We hebben de prijzen van de Cupra Leon PHEV voor je!
Al meer dan 20 jaar is de Seat Leon eigenlijk de leukere Volkswagen Golf. Zeker als het gaat om de sportievere uitvoeringen. Daarvoor heeft Seat een enorm aantal badges bedacht: Sport, Topsport, FR, Cupra, Cupra 4, Cupra R zijn de meest bekende.
Cupra
Maar Seat heeft het zichzelf makkelijk gemaakt, alle sportieve Leons worden verkocht met een Cupra-badge. Dus het is geen Seat Leon Cupra, Maar CUPRA Leon. Voor nu zullen we stoppen met de hoofdletters voor de merknaam: Cupra leest net even iets prettiger. Het is voornamelijk marketing. Daar is overigens niets mis mee, door de naamsverandering praten we er immers wel over.
Prijs Cupra Leon PHEV
Voor nu hebben we de prijzen van de Cupra Leon PHEV. Dit is voor Nederland waarschijnlijk de meest belangrijke versie. De 1.4 motor werkt samen met een elektromotor. het systeemvermogen bedraagt 245 pk.
Via een zestraps DSG automaat worden de krachten overgebracht op de voorwielen. De Cupra Leon 1.4 e-TSI kan in 6,7 tellen naar de 100 km/u accelereren en een topsnelheid halen van 225 km/u. De prijs van al dit moois: 40.990 euro.
Prijs Cupra Leon Sportstourer PHEV
Voor dat geld krijg je de instapper, de Cupra Leon in ‘Business’-uitvoering. Optioneel zijn de Adrenaline, Performance en Copper Edition leverbaar. In alle gevallen geldt dat je alleen de uitvoering en kleur kunt kiezen, er zijn geen losse opties.
Wel kun je kiezen voor de stationwagon-versie, de Cupra Leon Sportstourer 1.4 e-TSI Business. De prijs van de Cupra Leon Sportstourer bedraagt 42.290 euro.
Verschillende uitvoeringen, geen opties
De ‘Performance’ heeft 19 inch lichtmetalen wielen, parkeerhulp, stuur- en stoelverwarming en draadloze smartphonelader. De Cupra Leon Performance heeft een ‘supersport stuur’ (echt waar!), panoramadak en nog meer veiligheidssystemen. Nog even over dat stuurwiel: daar zit een Cupra-knop op. Cool, hè?
Als laatste is er dan de Cupra Leon 1.4 e-TSI Copper Edition. Deze onderscheidt zich met de herkenbare koperen accenten. Ook zit je op lederen bekleding en is de stoel aan de bestuurderszijde elektrisch bedienbaar.
Concurrentie Cupra Leon PHEV
- Cupra Leon 1.4 e-TSI (€40.990)
- Mercedes-Benz A250e Business Solution AMG (€41.995)
- Volkswagen Golf GTE (€ 42.610)
Conclusie prijzen Cupra Leon PHEV
Als het gaat om sportieve PHEV-hatchbacks, dan is de concurrentie vooralsnog dun gezaaid. De Cupra is duidelijk iets goedkoper dan de Golf GTE, dat in feite exact dezelfde auto is met dezelfde aandrijflijn. De Mercedes is stiekem best een goede aanbieding en volgens collega @RubenPriest een fijne auto op de Duitse Autobahn.
Concurrentie Cupra Leon PHEV Sportstourer
- Kia Ceed Sportswagon GDI PHEV DynamicLine (€ 34.495)
- Renault Mégane Estate E-Tech Hybrid R.S.-Line (€ 37.090)
- Skoda Octavia Combi 1.4 iV TSi Business Edition (€ 37.190)
- Cupra Leon 1.4 e-TSI Sportstourer (€ 42.990)
- Mercedes-Benz CLA250e Shooting Brake Business Solution AMG (€ 48.195)
Conclusie prijzen Cupra Leon PHEV Sportstourer
Op zich is de Cupra Leon wel een aardige aanbieding met deze aandrijflijn. Ja, hij is duurder dan drie concurrenten, maar ook luxer en aanzienlijk krachtiger. De Kia en Renault zijn met name vrij beperkt qua prestaties. Nu zijn die auto’s niet uitgesproken traag, maar de Cupra Leon Sportstourer is vrij vlot.
De Skoda is technisch grotendeels identiek aan de Leon, maar heeft de zwakkere PHEV-aandrijflijn (met 204 pk). De Mercedes is de premium aanbieding en dat zie je terug in de prijs.
Beschikbaarheid
Alle Cupra’s zijn per direct te bestellen. Daarvoor kun je niet simpelweg naar de Seat-garage. Nee, je moet speciaal naar een Cupra-dealer. In Nederland zijn er vier: Rotterdam, Den Bosch, Groningen en Amsterdam.
bernoulli zegt
“De Skoda is technisch grotendeels identiek aan de Leon, maar heeft de zwakkere PHEV-aandrijflijn (met 204 pk).”
De Spaanse evenknie daarvan is de SEAT Leon FR 1.4 TSI eHybrid met exact dezelfde 204pk aandrijflijn.
karhengst zegt
Ik dacht dat Cupra het sportieve broertje moest zijn van het sportieve broertje van de Golf. En vervolgens lepelt men er een 1.4 TSI in. Is er een merk in de geschiedenis van de automobiel welke z’n waarden sneller heeft laten verwateren?
Wat betreft die copper edition, komt die inclusief zwaailicht?
Dutchdriftking zegt
Had deze GTE concurrent nou FR genoemd IPV Cupra…. FR, FR-H en FR-D. En dan de overtreffende trap in de vorm van Cupra. Op deze manier wordt de naam (net als FR tegenwoordig) een losse huls die niks voorstelt.
bernoulli zegt
Ben het helemaal met je eens. Helaas is het nu een merk en een merk moet aantallen maken.
Las zelfs dat er van de CUPRA Formentor een 1.5TSI met 150PK komt… Al komt die dan weer niet naar Nederland.
soundgarden zegt
Dat hele cupra merk had er nooit moeten komen … Was gewoon bij Seat FR en als hete versie Cupra gebleven, niet als een op zichzelf staand merk. Het heeft gewoon niks. Jammer
kareljansen zegt
@soundgarden: Wacht maar tot de 5 cilinder Formentor (?) er is. Die zou als seat
kareljansen zegt
@kareljansen: nooit op de markt hadden mogen komen.
PunicaOase zegt
Ik vind het een ‘overdreven’ auto: die matchrome kleurtjes, logo’tjes, maakt em clownesk.. jammer!
ar156sw zegt
Toch wel benieuwd of Cupra als apart merk neerzetten nou een slimme keus blijkt uiteindelijk… Puur op gevoel verwacht ik van niet: Seat heeft geen sportieve versies meer (slecht voor de merknaam), CUPRA is een “onbekend” merk, moet je dus toch uitleggen (aan de koper, maar de koper ook aan z’n buurman) en uiteindelijk is het toch gewoon een Seat Leon Cupra, daar verandert met de badge spelen niet zo veel aan natuurlijk…
maussieknip zegt
@ar156sw: en dan is die badge nog niet om aan te zien ook. Een badge die verwant is aan bijv. badges van verschillende soorten gabbermuziek, feesten etc. Vind ik dat je als VAG wel diep zinkt. Petjesmuziek, petjesauto hoort een petjesbadge bij dus zo gek is het nog niet.
ar156sw zegt
@maussieknip: Dat helpt ook niet inderdaad, zowel de naam (zeker in hoofdletters) als de badge zijn weinig overtuigend.
jumpman zegt
Waarom staan die plug-ins toch allemaal zo hoog op de poten?
Is dat vanwege accupakket?
Iemand een idee?
Ik vind het iig niet mooi.
kalesander zegt
Leuke auto, wellicht 1 van de leukste uit de VAG stal in dit segment die je nu kan kopen. Waarom het een zelfstandig ‘merk’ is geworden is me nog niet echt duidelijk. Lijkt alsof ze er een soort ‘Alpina’ image aan wilden geven.. maar dan hebben ze nog een lange weg te gaan.
michaelb zegt
Megane een concurrent? Met 80pk minder is dat geen concurrent te noemen.
Verhoeven zegt
@michaelb: je bedoeld meer megane heeft 160pk
Verhoeven zegt
Ik heb in het verleden cupra’s gereden toen ze nog onder de naam Seat uitgebracht werden. FR waren toentertijd de motorblokken van VW zoals golf en polo gti. En de cupra’s hadden de Audi blokken S3 en Audi TT. Ik vind dat het merk CUPRA een kans verdient. Ze hebben met de Formentor al een eigen model. Dus dat er alleen een andere batch op geplakt wordt is niet zo. Denk dat er wel markt voor is. Maar voorlopig zul je geen petjes volk zoals ze hier genoemd worden in zien rijden. Prijzig zijn ze wel. Vooral de 300pk modellen.