Goed nieuws voor Matthias Müller en iedereen die verder een beetje hoog in de pikorde van Porsche zit. Hun eindejaarsbonus zal behoorlijk royaal zijn, in sommige gevallen misschien zelfs toereikend om een mooie Ferrari of Lamborghini van te kopen. Porsche gaat dit jaar namelijk als een speer en noteert een dikke plus van 25% in de verkopen.
Niet dat dit een grote verrassing is, want Porsche stuurt netjes elke maand zijn mondiale verkoopstatistieken naar het autojournaille, die wij bij tijd en wijle dan weer braaf de wereld in twitteren (volg je ons eigenlijk al?). Na oktober stond de teller net boven de 100.000, en inmiddels zijn er 109.709 Porsches bij hun nieuwbakken eigenaar afgeleverd. Het is dus vrij veilig om te stellen dat er dit jaar waarschijnlijk zo’n 120.000 Porkers verkocht gaan worden.
En welke auto draagt het meeste bij aan deze afzet? De 911? Nee joh, doe niet zo gek. Het is de Cayenne natuurlijk (en, in mindere mate, de Panamera)! Grofweg elke tweede Porsche die wordt verkocht is een Cayenne. Grote aanjagers voor de verkoop zijn China en Rusland. No surprises there.
Porsche wil in 2018 200.000 auto’s per jaar verkopen, een aantal dat ze moeiteloos moeten kunnen halen, zeker nu de Q5 Cajun er aan zit te komen. Speciaal hiervoor breidden ze onlangs hun productiefaciliteit in Leipzig flink uit.
Naast hun bread & butter-modellen bouwen ze gelukkig ook nog échte sportwagens, waarover @wouterkarssen kan meepraten. Behalve de nog steeds zeer sportieve 911, zit de 918 Spyder nog in het vat, en zijn er bovendien serieuze plannen om een Ferrari-killer te maken. Aan de andere kant van het spectrum wordt een model onder de Boxster overwogen, maar de toekomst va deze ‘550’ is momenteel wat ongewis.
En dit kunnen we eigenlijk alleen maar toejuichen. Laat ze hun omzet maar pakken op de terreinwagens, zo lang ze hiernaast nog maar lekker strak sturende, hardcore sportieve auto’s met een flink laag zwaartepunt blijven (en gaan) maken.
U mag gokken: in welk jaar bereikt Porsche de mijlpaal van 200.000 verkopen? De winnaar wint de felbegeerde Autoblog-Nostradamus-award 2011 (get it?). Ik trap af, en zeg de eerste helft van 2016. Komt u maarrrr.
BartZ zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
norge zegt
wanneer de Cajun op de markt komt zal die 200 000 ook wel zo doorbroken worden .Iedereen wil te veel betalen voor een Audi.
kaasboerin zegt
@norge: Kom op zeg…..
Megakix zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Megakix zegt
Nostradamus-Award: gok in 2020 !
meneersander zegt
In 2016 is al het geld in Ruslan en China op/ hebben alle rijken al een Porsche, dus dan zullen de verkopen denk ik wat terug gaan lopen.
ferrari94tr zegt
zulke verkoop aantallen zou maserati moeten hebben, dan wordt het pas echt leuk op straat (in rusland en china dan)
jvthof zegt
Porsche zal over het gehele jaar 2015 een verkoopresultaat van 200.000 hebben.
Er vanuit gaande dat de verkoopstijging iets minder hard zal gaan, verwacht ik een tien procent stijging in 2012:
2012: 132000
Daarover weer een 10% stijging voor 2013:
2013: 145200
Daarover weer een 10% stijging voor 2014:
2014: 159720
Verwachting begin 2015 komt de Cajun en zo mogelijk toch het model onder boxster, en daarbij een facelift van de Cayenne waardoor een stijging van weer 25% wel weer plaats kan vinden waardoor ze bij de grens van 200.000 komen. En dan komen de trucjes van de auto giganten wel weer naar boven dat ze die extra 350 auto’s echt wel ergens kunnen slijten.
2015: 199650
jvthof zegt
@jvthof: PS. Hiermee wil ik wel meedoen voor de felbegeerde Autoblog-Nostradamus-award 2011 !!!
Get it ;)
Lucb zegt
-=edit: voor tips hebben we een mailadres -> [email protected]. Alstublieft, dank u wel=-
stanny zegt
De porsche 550 zou ook goed verkopen als hij op de markt zou komen.
Misschien dat de omzet van porsche daalt als de prachtige C-X16 van jaguar op de markt komt?
stanny zegt
Nog vergeten te zeggen:
Ik vind dat porsche deze verkoopcijfers heeft verdiend. Het is dan ook een van de meest betrouwbare en maatschappelijk-geaccepteerde sportwagens.
bobb zegt
@stanny: Als je veel verkoopt zal je maatschappelijk wel geaccepteerd worden idd of is het nu toch andersom.
dennisr zegt
ik gok op eind 2016 :)
euro95 zegt
Way to go Porsche! Persoonlijk heb ik liever een elfje maar een cayenne zal mij ook goed doen :) Verdiende verkoopstijging voor Porsche! Ik hoop dat de Nissan GTR -fanboys een beetje uit dit topic blijven… ;)
love4sportcars zegt
Dankzij de cayenne en de panamera.
arias zegt
Nou China kan ik me nog begrijpen maar Rusland?? nou ik ben wel een keer voor 3 weken naar Moskou geweest in 2010 en heb daar geen enkele Porsches gezien wel veel Land Rovers verder verkoopt Porsche veel autos in thuisland Zelf VS wel bijna 30.000, China ong 25.000, Dubai: 2.000, India:ong 1.250, Frankrijk: 2600 en verder weet ik het nit
arias zegt
@arias: Bedoelde Niet
masterstig zegt
Laat Porsche maar scharrelen….
fanatic zegt
Wat wil je, Porsche is in mijn ogen simpelweg de beste auto qua prijs/kwaliteit/prestaties…
KaCh1ng zegt
@fanatic: prijs? ze zijn veel te duur hoor..
Lucb zegt
@KaCh1ng: hij bedoeld in verhouding, denk ik.
KaCh1ng zegt
@Lucb: ook dat … bv. cayenne en touareg , 20k verschil ongeveer :o
agera zegt
@KaCh1ng: Je betaalt voor het merk Porsche, Cayenne is erg duur inderdaad terwijl die niet mooi is. Geef mij maar veel liever een X% of een GL.
agera zegt
@agera: x5
kaasboerin zegt
@agera: Ik vind de nieuw(st)e Cayenne zeker wel mooi, misschien wel de mooiste SUV.. De eerste was wél afgrijselijk, met name de achterkant.
agera zegt
@kaasboerin: Grappig ik vond juist de eerste generatie Cayenne mooi met name die achterkant van het eerste model :D De achterkant van de nieuwe tweede generatie Cayenne lijkt net een Koreaan. Vind hem persoonlijk niets en heb hem ook vaak genoeg kunnen bezichtigen op de snelweg. Maar mijn mening over de Cayenne blijft hetzelfde.
Geef mij maar een dikke X5 :D
anacreos zegt
@fanatic: Ik kan genoeg auto’s verzinnen met een betere verhouding: Nissan GT-R vs 997 Turbo. Prijs = Nissan, Kwaliteit = Porsche, Prestaties = Nissan. Ik denk dat mijn punt duidelijk is?
agera zegt
@fanatic: Op dit gebier verslaat niemand de GT-R!
agera zegt
@fanatic: Op dit terrein wint niemand het van de GT-R en terecht de GT-R verdient alle lof en waardering.
KaCh1ng zegt
in 2014
Porsche_Fan zegt
Porsche komt misschien ook nog wel met een bmw X6-killer!
agera zegt
Ik moet toegeven dat ik wel een zwak heb voor een 911. In mijn jeugdjaren is het begonnen alleen zo spannend als toen vind ik de 911 niet meer. De auto is niet echt spannend te noemen en is tioe ook nooit geweest. Maar het design was 100% Porsche en is misschien wel wereldwijd het meest bekende design.
Alleen moet ik bekennen dat die plek van de 911 is ingenomen door de GT-R. Bam wat een beest alles wat een hardcore sportwagen hoort te hebben bezit de GT-R.
Laatst de nieuwe aflevering van Topgear gezien waarbij de GT-R tegenover de nieuwe Jaguar XKR-S werd gezet. De GT-R eette de Jag letterlijk op en was hem de baas op elk vlak
Kom niet met het punt van dat mindere interieur van de GT-R. Ik heb een GT-R van dichtbij gezien en de indeling v/h dashboard is druk maar het is niet lelijk het oogt misschien goedkoper tov zijn concurrenten.
De GT-R is de grootste nachtmerrie van Porsche en zal het ook wel blijven. Zelfs op vertrouwd Duits grondgebied verslaat de GT-R de bruutste 911 met gemak.
Als ik veel te besteden had aan een sportwagen, zou ik zonder twijfel een GT-R kopen!
dennisr zegt
@agera: eette = at ;) geeft niks :P
agera zegt
@dennisr: Hey thanks weet ik dat ook weer en zal die fout niet meer maken :D
Search zegt
Tja Porsche, vroeger toen ik een klein jochie was, waren het nog bijzondere auto’s. In mijn ogen had je toen Porsche en Ferrari, nu ik een groot jochie ben zie ik de hele dag door Porsches meestal grijs of zwart (gaap) en vallen ze ook totaal niet op, wat een vreselijk saai merk is dat geworden.
agera zegt
@Search: Heb precies hetzelfde heb geen woord meer aan toe te voegen.
vottek zegt
@Search: Welcome to 2011…to the cruel world of capitalism. Where Porsches got boring coz every1 is driving one. Erm…
jackiejack zegt
@Search: Dus een mooie 944 aanschaffen!
Search zegt
@jackiejack: Neen, ik blijf bij mijn boxer turbo uit Japan.
993turbo zegt
2014 is de bedoeling van Porsche zelf. Met de Cajun denk ik dat het hun wel gaat lukken ;).
porsche928 zegt
Na 24-12-2012 worden er toch nergens meer auto’s gebouwd!
(zet alluhoedje weer op)
Freewarefreak zegt
Ik denk in het jaar 2018 en baseer mij op de uitspraken van Matthias Müller, dat is Porsche’s eigen prognose. Ze zullen zelf de beste inzage hebben in hun boekhouding.
Mijn inziens moet dat lukken, zeker met de Cajun in 2013 er bij. En met de eventuele instapper van 40.000 euro, waar ze begin volgend jaar de beslissing over gaan nemen of die er nu wel of niet komt. Daar ben ik toch wel benieuwd naar. Zou ik mij als “Otto Normalverbraucher” misschien ook een Porsche kunnen veroorloven?
Persoonlijk vind ik dat Porsche wel op het randje zit. Ik hoop dat ze dat zelf ook snappen. Want het blijft laveren tussen exclusiviteit en massabereik. Want hoe kunnen ze het hogere prijssegment vasthouden als ze een volumespeler zijn? En dat hogere prijssegment willen ze vasthouden, reken maar, zou ik ook willen, gelet op de winstmarge van 15 procent, een waarde waar andere autobouwers hun vingers aan kunnen aflikken!