Opvallend voor een auto uit de klasse BMW M3: de prijzen van de Alfa Romeo Giulia GTA zijn bijzonder hoog.
We wisten al dat Alfa Romeo van de Giulia GTA iets speciaals ging maken. Het zou de heftigste Giulia ooit worden. Misschien wel de heftigste Italiaanse sedan ooit. Belofte maakt schuld en dat geldt ook wel voor de Giulia GTA. Helemaal de GTAm, zonder achterbank en met rolkooi. Er komen in totaal 500 stuks van de heftigste Giulia ooit.
Prijzen
Nu zijn de Nederlandse prijzen van de Alfa Romeo Giulia GTA bekend en laten we maar gelijk met de deur in huis vallen: de reguliere GTA kost 230.000 euro. Wil je de heftigere GTAm, dan mag je 236.000 euro afrekenen. Even ter vergelijking: dat is bijna 190.000 euro meer dan een standaard Giulia. En 110.000 euro meer dan een Giulia Quadrifoglio.
Vergelijking
Om die prijzen in context te zetten, pakken we even een concurrent van de Alfa Romeo Giulia GTA erbij. De enige die er momenteel lijkt te zijn is de Jaguar XE SV Project 8. Daar was nooit een nieuwprijs van bekend, wel is bekend dat exemplaren op kenteken en op verkoopwebsites uiteenlopen van 240.000 tot 275.000 euro. “Dan valt die Giulia mee, toch?” Ja, maar bedenk wel dat de XE een 5.0 liter grote V8 aan boord heeft. De Giulia heeft ‘slechts’ een 2.9 liter V6 om de aandrijving te verzorgen. De auto’s zijn relatief gelijk geprijsd en de V8 is toch wel een argument vóór de Jaguar. De prijzen van de wat minder exclusieve concurrenten, te noemen de BMW M3 en Mercedes C63S, liggen of lagen rond de 120.000 euro.
Exclusiviteit
Dus wat krijg je dan voor die smak geld? Volgens Alfa Romeo krijg je meer dan de auto: je krijgt een hele experience. Toen we de auto voor het eerst te zien kregen, werd bekend dat er een leuke set accessoires bij de auto inbegrepen zit.
Met de aankoop komt naast de auto ook je eigen Bell helmet met een GTA livery, je eigen racepak van Alpinestars, een autohoes van Goodwool en een rijtraining van de Alfa Romeo Driving Academy. Het gehele aankoopproces verloopt van A tot Z via een productspecialist van Alfa Romeo.
Officieel: Alfa Romeo Giulia GTA is een beest van een auto – Autoblog.nl
Alfa Romeo maakt vandaag ook bekend dat Centro Stile Alfa Romeo je gaat helpen met de Giulia GTA op maat. Deze versie van BMW Individual, maar dan van Alfa, kan niet alleen elke optie met je doorlopen: ook kun je kiezen uit een aantal historische racekleuren. Dit zijn allemaal knipogen naar oude racekleuren van de Giulia GTA uit de jaren ’60.
Wil je het leukste voor ons Nederlanders, kies dan de gele. Deze is namelijk gebaseerd op een Alfa Romeo 1750 GTAm en 2000 GTAm, die in 1970 en 1971 werden bestuurd door Nederlander Toine Hezemans.
Wat je zelf nog mag kiezen is het racenummer op de zijkant. Ook mag je bij de accessoires nog een autohoes van Goodwool optellen. De kleuren die niks te maken hebben met Centro Stile zijn Rosso GTA, Bianco Trofeo en Verde Montreal. Rood, wit en groen dus: de kleuren van de Italiaanse vlag.
We kunnen de prijzen van de Alfa Romeo Giulia GTA simpel samenvatten: het kost een paar centen, maar dan heb je wel wat.
dare2think zegt
Voor deze prijs moet je ‘m wel heel graag willen. Met 2,5 ton in je rechterhand kun je ook in heel andere categoriën shoppen.
(Maar dat is logischerwijs geen issue voor de echte doelgroep: die hebben meestal al een dozijn supercars en zien dit als een leuk speeltje voor erbij)
dieselrat zegt
Ben benieuwd wat ie doet in vergelijking met een gt3rs op het circuit. Wel heel gaaf die GTAm!!
dawwg zegt
110K meer voor 35pk extra + wat goodies t.o.v. de Quadrifoglio is alleen voor steenrijke verzamelaars interessant, de rest van de wereld koopt er liever een M3 bij vermoed ik …. of de Jaguar Project 8, het geluid van de V8 met compressor is beestachtig en de gas-beleving direct (zonder – weliswaar klein – turbo-gat).
rbou zegt
@dawwg: hoe weet je nu of de V6 van Alfa een gat heeft meer of minder dan de V8 van de Project 8?
Daarbij; volgens mij prefereren diverse media de standaard Quadrifoglio al boven de M3?
petroldrinker zegt
Wij hebben de stelvio quadrifoglio, turbo lag is nagenoeg ni-hil, vond de turbo lag in een F80 M3 persoonlijk erger dan vd stelvio quadrifoglio
racerx zegt
Omdat een mechanische compressor geen lag heeft, een turbo altijd wel een klein beetje.
Paul58 zegt
Als ik moest kiezen voor een Giulia of M3 zou ik zeker voor de Giulia gaan. Beide zijn goede auto’s maar vind de Giuilia wat exclusiever (kwestie van smaak natuurlijk).
Echter voor het geld van een GTAm zou ik liever een Giulia QV kopen EN een M3 hehe. M3 om naar werk te rijden en de QV voor in het weekend;)
racerx zegt
Dan koos ik voor het weekend een fatsoenlijke sportwagen, geen sedan. Ik zou voor dit geld denk ik de nieuwe Alpina B3 pakken en een mooie tweedehandse Ferrari 599. Leuk he, fantaseren? ;-)
f599 zegt
@racerx: 599, goede keus..
racerx zegt
Wat een geld zeg, ik gokte op 160K… ook een hoop geld maar dat valt wellicht nog goed te praten, dit niet echt naar mijn mening… Zo rigoureus is de normale Q toch niet verbouwd? Zo’n rijtraining krijg je bij BMW ook wel als je een nieuwe //M koopt…
rikus zegt
@racerx: Krijg je niet.. Betaal je gewoon voor.
racerx zegt
Mn maatje hoefde er geen cent extra voor te betalen na aanschaf M2. Zal per dealer wel verschillen dan.
posthumus zegt
@racerx: Denk je niet dat dat lichtelijk in de prijs is inbegrepen
racerx zegt
Nope, daar heeft hij geen cent extra voor betaald. Had er misschien even bij moeten vermelden dat betreffende familie redelijk wat //M producten afneemt. Zal niet voor iedereen gelden denk ik dan.
rw1994 zegt
@racerx: Zoals al vermeld, je betaald er al lang voor. Het zit gewoon verwerkt in de nieuwprijs van de auto.
Benny_Weisz zegt
Porsche 911 Carerra 4S Cabriolet (992) met alle Exclusief Manufaktur opties erop en eraan….. nieuwprijs EUR 226.000
Ik noem maar een alternatief…
Benny_Weisz zegt
@bennyweisz:
Of een twee jaar oude Ferrari 488….
Dus…..
cossiekiller zegt
Voor 20k extra hadden ze nog een mooie winst gemaakt. Nu wordt het weer een verzamelobject waar niemand écht iets aan heeft.
karaya zegt
Het is ook een limited edition….
Zucht.
poes zegt
@cossiekiller: dat is precies het punt waarom deze prijzen zo jammer zijn. Nu weet je inderdaad zeker dat men dit model extreem gaat koesteren. Die zullen we heel weinig gaan zien.
pjotr zegt
Voor dat bedrag koop ik wel een 2ehands 8C. Veel prettiger aan het oog.
bmwx5m50d zegt
Ter vergelijking: BMW M3 E92 nieuwprijs €110.000-120.000, BMW M3 GTS nieuwprijs €190.000-200.000. Dit is dan wel een 4.4 V8, maar ook alweer 10 jaar terug. De Alfa is dus zeker boven z’n prijs maar toch de M3 GTS was ook €80.000 boven de prijs van een reguliere BMW M3
karaya zegt
Voor dat geld koop ik ze alle twee.
Als ik het had liggen.
JanJansen zegt
De vraag is: willen ze hem eigenlijk wel verkopen?
Is een goede image builder. En als je ze niet hoeft te bouwen nog gratis reclame ook.
karaya zegt
Van elke versie 500 stuks als ik het eerste persbericht mag geloven.
MaartenD zegt
Dat is een flinke sloot geld voor deze GTA naam onwaardige halfords edizione
posthumus zegt
Voordeel is wel dat hij waarschijnlijk alleen maar meer waard gaat worden.
jjcp zegt
Echt volledig kansloos en pauper dit, op zo’n sedan die kleurtjes. Dat hele aan de haren erbij trekken van de historie van de gtam, een lichtgewicht en klein 2-deurs coupeetje dat er sympathiek uitzag. En dan dit autostyle meets halfords vehicel, geforceerd gemaakt van een opzich mooie giuilia Q, alleen omdat de vergelijking van gtam en de stelvio nog lachwekkender zou zijn. Had Alfa nou een mooie coupe gehad zou ik het nog enigzins snappen, maar dit. Idee te vergezocht, uitwerking zeer matig, prijs lachwekkend.
En ni ik er zo over na denk denk ik dat de 4C veel dichter bij de origineel gtam staat als spirituele opvolger dan deze giulia. Zellfs die classic liveries zouden de 4C misschien niet eens misstaan.
kniesoor zegt
Allemachtig, wat een prijzen. Ik pas.
sonnybonds zegt
Eerlijk gezegd: ik vind hem niet zo mooi. Net een getunde auto. Geef maar de gewoone alfa
sollie1984 zegt
Waarom vergelijkt autoblog de M3 altijd met de C63S en niet met de reguliere C63? Want die bestaat ook nog. Zou eerlijker zijn om de M3 Competition tegenover de C63S te plaatsen.
RiKe zegt
Ruim 2 ton voor een opgefokte Giulia…ze zijn aardig van het padje af volgens mij
spence zegt
Deze 250 exemplaren vinden ongetwijfeld een afnemer ergens in de landen waar geld geen rol speelt. En binnen 30 jaar worden ze nog eens verpatst in de ene of andere “collectable” verkoop van een groot veilinghuis voor 10 keer de prijs.
Of niet …
Wat maakt het uit, ergens is er iemand die ongelofelijk droomt van die auto. En dat is geld waard.
taricani_mario zegt
Prijzen in België: Vanaf 173.030 euro en 178.870 euro (inclusief btw)