlijk zeker geen gebakken lucht. Zijn prijs al helemaal niet: begin jaren tachtig kostte hij een kleine 70.000 gulden. Voorwaar geen kattepis. Toch waren de eerste 400 stuks, de Turbo 1, relatief snel uitverkocht. Die 400 waren nodig voor het homologeren van de auto voor groep B rally’s maar er bleek veel meer belangstelling te bestaan voor dit big-booty-bommetje. Renault besloot daarom de Turbo 2 uit te brengen. Doorontwikkeld en op tal van punten verbeterd, zou je denken. Maar het omgekeerde was het geval en iedereen was blij. Wot?
De homologatieversie was eigenlijk te duur om in grotere series te bouwen, daarom werd de Turbo 2 op een aantal punten afgewaardeerd. De deuren, kleppen en dak waren nu van staal in plaats van aluminium. Het eigenzinnige dashboard van type 1 werd vervangen door een min of meer standaard R5 Alpine dash, wel met extra metertjes hier en daar. Ook de aparte kuipstoelen moesten het veld ruimen voor gewonere exemplaren. Jan des Bouvries eruit, Ikea erin en het woont nog net zo lekker. Het hield de Turbo betaalbaar en ter compensatie van het hogere gewicht kreeg de 1.4 liter turbo 10 PK extra mee. Renault bleek de beroerdste niet.
Zo bleven de prestaties op niveau en daarmee ook je driving-skills. Hij reed namelijk best listig: relatief weinig gewicht voorin, achterwielaandrijving met genoeg vermogen en een soms wat verraderlijk turbogat. Even goed opletten en niet teveel om je heen knipogen tijdens het uitsloven dus. Behalve als je toevallig Jan Lammers was, die gooide en smeet ermee alsof het allemaal niks voorstelde. Dat deed het zeker wel want de race- en rallyversies hadden nog veel meer vermogen paraat achter de voorstoelen. Ver over de 200PK in dit dikbildriftkikkertje, no sweat. Verwarring met een opgeklopt vijfje was niet meer aan de orde, veel wilder dan dit werd het niet.
Of toch wel? Als absolute apotheose en voor de vergeten groep speedfreaks die bang zijn in het donker verscheen op het laatst nog de Maxi Turbo: nóg breder en met een enorme batterij lampen in zijn brutale smoel. En uiteindelijk een ontzag inboezemend vermogen van 345 PK, nog steeds uit 1.4 liter. Veel sneller was er toen niet te koop. Uitgebouwder ook niet. De doorgefokte vijf zou anders breder geworden zijn dan-ie lang was: raar.
Rare as well, ze zijn echt moeilijk te vinden in een goede staat. In ruim vier jaar rolden er zo’n 4000 stuks uit de Alpinefabriek in Dieppe. Het minst zeldzaam is de Turbo 2, de Maxi Turbo is nagenoeg onvindbaar. Een mooie Turbo 1 kom je ook nog maar zelden tegen en kost inmiddels echt een bak met geld. Terecht: hij is exclusief, begerenswaardig en hij maakt al zijn uiterlijke beloftes waar. En de vraag of je een borsten- of billenman bent heb je met dit icoon ook meteen beantwoord.
KEV9 zegt
Jaja daar heeft de soulmaster toch even 2 jaar lang met ontzettend veel lol in gereden.
scottishcarspotter2000 zegt
@soulmaster: toen vouwde je m om een boom? Is met n kennis van mij gebeurd
KEV9 zegt
@scottishcarspotter2000: nop staat nu in de garage in een dorpje vlakbij Aurillac in Frankrijk
toniominestrone zegt
@soulmaster: geluksvogel!
w0o0dy zegt
@Soulmaster: welke versie?
KEV9 zegt
@w0o0dy: 2e versie met 245pk
rufctr01 zegt
@soulmaster: lucky bastard;-)
KEV9 zegt
@rufctr01: valt wel mee hoor. Staat een nog veel brutere mehari naast. 12pk…ferarrikiller pur sang..
roppp zegt
@soulmaster: kon je daar een beetje normaal mee rijden??
KEV9 zegt
@roppp: als je niet te vroeg op het gaspedaal ging staan in een bocht was het prima te doen. Ding heeft echt hele goede wegligging alleen de achterkant mag bij bruut gasgeven heel graag en heel snel de kont omgooien.
pindakoning zegt
Indrukwekkende auto! Ik vond de Clio V6 een waardige ‘opvolger’, vaak zie je automerken volledig de plank mis slaan bij het reïncarneren van klassiekers.
w0o0dy zegt
@pindakoning: de GT turbo was wel een half zachte remake… Nog steeds wel grappig maar..
KEV9 zegt
@w0o0dy: nou de GT ging als een idioot en had een veel betere wegligging
w0o0dy zegt
Video van een nederlandse eigenaar
http://youtu.be/DQ4T0x0hgqc
w0o0dy zegt
Beetje trappen met een maxi
http://youtu.be/PIIwppHjG4w
piquet1986 zegt
@w0o0dy: geweldig, zo maak je een goed filmpje van een vette bak.
dwersbongel zegt
Te gekke auto! Van die maxi turbo wist ik niet. Bedankt @larssb!
E34M5Touring zegt
Staat een prachtige witte Turbo 1 te koop bij VSOC. 105k op NL kenteken. Klap geld. Wel een supercool ding. Maar dit is de R5 sowieso vind ik. Opa heeft er 3 versleten (geen Turbo’s oid) waarvan de laatste een Baccarat uitv. was. Poepiesjiek toen!
ferrari94tr zegt
@E34M5Touring: Jaa, zoiets zou Mercedes ook van de A-klasse moeten maken. Lekker compact en toch het luxe gevoel.
jrk68 zegt
Een brok jeugdsentiment, wat was ik gek op dat rare hokje.
Hoe Ragnotti dat ding over de col du Turini joeg, geweldig vond ik dat.
Ook de epische gevechten in het voorprogramma van de F1met Lammers, Bleekemolen en Haye tegen de rest van Europa.
Ik heb er goede herinneringen aan….
robin147gta zegt
Uhm… Hebben hebben!!
kaasdevies zegt
ragnotti
e1000bmw zegt
Le Cinq. Leuk autootje. Eigenlijk qua bruikbaarheid de voorloper van de Twingo. (al zullen de marketingboys je wijs proberen maken dat de Clio de opvolger is van het 5je ipv, de Twingo). Maar bruikbaarheid heeft natuurlijk niks te maken met deze 5 Turbo (2). De R5 Alpine Turbo daarentegen… Die heb ik dan ook liever…
moveyourmind zegt
Wat blijft zo’n 5 Turbo een machtige verschijning. Toen al indrukwekkend, en nu nog steeds.
rufctr01 zegt
345pk uit een 1.4! Damn, dat is veel!
redneckdarian zegt
@rufctr01: nou dat ik nu nog veel. Toen (vast) bizar!
Hupke zegt
Ik moet er niets van weten, de clio V6 vind ik darentegen echt wel een extreem lekker ding.
Het goede voordeel van de Renault 5 turbo is die gearbox die je overal in kan terugvinden van kitcars tot lotus esprits.
desjonnies zegt
@Hupke:
komt oorspronkelijk uit de Renault 30 TS
Pallas zegt
@desjonnies: R30 één van de weinige echt waardeloze franse auto’s.
Wat een een kutding!
cedio911 zegt
Mooi artikel, maar slechte timing. Vandaag is in Mallorca namelijk een copiloot overleden en z’n driver zwaargewond geworden, toen ze met hun Turbo crashten en deze vrijwel onmiddellijk vuur vatte. Het incident gebeurde bij een rally event voor oldtimers. Laten we dan ook dit artikel in hun eer laten …
ibmg zegt
@cedio911: Hebt u me S5 gezien? :P
Sterkte verder!
gash zegt
@cedio911:
Uiterst spijtig van het slachtoffer, maar super getimed zou ik juist zeggen. Wat is die kans!
desjonnies zegt
In genavigeerd, een Turbo 1 Cevennes, de evolutie modellen werden naar de criteria genoemd waar ze geïntroduceerd werden, de Turbo 1, de Cevennes, de Tour de Corse, allemaal een stukje sneller en de Maxi Turbo (met Citroën Dyane knipperlichten in de voorspatborden) was eigenlijk bedoeld om 4WD te worden, maar om budgettaire redenen mocht het niet.
De 5Turbo gaf een veilig gevoel in wedstrijden, laat ik het anders zeggen toendertijd stapte mijn rijder over naar een Sierra Cosworth Groep N, en ik ben na 1 ritje uitgestapt omn ooit meer in te stappen, bij die Sierra groep N klapperde de rechterdeur en tordeerde het dashboard toen we van het verhard het onverhard op schoten met zo’n 160/170 per uur, niet prettig als je probeert pacenotes te lezen.
Deze vijfjes werden letterlijk van de band afgeplukt om getransformeerd te worden tot een 5 Turbo, voorin zat de montageplaat voor de krik en de plaats voor het expansievat voor de koelvloeistof alsmede de motorsteunen !
Met de vijf Turbo zijn ook races gereden, Jan Lammers was er verrekte goed in en volgens mij reed Boy Hayje er ook nog mee geracet.
De groep B 5 Turbo was een lastige wagen, de Turbo kwam in als in een eeuwig langdurende bijbelse vertelling en soms geheel op het verkeerde moment, het was in Groep B met doorgelaste carrosserie wel een verrekt stijf ding en ze waren goed brandgevaarlijk.
Best wel betrouwbaar materiaal voor in de rally sport en goed en goedkoop te tunen: gewoon een paar vulringen onder de wastegate leggen zodat de wastegate later openging.
We zijn geeindigd met een ex Ragnotti trainingswagen, die we via via in Zuid België moesten oppikken, verder konden we goed bij Renault Sport terecht in Dieppe, de gewone Turbo;s liepen daar op hun einde en onderdelen waren wel te regelen met die Fransen toen.
Leuke tijd zonder meer.
En geen idee wat er “met de onze” is gebeurd, ’t was een 100 % wedstrijd wagen, met remslangen ipv leidingen en een remverdeler, hydraulische handrem enz enz. dus niet terug te bouwen naar een straat auto.
Hupke zegt
@desjonnies:
Wat is het verschil tussen remslangen en remleidingen?
e1000bmw zegt
@Hupke: slangen zijn van rubber, leidingen van metaal…
Hupke zegt
@e1000bmw523i:
Ahzo, nu stalen leidingen zijn toch niet zo extreem exotisch , m’n motoren hebben dat standaard en die zijn perfect rijdbaar als daily.
e1000bmw zegt
@Hupke: *schenkt kop koffie in.*
Metalen leidingen zijn idd niet exotisch. Onder zowat elke auto zitten ze, al dan niet in combinatie met remslangen.
Maar zoals @desjonnies zei, was hun rallyauto dus uitgevoerd met enkel remslangen… Ik vermoed om gewicht te besparen.
philipf zegt
Heerlijk artikel. En een fantastische wagen!
desjonnies zegt
’t is eigenlijk wel grappig als je je realiseert dat de Renault 5 ontworpen is uit of letterlijk OP de Renault 4, een no-nonsense auto zonder enige sportieve aspiraties, ene Michel Boué was begonnen met de ontwerpen die tot de vijf zouden leiden, letterlijk op een tekening van de vier, ze hebben namelijk dezelfde wielbasis.
Michel Boué ’s oorspronkelijke ontwerp had toen (1971 !!!! ) zelfs al van die lange hoge achterlichten a la Volvo V 70 stationcar en Fiat Punto, maar die werden als te radicaal gezien door de Renault top.
In die tijd zag de top van Renault wat in dat ontwerp en mocht de wagen verder ontwikkeld worden, iets wat nu ondenkbaar zou zijn, en voila, de eerste super mini en trendsetter voor hele generaties te volgen kleine auto’s was geboren.
Helaas heeft Boué de lancering van zijn geesteskind nooit kunnen meemaken, hij overleed aan kanker kort voor de lancering van de vijf.
Een auto waar overigens meer dan zeven miljoen !!!! exemplaren van zijn gebouwd !
Chapeau !
e1000bmw zegt
@desjonnies: had toch minstens een link naar de docu verwacht… ;)
https://youtu.be/cmrtQDFCgXY
Pallas zegt
@desjonnies: 7 miljoen? Dat wist 8k niet, das meer dan er 2cv’s zijn!
roppp zegt
@desjonnies: wel grappig dat een zeker toen relatief saai merk als Renault eerst verantwoordelijk was voor de eerste 5-deurs auto en daarna voor de eerste auto met geïntegreerde bumpers.
desjonnies zegt
@roppp:
Eigenlijk is Renault een ondergeschoven kindje, iedereen roemt altijd Citroën voor innovaties, maar sinds de zestiger jaren heeft Renault -in mijn wereld tenminste- dit vaandel overgenomen van Citroën !
mrrallycross zegt
Wat heeft dat group b rally toch geweldige auto’s naar voren gebracht!
dewitt zegt
tis gewoon porno … en het laat maar weer eens zien dat downsizing power niks nieuws is
jrk68 zegt
@dewitt:
Klopt als een bus, pas in de jaren 90 toen men dacht dat de bomen voor altijd tot in de hemel zouden blijven groeien kwam de upsizing….
Tot die tijd was het grootste dat bv Audi leverde een 2.3 5cilinder en bij BMW was voor die tijd een 3.5 6 pitter het matje….
pietjealpine zegt
Heb jaren lang in een Renault 5 gt turbo rondgereden met heel veel plezier , kon toen in die tijd ook een echte 5 turbo kopen , heb nu nog spijt dat ik dat niet gedaan heb . overigens was de 5 gt turbo ook extra opgevoerd door middel van een knopje om de turbodruk te kunnen verhogen , was ontzettend leuk op de Duitse autobaan .