Maar waarom?!
Terwijl we je deze week nog om de oren sloegen met onze rijtest van de verse 991.2 GT3, halen we toch effe het vorige model erbij. Porsche-adepten met een goed geheugen kunnen zich waarschijnlijk nog herinneren dat de introductie van dat model nogal wat stof deed opwaaien. De motor kon namelijk in de fik vliegen en daardoor moest een deel van de geleverde exemplaren terug naar Porsche voor een nieuw blok. No bueno.
Het probleem werd veroorzaakt door issues met de zogeheten finger followers. Overmatige slijtage van dit onderdeel kon leiden tot ontstekingsproblemen en uiteindelijk zelfs brand. De hele affaire speelde inmiddels alweer drie jaar geleden en toch dook onlangs nieuws op over de kwestie.
Een groepje eigenaren heeft namelijk met Porsche om de tafel gezeten. Deze eigenaren van een 991.1 GT3 (het gaat alleen om dit type, niet om de RS) maakten zich zorgen over de levensduur van de motoren in hun kindjes en dus werd de bal bij Porsche gelegd.
De fabrikant heeft besloten om alle 991.1 GT3’s maar liefst 10 jaar of 200.000 kilometer garantie te geven. Wie te maken krijgt met ontstekingsproblemen of rare lampjes op het dashboard kan terecht bij de fabriek, waar de auto desnoods een andere motor krijgt. Het spreekt voor zich dat die nieuwe motoren zijn uitgerust met nieuw ontworpen onderdelen. Bovendien geldt de garantietermijn voor alle markten.
Porsche heeft wat ons betreft wel een pluim verdiend in dit verband (sjoemelde Cayenne diesels vergeten we even) en mooi dat het dus kennelijk nut heeft voor eigenaren om zich te verenigen en verhaal te halen bij de fabrikant! Het hele verhaal lees je hier.
gietturbo zegt
Tot 15 jaar kan je voor alle Porsches garantie bijkopen
atrak zegt
@gietturbo: En anders verdienen ze dat wel terug met hun hoge onderhoudsprijzen.
unknown32 zegt
@atrak: nope… porsche is heel goedkoop voor een sportwagen. Zelf geen ervaring mee maar een vriend van me heeft een targa 4s. Voordien had die een amerikaans busje (ken er verder niks van, formaat ford transit) die veeeel duurder was qua onderhoud/verbruik/etc
simonferrari zegt
@unknown32: Goedkoop? Vorige week een rekening gezien van een kennis met een Panamera Turbo. Ruim €2500,- voor een beurtje…
unknown32 zegt
@simonferrari: Ga maar eens met een ferrari op onderhoud…;-)
760Li van een klant van me ging altijd rrrrruim over die €2.500
futse zegt
@gietturbo: bijkopen inderdaad. Hier krijg je t gratis voor 10 jaar. Klein verschil.
trustmeiamanengineer zegt
Netjes en terecht. Je moet natuurlijk wel gewoon zonder angst die heerlijkheid tot 9000 toeren kunnen opjagen.
rufctr01 zegt
Netjes opgelost, daar kan PON nog wel wat van leren.
hplh zegt
Hoezo netjes?
Als die dingen in de fik kunnen vliegen moet porsche ze toch gewoon preventief terug roepen?
mashell zegt
@hplh: en dat hebben ze gedaan. Maar die beleggers die deze wagen kochten werden toch bang (echte GT3 rijders zijn juist geen bange types) en wilden meer garantie. Porsche dacht: Beleggers? Die wagens staan de eerste 10 jaar gewoon onder een doek in een garage. 10 jaar garantie, geen probleem.
2505 zegt
@mashell: denk dat je voorlopig van een koude kermis thuiskomt als je de 991.1 GT3 hebt gekocht als investering.
Voor 140/150k heb je er al een tegenover een nieuwprijs van ongeveer 225k
ghost zegt
Die oprichter van streetgasm had dit ook met z’n GT3.
Dutchdriftking zegt
Heel netjes.
lambopower zegt
Misschien kunnen ze ook aan alle 996 en 997 rijders een monstergarantie geven op hun motoren …….
milie33 zegt
Die ‘finger followers’, als ik google mag geloven heeft het iets met (variabele) kleppen te maken, iemand die er meer van weet? En hoe kunnen die krengen dan brand veroorzaken?