Al sinds 2007 wordt er achter de schermen gewerkt aan een nieuw Chinees-Israelisch automerk: Qoros.
Dit is een 50-50 joint-venture tussen de Chinese fabrikant Chery en Quantum LLC, een dochter van Israel Corp. In maart 2013, op de autosalon van Genève, wordt de eerste Qoros gepresenteerd, zo meldt Automotive News.
Hard beeldmateriaal ontbreekt nog, maar volgens Qoros zal de auto, een compacte sedan, eind 2013 gelijktijdig in China en Europa gelanceerd worden. Het beoogde koperspubliek is tussen de 25 en 35 jaar oud, dus verwacht iets hips. Dit laatste te meer omdat de hoofddesigner van Qoros, Gert Hildebrand, van MINI afkomstig is. Lees HIER een interview met hem.
Na de sedan volgt in 2014 een hatchback- en SUV-variant. Volgens de eigen informatie spitst de JV zich overigens toe op opkomende markten, maar dan wel met Western-standard vehicles for China’s domestic market as well as for export. De Chinese productiecapaciteit bedraagt in eerste instantie 150.000, maar kan oplopen tot 500.000.
Daarnaast liggen er ook wat lijntjes tussen Chery en Project Better Place: het bedrijf waar Israel Corp voor 33% eigenaar is, en dat zijn CEO Shai Agassi vorige week de laan uitstuurde (maar dat terzijde). Het is dus niet ondenkbaar dat electrificering een rol gaat spelen bij de nieuwe modellen.
De (in China geproduceerde) versnellingsbakken voor het eerste model komen bij het Duitse Getrag vandaan, en zijn zowel manueel als dubbel gekoppeld. Het Oostenrijkse Magna Steyr is mede-verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de auto’s
Al met al lijkt Qoros zeker zijn tijd te nemen, en heeft het een aantal grote namen aan boord. Daarnaast wordt er gesproken over een initiële investering van 1,5 miljard USD. Daar kan je wel wat mee bewerkstelligen. We zijn benieuwd wat ons in Genève voorgeschoteld wordt!
motoragent zegt
Ik hou mijn hart vast. Als die chinezen hier succesvol worden met hun auto’s stort de hele europese automobielbranche in…
lincoln zegt
@motoragent:
weg met de vrije markt ..
bullgod76 zegt
@motoragent: De Europese automobielindustrie is dankzij de crisis toch al kapot. Daar kunnen die Chinezen niet veel aan veranderen met hun rotzooi.
En dat bovenstaande model lijkt alsof ze ff snel een Laguna onder het copieerapparaat hebben gelegd.
lincoln zegt
@bullgod76:
en mogen Europeese fabrikanten wel hun spullen in China slijten ??
fep739 zegt
@lincoln: alleen als de fabriek in China staat. Zouden we hier in Europa ook moeten doen anders invoertaks van 200% lijkt me redelijk
lincoln zegt
@fep739:
zal je een naheffing sturen van alle cheap-ass Chinese meuk die je ooit hebt aangeschaft ..
fep739 zegt
@lincoln: geen probleem voor mij
bungabungastig zegt
@bullgod76: Projectleider is een oude VW-bobo, hoofddesigner de ontwerper van de MINI, en verder zijn o.a. ingehuurd de voormalige hoofdingenieur performance van BMW M, de voormalige hoofd auto-ingenieur van Jaguar Land Rover, en de voormalig global product manager van Volvo. Misschien ken jij Gert Hildebrand zo goed dat je weet dat hij graag Laguna’s kopieert, maar zo’n heel Europees team over een Chinese kam scheren gaat wel erg ver.
flippert zegt
@motoragent: nee, de Koreaanse auto industrie stort dan in: die pakken nu alle domme prijskopertjes onder ons en die groep waait allemaal zo weer naar een ander merk als dat een tientje goedkoper blijkt…
BMW316i zegt
Prachtig design!
gforce zegt
Teasing… You’re doing it wrong.
964rs zegt
hou die chinese rommel maar daar
lincoln zegt
@964rs:
dat zeggen alle mediamarkt/Ikea klanten standaard ..
964rs zegt
@lincoln: alles over een kam scheren?
lincoln zegt
@964rs:
nope .. dat was op de man spelen ..
adyton zegt
@lincoln: Ik weet dat je het over de klanten had, mr dat begint ook al te draaien hoor. Ikea en heel wat andere bedrijven hebben hun productie al teruggebracht naar Europa of andere landen. In Ikea’s geval naar Italië omdat ze merkten dat de kwaliteit veel beter was. Meubels gemaakt in China hadden veel te veel mankementen en werden te veel ingeruild. Beter en bij het totaal kostenplaatje iets goedkoper dus om terug in Europa te produceren. En in deze tijd is dat ook wel niet slecht voor het imago, zulke berichten… Veel bedrijven beginnen dat nu wat in te zien, maar ook steeds meer bedrijven worden opgekocht door China dus dan is het wel al te laat.
Alfarobert zegt
Eerst de crashtesten afwachten.Ga ervan uit dat ze daar niet doorkomen.Nadeel is dat Nederland het land is met meeste afname van die Chinese rommel als ze de crashtesten halen.Deawoo liep nergens alleen hier.Waar zijn auto’s duurder als in ons land?Wie tankt de duurste benzine?Ps wanneer vinden ze auto’s uit die op melk rijden?2 pakken melk kosten net zoveel als 1 liter benzine.
aselu zegt
@Alfarobert: Wel, ze kunnen er hier in Italië ook best wat van hoor! Voor zover ik weet zijn er in Nederland afgezien van een paar Landwind’jes nog geen écht puur Chineze auto’s te vinden. Hier in IT dus wel, in de stad waar ik nu zit is een showroom van Great Wall, ze verkopen een SUV en een pickup (http://www.greatwall.it/gamma-suv-pickup-crossover.html). De dieselversie van de pickup heb je al voor minder dan €20k, inclusief 2 airbags voor en radio/cd-speler… En je ziet ze zelfs ook op straat rijden af en toe, ze worden dus daadwerkelijk verkocht.
Oh ja, de benzine kost hier zo’n €1,85-1,90 op het moment, diesel is €1,72.
reggie-boy_rood zegt
Als de auto’s precies worden zoals op het plaatje kunnen ze beter niet verder gaan dan hun eigen fabriek..
zanveld zegt
En dan heb je je handtekening onder de koopovereenkomst gezet komt het onvermijdelijke…………
mister zegt
Neee! AUB neee!
gast zegt
hoop dat ze met betere auto’s komen dan bijvoorbeeld de Landwind..
mister zegt
@gast:
Hehe, landwind… dan koop je voor 14k aan schroot, duuuur schroot!
jrk68 zegt
@gast:
Dit is een Chinese Volvo S40 kloon dus veel progressie zie ik nog niet…..
bobb zegt
Eerst de Jappen, nu de Koreanen en over paar jaar een Chinees merk in vaderlandse top10.
mercedesclk350 zegt
Die ramen/lampen zien er spannend uit! Maar ik heb geen idee hoe je er doorheen wilt kijken…
Benny_Weisz zegt
gorre zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pax1004 zegt
Duss… Moet nog denken aan die keer dat ik in een Landwind zat. Al bij de deur open doen schoot ik in de lach. Alsof ik m\’n broodtrommel opendeed. Was zo licht en cheap ass dat ie bijna wegwaaide door de airco. Vandaar de naam zeker. Lachwind.