Aangezien onze hoofdstad blijkbaar nog niet auto-onvriendelijk genoeg is wil PvdA-raadslid Luud Schimmelpennink de boel nog maar wat onvriendelijker gaan maken. Zo wil hij niet alleen de maximumsnelheid op de hele Ring A10 om Amsterdam op 80 km/u zetten, maar ook nog eens uitsluitend elektrische auto’s in de binnenstad. En veel meer..
Luud Schimmelpennink (uitvinder en oprichter van Provo) strijdt al tientallen jaren voor een autoluwe binnenstad en hij is ervan overtuigd dat het hem gaat lukken. Hij wil niet alleen dat de maximumsnelheid op de ring omlaag gaat, maar hij wil ook dat mensen hun auto’s parkeren op grote parkeerterreinen langs de A10. Vervolgens moet iedereen het openbaar vervoer in om op zijn plaats van bestemming te komen.
Om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken zouden het OV in Amsterdam (en omgeving) maar liefst 20% sneller moeten rijden. Een levensgevaarlijk plan als je het mij vraagt. Zo is de metrotunnel tussen Centraal Station en Amstelstation eigenlijk veel te onveilig en zou deze gesloten moeten worden. Ook de problemen rondom de Noord-Zuidlijn zijn uiteraard bij iedereen bekend.
Ook moet parkeren voor “gewone” auto’s nog duurder worden dan dat het al is, maar buiten de Ring zou je voor 1 euro per dag kunnen parkeren. Wel zou je straks elektrische auto’s kunnen huren voor 20 cent per kilometer waarmee je ook gratis kan parkeren.
Maar wie heeft dit allemaal bedacht? Luud Schimmelpennink is gemeenteraadslid voor de PvdA in Amsterdam en in het verleden was hij de drijvende kracht achter de Provo beweging. Tevens bedacht hij het (geflopte) witte fietsen plan en de Witkar (ook geflopt). Ook leverde hij de de ingrediënten voor de rookbom die werd gebruikt tijdens het huwelijk van Beatrix en Claus in 1966.
En tot slot nog een kijkje in de gedachtegangen van deze man:
Wie toch met een gewone auto richting het centrum wil, hoeft wat Schimmelpennink betreft niet te rekenen op clementie. “Zij zullen fors meer moeten gaan betalen voor het parkeren dan nu al het geval is.” De politicus zegt ook steun te krijgen vanuit de hoek van de Industrieele Groote Club, een voorname groep zakenlieden in de hoofdstad. “Ik heb daar dit weekend gesproken en kreeg positieve reacties.”
Met dank aan @toyotafortuner voor de tip!
PS Als je meer wil weten over Luud en zijn (geflopte) Witkar project dan moet je zeker dit artikel op Groen7 even lezen. Grappig om te zien hoe een hippie iets in de jaren ’60 bedacht wat nu wordt uitgevoerd door bedrijven als car2go.
bempi zegt
Hahaha 1 april is allang voorbij. 80 km/u op ring A10 bij file punt nummer 1 van Nederland. Schijnbaar wilt hij meer uitstoot hebben met langzaam rijdende auto’s.
Snap niet dat deze raadslid gesponsord wordt door de belastingbetaler en ook nog eens wachtgeld krijgt als ie opzout.
Domme Nederlanders zijn wij ook met z’n allen. Subsidie kutjes als deze man moeten gedeporteerd worden naar Cambodja genoeg groen om zich heen en natuur reservaten.
label89 zegt
@bempi: hahaha inderdaad
mrcabdrivert zegt
Die vent is gek, verbannen!
kaasboerin zegt
Mafkees, ga is werken.. ‘T gros van de ring is ál trajectcontrole 80km/h.. Schijtziek wordt ik ervan. Kan makkelijk 100.
E320cdi zegt
Absoluut geen voorstander van geweld, maar mijn suggestie in dit geval:
johanhummer9 zegt
@E320cdi: 1
Megakix zegt
@E320cdi: zakformaatje… ;-)
TF_Bundy zegt
@E320cdi: +1. Met shredder-patronen. (I know… too much BF3 en CoD3)
E320cdi zegt
Fors meer betalen… Het kost mij al een vermogen als ik er heen wil, waardoor ik eigenlijk alleen nog maar op zondag naar Amsterdam ga. M’n zus woont er en die wil ik graag kunnen zien zo af en toe ZONDER een vermogen te hoeven betalen (naast de al veel te dure benzine) en vooral zonder omslachtig geparkeer buiten de ring. Het kost mij 50 minuten van deur tot deur, als de A4 af is tussen Vlaardingen en Delft gok ik op 40 minuten. Dan ga ik zeker buiten de stad parkeren om m’n reistijd met een half uur te verlengen? De hele ring 80… Roep dan gelijk dat je auto’s haat en iedereen NS toewenst. (Ja, de NS is in mijn optiek vergelijkbaar met een ziekte, zo dramatisch lang duurt alles)
Lustigson zegt
Een autoluw stadscentrum lijkt me niet eens zo’n gek idee. Maar 100 km/u op de ring is prima; 80 km/u op de ring-West heb ik niet zo’n moeite mee.
Ben wel blij dat de A1 richting Amsterdam tegenwoordig ook in de spits heel goed te doen is.
Overigens is deze meneer een gekozen volgsvertegenwoordiger. Doe met deze informatie wat u wilt. ;-)
GOD zegt
Ja en ik wil al tientallen jaren dat vrouwen alleen nog maar korte rokjes dragen…
bartjuh zegt
@GOD: kan jij de plaats van meneer luub niet innemen, dan wordt het mischien nog is wat leuker in nederland.
Hupke zegt
@GOD:
Wil je dan ook de definity van vrouw een beetje aanpassen?
HDM zegt
@Hupke: mozeskriebel….. zij zal zeker wel de reden zijn dat de maan ineens een stuk dichter bij stond gister….
GOD zegt
@Hupke:
Ik kan heel aardig Engels maar dat woord hek nog nooit van gehoord.
Hupke zegt
@GOD:
Was een poging tot nederlands vrees ik, dat brein van me wil niet altijd even goed meewerken op dat gebied vrees ik. Ik bedoelde definitie.
GOD zegt
@Hupke:
haha ok dan.
maar ik neem aan dat je hersenen nog van dermate kwaliteit zijn om te raden welke vrouwen ik bedoel ;)
jrk68 zegt
Heeft zijn brein 40 jaar gelden al weggespoten/gesnoven
baasbas zegt
Op zich heeft hij een prima punt hoor. Snap de negatieve reacties niet…
Als het OV spotgoedkoop was, veel vaker reed met meer lijnen, dan is het een goed alternatief voor de auto. Maar goed. Fatsoenlijk OV is een utopie omdat een stel randdebielen denken dat aanbesteden en privatiseren de holy grail is en verlossing zal brengen. We zien wat er gebeurt als je alleen al tandartstarieven vrij geeft… Nou nou, wat een concurrentie is er losgebroken zeg. Goedkope tandartsen voor iedereen whooooeeei…
akrapovic zegt
@baasbas: het ov in dit land functioneert helemaal niet, of het nou duur of goedkoop is. Vanmorgen lag het hele treiverkeer in limburg plat omdat er wa koper gestolen was van het spoor. Massaal overstappen op het ov lijkt mij dus niks
timberleek zegt
@akrapovic:
elke keer dat er een grote storing is (en dat is nogal eens) schieten meteen de de twitter, facebook etc diensten in de lucht van mensen die een lift aan bieden richting … omdat ze daar toch al heen gaan.
en drie keer raden waar die mensen zich mee vervoeren…
Carreza zegt
Goh, jullie hebben dus ook van die foute wereldverbeteraars…
En het openbaar vervoer 20% sneller laten rijden? :lol:
Wie stemt er nou op zo iemand?
kaasboerin zegt
@Carreza: Mensen met een IQ onder de 90.. 80% van de bevolking dus.
Hupke zegt
@kaasboerin:
Ga je even de mist in per definitie van IQ zit er slechts 25% van de bevolking onder de 90. Maar behalve de cijfertjes heb je een goed punt.
fiets zegt
@Carreza:
Mensen van de stekkerpartij.
rsvbf1 zegt
GEK IN ZN KOP!!
Jochempie zegt
Rijd er 50% van de tijd 130 op de teller. Nog nooit een prent thuisgekregen. Maar da’s de A10 zuid.
meneersander zegt
Die is niet helemaal koek koek in ze kop!
the-budel-guy zegt
Kunnen we dit soort mensen ook niet het land uit zetten.
Hupke zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
desoper zegt
Zolang het beperkt blijft tot Amsterdam (en andere grote steden), heb ik er geen problemen mee. Hier komt ook de grootste kern van de PVDA vandaan, dus mogen zij nu ook op de blaren zitten.
fiets zegt
haha schimmelpennink, opzich wel een leuke naam als je zo bedenkt.
Megakix zegt
@fiets: die familie heeft overigens nog nooit echt hoeven werken…ken er een paar, en die zijn van adellijke komaf, dus theekransjes, zwetsen, bladiebla + aardappel in keel en werkelijk meepoffen op de vriendjes-gun-politiek.
fiets zegt
@Megakix:
ik refereerde eigenlijk naar Schimmelpennink die als dictator onder Napoleon in Nederland heeft geheerscht.
maar hey, dat klinkt als links lullen rechts vullen.
Megakix zegt
@fiets: ..en van daaruit dan blijkbaar de adellijke roots heeft meegekregen ?
objectieveautofan zegt
Tsja, zijn eerder plannen waren zeer succesvol… enneh, de elektrische auto verkoopt niet, hoe je het ook draait of keert. Dat de PVDA zo’n figuren in de rangen heeft, minstens zo erg dan GroenLinks, stemt tot nadenken.
En 80 op een autosnelweg is gewoon belachelijk. Dat er hier mensen zijn die dit een goed plan vinden is werkelijk hallucinant.
toyotafortuner zegt
Toch wel cool om een keertje zelf bij te kunnen dragen aan het nieuws.
OT: Tja, milieuhippies…
Denk trouwens dat 80 op de snelweg = meer files omdat je niet echt door kan rijden= juist slechter voor het milieu… Maja, da’s maar een theorie…
Enne fix eerst eens eventjes HEEL goed het ov in a’dam (en dan vooral metro 51), alvorens het ov-gebruik te gaan stimuleren.
lijphoofd zegt
@toyotafortuner: Tsja, en kijk eens wat voor een regelrechte ramp het daar op de weg is. Bovendien zijn de voertuigen daar, over het algemeen, wat minder ‘snelwegwaardig’, om het maar even zo te noemen ;)
objectieveautofan zegt
@toyotafortuner
Zo is het. Alleen in India mag je ook 80, maar dan op alle snelwegen. Leuk voorbeeld ;-)
toyotafortuner zegt
@objectieveautofan: tja, echter in Azie is dat doorgaans al halve topsnelheid…
Bijvoorbeeld een Ford Everest (SUV uitvoering van de Ranger pick-up) heeft in 3L diesel spec slechts een top van 150-160…
Maar true that over India ;)
objectieveautofan zegt
Wel tof om te lezen dat ik met mijn dieseltje nog wel mag knorren in de “autoluwe” binnenstad. Dat extra veel betalen om te mogen parkeren is wel een spijtig effect, helaas. :'(
fluvioglacialeafzetting zegt
Grapjas.
240sx zegt
Haha, belachelijk. Net als dat stuk 4-baans weg tussen A’dam en Utrecht waar je 100 mag.
zdev zegt
Hij mag wel ruilen met Groningen.
Hier mag je maar 70 op de ring.
Wij 100, zij in Amsterdam 80.
Die stinkstad mijd ik sowieso als de pest.
tritone zegt
Grootste deel van de ring in rotterdam is de limiet 80, hoor ik niemand over klagen.
Bij constante snelheid heb je volgens mij ook minder file vorming.
Maar alles electrisch in de binnenstad, dat lijkt me wat omslachtig, misschien over 20 jaar, wat te denken van de bussen en de taxi’s.
Zolang de actie radius niet wordt verbeterd is het niet interesant.
rogierrs zegt
wie wil nou zijn auto aan de rand van de stad gaan parkeren om als volgt in een afstanbestuurbaar autotje naar zijn huis te rijden en om dat stuk verdriet te mogen rijden ook nog eens extra te betalen.
baap zegt
Uit protest gewoon met een 1 voor die 80 gaan rijden! De blaaskaak.. ;)
tomleeuw zegt
80 op ring zuid heeft iig voor een stuk minder files gezorgd, reistijd is over het algemeen verkort. Geen auto’s in een deel van de binnenstad is een goed idee. Waarom zou je met de auto naar de binnenstad moeten/willen. (laden/lossen/service enz. uitgezonderd) Voorwaarde is wel dat openbaar vervoer beter moet zijn en parkeren goedkoper. Dat doen ze nu al met een aantal P&R plekken, dat gaat prima.
Neemt niet weg dat die vent een lul is, en het wss niet gaat lukken.
p993 zegt
Had Luud een Chinese vader?
objectieveautofan zegt
@tomleeuw, het openbaar vervoer moet altijd een KEUZE blijven. Iets opdringen heeft een averechts effect. Daarenboven is het autoverkeer nauwelijks verantwoordelijk voor lulieuschade, en dat weten onze politici maar al te goed.