De onthulling was gepland voor de autoshow van Parijs eind deze maand maar de details van Porsche’s jongste diesel zijn nu al uitgelekt.
Porsche lepelt namelijk de nieuwste versie van de Audi 4.2 liter V8 diesel in haar SUV. Deze krijgt in de Cayenne S Diesel 382 pk en 848 Nm koppel en dat is fors meer dan de huidige Cayenne Diesel die beschikt over een V6. Deze beschikt namelijk over 245 pk en 550 Nm koppel.
De Cayenne S Diesel gaat naar honderd kilometer per uur sprinten in 5,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 252 kilometer per uur. Ook niet onbelangrijk voor PC Hoofttrekkers: de Cayenne S Diesel mag voortaan 3500 kilogram trekken. De S Diesel gaat 218 gram CO2 per kilometer uitstoten bij een gemiddeld verbruik van 8,3 liter per 100 kilometer.
Overigens is de Cayenne de eerste Porsche die van de V8 Diesel van Audi wordt voorzien, ook de Panamera gaat naar verluidt in 2013 uitgerust worden met de nieuwe Diesel. Bij Audi levert hetzelfde blok overigens “slechts” 350 pk. De Cayenne S Diesel levert overigens ook precies 1 pk meer dan de BMW X5 M50d overigens en neem maar van ons aan dat dat niet per ongeluk gebeurd is.
UPDATE 10:25
De Porsche Cayenne S Diesel is vanaf nu te bestellen bij de officiële Porsche-dealerorganisatie voor prijzen vanaf 106.800 euro inclusief BPM en BTW. Vanaf medio januari 2013 staat de auto in de showroom.
jrk68 zegt
Werd tijd dat ze er een Porsche waardige diesel in gooide.
Dit past meer bij de verwachtingen die je van de badge mag hebben.
Nu nog een mooie auto ervan maken aub….
PS: nee ik ben niet om, in principe blijf ik het jammer vinden dat Porsche dit soort hokken nodig heeft om te overleven.
kevlard zegt
@jrk68: LOL! Het begin van het einde van Porsche als trots onafhankelijk sportwagenmerk: een SUV met tractormotoren die ze vervolgens uit een confectiemagazijn moeten halen.
What’s next, Golf GTI-velgen?
wobwobgaserop zegt
@kevlard: daar zeg je wat…. dat zou best wel eens dik uit kunnen zien…. Golf V GTI velgen, maar dan in 21 inch… :) Photoshop anybody?!
TDI-goeroe zegt
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt, al hebben ze voor het zelfde vermogen wel 1200cc en 2 cylinders (en ongetwijfeld een paar kg) meer nodig dan BMW…
nibor zegt
@TDI-goeroe: BMW staat de laatste jaren dan ook wel bekend als de diesel-expert. Hun diesels zijn wel echt een van de verdienste die er op dit moment zijn.
gerbie zegt
@TDI-goeroe: maar deze audi-motor gaat wel zeer veel lekkerder klinken.
dragspert zegt
@gerbie: Beter dan een 6-in-lijn? No fcking way!
gerbie zegt
@dragspert: liever een gekke Fap als je het mij vraagt
Tommy2 zegt
@TDI-goeroe: Hoho, tussen 740 Nm van de BWM en deze 848 Nm zit nog wel ruim 100 Nm verschil in het voordeel van de Porsche.
desoper zegt
@TDI-goeroe: maar ook 2 turbo’s minder
bigcar zegt
Nice om te horen!
*maakt koprol van blijdschap*
bigcar zegt
Bijna vergeten, krijgt deze 4.2 TDI ook nog fatsoenlijk vastgezette koplampen erbij? ;)
kaasboerin zegt
@bigcar: Wat dan, ga je ‘m bestellen??
jensdm zegt
@kaasboerin: nee hij gaat zichzelf de top 10 inplussen..
kaasboerin zegt
@jensdm: Zo te zien is ‘ie al bezig geweest..
LOL!
jordy14 zegt
Vind dit toch altijd nog een imponerede auto als ik hem zie.
Lucb zegt
Nu nog wachten op de Turbo met V12 TDI
zed zegt
@Lucb: Inderdaad, kunnen ze hem direct de Cayenne Turbo S Diesel dopen…
Lucb zegt
@zed: Turbo S is inderdaad beter, voor de Turbo hebben ze misschien nog wel een V10 TDI liggen
Tommy2 zegt
@Lucb: Hebben ze niet. Ooit wel gehad trouwens.
gerbie zegt
@lucb: idd, zou toch wel moeten passen zou ik denken.
kevinRS6 zegt
beste combinatie in deze auto!
camber24 zegt
Ben zeer benieuwd hoe deze gaat verkopen. Goed dat Porsche een sterkere diesel monteert.
kaasboerin zegt
1PK meer?
Haha, daar zit Ferdinand Piech persoonlijk achter zeker.
bartsmit zegt
Ik ga er vanmiddag na het stemmen op Groenlinks meteen bestellen.
stoicka zegt
Één keer overigens teveel in de laatste zin.
OT: wat kost zoiets? Zie akelig veel van die Cayenne Diesels, dus dit zal ook wel aanslaan.
meneersander zegt
Eindelijk een fatsoenlijke diesel!
Rover75v8 zegt
Wat klinkt ie goed zeg!!!
http://imp.porsche.com/microsite/cayenne-s-diesel/netherlands.aspx?pc=92AAQ_OWN_NLD-HP
E34M5Touring zegt
Deze auto had nooit met een V6 diesel geleverd moeten worden, zelfde bij de Panamera. Die hadden gelijk met een V8 diesel moeten komen. Ik denk dat een hoop van de huidige dieselrijders veel liever deze V8 hadden gehad. Wel een mooi blok, goede concurrent voor de X5 M50d.
mashell zegt
@E34M5Touring: ik denk dat de meeste Cayenne rijders voor de meest praktische en goedkope manier gaan om met een Porsche badge te rijden en de V6 dus gewoon de populairste variant zal blijven. De rol van de benzine V8 zal nu wel uitgespeeld raken.
E34M5Touring zegt
@mashell: Ik zie de Diesels altijd wel afgeladen vol met opties en grote wielen. Ik denk dat een aantal van die mensen het geld liever hadden uitgegeven aan wat meer vermogen. 255pk met 2300kg is natuurlijk niet echt Porsche waardig.
kaasboerin zegt
@mashell: Dat denk ik dus ook.. Die dingen gaan niet voor niks als warme broodjes (relatief).
964rs zegt
Zoveel newtons! Machtig hoor. Eindelijk n fatsoenlijke diesel erin
berlinetta zegt
Eindelijk, werd eens tijd. Heb nooit begrepen waarom Porsche(VAG) dit niet eerder gedaan heeft.
RuVi zegt
Zusje Touareg had hem allang……
JaxDryke zegt
Ik wil de eerste versie terug. Die vind ik persoonlijk STUKKEN mooier !! Ik hoef niet zo nodig een SUV die op een uitgetrokken 911 lijkt.
De oude / originele:
Tommy2 zegt
@JaxDryke: Ik vond de eerste maar een lompe bak eigenlijk. De huidige ziet er veel geciviliseerder uit als je het mij vraagt.
ej20g zegt
@JaxDryke: dat is niet de eerste. De eerste ziet er van voor wat “stommer” uit. Dit is de tweede generatie/facelift van de eerste generatie. Overigens vind ik ze alle drie mooi om te zien. In het echt allen totaal anders dan op de foto.
agera zegt
@JaxDryke: Ik ben niet goed met het uploaden van foto’s wellicht dat je mij kan helpen.
-=edit: fixed. Er staat gewoon een tutorial boven het commentsvlak trouwens…=-
Maar geen enkel SUV kan hieraan tippen!!
mashell zegt
@agera: vindt je dat echt mooi? Die vlakke zijkanten maken het een soort van busje.
agera zegt
@mashell: Nog steeds de mooiste in zijn klasse vooral de e53. Deze X5 is gebaseerd op de oude 5-serie e39 misschien wel de mooiste 5 ooit. Deze e53 heeft een prachtige neus, toen klopte de verhoudingen tenminste. Deze heeft geen XXl grill wat nu wel het geval is bij veel nieuwe BMW’s wat de auto niet goed doet. De e53 heeft ook prachtige achterlichten en die dakspoiler maakt hem compleet. De Touareg en de Cayenne zijn saai, de Q7 te lomp en de ML niet echt mijn smaak. Voor mij steekt de X5 echt boven de rest uit.
Wat vind jij een mooie SUV?
pokerface zegt
Ja en nog ff later krijgt ie een rebadge!