Het lijkt vanzelfsprekend dat merken en modellen die bij schade gemiddeld hogere herstelkosten met zich meebrengen, in verhouding ook duurder zijn om te verzekeren. Toch hanteren verzekeringsmaatschappijen te algemene formules…
Vooral bij de berekening van de verzekeringspremie, dus het is niet ondenkbaar dat je nu teveel premie betaalt. Deze mening deelt ook Frits Huffnagel, voorzitter van Focwa schadeherstel. Volgens hem zouden de premies veel meer in lijn moeten zijn met de hoogte van de herstelkosten. De huidige formules waarmee nu wordt gewerkt zijn veel te generiek en gaan grotendeels uit van de cataloguswaarde van het voertuig.
De cataloguswaarde is vooral interessant wanneer een auto total loss is en geheel moet worden vervangen, maar bij schadeherstel spelen andere factoren die bepalen of de premie wel in verhouding staat tot de schadelast. Denk daarbij aan de complexiteit van een reparatie, de prijs van onderdelen en de kans op storingen achteraf.
Volgens Huffnagel hebben verzekeringsmaatschappijen genoeg gegevens voor handen om een meer gedetailleerde berekening van de premie te maken. Veel verzekeraars in andere Europese landen werken reeds met dergelijke rekenmodellen. Het is niet noodzakelijk elk automodel of type een moeilijkheidsgraad toe te kennen. Er kan worden gewerkt met groepen van modellen. In z’n algemeenheid kan bijvoorbeeld worden gesteld dat Europese wegwerp modellen een hoger risico op duur herstel kennen dan Koreaanse merken.
De Focwa hoopt en verwacht dat door premiedifferentiatie er meer balans komt in de inkomsten en uitgaven van een verzekeraar en dat daarmee de de eindklant een eerlijkere premie betaalt.
kaasboerin zegt
Ik betaal €280,- p/m. Enough said.
jack_abarth zegt
@kaasboerin:
Vermeld op z’n minst dan ook leeftijd, auto, schadevrije jaren, en hoe lang jij je rijbewijs hebt. Dan is het voor een ander nog in te schatten of het inderdaad duur is of niet.
kaasboerin zegt
@jack_abarth: Zit nu in m’n 2e verzekeringsjaar, heb vorig jaar 1 schade gehad maar schijnbaar zak je dan gelijk naar -4 schadevrije jaren (leuke constructies). Ben 20 jaar, heb mijn rijbewijs nu zo’n anderhalve jaar. Ik weet het niet hoor maar al vertel ik ’t tegen m’n buurman met z’n California, zelfs die kijkt op van zo’n maandelijks bedrag.
jack_abarth zegt
@kaasboerin:
Gezien de -4 jaren valt het nog redelijk mee. Kennis had -3 of -2, dat weet ik niet zeker, maar die betaalde 250 per maand voor een Leon FR.
kaasboerin zegt
@jack_abarth: Ja, Leon FR…. Ik rij in een koekblik met 95kW..
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: ik betaal nog niet eens de helft voor de BMW. Die is wel een stuk ouder en ik heb meer schadevrije jaren maar goddamn dude that’s friggin big money.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Op mijn naam moet ik 90 euro aftikken voor mijn 328i met 193pk, ben zelf 20 jaar. Mijn vader betaalt 200 euro per maand voor de 530i uit 2008, 10+ schadevrije jaren en een goede band met de verzekering (extra korting). Hij komt uit 1962.
jzaero zegt
@E34M5Touring: @kaasboerin: Moet er wel bij zeggen dat dan niet allrisk is.
CapsLock zegt
@kaasboerin: Dan is je premie gewoon marktconform. 95kW is zo’n 130pk, en daarmee val je voor menig verzekeraar al in een risico-categorie gezien je leeftijd.
Sowieso betaal jij al meer omdat je jong bent en jongeren nu eenmaal meer brokken maken. Als je dan nog eens daadwerkelijk zelf schuld hebt aan die brokken, dan is het niet raar dat je veel moet betalen.
Ter vergelijk: Mijn vriendin (23) betaalt voor onze Colt (75pk) €93,- per maand. Zonder schadevrije jaren. Als je dan op -3 zit én in de risicogroep (jonge mannen) én in de risico-categorie van “jonge mannen met >100pk” dan is het al snel kassa natuurlijk.
(Of het eerlijk is, is een tweede natuurlijk.)
mout zegt
@kaasboerin: Ik wil niet rot doen, maar dat is een stuk minder gek dan het lijkt. Verzekeren is statistiek. Beslissend is hoe groot de kans is dat je schade maakt, vermenigvuldigd met de grootte van die schade. De voorkeur voor krachtige auto’s in combinatie met een schade in je eerste jaar is de allerslechtste combinatie die er is. De groep rijders die aan dat profiel voldoet maakt gemiddeld misschien wel 50 keer zoveel schade als 40-50 jarigen met een familiehok-met-instap-motor.
Als de stap naar -4 schadevrije jaren je liet schrikken: een volgende schade kan betekenen dat je verzekeraar je royeert, en je alleen nog terecht kunt bij Rialto. Daar is €280 misschien voor een brommobiel…
(O ja, ik betaal €300 per jaar)
kaasboerin zegt
@mout: En als ik dit jaar zonder schade rijdt, ga ik dan terug naar 0 of terug naar -3??
mout zegt
@kaasboerin: naar -3. Daar betaal je 125 of 150% van de ‘nominale premie’.
Ik heb ongeveer 13 schadevrije jaren, en betaal ongeveer 25% van de ‘nominale premie’. O ja, WA+, met uitbreiding voor inzittenden. Dus, als je vanaf nu 17 jaar tussen de lijntjes blijft, en vooral geen medeverkeersdeelnemers raakt, dan zakt je premie ook naar pakweg €27 per maand.
Dat scheelt dus al een factor 5 of 6 met jou. En de nominale premie hangt ook weer af van leeftijd bestuurder en autotype. Dat zal nog eens een kwart schelen. Tenslotte heb ik 7% korting op al mijn verzekeringen, omdat ik ze allemaal bij dezelfde tussenpersoon heb lopen.
kaasboerin zegt
@mout: Oh, hoezo betaal jij 300??
danielj zegt
@kaasboerin: Waarschijnlijk woonachtig in Duitsland, ik betaal 290per jaar WA+ (Duitsland)
jackass266 zegt
@jack_abarth: en daarom zet je de eerste jaren je auto op naam van pappie!
kaasboerin zegt
@jackass266: Tenzij je pappie al 2 hele dikke auto’s verzekerd heb met een zooitje schadevrije jaren.. Dan kom ik dat zeker verkloten door een schade en kost het hem bakken met premie, en dat gaat niet gebeuren natuurlijk. De kans dat ik binnen 5 jaar (19-24 jr oud) is er natuurlijk aardig. Daar komt bij dat ik mijn eigen schadevrije jaren wil opbouwen.
jackass266 zegt
@kaasboerin: dan maar aankloppen bij mammie. Tevens zou je eens moeten uitrekenen wat het verschil gaat zijn in je premie tot b.v. 24 jaar op naam van mammie in vergelijking met 24 jaar en 5 schadevrije jaren.
Ook geef je in je reactie aan dat op naam van pappie geen optie is daar je niet zijn schade vrije jaren wil verneuken (als in ik ga schade rijden) maar je gaat vervolgens uit van 24 jaar en 5 schade vrije jaren.
kaasboerin zegt
@jackass266: Nah, ik heb het al uitgebreid besproken en bekeken, maar uiteindelijk kwam ik toch tot de conclusie dat ik beter zelf kon verzekeren. Of je schade krijgt is natuurlijk nooit te voorspellen dus ik nam geen risico.
jack_abarth zegt
@kaasboerin:
Inderdaad. Ik heb het ook altijd op mijn eigen naam gehad. Het heeft allebei z’n voor en na. Het voordeel van meteen op je eigen naam is dat je meteen no-claim op gaat bouwen. Op lange termijn, dus wanneer je op je eigen gaat wonen komt dit je ten goede. Je hebt dan je geld hard zat nodig voor hypotheek en andere kosten. Hiermee zijn je verzekeringskosten al een heel eind gezakt en heb je het wat breder dan wanneer je geen no-claim hebt opgebouwd.
Reinbergen zegt
@kaasboerin: Barrel kopen, op jouw naam zetten. Stil laten staan, schadevrije jaren opbouwen en ondertussen je moeder zo gek krijgen om jouw auto op haar naam te laten verzekeren.
E34M5Touring zegt
Ach ik vind mijn premie prima te doen. Iets goedkoper is altijd fijn maar ik denk niet dat er in mijn geval nog veel te winnen is. 9j schadevrij met mijn prive auto’s, 1x aangereden in mijn leaseauto door iemand die geen voorrang gaf.
jeanclaude zegt
@kaasboerin waar ben je verzekerd?
kaasboerin zegt
@jeanclaude: Centraal Beheer Achmea.
jeffreym3 zegt
@kaasboerin: Volgens mij pak je dan ook ongeveer de duurste verzekeraar die er is..
2SLOW4ME zegt
Ik betaal ook na veel onderhandelen €100p/m voor een 944 uit ’85.
Gebruik heb dan wel dagelijks, maar ik blijf het absurd hoog vinden.
(20jr. 0 schade vrije jaren, onbeperkt. km’s, london verzekeringen.)
Zou het wel waarderen als er iets mee gedaan werd..
mout zegt
@2SLOW4ME: Je mist iets in het artikel. Dat gaat over factoren die het herstellen van auto’s duur of goedkoop maken. Jij hebt vast geen all-risk verzekering, dus het zal je verzekeraar een zorg zijn wat herstel jou kost.
Als ze echt nauwkeuriger zouden diversificeren, dan zou het ze opvallen dat 944’s er een handje van hebben om ‘in de nabije omgeving van circuits’ forse schade te maken. Of ze zouden dan na een ongeval de technische staat van het voertuig controleren, en de schade niet betalen als de motor sterker is dan op het kenteken staat…
2SLOW4ME zegt
@mout: excuzi. Tijd voor specsavers..
jeanclaude zegt
@kaasboerin opzich geen dure maatschapij, maar probeer mercedes-benz insurance is, kwam ik toen een stuk goedkoper uit dan bij centraal. En wat rij je ook alweer? ik heb een neefje die was 21 en die reed en auto met 103kw maar die werd afgewezen vanwege het vermogen van de auto haha.
kaasboerin zegt
@jeanclaude: Ik kan eens gaan kijken naar betere prijzen, en dan Centraal Beheer opbellen en dreigen om over te stappen, kijken of ze me korting geven. Eens verdiepen, thx voor de tip. Ik heb overigens 95kW.. 103kw teveel?? ROFL!!!!!
rhellema zegt
@kaasboerin:
Overstappen zou ik in jouw geval niet doen vanwege het feit dat je op dit moment op -4 staat. Andere verzekeraars zullen je niet accepteren i.v.m. Je leeftijd en je malus registratie
koelkast zegt
Moet maar weer eens navraag gaan doen maar de laatste keer wezen ze alles gelijk af aangezien mijn auto 120Kw en ik 24 jaar met 2 aantoonbaar schadevrije jaren. Zit nu bij ASR, maar ben er niet erg over te spreken.
bempi zegt
Kan ? Eerder moet. Wat voor nut heeft het nou om 20 schadevrije jaren te rijden terwijl je jaarlijks een premie van € 1000 of meer betaalt ?
Je levert dan gewoon 20k in. Met zo’n bedrag kan ik zelf de reparatie’s uitvoeren bij een buurt garage in dezelfde periode.
Het wordt verplicht net als het verzekeren tegen ziektekosten, maar totaal overbodig.
matthisl zegt
160 All Risk per JAAR
24 jaar oud, -1 schadejaren, 112pk
Klassieker like a boss
Bart_V zegt
WA+ 37 euro per maand
22 jaar +3 schade vrije jaren
110pk
Krijg je er van als je een oude opa auto koopt xD
subaruian zegt
Als nl-er kun je geen auto rijden, je bent verplicht of te fietsen, of op de naam van je ouders te rijden, anders moet je al je lichaamsdelen verkopen om auto te kunnen rijden…
thomaz zegt
In principe all risk, alleen ruitschade niet meeverzekerd (belachelijk, 16eu per maand, wat kost een voorruitje zonder regensensor nou).
Betaal voor mijn 100pk 1.7CDTi Astra station van 2007 95euro per maand. Dit is inclusief no-claimbeschermer en ongeval en schadeinzittenden verzekering. Ook heb ik vrije keuze van reparatienetwerk, mijn auto gaat dus niet naar een standaard CARE of iets dergelijks mocht er iets zijn.
Ben 22, 3 schadevrij jaren en verzekerd bij Centraal Beheer Achmea (18% collectiviteitskorting via werkgever).
Noot: die no-claimbeschermer en eigen keuze reparatienetwerk kosten 16eu per maand.
Hiervoor had ik een 2001 E39 530d, die had ik alleen WA 85eu per maand… *slik*
jarnobakker zegt
hehe ik betaal 12 euro p/m
dragspert zegt
Ik betaal 89 euro voor een golf5 comfortline,116pk all-risk, 39 euro voor een twingo 1.2 en 5 euro voor een 323i (oldtimer verzekering) Ik vind ’t wel meevallen, en ik ben het wel eens met de huidige constructie. Dat zal dus betekenen dat auto’s die ik heb/wil gaan kopen duurder worden, omdat duitse auto’s nou eenmaal complexer in elkaar zitten dan japanse rommel.
Rice09 zegt
Wat een hoge bedragen hier allemaal voor zulke oude auto’s.
Ik betaal met mn 26 jaar, op mn 18e rijbewijs, maar 65 euro per maand voor WA + volledig Casco (allsecur) met 0 schadevrije jaren en een Ford Fiesta 1.6 Sport uit 2010.
Ik zou zeggen ga eens kijken op diverse vergelijkingswebsites scheelt je bakken met geld ;) Bij mij was het verschil tussen de 50 en 100 euro per maand!?!
rijbewijzer zegt
Allsecur is inderdaad lekker goedkoop en goede service (lekke band wordt voor je deur een prop ingeschoten) en kan ik zeker aanrijden aan iedereen
Alleen jammer dat een vriend van me werd geweigerd omdat die een auto had met 105KW en hij zat op trede -3, dat durfden ze blijkbaar niet aan
rijbewijzer zegt
@rijbewijzer:
LOL! Aanraden bedoel ik natuurlijk
e36italia zegt
@rijbewijzer: Zit ik ook bij, E36je uit ’93 met 103 monsterlijke kilowats.. ben bijna een jaar verzekert en betaal 37,00 p/m ofzo. (ben zelf 26)
WA natuurlijk.. meer vindt ik overbodig bij dit oude bakkie :)
bofkont zegt
39 euro p/maand allrisk voor een Mercedes SLK 230 kompressor, wel via een pakket verzekering van interpolis, huis/inboedel etc etc 5 schade vrije jaren.
jeffreym3 zegt
24 jaar, 3 schadevrije jaren, betaal 78 all risk, auto uit 2008, 192pk. Inderdaad vrij hoge bedragen hier ja, maar collectiviteitskorting en dergelijke scheelt wel gelijk een hoop. Voor m’n M3 uit 2004 betaalde ik wel gelijk 200 euro per maand!!
stanny zegt
nooit schade gehad, ben 25jr en rij nu met een audi a5 2.0tdi en betaal hiervoor +- 182 euro per maand voor omnium / all-in verzekering.
Maarja als dat de prijs voor gemoedsrust is dan ben ik daarmee tevreden…
capo1bastone zegt
22j, 3 jaar rijbewijs. Nieuwe fieste titanium 1.6. Benzine verzekering full omnium 2020 / jaar
smulders zegt
23 jaar, 7+ schadevrije jaren, Peugeot 107 voor €156,45. Per jaar. Volgend jaar zak ik naar €120,67.
Mijn truuk? Bij een ongeval altijd zorgen dat je iemand anders de schuld kan geven!
rijbewijzer zegt
@smulders:
Dus jij hebt voor je 16e je rijbewijs gehaald? knap..
jeffreym3 zegt
@smulders: lol dat kan helemaal niet.. Maar dat is toch geen truuk? Gewoon geen schade rijden ;-)
roadrebel123d zegt
27j,
9,5 j rijbewijs en schadevrij
1900€/jaar na heel veel onderhandelen voor een allrisk (4j lang aankoop bedrag)
Voor 204pk
jeffreym3 zegt
@roadrebel123d: ondanks 4 jaar aankoopbedrag vindt ik dat nog eeb aardig hoop geld gezien je leeftijd/schadevrijejaren en een auto met 204pk!
roadrebel123d zegt
@jeffreym3: ja dat vond ik dus ook en dat is echt het goedkoopste dat ik in België kon vinden. M’n broer is iets jonger en daar wordt 200pk zelfs geweigerd of een belachelijke polis aangeboden..
Wat mij betreft mag het dus zeker eerlijker :-p
Owja auto is een 123d coupe van 2010.
jeffreym3 zegt
@roadrebel123d: Maar jij hebt dan weer geen last van BPM daar ;)